• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

strålning från gamla klockor (radium/tritium)?

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hej!

Okej, jag tenderar att nojja över saker och nu har jag snöat in på det här med radium/tritium/strålning i klockor. Därav denna nojja. Eftersom jag ville se snabbt och billigt om någon eventuell klocka jag äger strålar ut något så köpte jag denna på Kjell & Company. Produktens hemsida hos tillverkaren ligger här http://allsmartlab.com/eng/smart-geiger/

Eftersom jag själv inte äger någon vettig smart-phone så testade jag vid en biltur fyra st klockor på min polares Samsung. Vi var alltså i rörelse hela tiden och apparaturen som vi mätte med låg nära glaset, men inte emot glaset. (Det verkar som att det skulle ha legat emot glaset när jag i efterhand lusläst instruktionerna.) Mätning gjordes även med klockans baksida upp en gång per klocka (förutom Omegan).

Hur som helst så blev resultaten (på ett ungefär, jag skrev inte upp dem) enligt nedan:

1. Sjuttio-talskronograf Monarch med T SWISS MADE T på urtavlan: 0,10 μSv/h (eller någon tiondel mer, men verkar inte gett utslag således, bara bakgrundsstrålning)
Utsätts denna för ljus så lyser minut-och timvisaren en mycket kort stund i mörker, inte annars.
2. Ryssdykare/Ryssmilitärklocka Komandirskie vintage-aktig, men jag har ingen aning om ålder: här låg de olika mätningarna mellan ca 10 - 16,5 μSv/h
Utsätts denna för ljus så lyser visare och index på den en ganska bra stund i mörker, inte annars.
Denna klocka har avtryck på urtavlan som en knapp halvcirkel, motsvarande på ett ställe kring där timvisaren snurrar, är detta tecken på förekomst av radium?
3. Polarens Omega Seamaster från ca 1960-1961: en mätning gav mellan 3-5 μSv/h som jag minns det
Oklart hur denna lyser i mörker.
4. Tissot Seastar Navigator med SWISS MADE på urtavlan: denna gav utslag någonstans emellan ryssen och Omegan, 8-12 μSv/h kanske
Utsätts denna för ljus så lyser indexen en liten stund i mörker, inte annars.

Gällande mätningarna så förvånade inte ryssen mig så jättemycket, (eller jo, egentligen) men Omegan och framför allt Tissot-en gjorde det däremot. Att Monarchen inte reagerade på mätningen är väl för att det är Tritium i den, vars strålning inte passerar genom glaset. Flera mätningar gjordes på ryssen, men inte på övriga.

Är utslagen något jag bör fundera vidare över och ta till några åtgärder på något vis? Kan det vara radium i dessa klockor eller vad sjutton är det för strålning som de avger och vilket ämne kan vara källan? Bör jag kolla dessa och mina andra klockor mer seriöst med mer tillförlitlig utrustning? På Kjell och Companys sida står det att produkten mäter Beta- och Gammastrålning, men på produktens hemsida står det "Gamma, X-ray". Vad är det som mätaren reagerat på egentligen, och bör jag undvika klockorna i fortsättningen/göra mig av med dem? Bör ryska klockor bort, jag har två till, varav jag öppnat den ena och kikat i några minuter på urverket på? (det borde jag väl inte ha gjort)

Tack på förhand och mod får gärna flytta tråden om den är felplacerad, tack. Eller tipsa om eventuell god tråd som passar för mina frågeställningar.
Tips, råd, information och tillrättavisningar mottages tacksamt! :)

MVH
/Björn
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det går att skriva hur mycket som helst om det här. Lyckligtvis är jag inte rätt person för det men det finns otaliga trådar på VRF som diskuterar detta om det är intressant.

Tex:
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1480084851

Nu har vi säkert kunniga medlemmar här men till dess de dyker upp så dyk gärna in på VRF och börja plöja några av de trådar som diskuterar detta. :)
 

tdn-dk

Panerai
:)

IMG_2121.JPG
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Bra tråd. Tolkar jag det rätt att det inte är någon fara om man inte inhalerar eller äter det således?

Apropå det så blir jag lite orolig gällande min Tissot. Se bilder nedan, utanför Tachymeter-skalan. Jag trodde att detta var rost, och har skrapat en del med fingrarna på det. Kan detta vara annat än rost och att det var oklokt av mig att pilla på det?

IMG_5568.jpg


IMG_5653.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra tråd. Tolkar jag det rätt att det inte är någon fara om man inte inhalerar eller äter det således?

Apropå det så blir jag lite orolig gällande min Tissot. Se bilder nedan, utanför Tachymeter-skalan. Jag trodde att detta var rost, och har skrapat en del med fingrarna på det. Kan detta vara annat än rost och att det var oklokt av mig att pilla på det?

IMG_5568.jpg


IMG_5653.jpg
Du behöver nog inte vara rädd för det mer än att det är äckligt. Med största sannolikhet smuts och gammal hudavlagring... ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bra tråd. Tolkar jag det rätt att det inte är någon fara om man inte inhalerar eller äter det således?

Apropå det så blir jag lite orolig gällande min Tissot. Se bilder nedan, utanför Tachymeter-skalan. Jag trodde att detta var rost, och har skrapat en del med fingrarna på det. Kan detta vara annat än rost och att det var oklokt av mig att pilla på det?

IMG_5568.jpg


IMG_5653.jpg
Det lär inte vara någor radioaktivt iaf. :)

Och ja; risken med radium tex är att man andas in dammet om man har tavlan lös och petar på det. Att bara använda klockor med radium är inte skadligt.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Så vad du menar är att det inte säger så mycket i och med att siffrorna inte säger något om vilken massa som har tagit upp strålningen?
Ska inte säga för mycket utan att läsa på lite mer, men i och med hur du skriver så tolkar jag det ur ett hälsoperspektiv och då är det ju helt ointressant att veta hur mycket strålning som "sänds ut", det du är ute efter är väl hur mycket du tar upp och ifall det är farligt, eller?

Edit: Verkar vara helt ute och cykla.

"Absorberad dos är en storhet som anger hur stor mängd joniserande strålning ett föremål eller en kropp tagit emot. Absorberad dos mäts i enheten gray och utgörs av mängden strålningsenergi per massenhet som absorberats i föremålet."

"Sievert (Sv), efter Rolf Sievert, är SI-enheten för storheterna ekvivalent dos och effektiv dos. Dessa storheter används när man vill uppskatta hur skaderisken för en människa eller annan levande organism som blivit utsatt för joniserande strålning."

Kom på mig själv, tror man pratar om absorberad dos mer när det gäller sjukdomsbehandling exempelvis.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Enicaren på slutet. Jösses! :)

På det stora hela så är det ingen risk att bära dessa klockor. Man behöver ju inte lägga dem vid skrevet när man sover.. Urmakare borde dock vara väldigt försiktiga med äldre ur. Personligen så hade jag inte ens öppnat gamla radiumklockor om jag varit urmakare.

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enicaren på slutet. Jösses! :)

På det stora hela så är det ingen risk att bära dessa klockor. Man behöver ju inte lägga dem vid skrevet när man sover.. Urmakare borde dock vara väldigt försiktiga med äldre ur. Personligen så hade jag inte ens öppnat gamla radiumklockor om jag varit urmakare.

Testa en gammal radium-panerai då...
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Intressant ämne detta. Men när börjar det bli farligt hög strålning egentligen? Någon som vet?

Strålskyddsmyndigheten har inte direkt något svar, http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Om-stralning/Radioaktiva-foremal-i-hemmiljo-/ men du kan ansöka om bidrag för att få föremålet omhändertaget! "Har du ett radioaktivt föremål i din ägo kan du ansöka hos Strålsäkerhetsmyndigheten om finansiellt stöd för att omhänderta föremålet."

http://www.stralsakerhetsmyndighete...hemmiljo-/Kort-historik-om-radioaktiva-amnen/
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Intressant ämne detta. Men när börjar det bli farligt hög strålning egentligen? Någon som vet?

Strålskyddsmyndigheten har inte direkt något svar, http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Om-stralning/Radioaktiva-foremal-i-hemmiljo-/ men du kan ansöka om bidrag för att få föremålet omhändertaget! "Har du ett radioaktivt föremål i din ägo kan du ansöka hos Strålsäkerhetsmyndigheten om finansiellt stöd för att omhänderta föremålet."

http://www.stralsakerhetsmyndighete...hemmiljo-/Kort-historik-om-radioaktiva-amnen/

Denna grafik är väldigt informativ och intressant:
https://xkcd.com/radiation/

radiation.png
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Jag har min gamla Atlantic med PM tavla ( Promethium) jag och @Martin Lovasz har kommit fram till att halveringstiden, ca 18 år, gör att jag kan använda denna klocka utan risk att bli självlysande!
Annars är det ett problem med löst radiumdamm från tavlor och visare!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hon blev faktiskt ganska gammal och jobbade dagligen med strålning av olika slag, fast att leva med sjukdomarna är inget roligt. Även när man får i sig Radium partiklar går mer eller mindre allt rakt igenom kroppen men det finns en chans att någon partikel kan bli kvar och ge av strålning och skada celler.
Om man kan lita på wikipedia så förvaras hennes böcker numer i blyinklädda lådor.
Hmm, 67 år är väl inte sååååååå hög ålder ändå ;)
Edit: Var tydligen 66 när hon dog.
 

Martin Lovasz

Audemars
Vad jag förstår så är det den kumulativa dosen strålning som avgör hur stor risken är att man får cancer men det betyder samtidigt att det är lite grann som lotteri och att man alltid kan hitta personer som inte får cancer medan andra får det med en gång. Så om man får en stark dos under kort tid ger samma effekt som om du får samma dos under en längre tid. Sedan har man skador som kan föras över med DNA till nästa generation som gör strålning så lurig. Det har även visat sig att djur med mycket fett i kroppen inte påverkas lika mycket som djur med lite fett så se till att du är fet och go innan du mekar med klockor. ;)
 

Husse

Patek
Vad jag förstår så är det den kumulativa dosen strålning som avgör hur stor risken är att man får cancer men det betyder samtidigt att det är lite grann som lotteri och att man alltid kan hitta personer som inte får cancer medan andra får det med en gång. Så om man får en stark dos under kort tid ger samma effekt som om du får samma dos under en längre tid. Sedan har man skador som kan föras över med DNA till nästa generation som gör strålning så lurig. Det har även visat sig att djur med mycket fett i kroppen inte påverkas lika mycket som djur med lite fett så se till att du är fet och go innan du mekar med klockor. ;)
Samtidigt måste jag få flika in att det finns så otroligt många fler gifter i det moderna samhället som kan orsaka cancer!
Kemikalier i arbetsmiljön, trasiga lysrör, riktigt otäcka!
Rökning kan frammana cancer av andra saker vi får i oss osv!
Nåt så "harmlöst" som diskmedel går att spåra ur utandningsluften inom en minut, även om försökspersonen har gummihandskar och är avskärmad från diskvattnet! Läskigt!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag har frågat SSM och fick följande svar:
"Radium-226 sänder ut gammastrålning som går igenom klockans glas och metall. Så man får en liten extra stråldos från klockan om man bär den, den ska dock inte utgöra någon hälsofara."

Intressant ämne detta. Men när börjar det bli farligt hög strålning egentligen? Någon som vet?

Strålskyddsmyndigheten har inte direkt något svar, http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Om-stralning/Radioaktiva-foremal-i-hemmiljo-/ men du kan ansöka om bidrag för att få föremålet omhändertaget! "Har du ett radioaktivt föremål i din ägo kan du ansöka hos Strålsäkerhetsmyndigheten om finansiellt stöd för att omhänderta föremålet."

http://www.stralsakerhetsmyndighete...hemmiljo-/Kort-historik-om-radioaktiva-amnen/
 
Topp