• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hehe lugn i stormen nu. 110 cui, gjutna fälgar, dubbla skivor fram och sprojtans ny. Livebilder kommer vid leverans!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Men vi kör väl en teaser redan nu!
IMG_2509.JPG
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kan tillägga att jag varit sugen sen den visades första gången. Fick äntligen möjlighet att klämma och känna lite i går på mässan och den kändes helrätt. Mycket pengar för en naken HD men ändå mycket HD för pengarna. Enormt fet är den. Har således en Fat Bob -09 till salu hehe.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Förklara för en som åkt risbrännare under en massa år, och som varit alla tiders nöjd med det.
Vad är det vi missat? Har kört Sportster 883, tror jag den heter. Fastnade inte alls för den. Att få kliva på sin upprätta, smidiga MT09 med rått ljud i puffran och alert lynne känns som en befrielse. Så, om man bortser från imagen och auran kring HD, vad är det då som gör att man fastnar?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Förklara för en som åkt risbrännare under en massa år, och som varit alla tiders nöjd med det.
Vad är det vi missat? Har kört Sportster 883, tror jag den heter. Fastnade inte alls för den. Att få kliva på sin upprätta, smidiga MT09 med rått ljud i puffran och alert lynne känns som en befrielse. Så, om man bortser från imagen och auran kring HD, vad är det då som gör att man fastnar?
Körde också risbrännare tidigare men skulle aldrig ALDRIG kunna tänka mig att sätta mig på någon liten radfyra igen. MT09 är säkert helt ok men det är något med känslan med stora HD som är oslagbart. Testa något större än 883 nästa gång och känn efter! Att dessutom bli ett med en HD på 300 kg och baxa runt den i rusningstrafiken som att det är en moped är fantastiskt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ska ta dig på orden och ta ett stopp på Probike när säsongen är igång.
Chefen min har HD och tjatar om den så att öronen nästan trillar av. Var hemma hos honom och bläddrade i en av alla tillbehörskataloger. Utan överdrift var den lika tjock som den gamla avlagda telefonkatalogen. :woot:
Sist vi var ute och for i tjänsten blev det ett långt stopp på HD butiken i Braunschweig. Det bar sig inte bättre än att kom ut med en gubbkeps med jäkligt schysst dödskalle baktill. Det kanske finns hopp ändå :)
För jag måste ju tillstå att det är fränare med det än en knippe stämgafflar i en hög...
Men hojen, tekniken och därtill hörande aktiv körning. Nä, där måste jag förstå lite mer.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
 

Zingo

Rolex
Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Är tanken att övningsköra och köra upp med den eller en första hoj när du har kortet?
 

Chattras

Cartier
Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Om du har möjlighet att övningsköra privat så hade jag köpt något som är så likt din körskolas hoj som möjligt. Stor del av mc-kortet går ju ut på att klara olika cirkusövningar.
 

Harley

Omega
Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Här har du en bra & prisvärd kandidat som borde möta alla dina krav:
https://m.harley-davidson.com/#bikes/xg750
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Kan tillägga att jag varit sugen sen den visades första gången. Fick äntligen möjlighet att klämma och känna lite i går på mässan och den kändes helrätt. Mycket pengar för en naken HD men ändå mycket HD för pengarna. Enormt fet är den. Har således en Fat Bob -09 till salu hehe.
Grattis till hojen!
Kör själv en Softail Slim S med 110an. Jävligt skönt vrid, du kommer bli nöjd.
Körde en trimmad 103" tidigare (96B), lite mer effekt men något sämre vrid. Gillar karaktären på den nya mycket mer, får se hur länge den får vara som den är dock :).
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Grattis till hojen!
Kör själv en Softail Slim S med 110an. Jävligt skönt vrid, du kommer bli nöjd.
Körde en trimmad 103" tidigare (96B), lite mer effekt men något sämre vrid. Gillar karaktären på den nya mycket mer, får se hur länge den får vara som den är dock :).
Kul att höra! Har kört ca 500 mil med 103an tidigare och gillade den mer än min befintliga 96a. Ska bli ruggigt kul att testa 110!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Kul att höra! Har kört ca 500 mil med 103an tidigare och gillade den mer än min befintliga 96a. Ska bli ruggigt kul att testa 110!
Långt till våren va? :) Kommer va grym skillnad jämfört med en orörd 96:a.
Sen om man tröttnar kan man peta i redshift-kammar eller köra en street-performance uppgradering (117") :).
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Är tanken att övningsköra och köra upp med den eller en första hoj när du har kortet?

Oavsett så är det i min mening ingen speciellt bra första hoj. Kör en streetfighter eller F800GS en säsong och lär dig köra, köp en Bobber till nästa sommar.

Om du har möjlighet att övningsköra privat så hade jag köpt något som är så likt din körskolas hoj som möjligt. Stor del av mc-kortet går ju ut på att klara olika cirkusövningar.

@Zingo tanken är första som första motorcykel.
@Zadenius Varför är de inte en bra första hoj?
@Chattras Jag kommer inte ha möjlighet att övningsköra med någon tyvärr.

