• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Straps för 21mm

oloph

Omega
Tänkte fräsha upp min Longines Conquest med ett nytt armband. Bredden på armband är enligt Longines' hemsida 21mm, men de flesta armband är antingen 20 eller 22 mm. Vilken bredd väljer man?
 

Wiliamo

Panerai
Sålänge det inte är länkar, utan nato/gummi/läder brukar det vara fördelaktigt att antingen välja ett band som är snäppet bredare (i ditt fall 22mm, brukar klämmas ihop bra och man ser inte att det är för brett). Finns även straps i udda bredder så som 19mm, 21mm osv även om utbudet inte är lika stort.

Vad är det för band du är sugen på?
 

Wiliamo

Panerai
Jag har länk på den nu, så jag funderar på nato. Antingen nylon eller läder.
Nato är grymt. Skulle rekommendera dig att kolla in Phoenix-naton från Storbrittanien. Originalet som är i en helt annan liga än de billigare, massproducerade nylonbanden från Asien. Kostar mellan 150-200 styck men det är de helt klart värda. Värt att nämnas att Phoenix-naton kläms in riktigt bra mellan luggar som är 1mm för smala i bredden, så det kommer ärligt talat knappt märkas att bandbredden är på 22.
 

Wiliamo

Panerai
Tack för tipset! Beställa från UK, eller finns de att köpa här i Sverige?
Har du någon erfarenhet av Royal Straps som annonserar här på KS?
Tror Urtid säljer dem i Sverige, har dock hört från bekanta att det kan knasa med leverans och lagerstatus. Jag har beställt direkt från UK och grejerna kommer efter några dagar hela vägen till brevlådan ;) har ej någon erfarenhet av Royal Straps, dock andra dylika säljare av natoband. Säger inte att de är dåliga, men jämför du ett Phoenixnato med ett nylonstrap tillverkat i Kina är det milslånga skillnader.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Letade rätt länge efter 21mm natoband tills jag hittade natoband.nu som säljer detta. Billigt och ganska OK kvalle. 22mm nato till 21mm bandbredd är inte optimalt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Precis som @yonsson skriver så är natoband.nu rätt ok. Köpt ett par av deras tudelade naton i udda bredder. snabb leverans och ok pris.
Edit: köpte ett svart enkelt hirsch läderband på step in på drottningsgatan igår till min certina. de hade några 21 mm men det var i läder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3459.JPG

22mm band

IMG_7015.JPG

21mm band

Om du jämför med bilderna ocan så ser du att 22mm lägger sig på bandhornen till skillnad mot 21mm-bandet.
 

oloph

Omega
Tror Urtid säljer dem i Sverige, har dock hört från bekanta att det kan knasa med leverans och lagerstatus. Jag har beställt direkt från UK och grejerna kommer efter några dagar hela vägen till brevlådan ;) har ej någon erfarenhet av Royal Straps, dock andra dylika säljare av natoband. Säger inte att de är dåliga, men jämför du ett Phoenixnato med ett nylonstrap tillverkat i Kina är det milslånga skillnader.
Beställde ett 4-pack phoenix natostraps från UK nu. Tack för tipset:)
 

Ola G

Cartier
Beror mycket på bandhornen, försökte igår klämma in ett 22mm nato på en 21mm Zenith utan framgång. JO på kom det men det kröp upp över bandhornen på kanten - inte snyggt alls
Nu när jag tittar igenom bilderna precis som det gjorde på Yonssons JLC Chrono
Räkna inte med att det passar men köp ETT nato 22mm och prova, det kan bli fungera
Med vänlig hälsning
Ola G
 
Topp