• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Chattras

Cartier
Jag kör denna

http://www.urbanrider.co.uk/bell-bullitt-helmet-stripes-vintage-white-11950.html

IMG_3900.JPG
Har du koll på om det är någon i Sverige som säljer dessa hjälmar? Har Googlat lite men det verkar halvkasst.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Någon som testat den nya Triumph Bobber?

Riktigt sugen på en hoj igen nu till våren.
Har haft ett par olika tidigare och den senaste var en HD Street Bob för något år sedan.

Var riktigt nöjd med HDn men den nya Triumphen ser också riktigt trevlig ut så skulle gärna ta lite input om någon testat den nya Triumphen.

Har aldrig tidigare testat Triumph, hur är kvaliteten generellt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som testat den nya Triumph Bobber?

Riktigt sugen på en hoj igen nu till våren.
Har haft ett par olika tidigare och den senaste var en HD Street Bob för något år sedan.

Var riktigt nöjd med HDn men den nya Triumphen ser också riktigt trevlig ut så skulle gärna ta lite input om någon testat den nya Triumphen.

Har aldrig tidigare testat Triumph, hur är kvaliteten generellt?
Jag har ägt min i 5 år och inte haft ett enda problem. Originalstötdämparna bak är ingen höjdare men det finns sjukt mycket bra prissatta tillbehör till Triumph.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Någon här som har koll på släp för MC?
Jag tänkte eventuellt köpa detta: https://www.blocket.se/sodermanland/Humbaur_MC_motorcykel_transport_slap_70823962.htm?ca=11
Fördelen är att det har golv så man kan använda det till att frakta mer saker än motorcyklar. Men jag har ingen aning om kvalité och vad man ska leta efter.

En annan tanke som slog mig är att jag antagligen kör rätt ofta själv med en hoj på släpet, är det något man bör tänka på med viktfördelning och liknande? Eller är det bara att köra på och vara glad? :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon här som har koll på släp för MC?
Jag tänkte eventuellt köpa detta: https://www.blocket.se/sodermanland/Humbaur_MC_motorcykel_transport_slap_70823962.htm?ca=11
Fördelen är att det har golv så man kan använda det till att frakta mer saker än motorcyklar. Men jag har ingen aning om kvalité och vad man ska leta efter.

En annan tanke som slog mig är att jag antagligen kör rätt ofta själv med en hoj på släpet, är det något man bör tänka på med viktfördelning och liknande? Eller är det bara att köra på och vara glad? :)

Kört mycket hoj på släp. Lastar alltid ensam hoj i mitten av vagnen. Känns bäst. Tror inte det skulle vara något problem att ha den stående på ena sidan dock.

...beror naturligtvis på vad det är för hoj/vikt vi pratar om också. Tolkar profilbilden som att det är banvapen. Jag har bara skjutsat crossar/enduros.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Mankebank : Det är safe som tur är.

@krämbulle Jag brukar göra samma sak, men detta släp verkar ha fasta rännor för hojarna. Å andra sidan har jag 2st hojar och ska jag väl åka själv kan jag ju ta med bägge ifall jag kraschar, så är det problemet löst :) De väger inte så mycket, 160kg/st typ men när det väl börjar vobbla så är det ju inte bra med obalans.
Jag har stöd för släp, så det kanske får rum mellan rännorna.
 

mega

Rolex
Har ett liknande släp men utan golvet, minns inte märket men det är inte samma iaf.
Mittenrännan är rampen för att köra upp mc:n. Nästan garanterat kan man byta sida på rampen och sidorännorna, det kan man på min iaf och den påminner mycket om denna.
 

Zingo

Rolex
Någon här som har koll på släp för MC?
Jag tänkte eventuellt köpa detta: https://www.blocket.se/sodermanland/Humbaur_MC_motorcykel_transport_slap_70823962.htm?ca=11
Fördelen är att det har golv så man kan använda det till att frakta mer saker än motorcyklar. Men jag har ingen aning om kvalité och vad man ska leta efter.

En annan tanke som slog mig är att jag antagligen kör rätt ofta själv med en hoj på släpet, är det något man bör tänka på med viktfördelning och liknande? Eller är det bara att köra på och vara glad? :)
Varför inte ett täkt släp? Lite stökigt att få med depåtält, extra däck, fälgar, stolar och all annan lull lull. Eller är jag van att ta med lite för mycket grejer (skyller på mina vänner som alltid har med än mer grejer).

PS: om du ska iväg på nån körning och vill ha sällskap/spar lite reskostnad så pinga, är bil lös vilket är det litet problem.. :(
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Hade ett Erde släp förut, ungefär liknande men utan golv. Funkade bra, men då det alltid regnar när man kör till/från så blir allt på släpet vansinnigt skitigt (sprutar rätt mycket bakom en bil). Har nu ett täckt släp istället och jag hade verkligen hellre lagt till pengar och köpt ett sånt - iallafall om det gäller racehojar. Endurohojar spelar ingen roll :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ska traila min Fat Bob på onsdag. Tips? Klarar den att stå fastspänd på stödet?

Nu har jag aldrig spänt fast en HD. Men att spänna ner en hoj på stödet brukar funka sådär.

Ett spännband på var sida om styret och dra typ rakt ner, så att man drar ihop gaffeln ordentligt (och se för guds skull till att den inte kan fjädra ihop vid gupp etc. så att spännbanden kan haka av) brukar funka prima. Möjligen också spännband på var sida i svingen/bakdäcket så att den står still bak.

