• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Johe

Omega
Inte riktigt detta tråden handlar om, men testar frågan ändå. Jag har fått en extrainkomst som kommer månadsvis och skattas i Tjänst. Eftersom jag jobbar heltid kommer hela detta belopp bli ganska hårt beskattat. Finns det något man kan göra med arbetsgivaren, någon form av löneväxling till pension eller så, som skulle kunna lindra effekten något? Jobba deltid skulle vara ett alternativ men tror inte arbetsgivaren är så pigg på det...
 

Zingo

Rolex
Inte riktigt detta tråden handlar om, men testar frågan ändå. Jag har fått en extrainkomst som kommer månadsvis och skattas i Tjänst. Eftersom jag jobbar heltid kommer hela detta belopp bli ganska hårt beskattat. Finns det något man kan göra med arbetsgivaren, någon form av löneväxling till pension eller så, som skulle kunna lindra effekten något? Jobba deltid skulle vara ett alternativ men tror inte arbetsgivaren är så pigg på det...
Vill du jobba deltid för att få lägre lön och därmed lägre skatt då inkomsten är lägre? Ok om det var mer fritid som var målet.
 

Johe

Omega
Den här inkomsten kommer jag ha oavsett om jag jobbar eller inte, så en idé kunde ju vara att se till att få mer fritid till samma inkomst som om jag jobbade heltid. Men tror som sagt inte arbetsgivaren är intresserad av detta (har precis bytt jobb så känns inte läge). Men jag funderade mest på om det finns något lagligt "knep" man kan ta till. Som t ex löneväxling för pensionsspar, men det är väl inte jättelönsamt längre?
 
Den här inkomsten kommer jag ha oavsett om jag jobbar eller inte, så en idé kunde ju vara att se till att få mer fritid till samma inkomst som om jag jobbade heltid. Men tror som sagt inte arbetsgivaren är intresserad av detta (har precis bytt jobb så känns inte läge). Men jag funderade mest på om det finns något lagligt "knep" man kan ta till. Som t ex löneväxling för pensionsspar, men det är väl inte jättelönsamt längre?

Du bör kunna löneväxla en del av din lön från arbetsgivaren för att komma ner till en lägre skattesats, då brukar man hos de flesta arbetsgivare få ca 5,5-6% extra till tjänstepensionen på grund av minskade kostnader för arbetsgivaren.
Dock bör man ha koll på att man inte löneväxlar sig ner till nivåer som medför att man påverkar sjuklönegrundande inkomst för att spara några kronor i skatt.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Plockar upp denna tråd.

Har ett bolån som villkorsändas snart så tänkte höra hur mycket rabatt man i dagsläget bör kunna få på 3-mån listränta? Har idag SHB.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Plockar upp denna tråd.

Har ett bolån som villkorsändas snart så tänkte höra hur mycket rabatt man i dagsläget bör kunna få på 3-mån listränta? Har idag SHB.
Svårt att svara på rakt upp och ner, handlar ju lite om var huset/lägenheten ligger. Värde. Belåningsgrad osv men i vårt fall så behöll vi samma villkor när vi flyttade från Stockholm till Gotland för knappt ett år sedan.
64 punkter rabatt på 3mån listränta. inga andra åtaganden som krävdes i banken (Swedbank), såsom sparande osv.
Hört de som har mer och hört de som har mindre, så antar att vi ligger ungefär i mitten av vad man kan få i rabatter.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Svårt att svara på rakt upp och ner, handlar ju lite om var huset/lägenheten ligger. Värde. Belåningsgrad osv men i vårt fall så behöll vi samma villkor när vi flyttade från Stockholm till Gotland för knappt ett år sedan.
64 punkter rabatt på 3mån listränta. inga andra åtaganden som krävdes i banken (Swedbank), såsom sparande osv.
Hört de som har mer och hört de som har mindre, så antar att vi ligger ungefär i mitten av vad man kan få i rabatter.
Tack för svar, ungefär den rabatt jag haft tidigare men jag har egentligen aldrig ställt frågan utan bara tagit vad de erbjudit. Därav min tanke att det borde gå att pressa ner det något :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Plockar upp denna tråd.

Har ett bolån som villkorsändas snart så tänkte höra hur mycket rabatt man i dagsläget bör kunna få på 3-mån listränta? Har idag SHB.
Beror ju på ditt åtagande och hur bra du är på att förhandla.
Jag har SEB och var tvungen att lägga om lånen igår. Gick från fantastiska 0,92% till ca 1,23% på 3mån. 80 punkters rabatt mot SEBs listpris. Får väl vara hyfsat nöjd just nu.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har kikat en del på att köpa lite skogsmark, någon här som har tips på vilka banker som är bäst exklusive landshypoteket? Har Swedbank i övrigt, men tycker att de betett sig illa mot både min familj och min hårt arbetande farsgubbe. Så jag byter gärna bank för hela min och sambons ekonomi.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har löpande på allt idag

SKULD 3033000kr

Förslag på bunden ränta:

IMG_2825.PNG


Binds eller inte, vad siar ni om framtiden?
 

Esh

Omega
2-Faktor
1,720%

Skulle vart gött att kunna "försäkra" sig 5 år men låter dyrt

Ungarna duvet

Edit: Amorterar 3000kr

I senaste avsnittet av sparpodden pratade de faktiskt lite om ränta ang att binda eller inte, de la fram en "metod" om att spara diffen mellan bundna räntan kontra sin rörliga på sparkonto såsom en buffert inför framtida höjningar. Kanske aktuellt? Antingen ligga kvar så som du har nu och avvakta men lägg diffen på pengarna mot 5 åringen på ett eget buffertkonto. Alt om du delvis vill safea bind 3 år med samma metod.
 

