• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

strålning från gamla klockor (radium/tritium)?

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Uppföljning med att jag gör en pudel eller liknande. Mina mätningar i första inlägget verkar inte stämma.

Jag har mätt igen när jag inte har färdats i ett fordon och denna gång med en iPhone 7 och med reservation för att iPhone 7 faktiskt inte finns med i de kompatibla smart-phonesen på Kjells sida (och med reservation för att jag kan ha mätt fel, eller att jag allmänt är lite korkad, så jag kan inte garantera att dessa klockor inte är radioaktiva) så har jag inte fått något utslag på någon av mina klockor som det mättes på i bilen. Jag har endast lagt dit dem en kort stund för att se om de ger utslag, jag har således inte låtit dem ligga för mätning i 10 minuter, utan kanske högst en minut styck. Detta för att den enda klocka som gett utslag gör det direkt när jag börjar mäta. Denna enda av mina klockor som jag får träff på som jag har i min ägo är min fars Omega Seamaster med ett kaliber 600-verk i från cirka 1960-61. Den gav cirka 10,8μSv/h efter en första mätning i 10 minuter, cirka 5μSv/h efter en andra mätning i 10 minuter och cirka 13,7μSv/h efter en andra mätning i 10 minuter.. Så jag vet inte hur pass tillförlitlig utrustningen är riktigt, men min gissning är att visarna har radium på sig och att mätinstrumentet legat an mot glaset i olika förhållande till visarna vid respektive mätning. Det kan ju vara troligt att även polarens Omega skulle ge utslag (beroende på vad som gjorts vid eventuella servicar givetvis), men den har jag inte kunnat mäta på denna gång.

Således gör jag en pudel!

Dock måste jag säga att ämnet genererade många intressanta inlägg och för detta tackar jag samtliga! :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag antar att du körde enheten via iPhone 7:ans stereopluggadapter då? Som du säger, iPhone 7 står inte med som supportad device. Själv har jag testat Kjells variant med min IPhone 5 och jag tycker nog att den ger ganska konsekventa mätningar ..
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag antar att du körde enheten via iPhone 7:ans stereopluggadapter då? Som du säger, iPhone 7 står inte med som supportad device. Själv har jag testat Kjells variant med min IPhone 5 och jag tycker nog att den ger ganska konsekventa mätningar ..
Ja, precis, det är stereopluggadaptern jag använt. Visst kan det vara därför som mina mätningar blir inkonsekventa på Omegan och inte ger utslag på någon annan klocka. Får se om jag kan följa upp med att mäta på någon annan telefon
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Är gärna med och nojjar lite. Köpte den här suveränen på lokala anik och samlarmässan. Glaset va sprucket så jag bytte det. Läste så klart på mer om radium efter glasbytet så nu kommer jag väl dö (känner mig lite orolig faktiskt). Tänkte spara det gamla originalglaset men det kanske är en dum ide?
1492510586785-1302984173.jpg
 

Freddie L

Panerai
Är gärna med och nojjar lite. Köpte den här suveränen på lokala anik och samlarmässan. Glaset va sprucket så jag bytte det. Läste så klart på mer om radium efter glasbytet så nu kommer jag väl dö (känner mig lite orolig faktiskt). Tänkte spara det gamla originalglaset men det kanske är en dum ide?
1492510586785-1302984173.jpg
Jag kan garantera dig att du kommer dö.

Det kommer vi alla, men inte alla kommer ha haft en sådan tjusig Omega i sin ägo när det är dags att summera! ;)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Inte mäter den beta strålning denna strålning är svårmätt och stoppas av tex glaset från din klocka. 3H dvs tritium är en ren beta- strålare. Som denna spparst inte kan mäta. Ej heller alpha strålning dvs. Heliumkärnor då denna strålning stoppas av tex ett papper. Däremot avger 226Ra viss gamma strålning det är den man detekterar. Nu förbjöds Ra i klockor runt 1964 så är klockorna yngre än så är drt inte Ra i dem. Jsg tror du helt rnkrlt mätt den nsturliga strålningen som finns i materislet i dina klockor 10 microSievert är rn väldigt låg stråldos mycket lägre än bskgrundstrålningen och den dos du får nsturligt från din kropp eftersom du innehåller till viss drl 41K dvs kalium. Nedan såg jag stt någon kommenterade på att varför mäter inte instrumentet i Gy dvs upptsgrn rnergi per massenhet eller J/kg men 1 Gy är ungefär lika med 1 Sv.
Hej!

Okej, jag tenderar att nojja över saker och nu har jag snöat in på det här med radium/tritium/strålning i klockor. Därav denna nojja. Eftersom jag ville se snabbt och billigt om någon eventuell klocka jag äger strålar ut något så köpte jag denna på Kjell & Company. Produktens hemsida hos tillverkaren ligger här http://allsmartlab.com/eng/smart-geiger/

Eftersom jag själv inte äger någon vettig smart-phone så testade jag vid en biltur fyra st klockor på min polares Samsung. Vi var alltså i rörelse hela tiden och apparaturen som vi mätte med låg nära glaset, men inte emot glaset. (Det verkar som att det skulle ha legat emot glaset när jag i efterhand lusläst instruktionerna.) Mätning gjordes även med klockans baksida upp en gång per klocka (förutom Omegan).

Hur som helst så blev resultaten (på ett ungefär, jag skrev inte upp dem) enligt nedan:

1. Sjuttio-talskronograf Monarch med T SWISS MADE T på urtavlan: 0,10 μSv/h (eller någon tiondel mer, men verkar inte gett utslag således, bara bakgrundsstrålning)
Utsätts denna för ljus så lyser minut-och timvisaren en mycket kort stund i mörker, inte annars.
2. Ryssdykare/Ryssmilitärklocka Komandirskie vintage-aktig, men jag har ingen aning om ålder: här låg de olika mätningarna mellan ca 10 - 16,5 μSv/h
Utsätts denna för ljus så lyser visare och index på den en ganska bra stund i mörker, inte annars.
Denna klocka har avtryck på urtavlan som en knapp halvcirkel, motsvarande på ett ställe kring där timvisaren snurrar, är detta tecken på förekomst av radium?
3. Polarens Omega Seamaster från ca 1960-1961: en mätning gav mellan 3-5 μSv/h som jag minns det
Oklart hur denna lyser i mörker.
4. Tissot Seastar Navigator med SWISS MADE på urtavlan: denna gav utslag någonstans emellan ryssen och Omegan, 8-12 μSv/h kanske
Utsätts denna för ljus så lyser indexen en liten stund i mörker, inte annars.

Gällande mätningarna så förvånade inte ryssen mig så jättemycket, (eller jo, egentligen) men Omegan och framför allt Tissot-en gjorde det däremot. Att Monarchen inte reagerade på mätningen är väl för att det är Tritium i den, vars strålning inte passerar genom glaset. Flera mätningar gjordes på ryssen, men inte på övriga.

Är utslagen något jag bör fundera vidare över och ta till några åtgärder på något vis? Kan det vara radium i dessa klockor eller vad sjutton är det för strålning som de avger och vilket ämne kan vara källan? Bör jag kolla dessa och mina andra klockor mer seriöst med mer tillförlitlig utrustning? På Kjell och Companys sida står det att produkten mäter Beta- och Gammastrålning, men på produktens hemsida står det "Gamma, X-ray". Vad är det som mätaren reagerat på egentligen, och bör jag undvika klockorna i fortsättningen/göra mig av med dem? Bör ryska klockor bort, jag har två till, varav jag öppnat den ena och kikat i några minuter på urverket på? (det borde jag väl inte ha gjort)

Tack på förhand och mod får gärna flytta tråden om den är felplacerad, tack. Eller tipsa om eventuell god tråd som passar för mina frågeställningar.
Tips, råd, information och tillrättavisningar mottages tacksamt! :)

MVH
/Björn
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har verkligen aldrig nojat över detta, men... i förrgår när jag hade på mig följande klocka och bar min snart 4 månader gamla son tog jag helt plötsligt av mig klockan då det kändes lite otäckt...
3591C218-94FC-4E2F-8E43-3A65C340E41D.jpeg

Och jag som jagar en sådan här...
F7E8F3B7-4B9F-4BA1-8D8A-386B9529B264.jpeg

Men jag kan väl alltid ta av mig klockan när jag bär på honom antar jag.... :(
 

rogart-63

Patek
Har verkligen aldrig nojat över detta, men... i förrgår när jag hade på mig följande klocka och bar min snart 4 månader gamla son tog jag helt plötsligt av mig klockan då det kändes lite otäckt...
3591C218-94FC-4E2F-8E43-3A65C340E41D.jpeg

Och jag som jagar en sådan här...
F7E8F3B7-4B9F-4BA1-8D8A-386B9529B264.jpeg

Men jag kan väl alltid ta av mig klockan när jag bär på honom antar jag.... :(
Så länge som visarna är i boetten är det ingen fara . Det är väl om andas in Radium
eller sväljer det som det skulle vara farligt .
 

Psykel

Patek
Har verkligen aldrig nojat över detta, men... i förrgår när jag hade på mig följande klocka och bar min snart 4 månader gamla son tog jag helt plötsligt av mig klockan då det kändes lite otäckt...
3591C218-94FC-4E2F-8E43-3A65C340E41D.jpeg

Och jag som jagar en sådan här...
F7E8F3B7-4B9F-4BA1-8D8A-386B9529B264.jpeg

Men jag kan väl alltid ta av mig klockan när jag bär på honom antar jag.... :(
Är det radium i Certinan då, och inte tritium?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

Psykel

Patek
Tror radium försvann på 50 talet nångång. kanske fanns ända in på 60 talet. intressant artikel här. Westclox som gjorde klockor och tydligen måla visare och tavlor åt andra. Dom måla 4300 tavlor om dagen. Inte undra på att dom fick i sig Radium. http://www.roger-russell.com/radioactive/radioactive.htm
Rätt läskigt å tänka tanken att den person som målat tavlan kanske dog en fruktansvärd död?
Jo, många gick över till tritium på 50-talet, men radium förbjöds först 1968. Så tillverkades en del radiumtavlor även på 60-talet.
Tritium har en halveringstid på 12,33 år medan radium har en halveringstid på hela 1622 år!
 

jonaas

Omega
Jo, många gick över till tritium på 50-talet, men radium förbjöds först 1968. Så tillverkades en del radiumtavlor även på 60-talet.
Tritium har en halveringstid på 12,33 år medan radium har en halveringstid på hela 1622 år!

Sorry att jag kapar gammal tråd men om tritium har en halveringstid på 12,33 år och en klocka är från 1979 så bör det alltså vara helt ”ofarligt”? Har en Caravelle från 79 med tritium som jag tänkte testa fixa lite med själv..
 

Psykel

Patek
Sorry att jag kapar gammal tråd men om tritium har en halveringstid på 12,33 år och en klocka är från 1979 så bör det alltså vara helt ”ofarligt”? Har en Caravelle från 79 med tritium som jag tänkte testa fixa lite med själv..
Mja, skulle kanske inte slicka på tavlan om jag var du. :D
Men ja, du borde kunna fixa med klockan utan att oroa dig.
 
Har också läst denna tråd och var tvungen att göra en googling. Tydligen är det så att Radium som kommer från uran (i fast form) blir till radon när det kommer ut i luften. Och radon är något jag kan garantera att var och varannan som bor i 50-60-tals hus ofrivilligt inandas varje dag. Och som så många andra skrivit så länge du inte slickar på visarna så är radium inte farligt.
http://rapidresponsegj.com/are-radon-radium-the-same-thing/
https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_and_radon_in_the_environment
 

MrBeam

Cartier
Har också läst denna tråd och var tvungen att göra en googling. Tydligen är det så att Radium som kommer från uran (i fast form) blir till radon när det kommer ut i luften. Och radon är något jag kan garantera att var och varannan som bor i 50-60-tals hus ofrivilligt inandas varje dag. Och som så många andra skrivit så länge du inte slickar på visarna så är radium inte farligt.
http://rapidresponsegj.com/are-radon-radium-the-same-thing/
https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_and_radon_in_the_environment
Har också läst detta. Förstår att det troligen inte är farligt, men tänkte öppna och pilla med klockan och vill veta om jag måste vidta åtgärder isf för att vara på den säkra sidan.
Har rest ovanligt mycket i år, och varje gång piper jag på flygplatserna så jag blir skannad med en sån handskanner. Fler än en gång har jag funderat på om det är klockornas fel :angel:
 
Senast ändrad:
Har också läst detta. Förstår att det troligen inte är farligt, men tänkte öppna och pilla med klockan och vill veta om jag måste vidta åtgärder isf för att vara på den säkra sidan.
Har rest ovanligt mycket i år, och varje gång piper jag på flygplatserna så jag blir skannad med en sån handskanner. Fler än en gång jag jag funderat på om det är klockornas fel :angel:
Det kan var klockan fel om botten är i stål ;) Vill man vara helt säker ska man ha dragskåp sådana du har i kemisalar
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har också läst detta. Förstår att det troligen inte är farligt, men tänkte öppna och pilla med klockan och vill veta om jag måste vidta åtgärder isf för att vara på den säkra sidan.
Har rest ovanligt mycket i år, och varje gång piper jag på flygplatserna så jag blir skannad med en sån handskanner. Fler än en gång jag jag funderat på om det är klockornas fel :angel:
Som sagt, radium kan vara olämpligt att ha i klockan vid långvarigt normal användning. Tritium är ofarligt (strålningen tränger inte igenom nånting i princip, och har extremt låg energi jämfört med radium).

Men, som du är inne på, när man hanterar det är det en annan sak. Urmakare (och hobbypysslare) behöver vara lite försiktiga. I en gammal klocka kan det ha släppt partiklar som ligger löst som "damm" i uret, och att andas in det är klart olämplig. Det gäller även tritium, som är ohälsosamt om man får in det i cellerna. Man ska inte få det på fingrarna heller förstås. (Man glömmer sig garanterat och petar i munnen eller ögonen eller nåt förr eller senare.) Moderna ur med tritium har det dock ofta i glastuber så att man slipper det problemet där.

Så om det ser ut som om det har flagnat från visare och markörer, ta hand om det så att man inte får det i sig eller sprider det över arbetsplatsen. (Handskar, dammsugare, våttorka, vad som nu krävs.)
 

MrBeam

Cartier
Finns det något sätt att datum-kolla en Zodiac Hermetic utan att öppna boetten? Jag inväntar verktyg för att få bort glaset då det är en monocoque-boett, så jag kan inte se verket än. Jag menar om den är ifrån slutet av 60, början av 70 är det ju lugnt. Men om den kommer från 50 så måste man mäta för att vara säker.
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Om inte mitt minne sviker mig blev det lag i Schweiz att från 1964 och framåt endast tillåta tritium, och att tavlan då måste märkas med "T". Innan -64 behövdes ingen T-märkning.

"The T indication only appeared in 1964 following a Swiss interior ministry ruling from October 1963 on radiation from luminous watch dials. It required indication of the presence of radioactive substances and set forth a table of radiation limits, which came into force on January 1, 1964."

https://www.watchbooksonly.com/articles/watch-reviews/speedmasters-dials/
 

Pictor

Audemars
Om inte mitt minne sviker mig blev det lag i Schweiz att från 1964 och framåt endast tillåta tritium, och att tavlan då måste märkas med "T". Innan -64 behövdes ingen T-märkning.

"The T indication only appeared in 1964 following a Swiss interior ministry ruling from October 1963 on radiation from luminous watch dials. It required indication of the presence of radioactive substances and set forth a table of radiation limits, which came into force on January 1, 1964."

https://www.watchbooksonly.com/articles/watch-reviews/speedmasters-dials/
Bra och informativt inlägg Fc2. Vet att Tmärkta ur från 1964 o framåt är
ett samlarområde inom urnörderiet. Sålde en Conny nyss , 1964 (T).
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Men, som du är inne på, när man hanterar det är det en annan sak. Urmakare (och hobbypysslare) behöver vara lite försiktiga. I en gammal klocka kan det ha släppt partiklar som ligger löst som "damm" i uret, och att andas in det är klart olämplig. Det gäller även tritium, som är ohälsosamt om man får in det i cellerna. Man ska inte få det på fingrarna heller förstås. (Man glömmer sig garanterat och petar i munnen eller ögonen eller nåt förr eller senare.) Moderna ur med tritium har det dock ofta i glastuber så att man slipper det problemet där.

Vet att några urmakare som jag varit i kontakt med mäter misstänkta ur med geigermätare och vid märkbara resultat lägger på kostnad för tid och skyddsåtgärder. Jag vet dock inte närmare vad dessa består i, men förmodar handskar, munskydd, glasögon och liknande.
 

MrBeam

Cartier
Om inte mitt minne sviker mig blev det lag i Schweiz att från 1964 och framåt endast tillåta tritium, och att tavlan då måste märkas med "T". Innan -64 behövdes ingen T-märkning.

"The T indication only appeared in 1964 following a Swiss interior ministry ruling from October 1963 on radiation from luminous watch dials. It required indication of the presence of radioactive substances and set forth a table of radiation limits, which came into force on January 1, 1964."

https://www.watchbooksonly.com/articles/watch-reviews/speedmasters-dials/

Fanns dessvärre många undantag till den regeln, många verk från tex. sjuttio har inte T märkningen. <--- TROLIGEN FEL
 
Senast ändrad:
Topp