• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Jimpa

Panerai
Jag gillar ju banken men kanske byter kontor och bankman, blir frustrerad och irriterad men ska dit imorgon och hoppas på ett bra bemötande. Kan ju varit sjuk eller liknande som sagt.
 

Oew

Rolex
I dagsläget, är det vettigast att punga ut så mycket som möjligt från början eller förhandla fram en bra ränta och sedan investera? På en summa strax norr om 500k? :)
(Ja, jag är helt lost inom detta område :p)
Jag har gjort ungefär så, tog lån på ca 50% av bostadsvärdet när jag köpte i somras, sedan har jag tagit ett till lån på en miljon som jag investerar i preferensaktier. Har bundit lånet på 5 år och tänkte ha aktierna lika länge. Får en årlig direktavkastning på 7,3% efter räntor/avgifter.
 

Edin

Panerai
Känns ju ändå jävligt risky/balsy att låna 1 miljon för att investera i aktier. Är dock närmast novis på ämnet och vet ju inte hur insatt du är men det känns inte som något att rekommendera..
 

Oew

Rolex
Känns ju ändå jävligt risky/balsy att låna 1 miljon för att investera i aktier. Är dock närmast novis på ämnet och vet ju inte hur insatt du är men det känns inte som något att rekommendera..
Har inte investerat i vanliga aktier utan preferensaktier som jag skrivit. Det är helt andra regler som hör till med investerandet där. En pref tar inte del utav stamaktiens upp eller nedgångar utan betalar en fast förutbestämd summa årligen. Sedan är min prefportfölj fördelad på många olika bolag för att sprida risken. Skulle absolut rekommendera att ta lån för att investera i dagens läge, men man måste ge sig själv en grundläggande förståelse för hur marknaden fungerar och självklart inte sätta för hög risk på investering. Om man inte lägger ner mycket tid på att förstå villkoren bakom preffarna så skulle jag rekommendera att investera på andra enklare sätt, men det finns ett gäng rätt stabila investeringar där man kan få högre avkastning än dagens ränteläge.
 

Edin

Panerai
Uppar denna tråd nu när jag vet mina lånevilkor..

Idag var jag, syrran och lilla mamma ner till Handelsbanken och vår "lokala bankman" i Norrköping och grejade med lån till mig, brygglån och lån till lilla mammas kommande lägenheten samt fått ett lånelöfte till syrran. All in all gick det hur bra som helst. 2.3 miljoner med 1.2% i ränta bundet i tre år vilket även ger mig 100k utöver köpeskillingen. Anledningen till bundet är att jag inte har jobb just för stunden utan söker samtidigt som sista terminen på skolan pågår och mamma krävde då hon sår med på en del av lånet. Annars skulle jag fått samma som mamma på 0.95%.

Lunch blev vi även bjudna på. Slå det Stockholmskontoren!
 

MariaE

Panerai
80 punkter, även jag har Swedbank!

Måste kolla upp
Det hänger på vad du har hos dom i övrigt och hur högt du är belånad osv osv. Jag är en ganska bra kund skulle jag tro. 50% belånat av mina fastigheter. Jag har fondspar, aktiespar, pensionssparande och alla barnens sparande hos dom och jag gissar på att dom tar ut hundratals kroner för att sköta det åt mig. Så jag går säkert back i slutändan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det hänger på vad du har hos dom i övrigt och hur högt du är belånad osv osv. Jag är en ganska bra kund skulle jag tro. 50% belånat av mina fastigheter. Jag har fondspar, aktiespar, pensionssparande och alla barnens sparande hos dom och jag gissar på att dom tar ut hundratals kroner för att sköta det åt mig. Så jag går säkert back i slutändan.
Du hjälper till att öka värdet i mina Swedbank-aktier. Tack Maria ;)

