• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora handleder, små klockor.

Emil_G

f.k.a hastkista
I gårdagens tråd gällande stora kontra små klockor sällade jag mig till skaran som tycker att litet nog ändå är ballare.
Eftersom att jag på intet sätt lever som jag lär så får detta bli en förfrågan.
Visa upp era små klockor så kanske jag tar mod till mig och börjar handla vintage.
 
  • Like
Reactions: ssl

Galaxy

Rolex
IMG_4152.JPG

32mm :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Träffade dock BOTL i helgen, och han passade inte i "små-vintage". Kanske en bigsize 38 mm, man han var helt enkelt för grov i armarna.

Har Emil_G något wristshot att bjuda på? Med måttangivelser?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan tycka att det inte bara handlar om omkretsen på handleden, beror ju också på hur klockan är konstruerad och hur omkretsen på handleden är "fördelad". Själv har jag typ 19 cm handled som är ganska platt (?). Helt ok om klockan är 36mm men då måste den vara längre mellan hornen. Som på min vintage Airman...



Som motsats så funkar inte större Seiko så bra på min handled eftersom de är kortare…typ.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske det...eller inte. Jag tycker det är en knepig klocka (storlek) som upplevs som varken eller.


Min sambo gilla inte alls klockor under 30mm utan verkar ha parkerat i klockor mellan 30-40 mm. Hon sportar oftast en 34mm Tudor, men har några andra vintage på 37-38 hon använder rätt mycket också. Hur upplever du de riktigt små damuren?
 

Mangusta

Cartier
Kanske det...eller inte. Jag tycker det är en knepig klocka (storlek) som upplevs som varken eller.

Jag förstår hur du tänker där. Men jag tror att det som gör att den är varken eller är det som kommer att göra att den alltid håller i alla lägen. Det spelar ingen roll om du är 25 eller 55 och bär den just för att den passar din arm bra. Den kommer att se snygg ut på armen oavsett mode också.

Vi pratar ofta om stora vs små ur men vilken storlek kommer att hålla i alla lägen och alla tider? Vilka ser alltid bra ut? Jag tycker själv att 36-40 mm på en man och 30-34 mm på en kvinna är bra storlekar. Nu tänker jag på "normalbyggda" personer. Sen kan andra storlekar se coola ut också naturligtvis men nu pratar jag om keepers. Vilka storlekar tycker ni alltid håller och aldrig ser fel ut?
 

Carolin

Cartier
Min sambo gilla inte alls klockor under 30mm utan verkar ha parkerat i klockor mellan 30-40 mm. Hon sportar oftast en 34mm Tudor, men har några andra vintage på 37-38 hon använder rätt mycket också. Hur upplever du de riktigt små damuren?
Hon är säkert coolare än jag. Skämt åsido. Jag har i nuläget tre blaffor och tre nätta ur som jag varvar efter humör. Oftast blir det de mindre av ngn anledning som jag föredrar då jag tycker de är finare. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men så är det. När jag vid tillfällen provat tex dykarblaffor eller för den del min mans klockor så kan jag först tycka att det ser lite ball ut men inget som jag känner mig hemma med.
När jag skriver blaffa menar jag 34mm och större. :)
 

Carolin

Cartier
Jag förstår hur du tänker där. Men jag tror att det som gör att den är varken eller är det som kommer att göra att den alltid håller i alla lägen. Det spelar ingen roll om du är 25 eller 55 och bär den just för att den passar din arm bra. Den kommer att se snygg ut på armen oavsett mode också.

Vi pratar ofta om stora vs små ur men vilken storlek kommer att hålla i alla lägen och alla tider? Vilka ser alltid bra ut? Jag tycker själv att 36-40 mm på en man och 30-34 mm på en kvinna är bra storlekar. Nu tänker jag på "normalbyggda" personer. Sen kan andra storlekar se coola ut också naturligtvis men nu pratar jag om keepers. Vilka storlekar tycker ni alltid håller och aldrig ser fel ut?
Det beror ju också vad det är för stuk på modellen. Nedan kommer ett exempel på Cartier Baignoire. Den finns i small, medium och large. Jag tycker den i mellanstorleken absolut är finast. Den stora du ser på modellarmen är inte kul alls.
baignoire medium 1.JPG
large.jpg
 
Topp