• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Josa

Omega
2-Faktor
@Ryttaren Håller med om att priserna är lite skeva, de har någon Bonneville model som skiljer 1500kr mellan T100 & T120.
En kompis köpte sin Thruxton R för någon månad sedan, fantastikt fin. Triumph har verkligen lyckats med sin design i de senaste modellerna.
Känns som vi borde göra genemsam sak och få grupprabatt hos en handlare, verkar vara några stycken som är sugna.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
GPS på motorcykel -nåt att ha? Funderar på en Garmin Zümo 345lm.
Tankar?
Ska finnas någon form av Adventure road-läge där den ska leta upp typiska mc-vägar. Funkar det?
 

Mankebank

Cartier
GPS på motorcykel -nåt att ha? Funderar på en Garmin Zümo 345lm.
Tankar?
Ska finnas någon form av Adventure road-läge där den ska leta upp typiska mc-vägar. Funkar det?
Jag har använt GPS, en Zumo 390lm nånting när jag varit på långsemestrar utomlands. Det är lätt att se vägbeskrivningen och den är både vattentät och tillräckligt enkel att plocka med sig när man lämnar hojen. MC-vägsläget fungerar skapligt för att hitta bra MC-vägar. Det rekommenderar utan tvekan fina vägar man annars inte skulle hittat men om man använder det på platser där man har god lokalkännedom märker man att det inte alltid hittar de allra finaste vägarna.

Det blir knappast fler långa semestrar utomlands på hoj för mig så jag säljer nog min. På dagturer i närområdet behövs den inte.
 

MrJL

Omega
2-Faktor

Chattras

Cartier
Är det någon som pendlar med hoj här? Funderar på om jag testa det till våren. Är rätt trött på köer, trängselskatt och parkeringsavgifter. Är bara rädd för att man tröttnar efter ett par veckor. Jag har ca. 8km till kontoret så ingen jätte sträcka. Så, är det någon som gör det eller har gjort som kan dela med sig av sina erfarenheter.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Är det någon som pendlar med hoj här? Funderar på om jag testa det till våren. Är rätt trött på köer, trängselskatt och parkeringsavgifter. Är bara rädd för att man tröttnar efter ett par veckor. Jag har ca. 8km till kontoret så ingen jätte sträcka. Så, är det någon som gör det eller har gjort som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag pendlar varje dag (även vid regn) typ april/maj-oktober ca 2mil enkel resa. Med bil tar sträckan ca 55min, kommunalt tar det ca 45min å på en stor HD tar det 17min ;) så jävla skönt att köra sträckan varje dag. Rekommenderas!
 

mega

Rolex
Är det någon som pendlar med hoj här? Funderar på om jag testa det till våren. Är rätt trött på köer, trängselskatt och parkeringsavgifter. Är bara rädd för att man tröttnar efter ett par veckor. Jag har ca. 8km till kontoret så ingen jätte sträcka. Så, är det någon som gör det eller har gjort som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Pendlar också dagligen. Kör så länge det inte är halt ute. Sparar massor av tid plus att man kommer fram glad till kunderna :)
Bor söder om Stockholm och skall ofta ta mig till norra delen av stan vilket inte är det roligaste i rusningstid. Sparar säkert någon timme eller två per dag. Är lite sugen på att skaffa en mindre, och rörligare hoj än den jag har idag, typ en beater. Jag kör alltid med ställ så någon form av packbox är bra att ha. Räkna med tio minuters ombyte när du kommer fram.
Roligast är att åka hem, då är det ofta inte bråttom och man kan ta omvägar för få att köra roligare vägar.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Pendlade med hoj från Solna till Skanstull för några år sen, då hade jag en sporthoj o det kanske inte var bästa hojen för det. Nu har jag även en skoter 125:a som jag använder när jag ska inåt stan - perfekt fordon, dessutom löjligt billigt.
 

Harley

Omega
Jag har pendlat mkt med mc i mitt liv. Först 10-12år m sporthoj när man var "ung & dum". Senaste 3åren med en Harley. Underbart är allt jag kan säga! Kör i princip mars-nov. Är det kallt anv. Gore-tex, mitt i sommaren kör jag med kevlarhoodie & kevlarbyxor.
Jag sparade kanske inte så mkt Tid, (pendlade mellan 2städer i västra Skåne) men upplevelsen blir en helt annan istället för att ligga & tugga mil i en bil.
 

Chattras

Cartier
Lättaste frågan i världen att svara på: HARLEY såklart!
Nån Touring om du vill åka lång & bekvämt, en Dyna om du vill vara snabb & lättstyrd i trafiken.
Hur skönt det än hade varit att åka på en Street Glide eller liknande så är jag inte riktigt redo för "soffa på hjul" ännu ;).

Skulle rekommenderar en Dyna för att få det bästa av två världar.
Just nu lutar det mest åt en Fat Bob. Jag behöver framflytt annars får jag ont i ljumskarna. Sen behöver jag kunna köra min son till skolan så hur snyggt det än är med solosadel så går det bort. Street Bobben verkar uppfylla alla krav. Kan självklart byta sadel och fixa framflytt men skönt att ha det gjort redan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur skönt det än hade varit att åka på en Street Glide eller liknande så är jag inte riktigt redo för "soffa på hjul" ännu ;).


Just nu lutar det mest åt en Fat Bob. Jag behöver framflytt annars får jag ont i ljumskarna. Sen behöver jag kunna köra min son till skolan så hur snyggt det än är med solosadel så går det bort. Street Bobben verkar uppfylla alla krav. Kan självklart byta sadel och fixa framflytt men skönt att ha det gjort redan.

