• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek på omega po

Fergi

Rolex
2-Faktor
Funderar kring storlek på omega planet ocean kan inte bestämma mig :-/ dom jag överväger är 42 vs 45,5 cal.2500. Kommer bära den på både länk,gummi,läder. Handledsmått 18cm.
Sista klockan jag hade var en steelfish och den satt väl helt ok.
Jag hade en breitling superocean 41,5 och den var på gränsen. Hur tycker ni att den upplevs gentemot po 42mm?
Visa gärna lite wristshot med en po och handledsmått :)

Tack för ett grymt forum
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Har en XL 45,5 cal 2500 och är Urnöjd:)
Har en handled på 19,5 cm, men tror att den kan funka på din 18 cm handled.
Bifogar en bild på min med Omega Gummi med viklås.
IMG_1406.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Caliber 2500 är ju inte en tjockis vilket cal 8500 är. 45.5 funkar kanske därför men jag tycker ändå 42mm är den mest smakfulla av dem.
Ang bilder o wristshot så använd sök funktionen...dräller av bilder på just den klockan du söker :)
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Den är riktigt snygg den där:) ser ut som att allt känns lite mer rätt på 45,5mm.
Men är väl lite rädd att den känns mycket större än en steelfish :-/
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Caliber 2500 är ju inte en tjockis vilket cal 8500 är. 45.5 funkar kanske därför men jag tycker ändå 42mm är den mest smakfulla av dem.
Ang bilder o wristshot så använd sök funktionen...dräller av bilder på just den klockan du söker :)

Har kollat och sökt massor och kollat alla länkar som finns men känner att de finns mer. Bara bilder utan handledsmått säger ju inte så mycket.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Började själv på PO 8500 45,5mm med handleder om ca 18 cm och hyfsat muskulösa armar i övrigt, väger strax under 100 kg. Tänkte att jag skulle kunna bära upp XL. .
Visst kan man det - men det är inte bekvämt. Jag var förvisso lyrisk i ett par veckor men sen kom problemen. Kronan gräver sig in hårt i handryggen pga klockans bastanta tyngd, det känns och ser ut som att klockan blir större och större för varje dag i ens ögon.. Den tar upp för mycket av handleden även om man skulle ha större handleder tycker jag.
Den är fin och magnifik att titta på men inte särskilt praktisk eller elegant efter ett tag.

Gick ner till PO 42mm 2500, både smalare och nättare i övrigt men fortfarande ingen klen klocka. Mycket, mycket bekvämare att bära än 45,5.

Skall du mot förmodan köra på 45,5 så kommer du märka att Nato (som för den delen är på tok för tunt för denna klocka ändå) alt. gummiband blir bättre.
Man brukar säga inom PO-kretsar att 42mm med länk, 45,5 med gummi.
I övriga fall skulle jag personligen endast rekommendera 45,5-versionen av PO till folk med rejält stora handleder, 20 cm och uppåt för att det skall se proportionerligt lika bra ut som 42mm på normalstora handleder.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Började själv på PO 8500 45,5mm med handleder om ca 18 cm och hyfsat muskulösa armar i övrigt, väger strax under 100 kg. Tänkte att jag skulle kunna bära upp XL. .
Visst kan man det - men det är inte bekvämt. Jag var förvisso lyrisk i ett par veckor men sen kom problemen. Kronan gräver sig in hårt i handryggen pga klockans bastanta tyngd, det känns och ser ut som att klockan blir större och större för varje dag i ens ögon.. Den tar upp för mycket av handleden även om man skulle ha större handleder tycker jag.
Den är fin och magnifik att titta på men inte särskilt praktisk eller elegant efter ett tag.

Gick ner till PO 42mm 2500, både smalare och nättare i övrigt men fortfarande ingen klen klocka. Mycket, mycket bekvämare att bära än 45,5.

Skall du mot förmodan köra på 45,5 så kommer du märka att Nato (som för den delen är på tok för tunt för denna klocka ändå) alt. gummiband blir bättre.
Man brukar säga inom PO-kretsar att 42mm med länk, 45,5 med gummi.
I övriga fall skulle jag personligen endast rekommendera 45,5-versionen av PO till folk med rejält stora handleder, 20 cm och uppåt för att det skall se proportionerligt lika bra ut som 42mm på normalstora handleder.

Verkar som du har provat båda och ska ta mig till vad du säger.

Tack så mycket för era svar:)
 

Malte

Omega
Jag köpte en 42, min bror en 45. Varje gång vi träffas pratar han om att han ångrar sig.
Jag tycker bara den känns klumpig.

Men smaken är är olika. Testa båda och ta den som passar bäst.
 

R0B

Panerai
Jag har en 45,5a med 8500 verket. Den är stor, och ibland kan jag tycka att den är för stor. Men samtidigt gillar jag den just för sin storlek och vikt!

Mina handleder är inte jättetjocka, tror jag har mellan 18 och 19 cm. Däremot är jag ganska stor, nästan 2 m och runt 95 kg.

Bild på min:
image.jpg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Tack för era svar. Uppskattas verkligen.
Lutar åt en 42 men är inte helt säker :-/
 

mega

Rolex
Håller med Rob, jag har samma uppsättning handleder och klocka. När jag gått en vecka med andra "vanliga" klockor" känns den onekligen otymplig. Men efter någon halvtimme så diggar jag tyngden. Samma sak gäller när man byter tillbaka till mindre klocka, den mindre klockan känns helt fel och superliten i någon halvtimme, sen är ordningen återställd.
Att prova är det enda rätta.

DSC_0764.JPG
 
  • Like
Reactions: R0B

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har 18,5 cm handleder och 45,5 mm. Fanns inget storleksval för mig då jag ville ha chronon.
På länken är den onekligen en rejäl bit, även om jag tycker att det funkar. Sant är dock att 45,5:an gör sig allra bäst på gummi. Är dock trevligt att dra på länken ibland, blir en härlig bastant klocka..

Här en färsk bild med gummi. Som man kan se håller sig luggarna väl innanför armarna på mina 18,5 cm..

image.jpg


Edit: släger in ett handledsskott också. Går verkligen att få saker att se annorlunda ut beroende på hur man tar kort..

image.jpg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Har 18,5 cm handleder och 45,5 mm. Fanns inget storleksval för mig då jag ville ha chronon.
På länken är den onekligen en rejäl bit, även om jag tycker att det funkar. Sant är dock att 45,5:an gör sig allra bäst på gummi. Är dock trevligt att dra på länken ibland, blir en härlig bastant klocka..

Här en färsk bild med gummi. Som man kan se håller sig luggarna väl innanför armarna på mina 18,5 cm..

image.jpg


Edit: släger in ett handledsskott också. Går verkligen att få saker att se annorlunda ut beroende på hur man tar kort..

image.jpg

Tycker de ser riktigt bra ut,ser ut att böra perfekt:) tror jag kommer bli för nyfiken på 45:an om jag köper 42.
Så de blir nog att leta reda på en xl :) ingen som är sugen på att släppa en sån ;)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
18.5mm handled med XL. Ja, den är stor men jag gillar den möjligtvis uppfattas den svarta större ön den orangea. Lugg till lugg skiljer den inte mycket mellan POn och min 41mm longines.

Prova båda:)


image.jpg
image.jpg
 

Kim

Panerai
Sitter på ca 17.5 handleder. Har en 2500 i XL. Du får tänka på att 8500 och 2500 är väldigt olika! 8500 i XL är STOR, den bygger högre på höjden, är tyngre och ger en helt annan känsla. XL i 2500 är bara en gedigen och redig pjäs. [emoji3]
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1432119900492.jpg
    uploadfromtaptalk1432119900492.jpg
    274.4 KB · Visningar: 54
  • uploadfromtaptalk1432119941360.jpg
    uploadfromtaptalk1432119941360.jpg
    281.9 KB · Visningar: 52
Topp