• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

gronvit

Panerai
2-Faktor
Steg innebär som sagt nya kolvar och cylindrar, normalt så går du då upp en storlek på cylindrarna. Min var en 96 som blev 103. Gick från strax under 80 hästar på bakhjulet till 104. Självklart måste man alltid köra hojen i bromsbänk efter.

Beror lite på vem man pratar med eller vilka med det där stage-benämningarna. S&S säger S1=luft och buller, S2=kammar och stänger, S3= Big Bore S4=toppar och bränsle. Harley/SE har haft lite olika namn på sina kit känns det som. Jag hade dålig koll på namnet, men ventiler och ventilfjädrar var förutom cylindrar, kolvar, cometicpackningar, stötstänger och kopplingsfjädern bytta. Osäker på om något mer var gjort med topparna dock som sagt.

Grymt att du får ut 104rwhp.
Vad kör du med för kammar? Vem har trimmat/gjort topparna? Vad kör du för system, 2-1?

Sen tror jag ökningen från original är ännu större, det är nog inte ens 80 på bakhjulet på en original 96:a. Har haft en sådan också, den var trött.

Självklart med bänkning för vissa bara tyvärr, många firmor skjuter bara in en ny mapp även efter konvertering. :-(.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Beror lite på vem man pratar med eller vilka med det där stage-benämningarna. S&S säger S1=luft och buller, S2=kammar och stänger, S3= Big Bore S4=toppar och bränsle. Harley/SE har haft lite olika namn på sina kit känns det som. Jag hade dålig koll på namnet, men ventiler och ventilfjädrar var förutom cylindrar, kolvar, cometicpackningar, stötstänger och kopplingsfjädern bytta. Osäker på om något mer var gjort med topparna dock som sagt.

Grymt att du får ut 104rwhp.
Vad kör du med för kammar? Vem har trimmat/gjort topparna? Vad kör du för system, 2-1?

Sen tror jag ökningen från original är ännu större, det är nog inte ens 80 på bakhjulet på en original 96:a. Har haft en sådan också, den var trött.

Självklart med bänkning för vissa bara tyvärr, många firmor skjuter bara in en ny mapp även efter konvertering. :-(.

Helt orginal 96 ligger på strax under 70 hkr, med luft och buller samt mappning mellan 75-80.
Stage 3 kit som jag talar om är HD:s egna från SE. Det innebär smidda högkomps kolvar, 103 cui syllar, SE 259 kammar osv.

Här är kittet
Screenshot_20170213-214507.png
Screenshot_20170213-214521.png


Motorn är inställd av Evensson. Här är kurvan efter ombygge men utan unik mappning och med mappning.

20170213_214616.jpg


Piporna är VH nya ProPipe
 
  • Like
Reactions: JLW

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Är så fruktansvärt sugen på att skaffa MC-kort, det blir inte lättare av att läsa här... Vad tror ni det kan kosta? Är 20 bast, har körkort för moped sedan innan, kört några timmar cross.

~15k inklusive lektioner, kurser och papper?
 

Zingo

Rolex
Är så fruktansvärt sugen på att skaffa MC-kort, det blir inte lättare av att läsa här... Vad tror ni det kan kosta? Är 20 bast, har körkort för moped sedan innan, kört några timmar cross.

~15k inklusive lektioner, kurser och papper?
Rimligt om du kör allt på körskola (är ju en hel del fasta kostnader med risk kurserna, prov och uppkörning). Finns säkert några talanger som har betalat mycket mindre men det är en rimlig peng. Under 20 tkr som tak om det skulle behövas några extra kurser (man vet aldrig) men 15 tkr låter rimligt för en med lite körvana. Do it! :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Helt orginal 96 ligger på strax under 70 hkr, med luft och buller samt mappning mellan 75-80.
Stage 3 kit som jag talar om är HD:s egna från SE. Det innebär smidda högkomps kolvar, 103 cui syllar, SE 259 kammar osv.

Här är kittet
Screenshot_20170213-214507.png
Screenshot_20170213-214521.png


Motorn är inställd av Evensson. Här är kurvan efter ombygge men utan unik mappning och med mappning.

20170213_214616.jpg


Piporna är VH nya ProPipe
Evensson är duktig. Mitt var som sagt också ett SE-kit. Men jag fick inte ut mer än 90rwhp.
Jag har för mig att det satt 585-kammar i min dock. I övrigt är ju kolvar och komp mm samma. 585 kammen är mer touring med fokus på vrid om jag minns rätt.

hade ett isr 6-kolvs-ok och 320mm skiva på också som jag gillade mycket.

Såhär såg den ut när jag var klar (med packning)

IMG_0081.JPG


IMG_0080.JPG


Men den hade många skepnader innan den var klar och jag sålde. Den var med i Big Twin, men då såg den helt annorlunda ut.
 

Mankebank

Cartier
Är så fruktansvärt sugen på att skaffa MC-kort, det blir inte lättare av att läsa här... Vad tror ni det kan kosta? Är 20 bast, har körkort för moped sedan innan, kört några timmar cross.

~15k inklusive lektioner, kurser och papper?
Det beror ju helt på vad lektionerna kostar och hur många du behöver. De fasta kostnadena, riskutbildningar, prov, tillstånd, körkort blir väl en bit över 6000. Ska du köra upp via körskola släpper de ju inte upp dig innan de tror att du kommer att klara dig. Det finns en tröghet inbyggd i systemet. Det kan vara en del väntetid till förarprovat. För att boka förarprov måste teorin vara godkänd och du får inte skriva teorin innan riskutbildningarna är klara. Eftersom du måste kunna köra hyfsat för att bli godkänd på risktvåan kan du inte börja med den och teorin och vänta på uppkörning medan du lär dig köra. Och ska du boka uppkörning privat tar det längre tid, körskolorna har åtminstone tider bokade i förväg. 15000 kan säkert räcka om du lär dig väldigt snabbt, det är ju manöverprovet som är svårast och tar längst tid. Jag hade sett till att ha lite marginaler till exempel för att underhålla kunskaperna om det är lång väntan på uppkörningstid.

Och är du 20 är det ju medeltung som gäller i tvä år innan du kan köra upp för tung. Ska du ta A direkt är det 24 år.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Det beror ju helt på vad lektionerna kostar och hur många du behöver. De fasta kostnadena, riskutbildningar, prov, tillstånd, körkort blir väl en bit över 6000. Ska du köra upp via körskola släpper de ju inte upp dig innan de tror att du kommer att klara dig. Det finns en tröghet inbyggd i systemet. Det kan vara en del väntetid till förarprovat. För att boka förarprov måste teorin vara godkänd och du får inte skriva teorin innan riskutbildningarna är klara. Eftersom du måste kunna köra hyfsat för att bli godkänd på risktvåan kan du inte börja med den och teorin och vänta på uppkörning medan du lär dig köra. Och ska du boka uppkörning privat tar det längre tid, körskolorna har åtminstone tider bokade i förväg. 15000 kan säkert räcka om du lär dig väldigt snabbt, det är ju manöverprovet som är svårast och tar längst tid. Jag hade sett till att ha lite marginaler till exempel för att underhålla kunskaperna om det är lång väntan på uppkörningstid.

Och är du 20 är det ju medeltung som gäller i tvä år innan du kan köra upp för tung. Ska du ta A direkt är det 24 år.
Medeltung räcker gott för mig i ett par år. Har inte bestämt mig om det isåfall blir körskola eller inte. Får kanske se vad olika skolor har att erbjuda...
 
Gjorde riskettan igår för MC, känns grymt att äntligen vara igång med körkortet efter att ha haft suget i 10 år. :D

Måste erkänna att utbildningen var bättre än jag trodde. Visst, mycket som var självklart men en del tankeställare också.

Nu är man riktigt sugen på vår och bitter på att blocket har så få hojar ute...
 

sharetracker

Cartier
Gjorde riskettan igår för MC, känns grymt att äntligen vara igång med körkortet efter att ha haft suget i 10 år. :D

Måste erkänna att utbildningen var bättre än jag trodde. Visst, mycket som var självklart men en del tankeställare också.

Nu är man riktigt sugen på vår och bitter på att blocket har så få hojar ute...
Risktvåan är en stor ögonöppnare också. Vi fick jämföra synlighet mellan en förare med svart hjälm, svart hjälm och reflexväst och en med varselfärgad hjälm. Skillnaden är markant, slutade med att jag köpte en neongul hjälm :cool:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Är så fruktansvärt sugen på att skaffa MC-kort, det blir inte lättare av att läsa här... Vad tror ni det kan kosta? Är 20 bast, har körkort för moped sedan innan, kört några timmar cross.

~15k inklusive lektioner, kurser och papper?

Tror att jag landade på ganska precis 16k för mitt - förra året.
Då hade jag inte kört moppe på, gott och väl, 15 år. Så lite bättre utgångsläge har du nog.
Körde kanske 30-35 mil privat innan kortet var klart.

Lite beroende på kostnad för en lektion så kan det nog gå. Men, som sagt, de fasta proven och utbildningarna står för en ganska rejäl slant.

Det sagt... Go for it!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Började köra förra veckan, det va ju milt och skönt ute! I måndags kom snön - varför är det alltid så?:shifty:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mitt råd till er som funderar på att ta MC-kort är att inte snåla. Vänta tills ni har råd att ta de där 2-3 extra lektionerna så att det känns bra innan uppkörningen. För poängen med MC-utbildningen är nämligen inte att ni ska klara kortet, utan att ni inte ska dö. Det är en helt annan sak att köra hoj än bil. Det räcker med en olycklig smäll i 50 km/h så är det kört. I en bil hade du kanske fått några blåmärken...

Vad gäller hojar så rekommenderar jag saker som ER6, Hornet, XJ6 och liknande. Vettiga försäkringar men framförallt kan man gasa ur dem så det är kul att åka utan att det behöver stå 230 km/h på mätaren efter ett par sekunder. Framförallt om man bor i bebodda trakter så är det inte så kul att bara kunna åka runt på tomgång i sin R1a hela tiden.
 

Mankebank

Cartier
Mitt råd till er som funderar på att ta MC-kort är att inte snåla. Vänta tills ni har råd att ta de där 2-3 extra lektionerna så att det känns bra innan uppkörningen. För poängen med MC-utbildningen är nämligen inte att ni ska klara kortet, utan att ni inte ska dö. Det är en helt annan sak att köra hoj än bil. Det räcker med en olycklig smäll i 50 km/h så är det kört. I en bil hade du kanske fått några blåmärken...

Vad gäller hojar så rekommenderar jag saker som ER6, Hornet, XJ6 och liknande. Vettiga försäkringar men framförallt kan man gasa ur dem så det är kul att åka utan att det behöver stå 230 km/h på mätaren efter ett par sekunder. Framförallt om man bor i bebodda trakter så är det inte så kul att bara kunna åka runt på tomgång i sin R1a hela tiden.
Medhåll på allt. Att börja köra hoj på en väldigt tajt budget tror jag inte ens blir billigast. Med för få lektioner eller för lite träning ökar risken att bomma uppkörningen och den är inte speciellt billig. De jag sett som sparat och snålat på utrustningen har med få undantag köpt riktiga prylar inom något år. Det är inte alls lika kul att köra i en obekväm och bullrig hjälm och med ett billigt ställ.
 

sharetracker

Cartier
Mitt råd till er som funderar på att ta MC-kort är att inte snåla. Vänta tills ni har råd att ta de där 2-3 extra lektionerna så att det känns bra innan uppkörningen. För poängen med MC-utbildningen är nämligen inte att ni ska klara kortet, utan att ni inte ska dö. Det är en helt annan sak att köra hoj än bil. Det räcker med en olycklig smäll i 50 km/h så är det kört. I en bil hade du kanske fått några blåmärken...

Vad gäller hojar så rekommenderar jag saker som ER6, Hornet, XJ6 och liknande. Vettiga försäkringar men framförallt kan man gasa ur dem så det är kul att åka utan att det behöver stå 230 km/h på mätaren efter ett par sekunder. Framförallt om man bor i bebodda trakter så är det inte så kul att bara kunna åka runt på tomgång i sin R1a hela tiden.
Mycket klokt skrivet. Jag tar tillfället i akt och citerar mig körskollärare "behandla alla andra medtrafikanter som om de var älgar" och "släpp prestigen, att man hade rätt (högerregeln eller nått likande) är en klen tröst om man förlorat ett ben". Nåväl, nog om det. Ta mc kort om ni har chansen. Det är fantastiskt roligt :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Mitt enda tips är att vara så alert det bara går. Ingen kommer se er när ni kommer farande och ni kommer alltid vara minst i trafiken. Kör aktivt men ha uppsikt. Många olyckor har jag undvikit genom att ha koll på vad som händer runtomkring mig samt alltid utgå ifrån att bilar byter fil när man minst anar det. Jag kör hårt men har klarat mig då jag utgår ifrån att ingen ser mig och att jag får skylla mig själv om något händer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mitt enda tips är att vara så alert det bara går. Ingen kommer se er när ni kommer farande och ni kommer alltid vara minst i trafiken. Kör aktivt men ha uppsikt. Många olyckor har jag undvikit genom att ha koll på vad som händer runtomkring mig samt alltid utgå ifrån att bilar byter fil när man minst anar det. Jag kör hårt men har klarat mig då jag utgår ifrån att ingen ser mig och att jag får skylla mig själv om något händer.
Enkelt uttryck så måste man utgår från att ingen ser en, ingen stannar, ingen hör en. Sedan kan man bli lyckligt överraskad om någon faktiskt lämnar stadgat företräde i korsningar ;)
 

mega

Rolex
Gjorde riskettan igår för MC, känns grymt att äntligen vara igång med körkortet efter att ha haft suget i 10 år. :D

Måste erkänna att utbildningen var bättre än jag trodde. Visst, mycket som var självklart men en del tankeställare också.

Nu är man riktigt sugen på vår och bitter på att blocket har så få hojar ute...
Åk in till någon stor handlare och kika runt. Dom brukar ha mycket inne, du kan säkert få ett bra vinterpris.
 

Mankebank

Cartier
Jo, det där pratade han också om. Mattsvart är ju hög ball-faktor, men det är väl inte så ball att bli påkörd...
Jag tror inte ett dugg på neonhjälm och reflexväst. Tittar mottrafikanterna efter motorcykeln syns man ändå och tittar de inte spelar det ingen roll vad man har på sig. Kör i det du vill och räkna med att ingen ser dig eller tar hänsyn till dig. Hävda aldrig din rätt i trafiken när du kör hoj.
 
Topp