• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul med nyligen inhandlad 16233, hur skall jag agera?

Gummo

Joker
2-Faktor
Han har ju svarat på hur det har löst sig! Sen vad den exakta delen av summan är som han blir ersatt för, är väl av mindre akademisk betydelse. Det finns väl ingen här inne som skulle göra en kovändning och handla från Jälmers eller för den delen rekommendera någon man känner att göra så, även om det skulle vara så att de stod för hela servicekostnaden hos Rob.
Du har nog rätt i att det löst sig för @Lapo Elkann och han verkar nöjd, exakt på decimalen hur behöver vi inte veta. Det som upprör många är att det verkar som om Jälmers lärt sig väldigt lite efter historien med :

https://klocksnack.se/threads/visst-skall-man-kunna-lita-på-sin-urmakare.31208/page-16

Visserligen så löser de problemet så att kunden är nöjd denna gång men grundproblemet som är att de går ut med att klockorna de säljer är servade och noga genomgångna för att invagga köparna i trygghet:
image.png

Denna gång var det en klocka som troligtvis ej varit servad på 23 år...
Ännu en försäljning av en dålig klocka, hög svansföring i media och sociala medier i kombination med att konsekvent vägra svara i tråden samt att låta goda vänner ställa upp som referenser och ta fighten gör självklart att det finns folk som stör sig och går på.
Jag tycker tråden håller sig hyfsat rumsren och ser inga direkta personangrepp som några gnällt om. Att någon skriver lallare, flöjt, skojare och schteekare om en klockhandlare på internet samt lägger upp några mindre smickrande bilder från instagram är inget man bör springa hem till mamma för.

Bra det löste sig för Lapo trist att historien upprepar sig med en klockhandlare som har potential att bidra till forumet men väljer att fula.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag är cynisk.
Om TS är nöjd, varför inte skriva hur det löste sig? Det vore väl intressant för forumets medlemmar också? Enda anledningen att inte skriva är ju om man inte är nöjd, och i så fall varför skriva att man är det om inte lösningen är villkorad?
 

mmx

Cartier
Kom igen nu. Lapo har köpt en begagnad (nyckelordet!) klocka med ett års garanti. Säljaren öppnar klockan tillsammans med Lapo och de kollar lite. När Lapo frågar om skicket invändigt säger säljaren att klockan kommit in nyligen och att han inte gått igenom den. När det sedan visar sig att något är åt helvete så erbjuder sig ju säljaren att laga klockan enligt konsumentköpslagen. Dessutom erbjuds Lapo att häva köpet. Men Lapo gillar ju klockan men litar inte på Jälmers underleverantör/servicetomte. Då erbjuder ju Jälmers ytterligare en lösning som Lapo gillar. Vad är problemet? Att Jälmer inte lägger en arbetsdag på varje klocka han säljer? Kan han säkert göra, men vem vill betala för det? