• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek Omega PO vs. Oris Aquis

Degnell

Cartier
2-Faktor
Hallå klocksnackare!
Har insett att två dyra intressen är ett för mycket som 31-årig trebarnsfar med en fru som studerar på heltid, så har nu bestämt mig för att lägga det andra på is och ta nästa steg i klockkariären. Mina vänner hoppas nog på en tillfällig sinnesförvirring, för dom kan inte fatta hur man kan sälja en Porsche för att köpa en klocka, men sanningen att säga så hinner jag inte köra min sommarbil tillräckligt för att det ska väga upp ägandekostnaderna, och en klocka kostar ju främst vid inköpet för att sedan kunna avnjutas hur mycket som helst (nästan)gratis sen.

Nåväl, för att komma till min fråga så har jag idag en Oris Aquis Deep Blue som jag är nöjd med. Tycker den är förbaskat snygg och med en härlig närvaro på handleden, men klockan jag velat ha enda sen jag såg den första gången men aldrig tidigare kunnat motivera prislappen på är en Omega Planet Ocean. Någon som har ägt både Aquisen och PO:n och kan ge mig lite vägledning vad gäller storlek? Orisen är ju 43mm och känns helt perfekt på min 17,5 cm tunna handled, som iofs är rätt bred men tunn(platt). Har ingen ÅF av Omega i Eskilstuna, så kan inte testa här heller. Bär PO:n större, likvärdigt eller mindre än Aquisen? Det är 8500-versionen jag är intresserad av.
Slutligen, är prisskillnaden motiverad de två modellerna emellan?
image.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är ju två ganska olika klockor o precis som du säger en prisskillnad..utifrån bilden du postat ser ju Orisen med sina 43 mm yta att sitta bra. Jag hade nog spanat in PO i 42mm Den tror jag du kommer uppleva något nättare även om den är lite högre än din Oris.
 

Lolle

Panerai
Vänta tills du hittar en med länk, snygga läderband kan du alltid köpa till men originallänk är oftast dyrt och svider i plånboken.

I övrigt håller jag med övriga om 42 mm PO även om jag måste erkänna att jag gillar Aquis stenhårt men är du sugen på Omegan kommer du vara det tills du haft den så köp!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har haft båda. Vill minnas att Aquis bars större och mer obekväm. Hade den på gummit. PO'n krossar Aquis på alla fronter.
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Trevligt att du fortfarande gillar Aquisen @Degnell och kul att du tagit väl hand om den!:) Det var ju min gamla och jag har investerat i en PO 42mm sedan dess. PO uppfattar jag som den bärs ytterligare lite mindre än den mm som skiljer dem åt enligt specifikationen. Känns som Aquisen är en stor 43:a och PO:n en mindre 42:a. Nedan min som är en keeper (vilket jag iofs tyckte om Aquisen också......:rolleyes:)

IMG_3931.JPG
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Trevligt att du fortfarande gillar Aquisen @Degnell och kul att du tagit väl hand om den!:) Det var ju min gamla och jag har investerat i en PO 42mm sedan dess. PO uppfattar jag som den bärs ytterligare lite mindre än den mm som skiljer dem åt enligt specifikationen. Känns som Aquisen är en stor 43:a och PO:n en mindre 42:a. Nedan min som är en keeper (vilket jag iofs tyckte om Aquisen också......:rolleyes:)

IMG_3931.JPG
Det är klart, är fortfarande kalasnöjd med den, men har svårt att motivera en dykare till framför allt i den prisklassen utan att flippa min första :)

Edit: 45,5:an kanske inte är så mycket större då?
 

MånsT

Rolex
Jag har inte provat någon av dem så kan inte väga in på den fronten. Vad jag däremot kan säga är att enbart urverket i Omegan gör det värt att uppgradera från din Oris. 8500-verket är superbt och är i en annan liga än Orisens verk (ETA, va?).
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Det är klart, är fortfarande kalasnöjd med den, men har svårt att motivera en dykare till framför allt i den prisklassen utan att flippa min första :)

Edit: 45,5:an kanske inte är så mycket större då?
Det är en klar skillnad. Min PO XL fast med 2500-verket (för övrigt snart på K&S.....tyvärr:()

IMG_3760.JPG
 

pjmb

Cartier
Det är en klar skillnad. Min PO XL fast med 2500-verket (för övrigt snart på K&S.....tyvärr:()

IMG_3760.JPG
Har säkert fel här men byttes inte tavlans utseende mellan 2500 till 8500 och tog bort dom öppna sexorna och niorna? Absolut ingen expert men det är vad jag trott iaf, kanske ngn annan som kan upplysa mig :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Gillar Oris och ägt flera men de är inte i närheten av kvallen på den Omega du vill köpa. Är priserna detsamma så finns inga tveksamheter. Kostar Orisen hälften är det en annan fråga.
 
