• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek Omega PO vs. Oris Aquis

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Gör dig en tjänst glöm alla omegor dom ser ibland fina ut på bild men ser ut o känns billigare än festinor i verkligheten från arband till tjocklek på klockan o ingen tyngd b klockor ..... Oris aquis har mycket mer känsla i tyngd o kvalitet än omegan både armband o boetten om jag va du köp fler olika modeller o färger i aquis serien ett mycket bättre val har själv en aquis 46 mm med blå tavla o svart ring o metall armband den har bra tyngd o håller tiden minst lika bra som mina super avenger mvh super avenger
image.jpeg
Är du ett troll eller? Omega slår ju dina klockor så det smäller om det. Om några klockor ser ut som Festinor så är det Breitling :cool:
 

Jeppsonns

Cartier
Jag var runt en hel del och klämde mig fram på både 8500 och 2500. Enligt mig så känns 8500 alldeles för tjock och klumpig, oproportionerlig med sina 42mm. Däremot känns 45mm bättre med 8500 verket men alldeles för stor för mina handleder.

Jag körde på en orange 2500 och är klockren, speciellt nu på sommaren:cool:
Finns ingen bättre beater, kommer aldrig säljas!
image.jpeg
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag var runt en hel del och klämde mig fram på både 8500 och 2500. Enligt mig så känns 8500 alldeles för tjock och klumpig, oproportionerlig med sina 42mm. Däremot känns 45mm bättre med 8500 verket men alldeles för stor för mina handleder.

Jag körde på en orange 2500 och är klockren, speciellt nu på sommaren:cool:
Finns ingen bättre beater, kommer aldrig säljas!
image.jpeg
Det är verkligen inget fel på den klockan, superfin! Det jag läst är att större delen av mellanskillnaden i pris mellan de två verken äts upp rätt snabbt om man inte hittar en nyservad 2500, och då känns det svårt att motivera att köpa en äldre version, men jag har på inget sätt avfärdat 2500:n. Tack för att du delar din syn på det!
 
Jo jag gillar ju Orisen, inget snack om den saken, men Omegan är ju klockan jag velat ha så länge. Hade en Longines Hydroconquest tidigare och saknar möjligheten att skifta mellan band, Nato och länk för att matcha olika tillfällen, då Aquisens bandhorn bara medger användning av länk eller gummi som nytt kostar alldeles för mycket i förhållande till klockan.

Vis av erfarenhet skulle jag vilja påstå att substitut aldrig håller i längden - om det är en PO du vill ha så satsa på det och ingenting annat - bara PO'n kan ge dig tillfredsställelse i det långa loppet. Sedan kan jag tycka lite synd om Oris'en då det ju är en jämförelse i just detta fall som inte på något sätt är rättvis. Det är ju två varumärken som spelar i helt olika ligor - Oris är Oris och Omega är Omega. PO'n har kvaliteter som Oris'en av naturliga skäl inte kommer i närheten av, lika lite som Oris'en skulle kunna matcha en Rolex Submariner. PO'n är byggd som en stridsvagn och andas en kvalitet så hög att den känns som om den vore skuren ur ett enda stycke rostfritt stål. Och om vi öppnar huven så... Ja, Orisen har ett omoddat Sellita SW200 - en duglig och slitstark klon av ETA 2824-2 medan du i Omegan finner urverket på bilden nedan, det är det bästa serieproducerade mekaniska urverket i världen. Att jämföra det med ett Sellita SW200... det går liksom inte, inte ur någon som helst aspekt.

image.jpg


Så är det PO'n du vill ha, och med den tillhörande känslan av att bära en av världens absolut finaste och mest kapabla dykarklockor, så är valet busenkelt. Och substitut...det blir som sagt aldrig bra i längden. Min PO säger hej.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Vis av erfarenhet skulle jag vilja påstå att substitut aldrig håller i längden - om det är en PO du vill ha så satsa på det och ingenting annat - bara PO'n kan ge dig tillfredsställelse i det långa loppet. Sedan kan jag tycka lite synd om Oris'en då det ju är en jämförelse i just detta fall som inte på något sätt är rättvis. Det är ju två varumärken som spelar i helt olika ligor - Oris är Oris och Omega är Omega. PO'n har kvaliteter som Oris'en av naturliga skäl inte kommer i närheten av, lika lite som Oris'en skulle kunna matcha en Rolex Submariner. PO'n är byggd som en stridsvagn och andas en kvalitet så hög att den känns som om den vore skuren ur ett enda stycke rostfritt stål. Och om vi öppnar huven så... Ja, Orisen har ett omoddat Sellita SW200 - en duglig och slitstark klon av ETA 2824-2 medan du i Omegan finner urverket på bilden nedan, det är det bästa serieproducerade mekaniska urverket i världen. Att jämföra det med ett Sellita SW200... det går liksom inte, inte ur någon som helst aspekt.

image.jpg


Så är det PO'n du vill ha, och med den tillhörande känslan av att bära en av världens absolut finaste och mest kapabla dykarklockor, så är valet busenkelt. Och substitut...det blir som sagt aldrig bra i längden. Min PO säger hej.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
Tack för svaret. Det var främst storleken jag var nyfiken på, då jag har nått mitt emellan idag, men såklart uppskattas svar som gör det lättare för mig att motivera att lägga avsevärt mycket mer på nästa klocka än vad jag gjort på klockan som sitter på handleden idag.
 
