Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stora Royal Oak-tråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kakob, 25 december 2014.

1. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Avyttrade min 14790st nyligen och har sedan dess varit på jakt efter en 15300st, vilket går seeegt... så i min väntan drar jag igång en tråd där vi kan frossa i allt som har med denna fantastiska modell att göra. Så ös på med bilder, erfarenheter, åsikter, frågor, lovord, skällsord, känslor och allt annat Royal Oak-relaterat!

För min egen del är jag såklart extra intresserad av vad forumets tidigare och nuvarande 15300-ägare har att säga om modellen :)

Bifogade filer:

Bluefade och Galaxxy gillar detta.
  2. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Lyckades få med ett ws på min gamla 14790 där också. Skulle egentligen kommenteras i texten men det glömde jag helt bort efter att ha laddat upp den... Om den modellen har jag ganska mycket gott att säga trots att jag bara ägde den en kortare tid. Länken är helt grym, och vad gäller finish kan ingenting jag ägt tidigare likna sig vid den, observera dock att den klockan är så långt upp på "high-end-skalan" jag kommit, så har inte jättemycket att jämföra med... Riktigt kul klocka helt enkelt, som dock har gått upp en hel del i pris på sistone, men ändå måste vara bland det mer prisvärda man kan lägga sina slantar på när det kommer till lyxstålsport!

3. krämbulle

krämbulle Friends of KS

yonsson gillar detta.
  4. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Helt sant, den som jag dessutom kommenterat i... Tänkte att det här skulle vara ett försök till riktig samlingstråd, den förra var väl mer ang. konkret köpråd? Alternativt blir det mer drag i den, så får den här sjunka...

5. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Stora- eller lilla-tråden! :)

Fantastisk klocka som kan förtjäna mer än en tråd!

Kör!

Bluefade och Kakob gillar detta.
  6. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Någon som vet om det är väntetid för en RO i stål (41mm) på Nymans och isåfall hur lång tid på ett ungefär?

7. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Jag tror att du får bäst svar genom att ringa eller maila dem själv.

8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Vill minnas att Hedens Guld hade två nya sådana hemma för ett tag sen till bra pris. Kanske kan de lösa ytterligare en om du nu är sugen på att göra affär med dem.

9. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Visste inte ens att Hedens Guld sålde klockor. För kolla upp det...

10. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    När byttes claspen ut från den här enkla till den snyggare (bild två). Mitten av 80-talet?
    image.jpeg image.jpeg

11. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Det byttes inte direkt mellan dessa två, det finns åtminstone en till variant emellan:

Min -93a har denna typ.

Luckyluciano gillar detta.
  12. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Cool! Hade velat läsa lite om claspen eller klockan i sig men hittar ingenting om min 56023.
    Det jag vet är att de producerades mellan 82-86 och det är typ det.
    Någon som har länk till var man kan få fram ett korrekt årtal för sin royal oak?

13. cab

cab Friends of KS

Väldigt oklart mellan lås på RO, försökte ta reda på detta när jag leta en 14790. De verkar blanda en hel del år från år.
    T.ex. 2000 med AP-loggan låset och 2001 körde de ovan som @krämbulle har sen finns fick de för sig att ha AP loggan igen 2002 :)

Ditt lås fanns nog enbart på äldre, vet dock inte när den fasades ut tyvärr.

Jag föredrar AP-loggan ;)
    AP_back.jpg

Senast ändrad: 10 februari 2016
    Holken, joca, Oscaro och 2 andra gillar detta.
  14. watchesarefun

watchesarefun Stadsbo

En av de största ångestklockorna någonsin, sålde min första 15300 i beaterskick för 55k, sen ett par i nyskick för dryga 65k. Har alltid lessnat på den, och nu när man mognat lite på senare år så vill man ha igen. Räkna med 115k för mint. Går väl säkert att hitta billigare men då får du resa en bit...

41mm är tyvärr inte alls lika attraktiv. Iaf enligt mig.

15. stabil

stabil Bonde

Min med ap låset ska enligt säljaren vara från 00-01.

Mårtenssons ur Brookfield