Själv har jag Handelsbanken, 50 i rabatt har jag för mig. Det mesta av familjens fonder och aktier ligger hos Avanza.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kan det vara så att man borde gå ur aktiemarknaden helt innan presidentvalet usa? Känner lite att oavsett hillary el trump så går det ned? Blir det trump går det ned mer? Spekulationer o magkänsla..
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan det vara så att man borde gå ur aktiemarknaden helt innan presidentvalet usa? Känner lite att oavsett hillary el trump så går det ned? Blir det trump går det ned mer? Spekulationer o magkänsla..
Om nu "marknaden" tror på alternativen:
a) börserna går ner om Hillary vinner
b) börserna går ner om Trump vinner
Då borde väl börsen redan idag vara värderade utifrån detta? Det är ju osedvanligt stor sannolikhet att någon av dem vinner valet... ;)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Om nu "marknaden" tror på alternativen:
a) börserna går ner om Hillary vinner
b) börserna går ner om Trump vinner
Då borde väl börsen redan idag vara värderade utifrån detta? Det är ju osedvanligt stor sannolikhet att någon av dem vinner valet... ;)
Ja någon av de två borde vinna.
Det gäller att bilda en egen uppfattning och inte alltid simma längs strömmen..;)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om nu "marknaden" tror på alternativen:
a) börserna går ner om Hillary vinner
b) börserna går ner om Trump vinner
Då borde väl börsen redan idag vara värderade utifrån detta? Det är ju osedvanligt stor sannolikhet att någon av dem vinner valet... ;)

Det brukar väl inte fungera så! Att någonting redan nu är justerad till hur det bör vara.

Brukar inte vara så att marknaden tar höjd för något, känns som att så fort något händer så blir det svallvågor. För den som är insatt och på så kan sådana situationer generera pengar.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det brukar väl inte fungera så! Att någonting redan nu är justerad till hur det bör vara.

Brukar inte vara så att marknaden tar höjd för något, känns som att så fort något händer så blir det svallvågor. För den som är insatt och på så kan sådana situationer generera pengar.
Jo, det är precis så börsen fungerar, dvs att känd information är inprisad i aktiekurserna.
Det kallas för den effektiva marknadshypotesen. Nu är ju utfallet av ett presidentval varken klart eller enkelt att tolka, varför marknadens aktörer troligen kommer att vara oeniga och därmed skapa en viss turbulens.
 
  • Like
Reactions: Oew

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jo, det är precis så börsen fungerar, dvs att känd information är inprisad i aktiekurserna.
Det kallas för den effektiva marknadshypotesen. Nu är ju utfallet av ett presidentval varken klart eller enkelt att tolka, varför marknadens aktörer troligen kommer att vara oeniga och därmed skapa en viss turbulens.
Kalla det vad du vill men det upplevs inte så
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är inget jag diktat ihop på egen hand utan ett välkänt fenomen för de flesta som agerar på världens marknader. Eller de flesta med hyfsad bildningsnivå.
ohhh vad bra att du har en utbildning ;), nu har du fått det sagt.
För många av oss andra har lärt oss utav det som står på mölkpaketet.

En individs bildningsnivå står ju i klar relation till hur det går på aktiemarknaden eller hur....
 
Senast ändrad:

Isodor

Audemars
Rätt kul med alla "experter" som uttalade sin innan Brexit om nedgångar som uppenbarligen hade helt jävla fel.

Ibland överanalyserar folk. Lasse ska fortfarande gå till jobbet imorgon och knega.
 
D

Deleted member 5780

Guest
ohhh vad bra att du har en utbildning ;), nu har du fått det sagt.
För många av oss andra har lärt oss utav det som står på mölkpaketet.

En individs bildningsnivå står ju i klar relation till hur det går på aktiemarknaden eller hur....
Nu pratade jag lite syrligt om bildning. Inte utbildning.
Och hur du tolkar in kopplingen mellan detta och aktiemarknadens svängningar är lite oklart, minst sagt. Men vi släpper det.
Googla effektiva marknadshypotesen så får du se att det inte är ett hjärnspöke uppdiktat av mig.
 

Zingo

Rolex
Vad är er slutsats om valet i USA och börsen, hur går det om respektive person vinner? Kul och höra nu innan och inte efter. :)
 
Topp