Tack för svaret. Det var främst storleken jag var nyfiken på, då jag har nått mitt emellan idag, men såklart uppskattas svar som gör det lättare för mig att motivera att lägga avsevärt mycket mer på nästa klocka än vad jag gjort på klockan som sitter på handleden idag.

Jo, det är nog bra om du tittar förbi närmaste AD och ber att få prova; själv har jag en gräns vid 42 eller 43mm - det är vad mina spinkiga handleder mäktar med. 45,5 är verkligen en rejält tilltagen storlek och den kräver sin handled - 42:an som jag har tror jag dock passar de flesta. Tjockleken är en vanesak och ingenting som stör mig personligen.

Lycka till och hoppas du hittar en PO som du trivs med. Ta tid på det så att det blir precis som du vill ha det - det är fantastiska klockor som lätt blir keepers. Om du inte har någon större brådska kan du också vänta in tredje generationens PO (PO 8900) som kommer till hösten i nya intressanta storlekar - helt rätt att minska lite på storlekarna, det blir dock intressant att se hur särskilt 39,5mm upplevs i relation till tjockleken.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:
Gör dig en tjänst glöm alla omegor dom ser ibland fina ut på bild men ser ut o känns billigare än festinor i verkligheten från arband till tjocklek på klockan o ingen tyngd b klockor ..... Oris aquis har mycket mer känsla i tyngd o kvalitet än omegan både armband o boetten om jag va du köp fler olika modeller o färger i aquis serien ett mycket bättre val har själv en aquis 46 mm med blå tavla o svart ring o metall armband den har bra tyngd o håller tiden minst lika bra som mina super avenger mvh super avenger
image.jpeg
Driver du eller??? PO har väl erkänt god kvalitet med gedigen länk och tyngd, min 2500 väger in på 169 gram och då har jag kortat länken avsevärt. Så mycket tyngre än det vet jag inte om jag vill ha och vari ligger jämförelsen kvalitet=tyngd? Låter som något en oinsatt kläcker ur sig medan man minsann predikar att en "äkta" klocka känner man på tyngden....

Och nej ingen fanboy men rätt ska vara rätt!

TS: Tycker min PO är riktigt bra!
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Driver du eller??? PO har väl erkänt god kvalitet med gedigen länk och tyngd, min 2500 väger in på 169 gram och då har jag kortat länken avsevärt. Så mycket tyngre än det vet jag inte om jag vill ha och vari ligger jämförelsen kvalitet=tyngd? Låter som något en oinsatt kläcker ur sig medan man minsann predikar att en "äkta" klocka känner man på tyngden....

Och nej ingen fanboy men rätt ska vara rätt!

TS: Tycker min PO är riktigt bra!
image.jpeg

Ja då skiljer det ju inte så mycket, min har också rejält kortad länk.
 
image.jpeg

Ja då skiljer det ju inte så mycket, min har också rejält kortad länk.
Skilja kan det göra men det betyder inte att PO är en lättviktare. Det är ju dessutom en klocka och inte ett bojsänke vi diskuterar. Gillar Orisen och funderat på den flera ggr men lite avskräckt pga storleken (nu även tyngden). Som sagt kvalitet och vikt är inte detsamma.
 

super avenger

Breitling
Jo jag gillar ju Orisen, inget snack om den saken, men Omegan är ju klockan jag velat ha så länge. Hade en Longines Hydroconquest tidigare och saknar möjligheten att skifta mellan band, Nato och länk för att matcha olika tillfällen, då Aquisens bandhorn bara medger användning av länk eller gummi som nytt kostar alldeles för mycket i förhållande till klockan.


Jo du har rätt jag tror dom tar ca 3000kr för plast med spänne men det kostar det e orginal grejer
 

super avenger

Breitling
Driver du eller??? PO har väl erkänt god kvalitet med gedigen länk och tyngd, min 2500 väger in på 169 gram och då har jag kortat länken avsevärt. Så mycket tyngre än det vet jag inte om jag vill ha och vari ligger jämförelsen kvalitet=tyngd? Låter som något en oinsatt kläcker ur sig medan man minsann predikar att en "äkta" klocka känner man på tyngden....

Och nej ingen fanboy men rätt ska vara rätt!

