• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlekshjälp Omega Planet Ocean

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tjena,

Börjar snegla mer och mer på en Planet Ocean 2500. Dock har jag otroligt svårt för att bilda mig en uppfattning om hur den upplevs på armen. Har varit och testat 8500 ett par ggr och blir inte riktigt klokare. 8500 är vad jag förstår tjockare vilket kan göra en hel del i mitt tycke och när jag har de två storlekarna framför mig känns 42an plötsligt väldigt lite. Mindre än vad jag är van vid att 42 mm känns. Som annars är en perfekt storlek för mig.Tanken är att detta ska vara en klocka som funkar till det mesta så mångsidigheten är en relativt viktigt faktor. Samtidigt har jag känslan av att PO ser bättre ut när den är lite större. Det passar klockans formspråk lite mer. Är en hyfsat stor kille själv så har inga större problem att bära upp 45 mm annars.

Vad säger ni som har eller haft någon, hur upplevde ni den mot annat i samma storlek?


Här är 45,5 mot 42. Ser inte mycket ut för världen men vill tro att det upplevs mer i verkligheten.

Tak för er hjälp!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag får väl slå ett slag för den större 45mm modellen. Har en kompis som är rätt stor, han har en 42mm, men vill nu byta till 45mm modellen.
Mitt tips: Gå någonstans där du kan prova båda modellerna vid samma tillfälle. Köp den du tycker känns bäst!:)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag är ju förtjust i stora klockor, hade en 45mm förut och den var helt perfekt. Tror de är lättare att flippa iväg också den dag man vill det. Men själv ångrar jag att jag sålde min i somras... har inte hittat nån ersättare än heller, känns lite surt.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag har en PO Chrono med storlek 45,5 mm. Tycker det är helt rätt storlek för en PO (jag har 18,5 cm runt handleden). Tycker liksom du själv att vid en jämförelse med 42 mm-modellen känns den sistnämnda för liten..
 

Apansson

Torpare
P0DxLbQ.jpg

Jag har en PO (inte kronograf), 42mm. Jag prövade en 45:a, men den kändes på tok för stor. 45 är för stora grabbar, eller för någon som verkligen bara vill ha en fet klocka. Den här känns ändå hyfsat stor på handleden, och då tror jag att jag har hyfsat normala mått. En svart/grå bezel kanske gör att den upplevs som mindre, men med den orangea så var 45 som sagt, alldeles för stor.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ingen som nämnt avstånd lug to lug?

Men personligen tycker jag att 45,5an ser ut att "må bättre" av sin storlek än 42an om ni förstår vad jag menar.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Är benägen att hålla med Chrisse om att 45,5 gör sig bäst på gummi; är långt ifrån lika mycket tid min får på länken.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tack för er input. Har precis hittar en mycket fin 42a till ett marknadsmässigt bra pris. Dock på gummi då jag vill ha länk till. Passar på att kasta in en fråga till då, hur svårt eller dyrt är det att köpa en länk? Gärna bättre begagnad då jag misstänker att ny kostar som en cykel typ.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
42mm. Har en 2500 själv, mycket nöjd.
Jag håller helt med Chrisse, 42 på länk och 45 på gummi. 45 på länk tycker jag känns för stort och klumpigt, även länken för bred och stor.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tidigare haft flertalet PO i 45 mm (både med 2500, 8500 och 9300). Jag tyckte då att storleken var helrätt. Hade även en kort tid en i 42mm men upplevde den som väldigt liten. 9300 hade jag på gummi så den upplevdes inte lika stor som den kanske hade gjort på länk. Nu när man vant sig vid något mindre storlek på klockor så ska det bli intressant att testa en PO i 45 mm. Risken är dock att man tycker att den är allt för stor.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för er input. Har precis hittar en mycket fin 42a till ett marknadsmässigt bra pris. Dock på gummi då jag vill ha länk till. Passar på att kasta in en fråga till då, hur svårt eller dyrt är det att köpa en länk? Gärna bättre begagnad då jag misstänker att ny kostar som en cykel typ.