Typ såhär:

attachment.php


Skulle dock dragit banden i svingen som sagt och inte över sadeln bak.

Denna typ av spännband som man trär över handtagen kan vara trevliga för att inte åsamka skador:

2000021678


...som sagt, har aldrig trailat en HD dock. Men en jäkla massa crossar.
 

Harley

Omega
Precis som @krämbulle skriver så är det sättet absolut bäst, men framförallt för sporthojar. En tung Harley har lite annan tyngdpunkt osv. Jag har både kört roadracing & ägt en Fatbob. Min fatbob funkade faktiskt helt ok att spänna på stödet. Lägg mc'n i växel, sväng framhjulet åt vänster så den står m hjulet i vänstra hörnan. Spänn fast, Klart!
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Precis som @krämbulle skriver så är det sättet absolut bäst, men framförallt för sporthojar. En tung Harley har lite annan tyngdpunkt osv. Jag har både kört roadracing & ägt en Fatbob. Min fatbob funkade faktiskt helt ok att spänna på stödet. Lägg mc'n i växel, sväng framhjulet åt vänster så den står m hjulet i vänstra hörnan. Spänn fast, Klart!
Komplettera gärna med en metall eller träskiva mellan stödet och golvet på släpet :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bytte in en Winge för ett antal år sedan, ägaren hade den på ett täckt släp och hade åkt från toknorrland. Han hade haft den på stödet, och någonstans efter vägen så gick golvet åt. När han öppnade släpet så såg det ut som kriget där inne. Den hade legat på sidann och hoppat ett antal mil...

En sak jag aldrig fattat, varför ska man ha hojen på stödet då man spänner fast? Jag har spänt fast utan att överdriva ett par tusen hojar, och har aldrig känt att "Åh, vad jag vill ha den på stödet".
 

Zingo

Rolex
Ska traila min Fat Bob på onsdag. Tips? Klarar den att stå fastspänd på stödet?
Sålde en hoj och det kom ett par gröna gossar och köpte den (övningskörde). När de skulle köra in den på flaket insåg de att de glömt remmar. Sent på kvällen så butiker hade stängt. Helt seriöst så tänkte de då lägga den ner och köra hem den! :nailbiting: Fick nästan en hjärtattack när jag hörde det. Slutade med att jag körde hem den åt de på frostig väg och fick skjuts hem efter det.

Det enklaste är att fästa den med ett framhjulsstöd och via styret ner. Då behövs i princip inget mer. Kanske inte så kul att köpa om man bara ska ha det en gång. Kan låna ut det inkl alla spännband om så önskas (Free of charge), finns i stan.

IMG_0687.JPG

IMG_0686.JPG
 

Zingo

Rolex
Okey tack igen, ska kolla på modellerna lite och se vad som kan vara optimalt för mig :)Fader kör en Ducati Scrambler men är osäker att den är rätt hoj att låna till uppkörnignen.
Den sitter man upprätt på och är inte så tung så den torde vara bra den med (har dock inte koll på om den uppfyller kraven för tung).
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Varför inte ett täkt släp? Lite stökigt att få med depåtält, extra däck, fälgar, stolar och all annan lull lull. Eller är jag van att ta med lite för mycket grejer (skyller på mina vänner som alltid har med än mer grejer).

PS: om du ska iväg på nån körning och vill ha sällskap/spar lite reskostnad så pinga, är bil lös vilket är det litet problem.. :(

Jag har ingenstans att förvara ett stort släp. Och jag tänkte köpa det där tillsammans med en vän.
Sen är jag bekväm av mig, så bokar alltid depå... :) Och kör för sakta för att behöva ha med flera däck.. Resten får rum i bilen, har kombi som sväljer det mesta.
Jag ska iväg på Actionpics och Backlund i år, osäker hur det ser ut men skicka PM så styr vi upp något.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Någon som testat den nya Triumph Bobber?

Riktigt sugen på en hoj igen nu till våren.
Har haft ett par olika tidigare och den senaste var en HD Street Bob för något år sedan.

Var riktigt nöjd med HDn men den nya Triumphen ser också riktigt trevlig ut så skulle gärna ta lite input om någon testat den nya Triumphen.

Har aldrig tidigare testat Triumph, hur är kvaliteten generellt?
Jag har kört HD sen '00 men sålde hojen förra våren. Fick sug igen i höstas o provkörde en Bonneville 120 och en Thruxton S. Båda maskinerna var sjukt gedigna och roliga att köra. Kvalitetskänsla och detaljfinish ligger ljusår före HD. Jag velade så länge mellan bägge hojarna att Bobbern hann dyka upp och den gick inte att sluta tänka på! Jag har bara provsuttit den på ett event men beställde en i november som jag verkligen hoppas kommer SNART!!!
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Jag har kört HD sen '00 men sålde hojen förra våren. Fick sug igen i höstas o provkörde en Bonneville 120 och en Thruxton S. Båda maskinerna var sjukt gedigna och roliga att köra. Kvalitetskänsla och detaljfinish ligger ljusår före HD. Jag velade så länge mellan bägge hojarna att Bobbern hann dyka upp och den gick inte att sluta tänka på! Jag har bara provsuttit den på ett event men beställde en i november som jag verkligen hoppas kommer SNART!!!
Hade förhoppningar på att du skulle välja en Springer för att matcha din Bel Air :D

IMG_3117.jpg
 
Topp