• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek på klocka rockar bäst till skjorta.

Mohlkert

Breitling
Blir kontorsråtta i september och antar att det finns en del här på forumet som glider i skjortor till daglig dags. Vilken storlek på klocka rockar bäst till skjorta??
Som ny på en av big four av redovisningsbyråerna undrar jag även vilken prisklass på klocka som det anses vara okej att börja karriärstegen med?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
36-38mm oftast beroende på handled. :)
Prisklass borde inte spela någon roll. Finns vitguldsrolex för 300k som sticker mindre i ögonen än en gulguldare t.ex.
Så länge det ser dressat ut och inte hållkäftenaktigt ut så borde det flyga under radarn.

Ingen aning om budget men skulle sikta in mig på en ren dressare typ VC, patek, a&s osv har många fina modeller men även om länk är mer aktuellt tänker jag mig integrerad länk så typ en apro eller rolex OQ.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
36-38mm oftast beroende på handled. :)
Prisklass borde inte spela någon roll. Finns vitguldsrolex för 300k som sticker mindre i ögonen än en gulguldare t.ex.
Så länge det ser dressat ut och inte hållkäftenaktigt ut så borde det flyga under radarn.

Ingen aning om budget men skulle sikta in mig på en ren dressare typ VC, patek, a&s osv har många fina modeller men även om länk är mer aktuellt tänker jag mig integrerad länk så typ en apro eller rolex OQ.
Trodde du skulle propagera för Tudor !!! Hehe, då gör väl jag det istället. Tudor glamour date day skall du ha ;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Trodde du skulle propagera för Tudor !!! Hehe, då gör väl jag det istället. Tudor glamour date day skall du ha ;)
Haha det är väl för att jag själv är sugen på något med integrerad länk som nästa köp. Är det tudor som gäller som dress så skulle jag köra en vintage date-day med mörk tavla. :D
 

Ale

Cartier
36-38mm oftast beroende på handled. :)
Prisklass borde inte spela någon roll. Finns vitguldsrolex för 300k som sticker mindre i ögonen än en gulguldare t.ex.
Så länge det ser dressat ut och inte hållkäftenaktigt ut så borde det flyga under radarn.

Ingen aning om budget men skulle sikta in mig på en ren dressare typ VC, patek, a&s osv har många fina modeller men även om länk är mer aktuellt tänker jag mig integrerad länk så typ en apro eller rolex OQ.

Så stackars OP, som precis börjat knega på snål förlåt stor redovisningsbyrå, ska springa ner till affären och köpa sig en PP för att komma till jobbet utan att sticka ut? Hehe, ironin kunde gjorts tydligare faktiskt. Vattenkamma, Brothers-skjorta på och DW på handleden så går det bra ska du se. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolig tråd då det inte finns några givna svar. Klassiska storleken på klockor till kostym är ju MAX 35mm eller mindre, men folk har ju 47mm Panerai till kostym nu för tiden så jag tror knappast någon bryr sig. Köp något du tycker är kul och snyggt. Ta på dig tilltänkt outfit när du ska handla klockan så får du en känsla för om det funkar eller inte.

Minimumbudget är ju fjantigt att ange. Säg istället hur mycket du vill lägga. Det finns ju vintageklockor för någon/några 1000 som man inte behöver skämmas för samtidigt som det kan bli hur dyrt som helst.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tror TS vill ha maxbudget och inte minimum, dvs. Hur mycket får klockan kosta för att det inte ska sticka i ögonen på de gamla rävarna. Sicket skit land Sverige är i vissa avseenden...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror TS vill ha maxbudget och inte minimum, dvs. Hur mycket får klockan kosta för att det inte ska sticka i ögonen på de gamla rävarna. Sicket skit land Sverige är i vissa avseenden...
Fjanterier. Miljarders miljarder säger jag. Är man inte trygg nog att stå upp mot jante och fjantarna så ska man inte bära klocka. En ödmjuk och trevlig kille med en RM på handleden får nog bättre bemötande än en otrevlig person med en smp på handleden.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jobbar själv på en av big four och här blandas högt och lågt. Tror inte du behöver vara särskilt orolig men ett tips är väl att undvika de allra skrikigaste versionerna av g-shock och stora helguldare. Tror inte heller att någon kommer reagera om du kommer med en riktigt dyr klocka (så länge den är någotsånär diskret).

Till kostym är det väl generellt snyggast med just kostymur men många kör ju på dykklockor (tex Omega och Rolex).
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Fjanterier. Miljarders miljarder säger jag. Är man inte trygg nog att stå upp mot jante och fjantarna så ska man inte bära klocka. En ödmjuk och trevlig kille med en RM på handleden får nog bättre bemötande än en otrevlig person med en smp på handleden.
Precis det handlar mer om bäraren än själva klockan egentligen.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Så stackars OP, som precis börjat knega på snål förlåt stor redovisningsbyrå, ska springa ner till affären och köpa sig en PP för att komma till jobbet utan att sticka ut? Hehe, ironin kunde gjorts tydligare faktiskt. Vattenkamma, Brothers-skjorta på och DW på handleden så går det bra ska du se. :D

Så du menar att folk som inte är intresserade av klockor har koll på pp och exempelvis calatrava? Tror ingen och då menar jag ingen ointresserad skulle veta vad det är för något, någon enstaka ointresserad kanske känner till namnet och att det är ett bra märke men oavsett lär de inte ha koll på prisgruppen. En dressare flyger under radarn. Skriver han inte ut en budget så är det väl rätt självklart att jag ger förslag efter hans kriterier på klockor som passar in på kriterierna.

