• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Story time: Eterna kontiki Royal Quartz

Erik1

Patek
2-Faktor
Eterna var snabba att haka på Quartz trenden under 70-talet som ledde till den berömda Quartz krisen. 1970 lanserade de sin Eterna Sonic, märkets första icke-mekaniska klocka.
033_A.jpg

033_B.jpg

De har också varit bra på att tillverka tunna klockor, 1962 släppte de sin Eterna matic 3000, som då var den tunnaste automatiska klockan, endast 3,4mm hög.
034_A.jpg


Audemars Piguet släppte sin Royal oak på basel 1972 som slog stort och iprincip myntade segmentet lyxsport stål klockor.

IMG_3259.jpeg

AP Royal oak ref.5402, 1972

Så 1976 släpper Eterna, antagligen lite inspirerade av ovannämnda klocka, sin Eterna Kontiki Royal Quartz. Även denna gång lyckades de tillverka den tunnaste klockan, men nu inom Quartz segmentet. Trots att klockan är så tunn var klockan tät till 100m.
Royal Quartz 4.jpg


Två år senare slog de sitt eget rekord och tillverkade den tunnaste Quartz klockan hitintills(?), Eterna Linea Quartz Squelette, blott 1,5mm hög.
Ovan är ett riktigt fräsigt klipp på nämnda klocka, höj volymen och luta er tillbaka

Kontiki.jpg

Royal Quartz släpptes som en dammodell på 28mm(?) och en herrmodell på 36mm, samt i två utföranden, två-tons eller hel stål. Klockorna var limiterade, det ryktas om 1000st per modell, men jag har inte hittat någon tillförlitlig källa.

Royal Quartz 6.jpg

Royal Quartz 3.jpg

Royal Quartz 5.jpg

Royal Quartz 7.jpg

Royal Quartz 8.jpg



Så vad försöker jag komma fram till? Jo efter att jag upptäckte klockan för lite drygt två år sedan har jag lite slött jagat ett exemplar själv. Men det var inte förrän i höstas när jag lyckades hitta ett exemplar på eBay som jag slog till. Min klocka såldes som defekt, och enligt annonsen var både länk och urverket slut. Hoppsan tänkte jag, men tänkte att quartz är enkelt att hitta ersättningsverk till och länken går nog att skruva ihop, så jag budade hem den där.

Tji fick jag, tydligen sitter det ett ETA 940.111 verk i som har varit ur produktion sedan länge. Nåja, klockan var fin och hade väl kunnat stanna i lådan även om det kändes lite snopet. Öppnade upp baklocket och det såg inte så fint ut.
2016-10-18 19.58.30.jpg


Någon dag gick och jag fortsatte söka efter verket, när jag stöter på en nystartad Dubai-baserad eBay butik med gamla NOS urverksdelar, som självklart har verket jag är ute efter inne! Med noll tidigare omdömen och enbart ett kortare mail på knackig engelska kunde ju ingenting gå fel, så jag budade hem det så fort jag kunde. Dryga veckan senare landade verket som utlovat, liket lever tänkte jag.
2016-10-19 18.10.42.jpg


Men nu kvarstod ju problemet att länken var trasig, och att jag behövde hjälp med att byta ut verket. Värt att nämna här är att jag hade opererat mig precis och pysslade med det här de få timmarna på dygnet jag inte sov efterföljande operationen, så mina försök att skruva ihop länken själv gick, sådär.
2016-10-18 19.44.48.jpg


Klockan åkte in i lådan medans den väntade på att åka iväg på service, så var det ju som bekant en vintage GTG där i november någon gång. Gav det ett försök till att skruva ihop länken för att kunna visa upp den på gtgn, och fick ihop den! Ställde tiden gjorde jag också, och då tickade verket igång. Klockan hade alltså varit fullt fungerande hela tiden. :D

Men med tanke på hur verket såg ut och att länken var lite smutsig skickade jag iväg den för verkbyte och rengöring ändå. Så med mycket möda, en del besvär, men nu mycket nöje äger jag denna kult Quartzare :)
2017-04-01 14.18.39.jpg
2017-04-01 14.26.01.jpg
2017-04-01 14.21.57.jpg
2017-04-01 14.20.00.jpg
2017-04-01 14.18.27.jpg


Mycket nöje!
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Tack för en trevlig och läsvärd story och grattis till en häftig klocka.
Det är sånt här som gör att man snöar in på nya märken hela tiden.
Undrar också vad "No B 396" kan betyda?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar Erik1 för en resa i Eterna världen! Har haft några genom åren och har aldrig varit besviken!
Grattis till din slagare!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för trevligt och informativt inlägg! Inte alls dum den där! Vad betyder "No B 396"?
Tack för en trevlig och läsvärd story och grattis till en häftig klocka.
Det är sånt här som gör att man snöar in på nya märken hela tiden.
Undrar också vad "No B 396" kan betyda?
Tack :) Numret är numreringen i limiteringen, vet inte exakt hur de räknar dock.

Jag har hittat ett faktafel i min text, klockan fanns även i 18k gulguld, för storfräsaren.
IMG_3407.PNG

https://www.chrono24.com/se/eterna/...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing
 

Samson

Breitling
IMG_0361.JPG
Eterna är nog märket som ligger närmast hjärtat för mig, varför vet jag inte riktigt. Ofta plockar jag omedvetet på mig en eterna ur klockskåpet.
De har gjort många roliga klockor genom tiderna.
Idag förgyller denna uberbligade Royal Quartz handleden.
 

Samson

Breitling
Blev bara tvungen att köra min royal kontiki idag. Nummer 159 i serien.
Lyckades plocka denna på bukten med orginalbox och mailkorrespondans mellan tidigare ägare och eterna
IMG_0368.JPG
där lite historik ang modellen beskrivs bl.a. Listpriset vid lansering. Ska klättra upp på vinden o gräva fram.
 
Hej alle sammen. Jeg har et Eterna Kontiki Royal Quartz, som desværre har en lidt for kort lænke. Er der nogen der har er par ekstra led, de gerne vil sælge? Uret har sentimental værdi, så jeg ville blive meget glad for hvis nogen har noget til salg.

Mange hilsner fra Danmark,

Jeppe
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Snyggt! Har nr två någon liknande, härlig historia? :)
Vi får se, den såldes som fullt fungerande men död som en fisk på land nu när den landa. Som tur är har jag ersättningsverk. Införskaffad via tyska eBay av en herre med hjälp av Google translate.

Det verkar vara en betydligt senare variant i serien no8xx, min tidigare är 2- eller 3xx. Stabilare länk på den tidigare men fliplock på den senare.

Ska prova att byta batteri sen kan jag lägga upp en jämförelse här :)
 
Senast ändrad:
Topp