• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa Antimagnetisch 1940-tal? Hjälp!

Tobias W

Breitling
Hej alla klockproffs,

Jämfört med er kan jag ingenting om klockor, men jag har i alla fall köpt en klocka till min bror i studentpresent. Det jag vet om den är vad som stod i annonsen: Stowa Antimagnetisch. En tysk millitärklocka från Andra världskriget. Vet ni något mer?

Urtavlan är väldigt flammig (se bild), tyvärr något som INTE syntes på bilderna i annonsen. Är det något man kan rengöra? Och om det går, SKA man rengöra den?

En annan sak är att själva uret ruckas när man ställer klockan. Det känns som man vill att det ska sitta ordentligt så min fråga är om det är enkelt att ordna hos en urmakare?

Skärmavbild 2014-05-27 kl. 12.03.09.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej alla klockproffs,

Jämfört med er kan jag ingenting om klockor, men jag har i alla fall köpt en klocka till min bror i studentpresent. Det jag vet om den är vad som stod i annonsen: Stowa Antimagnetisch. En tysk millitärklocka från Andra världskriget. Vet ni något mer?

Urtavlan är väldigt flammig (se bild), tyvärr något som INTE syntes på bilderna i annonsen. Är det något man kan rengöra? Och om det går, SKA man rengöra den?

En annan sak är att själva uret ruckas när man ställer klockan. Det känns som man vill att det ska sitta ordentligt så min fråga är om det är enkelt att ordna hos en urmakare?

Skärmavbild 2014-05-27 kl. 12.03.09.png

Hej och välkommen! uret ser trevligt ut men om det verkligen är militärt är jag lite tveksam till. Tavlan ser charmig ut och är inget man skall röra, tror inte heller att det skulle gå att göra den mycket bättre. Att verket är lite löst skall vara ett enkelt ingrepp för någon som kan öppna ett ur. Kan tilläggas att det inte är ovanligt att tavlan med verket rör lite på sig när man hanterar kronan. Uret kommer se tufft ut på ett nylonband av typen nato. Då den har fasta bandstift kan man inte sätta på vanliga band som kräven att man avlägsnar bandstiften.
 

Tobias W

Breitling
Hej och välkommen! uret ser trevligt ut men om det verkligen är militärt är jag lite tveksam till. Tavlan ser charmig ut och är inget man skall röra, tror inte heller att det skulle gå att göra den mycket bättre. Att verket är lite löst skall vara ett enkelt ingrepp för någon som kan öppna ett ur. Kan tilläggas att det inte är ovanligt att tavlan med verket rör lite på sig när man hanterar kronan. Uret kommer se tufft ut på ett nylonband av typen nato. Då den har fasta bandstift kan man inte sätta på vanliga band som kräven att man avlägsnar bandstiften.


Okej, intressant! Jag har kollat på ett brunt natoarmband i läder, tyckte det var väldigt vackert. Jag köpte den för 1200 är det ett bra pris tro?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Låter som ett bra val, ett tips kan vara att titta på Singular straps underbar skinnaton i känguruskinn, oslagbara i sin kategori då de är följsamma och tunna. Alltid svårt att analysera priser när man inte känner till alla faktorerna, men när det är ett så pass charmigt ur från 40-talet är det svårt att inte tycka priset låter vettigt. Känslan i att ha ett vintageur som är cirka 70 år gammal slår alla nya Gant, DW osv. Tycker det var ett bra val.
 
Som sagt så brukar det vara lite "spel" i äldre klockor som gör att urverket kan röra sig när man ställer den, ibland kan det minskas genom att skruva åt de skruvar som urverket sitter fast med. Det tar isf bara någon minut för en urmakare.

Tycker den ska ha ett perlon eller ett brunt lädernato!
 

Tobias W

Breitling
Fan va goa ni är! Ska till någon urmakare i Stockholm i morgon och titta till det, det går några minuter för snabbt per dygn till exempel. Då hoppas jag kunna ge er mer info!
 
Vill du väldigt gärna tvätta tavlan så kan det gå till viss del, men det är stor risk att det förstör mer än det "renoverar".
 

Minuteman

Rolex
Tvätta tavlan är som sagt inte något att rekommendera. Däremot kan/bör du polera glaset. Svårt att se på bilden, men det ser ut som det inte är i så bra skick.
Antingen kan du göra det själv (finns månad guider på forumet, kolla under hemslöjdsdelen), eller så ber du utmanaren fixa det. Brukar inte vara så dyrt.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Drillat val. Fan va glad jag hade blivit om jag fått en sådan! Kul att du hittat hit till forumet.
 
Topp