Tyckte det inlägg var rätt onödigt och inte medförde någonting.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kör du klassiskt herrmode så är det en klocka mellan 35-40mm typ men annars är de bara köra vilket som under 45mm.

Blir snyggt så länge du utstrålar självförtroende i din klädsel

Grattis till nya jobbet!


image.jpg
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Klockan ska döljas under skjortmanschetten utan att trycka fram allt för mycket. Det är min tumregel när det kommer ur som jag bär till kostym. Här fungerar allt från Seiko 5 till PP Calatrava i mina ögon :)
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
PP 5711r kan jag verkligen rekommendera. Huruvida den flyger bland dina kollegor låter jag vara osagt. För egen del kan jag bara säga att jag fick positiva kommentarer i alla situationer då klockan uppmärksammades.

Lycka till i jakten på den perfekta dressaren.
 

Larma

Omega
Hade inte oroat mig så mycket, folk har ju allt möjligt på sig till kostym numer. Kör på något du tycker är snyggt själv. Om du frågar vad jag själv hade haft på mig så skulle jag säga: diameter < 38mm, höjd < 10 mm.
 

Randel

Cartier
Det finns så mycket olika åsikter om vad man bör och inte bör ha för klocka till kostym, så du får skapa dig en egen uppfattning. Jag tycker personligen inte att det ser snyggt ut med dykarur till kostym/vit skjorta, men är min åsikt och den är väl så god eller dålig som någon annans. En sak jag tycker är riktigt snyggt till kostym är 60-tals-dressare, t.ex. Omega Constellation eller Seamaster. Där finns mycket trevligt (både stål och guld) att hitta för rimliga priser, och det är modeller som är väldigt stilrena. En fördel är att du kan köpa helguldare (på armband tänker jag nu, inte länk) för under 10k.

En sak jag själv hade på tiden när jag hade kostym var en Rolex DateJust (1601) i stål med krona/glasring i vitguld på armband. Det är en riktig klassiker, och jag tycker att det är en otroligt vacker klocka att ha som dressera på armband. Sådana hittar du från 15k och uppåt gissar jag.

Det där med att flyga under radarns kan ju vara relativt. Bland kollegor hade jag inte brytt mig det minsta, men när jag jobbade som konsult tidigare hände det ett par gånger att jag fick skit från kunder för att jag hade en Rolex (1675 i guld/stål hade jag på den tiden). Jag minns ett möte jag var på hos ett verkstadsföretag där logistikchefen mycket syrligt kommenterade att man på detta ställe "knappast säljer några Rolex-klockor" utan att det var riktiga produkter etc. Han drog upp den där Rolex-prylen ett antal gånger i situationer där han insinuerade att vi hade så höga tim-taxor för att det gick till våra Rolex-klockor yadayadayada. En rolig detalj är att den kollega jag arbetade med i det projektet hade en ruskigt dålig Sub-fejk som han köpt i New York så gnället från kunden blev extra absurt med tanke på det. Vill man flyga helt under kundernas radar kan man undvika Rolex, Breitling och kanske Omega. Det är i alla fall de varumärken jag tror att icke klockintresserade har bäst kännedom om.
 

Mohlkert

Breitling
Jag misstänkte redan innan jag droppade ämnet att det inte existerar något unisont svar på mina frågor utan att det skulle bli högt och lågt. Det uppskattar jag. Bättre fråga och få lite input än att köra och lära sig vart efter. Det jag ville undvika är det scenario som Randel beskriver.

Så jag antar att jag kan droppa två modeller som är väldigt olika varandra men som ligger mer eller mindre i samma prisklass. Sugen på att skaffa en Longines Legend Diver eller en Sjöö Sandström Royal Steel Automatic för att sedan kunna byta upp mig. Så inga klockor i de större prisklasserna men ändå.

Tack för bra svar!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag säger inget om dig eller din klocksmak, men blir inte wristgame instagram-style lite knas till kostym på ett "normalt" kontor?
Som sagt upp till bäraren hur helheten blir. Personligen har jag inga bekymmer att bärà Sub, DJ eller liknade till kostym. numera är det ju oxå mer vanligt med kavaj + byxa vilket ger mer ledig stil o då kan man bryta ytterligare mot "gamla" normer
Ett eget exempel på kostym+klocka som funkar ok tycker jag
image.jpg
 
Senast ändrad:
Topp