Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Storlek

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 23 januari 2013.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

DD vs. oversized Seamaster. Båda 36 mm (vanliga Seamaster är 34 mm) men Omegan bär klart större med bandhornen.

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fast den har inte lika mycket cojones :)

3. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Givetsvis inte. I min värld är även "bär större än en DD" en negativ sak... Men jag är sjukt svag för 50-tals seamasters då de låg jämt med Rolex.

4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    DDn med rocka är superfräsigt!

5. Spencer

Klockan är fin inte tal om annat särskilt klockans index.

6. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Bra tydlig bild på två toppenklockor!!! som visar (minst) två saker:

1. Bandhorn t bandhorn är mycket viktigt
    2. Tavlans storlek (omegan har större andel tavla o tunnare glasring, vilket gör att den ser större ut)

Ska ta ett par bilder på mina olika 34mm senare

7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Två snygga klockor, kul att se dem i jämförelse på armen. Tydligt vad mycket som påverkar hur en klocka uppfattas i storlek. Omegans boett med de feta bandhornen är riktigt trevlig...

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

äh, blev ingen särskilt bra tydlig bild... men vaf-n
    vänster 35mm
    mitten 33,5
    höger 34

Universalens taveldesign gör att den känns liten, men den räddas av de långa och breda luggarna, JLCn ser större ut pga stor tavla men korta spinkiga luggar minskar intrycket, PP:n känns större pga boettformen...
    ... så inga bra exempel egentligen... men grymma klockor nonetheless...

9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Lysande exempel på hur olika en klocka kan uppfattas i storlek beroende på designen, PP:n ser väldigt bred ut i jämförelse...

10. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Här är bröderna Seamaster 600, den ena 32mm och den andra 34mm...jag tycker det ser ut att skilja mer än så...inser att val av band spelar in också,,,,vilken djungel, helt klart är att man inte ska avfärda en klocka beroende på dess boettbredd utan att först ha testat...mina 4 shilling...

11. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Här är det en 34mm som går upp mot en 36mm, knappt så skillnaden syns...:) [​IMG]

12. Spencer

Riktigt fina tavlor på de där två!

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tack, Spence! Den bredaste känns overkligt stor på armen, och med hammarautomaten svingande inuti känner man sig odödlig...:)
    Min favorit är den större och inte för att den är stor utan för att dess tavla med silverfärgade index och subsekunden är snyggast...

14. Spencer

Jag levde ju i den dumma förvissningen att subsekund var mer avancerat än vanlig, Aurum tog det ur mig.. Jag föredrar subsekund och tycker att Omega skall ha vita tavlor! Tycker de är grymt snygga :)

15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    De ser mer avancerade ut, ofta snyggare än centralsekund. Menar du vita tavlor som i ingen struktor eller kan de vara vita/ljusa med struktur som linne, våffla/bikake, stripes, sunburst och allt vad de heter? :)

16. Spencer

Vitt som i det mesta :)

17. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Örebro vitt?
    Fast intressant tråd, folk har en uppfattning att vissa äldre klockor inte går att bära pga storleken.

18. Spencer

Det tycker jag är trams, alla passar i 36 mm, de flesta i 34 mm och vissa i 32mm. Det har blivit en galen jakt på storlek. Erik Penser som faktiskt är något av en stilikon med sin air av engelsk gentleman bär den klocka han fick vid sin konfirmation. Den är 32 mm och han är mycket lång.

En gång i tiden var det status att kunna göra smäckra urverk och en boett som matchade. Idag gör man små verk och har så stora boetter att man måste ha distanser för att hålla verket på plats. Fånigt anser jag..

19. easy rider

easy rider Dead Man Walking

+1

För mig går gränsen vid 42mm, men jag bär helst 40 och nedåt. En 36mm date just står på önskelistan.

20. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Testade själv och jämförde den stora 36an med en 34a calender idag och skillnaden är stor. Calendern är inte bara mindre utan även tjockare. Hammarautomaterna är klart roligast. Nästan så att jag vill vända på urtavlan med verket så man ser urverket framifrån...
    +2!

21. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fair enough.
    :)
    +1