Känner ingen med MC kort så övningskörning blir svårt.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Jag skulle satsa på en begagnad Kawa, Yama, Honda eller Suzuki med några år på nacken. Billiga att köpa och lätta att köra. När lappen är bärgad skulle jag sälja och kolla vad som finns till buds inom ens budget. Har du tur kostar första hojen ingenting, har du otur torskar du typ 3000:-.

Bobbers är balla, speciellt gamla Harleys! :)
 

Monke

Cartier
@Zingo tanken är första som första motorcykel.
@Zadenius Varför är de inte en bra första hoj?
@Chattras Jag kommer inte ha möjlighet att övningsköra med någon tyvärr.

Känner ingen med MC kort så övningskörning blir svårt.

Släng ut en förfrågan här, säkert nån i din närhet som kan ställa upp och övningsköra med dig, körkortstillstånd kostar 250kr tror jag, allt som behövs. Sen kan du säkert öva på nån parkering i din närhet. Det är som @Chattras säger att konbana osv (cirkusövningar) är onödigt att betala körskolan för att öva på.

I mitt tycke så ska man lära sig köra ordentligt. Att ta körkortet ger dig rätt att köra hoj, det gör dig inte till Guy Martin direkt. Lär dig köra aktivt, kör sakta, kör fort, kurvteknik osv. Gå gärna nån knixkurs, kunna hantera hojen i alla lägen. En Bobber är inte en direkt enkel hoj att lära sig på, likaväl som en sporthoj inte heller är en bra första hoj. En BMW F650 eller F800 som används på 90% av alla körskolor är bra, finns ju en anledning att den används så flitigt. Inte världens sexigaste hoj men jag kan lova att 1 sommar med en sån gör att du kommer att njuta mer av ditt hojåkande framåt i tiden. Men visst, vill du ha en Bobber, kör på det, det kanske funkar bra för dig.
Mina 2 cent...
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Släng ut en förfrågan här, säkert nån i din närhet som kan ställa upp och övningsköra med dig, körkortstillstånd kostar 250kr tror jag, allt som behövs. Sen kan du säkert öva på nån parkering i din närhet. Det är som @Chattras säger att konbana osv (cirkusövningar) är onödigt att betala körskolan för att öva på.

I mitt tycke så ska man lära sig köra ordentligt. Att ta körkortet ger dig rätt att köra hoj, det gör dig inte till Guy Martin direkt. Lär dig köra aktivt, kör sakta, kör fort, kurvteknik osv. Gå gärna nån knixkurs, kunna hantera hojen i alla lägen. En Bobber är inte en direkt enkel hoj att lära sig på, likaväl som en sporthoj inte heller är en bra första hoj. En BMW F650 eller F800 som används på 90% av alla körskolor är bra, finns ju en anledning att den används så flitigt. Inte världens sexigaste hoj men jag kan lova att 1 sommar med en sån gör att du kommer att njuta mer av ditt hojåkande framåt i tiden. Men visst, vill du ha en Bobber, kör på det, det kanske funkar bra för dig.
Mina 2 cent...
Tacksam för all input! Ska absolut kolla in BMW F650 och F800.
 

Mankebank

Cartier
Tacksam för all input! Ska absolut kolla in BMW F650 och F800.
Jag håller med alla som anser att det är klokt att börja med en sommar på en nakenhoj. Boka in ordentligt med lektioner under kort tid så kan du ha kortet tidigt innan sommaren. Kör knix och lär dig förankring och bromsteknik, gaskontroll och blicken och öva genom att köra så mycket du hinner så nöter du in det rätt. Vettiga hojar att börja med kan vara XJ6, ER6, Hornet eller något sånt. Jag körde det halvförnuftiga spåret och skaffade en Street Triple R som är mycket roligare. Saknar den lite faktiskt.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Brukar vara högkompskolvar, nya cylindrar, hetare cam, nya stötstänger. Byta del av koppling för att hantera den extra kraften osv. Detta ligger utanför luft och buller alltså.
Ja allt det där var gjort. SE Ventilfjädrar, bytt kopplingsfjäder, bänkning/mappning m racetuner mm. Men det är ändå bara stage 2. Stage 3 innebär andra/modifierade toppar också vad jag vet. De var iaf inte bytta, men fick ingen klarhet i om man modifierat kanaler mm.

Bytte koppling till en kevlar från barnett, fick byta till en kevlarförstärkt belt också. Originalbelten rök efter 2500 mil, ska bytas efter 6000 eller något. För roligt att burna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja allt det där var gjort. SE Ventilfjädrar, bytt kopplingsfjäder, bänkning/mappning m racetuner mm. Men det är ändå bara stage 2. Stage 3 innebär andra/modifierade toppar också vad jag vet. De var iaf inte bytta, men fick ingen klarhet i om man modifierat kanaler mm.

Bytte koppling till en kevlar från barnett, fick byta till en kevlarförstärkt belt också. Originalbelten rök efter 2500 mil, ska bytas efter 6000 eller något. För roligt att burna.

Steg innebär som sagt nya kolvar och cylindrar, normalt så går du då upp en storlek på cylindrarna. Min var en 96 som blev 103. Gick från strax under 80 hästar på bakhjulet till 104. Självklart måste man alltid köra hojen i bromsbänk efter.
 
Topp