Har säkert fel här men byttes inte tavlans utseende mellan 2500 till 8500 och tog bort dom öppna sexorna och niorna? Absolut ingen expert men det är vad jag trott iaf, kanske ngn annan som kan upplysa mig :)

Jo, det är helt riktigt. PO 2500 finns med kaliber 2500C och D och har de öppna 6- och 9-orna på tavlan. Klockan på bilden har kaliber 8500B tickande i sitt inre (PO 8500 finns inte med kaliber 8500A eller G). Den nya, tredje generationen PO som kommer till höstenkommer att ha kaliber 8900 (ny benämning till följd av METAS-certifieringen) och jag antar att vi kommer att kalla klockorna för PO 8900 :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jo, det är helt riktigt. PO 2500 finns med kaliber 2500C och D och har de öppna 6- och 9-orna på tavlan. Klockan på bilden har kaliber 8500B tickande i sitt inre (PO 8500 finns inte med kaliber 8500A eller G). Den nya, tredje generationen PO som kommer till höstenkommer att ha kaliber 8900 (ny benämning till följd av METAS-certifieringen) och jag antar att vi kommer att kalla klockorna för PO 8900 :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Sitter du på nåt facit till all Omega info? ;)
 

YearZero

Omega
Jag hade en PO 8500 42:a i några år, men som tyvärr fick lämna för något annat.
Men den är en riktig pålitlig och enligt mig fruktansvärt snygg, passar i många olika lägen. Har inte testat den Orisen som du har nu, men genfört med min Tärnan dykare som också ligger på 42mm, så bär PO'n sig mindre och mer smäcker.

Hade inte tvekat på den om jag var i ditt läge!
 

super avenger

Breitling
Gör dig en tjänst glöm alla omegor dom ser ibland fina ut på bild men ser ut o känns billigare än festinor i verkligheten från arband till tjocklek på klockan o ingen tyngd b klockor ..... Oris aquis har mycket mer känsla i tyngd o kvalitet än omegan både armband o boetten om jag va du köp fler olika modeller o färger i aquis serien ett mycket bättre val har själv en aquis 46 mm med blå tavla o svart ring o metall armband den har bra tyngd o håller tiden minst lika bra som mina super avenger mvh super avenger
image.jpeg
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Gillar Oris och ägt flera men de är inte i närheten av kvallen på den Omega du vill köpa. Är priserna detsamma så finns inga tveksamheter. Kostar Orisen hälften är det en annan fråga.
Hej! Uppskattningsvis kostar Omegan runt det tredubbla, men det är ändå en klocka jag suktat efter länge och som, innan jag började hänga här, tilltalade mig mer än alla Rollar jag sett tidigare. Jag får åka till Västerås och klämma lite så får jag bilda mig en egen uppfattning.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Gör dig en tjänst glöm alla omegor dom ser ibland fina ut på bild men ser ut o känns billigare än festinor i verkligheten från arband till tjocklek på klockan o ingen tyngd b klockor ..... Oris aquis har mycket mer känsla i tyngd o kvalitet än omegan både armband o boetten om jag va du köp fler olika modeller o färger i aquis serien ett mycket bättre val har själv en aquis 46 mm med blå tavla o svart ring o metall armband den har bra tyngd o håller tiden minst lika bra som mina super avenger mvh super avenger
image.jpeg
Jo jag gillar ju Orisen, inget snack om den saken, men Omegan är ju klockan jag velat ha så länge. Hade en Longines Hydroconquest tidigare och saknar möjligheten att skifta mellan band, Nato och länk för att matcha olika tillfällen, då Aquisens bandhorn bara medger användning av länk eller gummi som nytt kostar alldeles för mycket i förhållande till klockan.
 
Topp