• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Porsan

Efraim
2-Faktor
Marginalerna har ju bara ökat?

image.jpg
Säger du det så.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Har bolånet hos Stadshypotek (Handelsbanken) uppdelat i tre delar. Total skuld är 3 832 000.
Snart förfaller den största delen (1 årig) på MSEK 1,9 med en ränta på 1,47 %. Snitträntan på totala lånet är 0,99 % men det beror till största del på att min fru är anställd inom banken och har personalrabatt med 120 punkter på MSEK 1,5.

Vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig för nivå på delen som förfaller. Tanken är att binda den på 2 år.
 

joca

Patek
2-Faktor
Bostadsrätt belånad till ca 50% i Stockholm, 60 punkter på Nordea vilket ger ca 1.4% ränta i dagsläget
 

Edin

Panerai
När ni skriver belåningsgrad utgår ni då från fiktivt vädre/värdering eller från köpeskilling?

Ska betala nya lägenheten 29/1 och ska i förväg knata iväg till lite olika bankkontor för att se vad de kan erbjuda en fattig student för ett lån om 2 000 000 eller 66% av köpeskillingen om man så vill. Vet vad jag får på ett ungefär (10 punkter upp ner) hos Handelsbanken så det ska bli lite kul att se.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
När ni skriver belåningsgrad utgår ni då från fiktivt vädre/värdering eller från köpeskilling?

Ska betala nya lägenheten 29/1 och ska i förväg knata iväg till lite olika bankkontor för att se vad de kan erbjuda en fattig student för ett lån om 2 000 000 eller 66% av köpeskillingen om man så vill. Vet vad jag får på ett ungefär (10 punkter upp ner) hos Handelsbanken så det ska bli lite kul att se.
Jag utgår från den värdering som banken tagit i sina beräkningar. En fiktiv värdering blir en smula skevt och aningen subjektivt.
 
När ni skriver belåningsgrad utgår ni då från fiktivt vädre/värdering eller från köpeskilling?

Ska betala nya lägenheten 29/1 och ska i förväg knata iväg till lite olika bankkontor för att se vad de kan erbjuda en fattig student för ett lån om 2 000 000 eller 66% av köpeskillingen om man så vill. Vet vad jag får på ett ungefär (10 punkter upp ner) hos Handelsbanken så det ska bli lite kul att se.
Så jäkla fattigt kan det inte vara grundat på den beskrivningen ;)
 

MariaE

Panerai
Vad jag förstått så är det flera faktorer som spelar in. Sparande, inkomster, utgifter, belåningsgrad, försäkringar osv.
Jag har sedan i höstas 70 punkter rabatt från Swedbank.
 

Icaras

Rolex
I dagsläget, är det vettigast att punga ut så mycket som möjligt från början eller förhandla fram en bra ränta och sedan investera? På en summa strax norr om 500k? :)
(Ja, jag är helt lost inom detta område :p)
 

Zingo

Rolex
I dagsläget, är det vettigast att punga ut så mycket som möjligt från början eller förhandla fram en bra ränta och sedan investera? På en summa strax norr om 500k? :)
(Ja, jag är helt lost inom detta område :p)
Alltid bäst att investera i en klocka! ;)

Ett tråkigare svar är att det är ekonomiskt sätt bäst att välja det alternativ som ger bäst avkastning. Om låneräntan efter skattereduktion (30%) är ex 1,50% och en aktie eller fond ger mer avkastning än 1,5 % så är det mer lönsamt att köpa aktier/fonder. För 2015 har index på börsen varit bättre än genomsnittlig låneränta, en anledning till varför få väljer amortering (om än högre risk :nailbiting:).

I jakten på rabatt så vill ju banken sälja på diverse saker för att man ska få några punkter extra i rabatt. Lönt att räkna på det då en punkt motsvarar 70 kr per miljon (efter skattereduktionen) i årlig rabatt. :meh:
 

Marckus

Panerai
När ni skriver belåningsgrad utgår ni då från fiktivt vädre/värdering eller från köpeskilling?

Ska betala nya lägenheten 29/1 och ska i förväg knata iväg till lite olika bankkontor för att se vad de kan erbjuda en fattig student för ett lån om 2 000 000 eller 66% av köpeskillingen om man så vill. Vet vad jag får på ett ungefär (10 punkter upp ner) hos Handelsbanken så det ska bli lite kul att se.
Skönt att du flyttar så du kan ta bort din märkliga inkorrekta rebus...eaglemeadowhill...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fan, jag har ju helt risiga villkor?!
Efter snabb googling så inser jag att de 50 punkter jag var nöjd med inte gällde den större delen av belångingen, eftersom det är en jordbruksfastighet. Där har jag exakt noll i rabatt...
Några mer än jag som har lantbruksfastigheter så ni har jordbrukskredit?
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Busted!
Någon vecka till sen får jag klura ut en ny rebus. Hur tog du den om man får fråga?

Det är helt enkelt så att jag är en av dom där jäklarna som är ivägen och väsnas hos er. I vägen när jag backar upp där med släp, väsnas när jag lossar pellets bakom tvättstugan. Så adressen var bekant när jag såg rebusen här :D

För att gå lite on-t.. Ett år tills jag ska bli bolånetorsk på riktigt. Har bra villkor nu, räknar med att jag ska kunna få liknande villkor även efter nästa köp. Men vad räknas som relativt trygg belåningsgrad på nyproducerad BR? Kan, om jag har flyt med sälj och det passar med utdelning, kanske landa på 50% belåning räknat på köpeskilling. Högre värdering är realistiskt, men vill inte lägga orealiserade siffror till grund.

Är det idioti att gå ner rätt långt likviditetsmässigt/klockbudgetmässigt för att nå 50% belåningsgrad? Vet mycket väl att jag kan tjäna mer på maxbelåning om resten avkastar mer investerat, men vill sitta tryggt. Vill inte vara överexponerad för en situation med stigande räntor/fallande börser, om det inträffar. Bolånefri är faktiskt ett (mycket framtida) scenario som lockar, även om det innebär uppbundet kapital. Att kunna sälja oavsett marknadsläge om livet bjuder på nya äventyr är häftigt, ändå. Ska man mata in ännu mer om affärerna klaffar?
 

newk15

Cartier
Jag har 60 punkter rabatt på 3-månaders hos Swedbank, i snitt ungefär 1,36 % (tidigare en bunden del, därav snitt). "Omförhandlade" senast för knappt ett år sedan över mail efter ett erbjudande från Nordea. Jag lyckades få ytterligare 9-10 punkter rabatt där jag inte tog det ett varv till för att få ned det ytterligare någon punkt. Jag har ungefär 55 % belåning på min BR, till 99 % på grund av de senaste årens prisstegring.
 

Edin

Panerai
Det är helt enkelt så att jag är en av dom där jäklarna som är ivägen och väsnas hos er. I vägen när jag backar upp där med släp, väsnas när jag lossar pellets bakom tvättstugan. Så adressen var bekant när jag såg rebusen här :D

För att gå lite on-t.. Ett år tills jag ska bli bolånetorsk på riktigt. Har bra villkor nu, räknar med att jag ska kunna få liknande villkor även efter nästa köp. Men vad räknas som relativt trygg belåningsgrad på nyproducerad BR? Kan, om jag har flyt med sälj och det passar med utdelning, kanske landa på 50% belåning räknat på köpeskilling. Högre värdering är realistiskt, men vill inte lägga orealiserade siffror till grund.

Är det idioti att gå ner rätt långt likviditetsmässigt/klockbudgetmässigt för att nå 50% belåningsgrad? Vet mycket väl att jag kan tjäna mer på maxbelåning om resten avkastar mer investerat, men vill sitta tryggt. Vill inte vara överexponerad för en situation med stigande räntor/fallande börser, om det inträffar. Bolånefri är faktiskt ett (mycket framtida) scenario som lockar, även om det innebär uppbundet kapital. Att kunna sälja oavsett marknadsläge om livet bjuder på nya äventyr är häftigt, ändå. Ska man mata in ännu mer om affärerna klaffar?

Stör inte oss så mycket. Vi bör i området högst upp så vi ser dig bara då vi kommer åkandes. :)

Personligen känns det ju vettigare att investera i fastigheter än papper. Dock är det enbart min åsikt. Aktier/fonder kan ju gå upp och ned vilket iof fastigheter kan likväl men fastigheter är ju inte lika benägna att svänga så snabbt. Dock är den avkastningen fastigheter ger låst tills den dagen man säljer och flyttar in i en hyresrätt eller liknande...
 

LS

Panerai
2-Faktor
Håller med om att punkter rabatt är värdelöst, lite samma sak som att ange sin lön efter skatt.

SEB kör med sin upplåningsränta plus ett bestämt påslag där jag har 90 punkter. Detta ger mig en ränta på 1,07% i dagsläget. Rörligt men förhandlar om villkoren om några veckor så får se vad man lyckas med.
Bostadsrätt i centrala Linköping belånad till ca 65% som jag äger själv. God inkomst i en väldigt stabil bransch (IT/mjukvara).

image.jpeg

Ringde precis SEB angående detta. Eftersom räntan gått ner så pass senaste 2 åren tycker dom (lyssnar mellan raderna nu) att jag har för mycket rabatt och erbjuder mig nu 50 punkter högre - ca 1,46% i dagsläget. :bored:

Kollar runt med lite andra banker och se vad man kan få där. 1,46% är väl inte katastrofhögt, snarare är min nuvarande på 1,07% (minus skatteavdrag) helt sjukt lågt. Värt ett försök dock, skillnaden på 1,07% och 1,46% är 1/10 Rolex per år.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Trådar som denna bankerna hatar :)

Vad har du för ränta idag?
Har själv en ränta på 1,65% just nu som är skriven på ett år framöver, detta på 3000 000kr. Ett lån jag nyligen tog på en :vconstantin: minute repeater haha nä skämt å sido, huslån...

Har smått hemma och världen är upp&ner vilket kan påverka framtidens räntor, funderar på binda 5-10 år. Vansinne? Skulle kännas tryggt men samtidigt kanske dyrköpt trygghet? Skulle kännas gött att planera efter en fastställd ekonomi fram till ungarna är tonåringar, typ resor sparande osv.

Vad säger ni?
50 punkter på 3-månaders i Handelsbanken.

Vad det gäller binda eller inte så resonerar jag som så här: Jag är lekman och kan knappt något om framtidens ekonomiska utveckling. Bankerna har betalda ekonomer som inte gör något annat än att fundera på hur ekonomin blir och vilken ränta de skall sätta på ett 5-årigt lån för att få bäst vinst vs. risk. Jag kommer troligen aldrig att vinna den gissningstävlingen. Som tur är så har jag tillräckligt med likvida medel för att troligen klara av (en för alla parter) stor och oväntad ränteuppgång. Sen så förstår jag de som vill binda pga tryggheten. Min fru vill. Jag vill inte. Detta är en av de få fighter jag vinner :D
 

Rearden

Cartier
70 punkters rabatt på Swedbanks tremånaders, ger 1,28 i dagsläget om någon mot förmodan inte skulle orka räkna själv... Lägenhet i Kungsholmens billigaste (per kvm) bostadsrättsförening som är belånad till runt 80% (nybliven förstagångsköpare).
 

Jimpa

Panerai
Med risk för OT, jag lämnade meddelande åt min bankman i måndags att höra av sig till mig (via en kollega på plats). Måndag går. Tisdag går. Röd dag idag. Blir fan brydd utav detta och undrar om det är Normalt eller? Får för mig att han undviker mig? Byta bank? eller överdriver jag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Med risk för OT, jag lämnade meddelande åt min bankman i måndags att höra av sig till mig (via en kollega på plats). Måndag går. Tisdag går. Röd dag idag. Blir fan brydd utav detta och undrar om det är Normalt eller? Får för mig att han undviker mig? Byta bank? eller överdriver jag.
Det kan ju handla om en helt vanlig människa som är ledig, sjuk, VABar, har fullt upp med högre prioriteringar, eller har helt enkelt glömt av dig... Prova igen imorgon.
 

Edin

Panerai
Man kan altid dra ett snabbt sms/mail om att man har häcken full men inte glömt. Uppskattas nästan alltid har jag märkt.
 

joca

Patek
2-Faktor
Med risk för OT, jag lämnade meddelande åt min bankman i måndags att höra av sig till mig (via en kollega på plats). Måndag går. Tisdag går. Röd dag idag. Blir fan brydd utav detta och undrar om det är Normalt eller? Får för mig att han undviker mig? Byta bank? eller överdriver jag.
Jag tycker det är dåligt..
Tycker att de ska ringa upp och säga något i stil med "Hörde att du sökte mig, kan jag återkomma den xx kl xx?" Så gör min bankman iaf..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Minns när jag mailade Swedbank Kistas kundservice, två gånger. Inget svar, och när jag väl träffade en bankman så hade de inget svar på varför ingen hade svarat på mina mail. Buh
 
Topp