Lite speciell sittställning på Fat Bob dock.. eller är du riktigt lång?
 

Harley

Omega
Hur skönt det än hade varit att åka på en Street Glide eller liknande så är jag inte riktigt redo för "soffa på hjul" ännu ;).


Just nu lutar det mest åt en Fat Bob. Jag behöver framflytt annars får jag ont i ljumskarna. Sen behöver jag kunna köra min son till skolan så hur snyggt det än är med solosadel så går det bort. Street Bobben verkar uppfylla alla krav. Kan självklart byta sadel och fixa framflytt men skönt att ha det gjort redan.
Hade en Fat Bob innan jag bytte till "soffa", & i ärlighetens namn så var nog Fat Boben den med mest körglädje av alla HD jag haft.
Hade inte rekommenderat Street Bob om du ska köra mkt. Den är skön & rå men dessvärre är dämpare både fram & bak undermåliga för lite aktivare körning. Isf så Byt dessa det första du gör. Annars customizera en Wide Glide eller Superglide. De har bättre fjädring fr fabrik.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hade en Fat Bob innan jag bytte till "soffa", & i ärlighetens namn så var nog Fat Boben den med mest körglädje av alla HD jag haft.
Hade inte rekommenderat Street Bob om du ska köra mkt. Den är skön & rå men dessvärre är dämpare både fram & bak undermåliga för lite aktivare körning. Isf så Byt dessa det första du gör. Annars customizera en Wide Glide eller Superglide. De har bättre fjädring fr fabrik.

Det sitter ju samma fjädring i den som alla andra Dynor möjligtvis Street Glide undantagen. Felet folk gör är inte ställa in dem samt att man bör byta till heavy duty olja i framgaffeln. Gäller ju dock alla Harley..
 

Harley

Omega
Det sitter ju samma fjädring i den som alla andra Dynor möjligtvis Street Glide undantagen. Felet folk gör är inte ställa in dem samt att man bör byta till heavy duty olja i framgaffeln. Gäller ju dock alla Harley..
Ok jag fick berättat för mig av en känd mc-byggare att det var sämre dämpare på Street Bob men kan vara så att dom generellt sett kanske körts hårdare & blivit mer slitna, sen är det ju lite annan markfrigång & rake på Superglide som kanske gör att den upplevs som stabilare.
Jag bytte iaf till Progressive suspension på de Dyna jag haft. Sanslös skillnad.
Oavsett vilket så köper man "känsla" m en Harley så TS blir säkert nöjd ändå.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok jag fick berättat för mig av en känd mc-byggare att det var sämre dämpare på Street Bob men kan vara så att dom generellt sett kanske körts hårdare & blivit mer slitna, sen är det ju lite annan markfrigång & rake på Superglide som kanske gör att den upplevs som stabilare.
Jag bytte iaf till Progressive suspension på de Dyna jag haft. Sanslös skillnad.
Oavsett vilket så köper man "känsla" m en Harley så TS blir säkert nöjd ändå.

Min fjädring var svampig men sedan fick jag hjälp att ställa in och byta olja i framgaffel, sedan dess går den bra. Nu har jag iof progressive jag skall slänga på men inte fått ändan ur vagnen. Sedan har det väl även funnits en lyxigare Super Glide med ställbar fjädring även fram.
 

Chattras

Cartier
Hade en Fat Bob innan jag bytte till "soffa", & i ärlighetens namn så var nog Fat Boben den med mest körglädje av alla HD jag haft.
Hade inte rekommenderat Street Bob om du ska köra mkt. Den är skön & rå men dessvärre är dämpare både fram & bak undermåliga för lite aktivare körning. Isf så Byt dessa det första du gör. Annars customizera en Wide Glide eller Superglide. De har bättre fjädring fr fabrik.
Jag har inte helt släppt tanken på en Street Glide. Det går ju fixa till dom så dom blir lite roligare. Sänka lite och på med ett aphäng t.ex. Det vore kanske rätt skönt att glida omkring på den om jag ska släppa bilen sommartid. Skönt med vettiga väskor osv.

Har ju kört HD innan men dock en Sportster. Slänger upp en gammal bild för att liva upp tråden :).
IMG_2734.JPG
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag har inte helt släppt tanken på en Street Glide. Det går ju fixa till dom så dom blir lite roligare. Sänka lite och på med ett aphäng t.ex. Det vore kanske rätt skönt att glida omkring på den om jag ska släppa bilen sommartid. Skönt med vettiga väskor osv.

Har ju kört HD innan men dock en Sportster. Slänger upp en gammal bild för att liva upp tråden :).
IMG_2734.JPG

Älskar den modellen och klart roligaste Sporren.
 

Harley

Omega
Jag har inte helt släppt tanken på en Street Glide. Det går ju fixa till dom så dom blir lite roligare. Sänka lite och på med ett aphäng t.ex. Det vore kanske rätt skönt att glida omkring på den om jag ska släppa bilen sommartid. Skönt med vettiga väskor osv.
IMG_2734.JPG
Ja Street Glide har oändliga möjligheter till förändring. Jag bytte bl.a lampor, blinkers, antenn, alla fotreglage, luft&buller, pkthållare, ruta & massa annat lull lull. Ja sänk bak, 21" hjul fram, aphäng om man vill det så har du en grym hoj m attityd!
 
Topp