Zingo

Rolex
I senaste avsnittet av sparpodden pratade de faktiskt lite om ränta ang att binda eller inte, de la fram en "metod" om att spara diffen mellan bundna räntan kontra sin rörliga på sparkonto såsom en buffert inför framtida höjningar. Kanske aktuellt? Antingen ligga kvar så som du har nu och avvakta men lägg diffen på pengarna mot 5 åringen på ett eget buffertkonto. Alt om du delvis vill safea bind 3 år med samma metod.
Och har man pengarna på ett buffert konto så kan man lika gärna ha de på armen i form av en klocka.

Slutsats, kör rörligt och köp en Rolle! :D
 

Josa

Omega
2-Faktor
Vi kör enligt ovan princip, sätter av det dubbla varje månad, och har koll på hur räntan eventuellt rör sig.
När jag ser på bankernas räntetabeller för att binda på 5 år osv så tänker jag att vad betyder den? Jo att banken förväntar sig att räntan ligger där om 5år, så varför skynda för att låsa in sig? och skulle det mot förmodan bli fart och rejäla höjningar kan jag kliva in på banken och binda då.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har löpande på allt idag

SKULD 3033000kr

Förslag på bunden ränta:

IMG_2825.PNG


Binds eller inte, vad siar ni om framtiden?
Min första reflektion är att det där var inga vidare rabatter. Kolla upp snitträntor på t ex finansportalen.se och ställ frågan till din bank varför du ska betala mer än "snittet".

Gällande att binda så ska man se det som en ren försäkring. Det kostar, och har du marginaler att täcka ordentliga räntehöjningar är det sannolikt en dålig affär att binda.
Har du inte marginaler bör du kanske se över ditt boende i alla fall... Tänk även på att om du binder så låser du även in dig till din bank och det kan vara riktigt dyrt om du skulle vilja t ex sälja och lösa lånen i förtid. Bankerna brukar "rekommendera" olika bindningstider på delar av lånet, delvis pga att låsa in kunden men även för att göra det riktigt krångligt att förhandla. För du kan knappast ta halva ditt bolån annorstädes...
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vi kör enligt ovan princip, sätter av det dubbla varje månad, och har koll på hur räntan eventuellt rör sig.
När jag ser på bankernas räntetabeller för att binda på 5 år osv så tänker jag att vad betyder den? Jo att banken förväntar sig att räntan ligger där om 5år, så varför skynda för att låsa in sig? och skulle det mot förmodan bli fart och rejäla höjningar kan jag kliva in på banken och binda då.

Tänker du verkligen rätt här? 5-årsräntan är vad bankerna tror den genomsnittliga räntan är de kommande fem åren, med en premie.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Tänker du verkligen rätt här? 5-årsräntan är vad bankerna tror den genomsnittliga räntan är de kommande fem åren, med en premie.
ah, då tänker jag inte rätt. har inte sett den 5:åriga räntan som ett estimerat genomsnitt av de kommande 5 åren. Nu blir jag lite rädd för mig själv.
Har som jag skrev, sett det som att om 5år estimerar banken att räntan ligger på XX procent, högre än idag men matchar ungefär om 5år.
 

Tapiren

Cartier
Som referens;
50% belåning, totala skulder c:a 3 miljoner. Villa i hyfsat attraktivt område, fast jobb.

Bästa dealen fick vi från SBAB, 1.27 % med rabatt, då binder vi i två år. Första året får man flytta-lånen-rabatt på 0.25 så totalt strax över 1% första året, där efter 1.27%.

Sen lite bättre ränta på de (få) kronor som ligger på sparkontot, men det är ju ännu mer marginellt.

Dock blir det ju ganska små skillnader när det är såpass låga räntor som idag, jag var mest nöjd med att kunna be gamla banken fara åt he-vete, då de var ohyggligt arroganta.
 

klak

Omega
Någon som har erfarenhet av att flytta sitt bolån från en svensk bank till en annan då man saknar personnummer?
SEB och Swedbank verkar acceptera att man saknar personnummer, har stött på problem med de andra.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har kikat en del på att köpa lite skogsmark, någon här som har tips på vilka banker som är bäst exklusive landshypoteket? Har Swedbank i övrigt, men tycker att de betett sig illa mot både min familj och min hårt arbetande farsgubbe. Så jag byter gärna bank för hela min och sambons ekonomi.
Hur gick det?? Blev det ngt?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hur gick det?? Blev det ngt?
Vi köpte en hektar som vi ska bygga på istället, så det blev inget med skog denna gången. Vi bygger väl nytt om två-tre år, så rimlig tidplan för skog hamnar istället på en 5-10-årig sikt. Men inget är skrivet i sten.

Det är inget att stressa med, finns mycket att lära sig under tiden. Nu är planen att lära mig mer om olika virkesslag, sågverk samt liknande som är bra att ha ett hum om. Ska också komma fram till vad jag är ute efter med min fastighet så att jag vet vad jag ska leta efter.

Med dagens virkespriser skulle man dock ägt skog just nu!

Vad har du för planer? Är det skog i närheten av där du bor (eller i alla fall som man kan köra till på 1-2 timmar för att komma ner i pris) eller är det en Norrlandsfastighet du tänkt dig? Pm:a om du vill :)
 
Låter det inte lite väl bra?

lets encrypt-certifikat och anonymt registrerat domännamn inger dock inte förtroende.

Svårt att se var den personliga risken ligger? Bolaget har ju ett gäng namnkunniga personer med sig. Idén om bostadsobligationer är ju heller inte ny utan finns på många andra marknader. Om jag förstår det rätt så om bolaget går i KK så löper ditt lån på till lösendagen och motparten blir ägarna av bostadsobligationen.
 
Topp