TS: Tycker min PO är riktigt bra!
Hela din klocka väger hee hee mindre än min boet hee hee driver du ha ha super avenger bara riktiga män kan bära en sån på sin handled
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Teknik i all ära. men känsla och visuella aspekter är troligtvis det primära för många. Går inte att komma ifrån att Orisen är tilltalande och riktigt bekväm att bära och mycket klocka för pengarna. PO är inte lika lyckosamma där hos mig i alla fall. 8500 42 mm känns topprank, och 45 i sin helhet rätt klumpig. Snygga är dom hursomhelst, men kostar rejält vilket är befogat sett till vad man får.
 
Hela din klocka väger hee hee mindre än min boet hee hee driver du ha ha super avenger bara riktiga män kan bära en sån på sin handled
Jaha och?

Riktiga män haha ja du befäster verkligen nidbilden av en Breitlingägare ;)

Men som sagt bra att veta och är nog många som är nyfikna på att tex PP, AP, VC, Rolex och Omega bara är skräp i jämförelse med Breitling då de inte väger lika mycket.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Vad är en lämplig peng för 8500- respektive 2500-modellen? Låg ju en ute som var näst intill flång ny för 29k, iofs XL, men kollar man blocket eller K&S så ligger ju 3,5 år gamla för över 30, och 2500 tingar ju ett värde på över 25. Bara Foxbolt som hade ett attraktivt pris, men det räckte ju med att släppa klocksnack tillräckligt länge för att vända på det som låg på grillen och sänka några kalla för att gå miste om den dealen!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vad är en lämplig peng för 8500- respektive 2500-modellen? Låg ju en ute som var näst intill flång ny för 29k, iofs XL

Om du ska ha en 8500 42mm max 3 år gammal så är 28-30k ett bra pris. Jag har sålt flera av mina för 28-32k. Den dyrare då den var ett halvår gammal och med nya fina träboxen från Omega.
XL/Big Size-modellen är inte riktigt lika populär av förklarliga skäl. Men räkna med strax under 30k på den.

Cal 2500 42mm brukar gå för 21-25k beroende på ålder och skick. Problemet som jag ser det med dessa äldre är att de oftast är oservade och börjar närma sig 10 år gamla. Så man får lägga på en 4-5000 kr för en fullständig service på det priset, om du inte har tur och hittar en från 2007-2008 men servad t ex 2014-2015 för 22-24k.
Den senaste 2500 42mm från 2007 jag köpte hade t ex ganska rejält uttänjd länk och så massor med microrepor på AR tyvärr, så jag skickade tillbaka den då jag var så besviken. Men det går att hitta fina exemplar förstås.

Kolla annars Chrono24 på modellerna du är intresserad av. För "svenska" begagnatpriser, plussa på ca 2k så kommer du nog ganska nära verkligheten.
 
Senast ändrad:

Degnell

Cartier
2-Faktor
Om du ska ha en 8500 42mm max 3 år gammal så är 28-30k ett bra pris. Jag har sålt flera av mina för 28-32k. Den dyrare då den var ett halvår gammal och med nya fina träboxen från Omega.
XL/Big Size-modellen är inte riktigt lika populär av förklarliga skäl. Men räkna med strax under 30k på den.

Cal 2500 42mm brukar gå för 21-25k beroende på ålder och skick. Problemet som jag ser det med dessa äldre är att de oftast är oservade och börjar närma sig 10 år gamla. Så man får lägga på en 4-5000 kr för en fullständig service på det priset, om du inte har tur och hittar en från 2007-2008 men servad t ex 2014-2015 för 22-24k.
Den senaste 2500 42mm från 2007 jag köpte hade t ex ganska rejält uttänjd länk och så massor med microrepor på AR tyvärr, så jag skickade tillbaka den då jag var så besviken. Men det går att hitta fina exemplar förstås.

Kolla annars Chrono24 på modellerna du är intresserad av. För "svenska" begagnatpriser, plussa på ca 2k så kommer du nog ganska nära verkligheten.
Dessa priser gäller oavsett om dinkan är köpt på AD eller hos en gråhandlare?
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag växlar lite spår från ursprungsfrågan. Ser att det ligger två nästan nya Smp-C på K&S för 22 respektive 24k. Den känns ju lite dressigare och mer allaround än PO:n, men är det en mycket sämre klocka? Tycker dom ser riktigt trevliga ut med den keramiska bezellen, och ska gifta mig om en vecka idag och då tänkte jag bära mitt nyförvärv om jag hunnit få till köp dessförinnan. Jag vet att en dykare inte riktigt är den ultimata kostymklockan, men jag är inget fan av dressare, så att köpa en "bara" för bröllopet går bort.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Det såg riktigt trevlig ut, och med träbox och allt. Skrev till säljaren och frågade om de kunde erbjuda expressfrakt. Ska man ändå slå till på ny klocka så skulle det ju vara roligt att kunna ha den på bröllopsdagen. Tack för tipset!
Du bör kunna ha den inom 24 timmar efter beställning, från England, eller i princip vilket land som helst inom Europa. Lycka till nu. (Nu ska jag fira treårig bröllopsdag med fru och nya Orisen)
 
Topp