Har inte rotat mig ner i hur det ser ut begagnat, men den gyllene regeln med PO är att köpa med länk, då det är väsentligt mycket billigare att köpa till originalgummi i efterhand än att köpa länken i efterhand.
 

Erikd

Cartier
Har själv en 45,5mm som jag är riktigt nöjd med. Alla Breitling jag testat både snäppet mindre och liknande storlek har känts större trots att de kanske inte varit det. Har fått kommentaren att folk tvivlar på att den verkligen är så stor som den är. Tycker inte den blir stor som en del här skriver och ändå är jag inte allt för stor i växten. Köpte en åt min pappa samtidigt och han som är några cm och kg till än mig passar den ännu bättre på.

Men den är ju inte liten heller och ska inte jämföras med en liten nätt kostymklocka!

Har både länk och gummi till klockan. Köpte gummit för 1200 här på forumet begagnat men aldrig använt. Länk är inte lika billig historia när jag kollat...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Om du tycker 45,5 känns bättre så gå för den!
Lyssna till dig själv, inte till andra som prompt tycker allt över 40mm är otrooligt stort...

Om du tycker 42mm är ok, går för den, om du tycker 45,5 är ok gå för den...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Om du tycker 45,5 känns bättre så gå för den!
Lyssna till dig själv, inte till andra som prompt tycker allt över 40mm är otrooligt stort...

Om du tycker 42mm är ok, går för den, om du tycker 45,5 är ok gå för den...
Jodå, det har aldrig varit någon tvekan kring det. Vad jag ursprungligen frågade efter, vilket de flesta missat, är hur den upplevs i förhållande till sin storlek rent generellt. Finns ju stora och små millimetrar så att säga.
 

bartoldous

Cartier
Tycker den ser bra ut i både 45 och 42 så den större är säkerligen inte ett problem för dig att bära upp som är stor.
Trots allt måste jag ändå rösta för 42:an då du eftersökte en klocka som funkar till det mesta,45:an till kostym nej nej..
 

RosaCasio

Cartier
Hur stor är resten av dig då? Längd, vikt?

Jag testade både 42 an och 45an och det var inget snack om saken att det blev 45a när jag jämförde, men sen är jag nog också lite större än genomsnittet.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Provade både 2500 & 8500 innan jag köpte en 2500. Tycker att 8500 bygger upp på tok för mycket.
Kör själv en 42mm och den är varken för stor eller för liten.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tackar för era personliga preferenser. Har alltid lutat åt 42 mm men vad jag var ute efter med denna tråd var hur folk uppfattade POs 42 mm kontra 45,5 mot andra klockor i samma storlek. Vet inte om jag varit otydlig eller ej. Hur som helst tack för er insats.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tackar för era personliga preferenser. Har alltid lutat åt 42 mm men vad jag var ute efter med denna tråd var hur folk uppfattade POs 42 mm kontra 45,5 mot andra klockor i samma storlek. Vet inte om jag varit otydlig eller ej. Hur som helst tack för er insats.


Vid en ren jämförelse med Breitling Superocean Heritage (förvisso 46 mm) tyckte jag Bratten såg väsentligt mycket större ut. Jag tycker i likhet med Erikd här ovan att den upplevs mindre än 45,5 mm, och då har jag ändå "extraknapparna" iom att det är chronon..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
42 mm känns som... ja, typ 42 mm. Jag har en Omega Seamaster 300, ref 2254.50.00 på 41mm och en IWC Aquatimer 3536 på 42 som känns tämligen jämnstora.

En trevlig sak med PO42, den gamla modellen är att klockan känns väldigt proportionell i sina mått, speciellt diameter kontra höjd, där jag upplever 45mm som lite för platt för storleken.
 
Topp