Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Körde också risbrännare tidigare men skulle aldrig ALDRIG kunna tänka mig att sätta mig på någon liten radfyra igen. MT09 är säkert helt ok men det är något med känslan med stora HD som är oslagbart. Testa något större än 883 nästa gång och känn efter! Att dessutom bli ett med en HD på 300 kg och baxa runt den i rusningstrafiken som att det är en moped är fantastiskt.Förklara för en som åkt risbrännare under en massa år, och som varit alla tiders nöjd med det.
Vad är det vi missat? Har kört Sportster 883, tror jag den heter. Fastnade inte alls för den. Att få kliva på sin upprätta, smidiga MT09 med rått ljud i puffran och alert lynne känns som en befrielse. Så, om man bortser från imagen och auran kring HD, vad är det då som gör att man fastnar?
Är tanken att övningsköra och köra upp med den eller en första hoj när du har kortet?Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Är tanken att övningsköra och köra upp med den eller en första hoj när du har kortet?
Om du har möjlighet att övningsköra privat så hade jag köpt något som är så likt din körskolas hoj som möjligt. Stor del av mc-kortet går ju ut på att klara olika cirkusövningar.Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Här har du en bra & prisvärd kandidat som borde möta alla dina krav:Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
Grattis till hojen!Kan tillägga att jag varit sugen sen den visades första gången. Fick äntligen möjlighet att klämma och känna lite i går på mässan och den kändes helrätt. Mycket pengar för en naken HD men ändå mycket HD för pengarna. Enormt fet är den. Har således en Fat Bob -09 till salu hehe.
Grattis till hojen!
Kör själv en Softail Slim S med 110an. Jävligt skönt vrid, du kommer bli nöjd.
Körde en trimmad 103" tidigare (96B), lite mer effekt men något sämre vrid. Gillar karaktären på den nya mycket mer, får se hur länge den får vara som den är dock .
Kul att höra! Har kört ca 500 mil med 103an tidigare och gillade den mer än min befintliga 96a. Ska bli ruggigt kul att testa 110!Grattis till hojen!
Kör själv en Softail Slim S med 110an. Jävligt skönt vrid, du kommer bli nöjd.
Körde en trimmad 103" tidigare (96B), lite mer effekt men något sämre vrid. Gillar karaktären på den nya mycket mer, får se hur länge den får vara som den är dock .
Långt till våren va? Kommer va grym skillnad jämfört med en orörd 96:a.Kul att höra! Har kört ca 500 mil med 103an tidigare och gillade den mer än min befintliga 96a. Ska bli ruggigt kul att testa 110!
Är tanken att övningsköra och köra upp med den eller en första hoj när du har kortet?
Oavsett så är det i min mening ingen speciellt bra första hoj. Kör en streetfighter eller F800GS en säsong och lär dig köra, köp en Bobber till nästa sommar.
Om du har möjlighet att övningsköra privat så hade jag köpt något som är så likt din körskolas hoj som möjligt. Stor del av mc-kortet går ju ut på att klara olika cirkusövningar.
SE var det men jag skulle säga Stage 2 (med supertrapp 2-1 och helt öppet KN), vad måste göras för att det ska kallas Stage 3?Var det ett SE steg 3 kit?
Jag skulle satsa på en begagnad Kawa, Yama, Honda eller Suzuki med några år på nacken. Billiga att köpa och lätta att köra. När lappen är bärgad skulle jag sälja och kolla vad som finns till buds inom ens budget. Har du tur kostar första hojen ingenting, har du otur torskar du typ 3000:-.Jag är i tankarna på att skaffa en mc kort. Vad har ni för tips på en första mc? ska vara lätt körd och inte någon racing variant. Själva designen så är jag löjligt förtjust i Bobber modeller. Har kollat på en Honda Bobber 750cc. Skulle en sådan funka för en nybörjare? Tacksam för alla tips
SE var det men jag skulle säga Stage 2 (med supertrapp 2-1 och helt öppet KN), vad måste göras för att det ska kallas Stage 3?
Tacksam för all input! Ska absolut kolla in BMW F650 och F800.Släng ut en förfrågan här, säkert nån i din närhet som kan ställa upp och övningsköra med dig, körkortstillstånd kostar 250kr tror jag, allt som behövs. Sen kan du säkert öva på nån parkering i din närhet. Det är som @Chattras säger att konbana osv (cirkusövningar) är onödigt att betala körskolan för att öva på.
I mitt tycke så ska man lära sig köra ordentligt. Att ta körkortet ger dig rätt att köra hoj, det gör dig inte till Guy Martin direkt. Lär dig köra aktivt, kör sakta, kör fort, kurvteknik osv. Gå gärna nån knixkurs, kunna hantera hojen i alla lägen. En Bobber är inte en direkt enkel hoj att lära sig på, likaväl som en sporthoj inte heller är en bra första hoj. En BMW F650 eller F800 som används på 90% av alla körskolor är bra, finns ju en anledning att den används så flitigt. Inte världens sexigaste hoj men jag kan lova att 1 sommar med en sån gör att du kommer att njuta mer av ditt hojåkande framåt i tiden. Men visst, vill du ha en Bobber, kör på det, det kanske funkar bra för dig.
Mina 2 cent...
Den var jäkligt läckerMin första hoj va en Triumph Speedmaster. Lättkörd men lite mera attityd.
Jag håller med alla som anser att det är klokt att börja med en sommar på en nakenhoj. Boka in ordentligt med lektioner under kort tid så kan du ha kortet tidigt innan sommaren. Kör knix och lär dig förankring och bromsteknik, gaskontroll och blicken och öva genom att köra så mycket du hinner så nöter du in det rätt. Vettiga hojar att börja med kan vara XJ6, ER6, Hornet eller något sånt. Jag körde det halvförnuftiga spåret och skaffade en Street Triple R som är mycket roligare. Saknar den lite faktiskt.Tacksam för all input! Ska absolut kolla in BMW F650 och F800.
Ja allt det där var gjort. SE Ventilfjädrar, bytt kopplingsfjäder, bänkning/mappning m racetuner mm. Men det är ändå bara stage 2. Stage 3 innebär andra/modifierade toppar också vad jag vet. De var iaf inte bytta, men fick ingen klarhet i om man modifierat kanaler mm.Brukar vara högkompskolvar, nya cylindrar, hetare cam, nya stötstänger. Byta del av koppling för att hantera den extra kraften osv. Detta ligger utanför luft och buller alltså.
Ja allt det där var gjort. SE Ventilfjädrar, bytt kopplingsfjäder, bänkning/mappning m racetuner mm. Men det är ändå bara stage 2. Stage 3 innebär andra/modifierade toppar också vad jag vet. De var iaf inte bytta, men fick ingen klarhet i om man modifierat kanaler mm.
Bytte koppling till en kevlar från barnett, fick byta till en kevlarförstärkt belt också. Originalbelten rök efter 2500 mil, ska bytas efter 6000 eller något. För roligt att burna.
Hehe, Stoners hoj från -08 varvar över 20' varv!! Och då är det en fyrtaktDet här har ju absolut ingenting med någonting att göra men jag kollade på denna igår av en slump och blev typ varm i själen - kanske roar någon mer: