• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strössla pengar över en DJ?

Nexus

Panerai
Hej hopp!
Detta är mitt första inlägg i Vintagedelen, så please be gentle with me...
Hursomhelst, som många av er är smärtsamt medvetna om så skaffade jag förra månaden en 1601 från 1970.
Då servicehistorik självklart saknas och lumen är tvärdöd så funderar jag på att byta tavla till en vit och samtidigt ge den en service.
Hur brukar ni som kan sånt här mögel göra? Klockan har ju trots allt ett marknadsvärde motsvarade ett paket Vasa Rågrut och en taxiresa hem från Sture-P, så är det motiverat att hosta upp sisådär 8 papp för att få den i grymt skick, eller kommer jag betraktas som en paria med min färska tavla?

Klockan har alltså ingen märkbar gångavikelse och är nyligen tryckt till 5ATM, men det skadar väl inte att få den ompysslad, eller?
 

Sond

Patek
Byta tavla verkar helt onödigt i min bok. En 1601 kostar ju inte en förmögenhet så då ska man ju inte lägga in massa extra pengar i den. Service är det absolut värt att kosta på. Om du gillar den. Om du inte gillar den kan man ju dock diskutera det smarta i det. Men då bör man kanske fundera kring varför den köptes..;)
 

Warwian

Cartier
Hej hopp!
Detta är mitt första inlägg i Vintagedelen, så please be gentle with me...
Hursomhelst, som många av er är smärtsamt medvetna om så skaffade jag förra månaden en 1601 från 1970.
Då servicehistorik självklart saknas och lumen är tvärdöd så funderar jag på att byta tavla till en vit och samtidigt ge den en service.
Hur brukar ni som kan sånt här mögel göra? Klockan har ju trots allt ett marknadsvärde motsvarade ett paket Vasa Rågrut och en taxiresa hem från Sture-P, så är det motiverat att hosta upp sisådär 8 papp för att få den i grymt skick, eller kommer jag betraktas som en paria med min färska tavla?

Klockan har alltså ingen märkbar gångavikelse och är nyligen tryckt till 5ATM, men det skadar väl inte att få den ompysslad, eller?

Vad är det för vit tavla du tänker dig? Att hitta en passande vit tavla till en 1601, alltså en pie pan, lär inte vara helt enkelt.
Som många på forumet redan konstaterat är de ganska ovanliga. Visserligen kan du väl hitta en senare vit tavla, exempelvis från referens 16014 eller 16234, men då skulle den i mångas ögon betraktas som en "frankenwatch". Det går ju givetvis också att ge den en helt ny tavla, men med samma problematik som den nämnd ovan. Jag måste dock också säga att jag diggade din silvertavla.
En service är klockan dock värd oavsett tavelbeslut!

Passar på att slänga in en något erotisk bild på min vita 1603, må lyckan bistå dig i jakten på en likadan, Nexus!
hZMVrD6.jpg
 

Nexus

Panerai
Vad är det för vit tavla du tänker dig? Att hitta en passande vit tavla till en 1601, alltså en pie pan, lär inte vara helt enkelt.
Som många på forumet redan konstaterat är de ganska ovanliga. Visserligen kan du väl hitta en senare vit tavla, exempelvis från referens 16014 eller 16234, men då skulle den i mångas ögon betraktas som en "frankenwatch". Det går ju givetvis också att ge den en helt ny tavla, men med samma problematik som den nämnd ovan. Jag måste dock också säga att jag diggade din silvertavla.
En service är klockan dock värd oavsett tavelbeslut!

Den största anledningen till att jag vill byta tavla (Förutom att vitt är jääääävligt porrigt) är för att jag vill ha fungerade lume.
Jag snackade tidigare med en AD om detta, och de hänvisade till att man då får byta ut hela tavlan och visade i samma veva upp olika modeller från Rolex. Men de tavlorna är alltså någon sorts servicetavlor utan piepan? I så fall känns det ju verkligen inte aktuellt.
Så, då kanske jag ska försöka hitta någon lirare som kan hacka bort den döda (Och säkert direkt livsfarliga) lysmassan och sedan klutta dit ny på tavla och visare ?
För just det här med att den inte lyser i mörkret är verkligen något jag stör mig på.

Angående servicen så har jag mest fått för mig att det kan vara lika bra att lämna in den, då jag räknar med att behålla klockan till dödagar, men det är alltså överflödigt så länge jag inte börjar märka av att den strular ?
 

Sond

Patek
Den största anledningen till att jag vill byta tavla (Förutom att vitt är jääääävligt porrigt) är för att jag vill ha fungerade lume.
Jag snackade tidigare med en AD om detta, och de hänvisade till att man då får byta ut hela tavlan och visade i samma veva upp olika modeller från Rolex. Men de tavlorna är alltså någon sorts servicetavlor utan piepan? I så fall känns det ju verkligen inte aktuellt.
Så, då kanske jag ska försöka hitta någon lirare som kan hacka bort den döda (Och säkert direkt livsfarliga) lysmassan och sedan klutta dit ny på tavla och visare ?
För just det här med att den inte lyser i mörkret är verkligen något jag stör mig på.

Angående servicen så har jag mest fått för mig att det kan vara lika bra att lämna in den, då jag räknar med att behålla klockan till dödagar, men det är alltså överflödigt så länge jag inte börjar märka av att den strular ?

Att knacka bort lysmassan är det samma som att "döda" tavlan. Men visst, ska du behålla den så kanske det inte spelar någon roll. Släng upp en bild på tavlan så kan man se vad vi talar om?

Service finns inget facit på vad som är rätt. Om jag hade köpt en DJ som jag avsåg att behålla skulle jag låtit serva den.

Bjuder på ett par bilder på min DJ med helt död lysmassa..;)
IMG_8360.jpg
IMG_8281.jpg


En 1601 från början av 60-talet.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag har en "ny" tavla och visare till min 1803, den har både pie-pan och aggressiv grön lume. Bild kommer kanske ikväll.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Den största anledningen till att jag vill byta tavla (Förutom att vitt är jääääävligt porrigt) är för att jag vill ha fungerade lume.
Jag snackade tidigare med en AD om detta, och de hänvisade till att man då får byta ut hela tavlan och visade i samma veva upp olika modeller från Rolex. Men de tavlorna är alltså någon sorts servicetavlor utan piepan? I så fall känns det ju verkligen inte aktuellt.
Så, då kanske jag ska försöka hitta någon lirare som kan hacka bort den döda (Och säkert direkt livsfarliga) lysmassan och sedan klutta dit ny på tavla och visare ?
För just det här med att den inte lyser i mörkret är verkligen något jag stör mig på.

Angående servicen så har jag mest fått för mig att det kan vara lika bra att lämna in den, då jag räknar med att behålla klockan till dödagar, men det är alltså överflödigt så länge jag inte börjar märka av att den strular ?
Inte hacka. Den här lyser i mörkret:
Nooka-glow-in-the-dark-Zub-Watch-.jpg

Välkommen till vintagesektionen!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Visst serru. Fanns drygt 5 olika utföranden på nya tavlor om jag inte minns fel.


Ser man på, jag trodde inte det fanns vita till fyrsiffriga...

Vad pratar vi om nu?

Att det finns vita tavlor till 4 siffriga DJ's är ställt utom all tvivel.

Men finns det alltså nya tavlor hos Rolex att tillgå till 4-siffriga reffar (specifikt vita då)? Kan man alltså köpa en tavla och få den monterad? Är det isf. servicetavlor eller NOS?

Är det dessa 5 olika tavelkonfigurationer som åsyftas ovan? Jag har själv bara sett ett par tre olika vita, gamla då, varianter på vita DJ-tavlor till stålmodellerna.
 

Nexus

Panerai
Det finns drygt 5 olika tavlor hos Rolex som går att montera på sin 1601 (borde väl vara samma tavla till 1603)
Det är bara att lämna in klockan hos lämplig AD, hosta upp pengarna och vänta några dagar, sedan får du tillbaka din datejust med en ny tavla.
Jag var bara inne och "kollade läget" så jag är inte beredd att svära på antalet, men drygt fem olika tavlor, varav en var vit med streckindex och en var grå med romerska index. Fanns även en svart tavla, något som jag aldrig träffar på i det vild tidigare.

Då ingreppet kostar 3-4k så skulle jag bli väldigt förvånad om det är en regelrätt NOS-tavla, snarare en servicetavla med piepan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns drygt 5 olika tavlor hos Rolex som går att montera på sin 1601 (borde väl vara samma tavla till 1603)
Det är bara att lämna in klockan hos lämplig AD, hosta upp pengarna och vänta några dagar, sedan får du tillbaka din datejust med en ny tavla.
Jag var bara inne och "kollade läget" så jag är inte beredd att svära på antalet, men drygt fem olika tavlor, varav en var vit med streckindex och en var grå med romerska index. Fanns även en svart tavla, något som jag aldrig träffar på i det vild tidigare.

Då ingreppet kostar 3-4k så skulle jag bli väldigt förvånad om det är en regelrätt NOS-tavla, snarare en servicetavla med piepan.

Förra gången denna fråga var uppe och en bild lades upp fanns det ingen vit vad jag kan minnas, dock en silverfärgad.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Förra gången denna fråga var uppe och en bild lades upp fanns det ingen vit vad jag kan minnas, dock en silverfärgad.

Jag ringde Rob E förra veckan och det gick att beställa en vit med romerska och en med streckindex, berättade hon.

Edit: det var till en femsiffrig. Kan kolla upp fyrsiffriga idag
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Det finns drygt 5 olika tavlor hos Rolex som går att montera på sin 1601 (borde väl vara samma tavla till 1603)
Det är bara att lämna in klockan hos lämplig AD, hosta upp pengarna och vänta några dagar, sedan får du tillbaka din datejust med en ny tavla.
Jag var bara inne och "kollade läget" så jag är inte beredd att svära på antalet, men drygt fem olika tavlor, varav en var vit med streckindex och en var grå med romerska index. Fanns även en svart tavla, något som jag aldrig träffar på i det vild tidigare.

Då ingreppet kostar 3-4k så skulle jag bli väldigt förvånad om det är en regelrätt NOS-tavla, snarare en servicetavla med piepan.


Nej. det är ju garanterat en nytillverkad tavla, fast pie-pan, man kan väl inte sätta in en platt tavla i en 16XX, det måste ju bli konstigt. NOS får du nog leta på nätet.
 

Nexus

Panerai
Jag ringde Rob E förra veckan och det gick att beställa en vit med romerska och en med streckindex, berättade hon.

Edit: det var till en femsiffrig. Kan kolla upp fyrsiffriga idag
De hade vit med streck förra veckan till fyrsiffrig. Det börjar nästan bli läge för mig att slå till.
 

poormans

Rolex
De hade vit med streck förra veckan till fyrsiffrig. Det börjar nästan bli läge för mig att slå till.


be om ett pris på service och tavelbyte så det inte blir helt galet

absolut läge att slå till för vanligtvis är de tavlorna beställningsvaror och tror inte de finns i katalogerna utan man får beställa och chansa på att man får en tavla man gillar

cheers
christian
 

Nexus

Panerai
Jäkligt intressant, och positivt.

Pie-pan då förutsätter jag. Luminova? 'Swiss Made' märkt?

Skulle gärna se en bild/katalogutdrag på de där tavlorna.

Visst serru, både luminova, pie-pan och Swiss Made istället för TswissT. Känner att jag antagligen kan leva med vetskapen om att den inte är 100% orginal i det här fallet.

Råkade bränna ungefär en Rolexservice på champange, cigarrer och knivar den här lönen, så servicen får vänta lite är jag rädd. Men senast oktober så kommer ni få se på grejer! Hämtade dessutom ut ett rockastrap igår, och jag tror rejält på den kombon.
 
Du kan väl alltid behålla originaldelarna om du skulle vilja byta tillbaka i framtiden? Jag hade inte servat förrän det började märkas på gången. Vanligtvis är jag också lumefixerad, men min DJ från 70 får allt behålla sin tavla ett tag till!
 
Topp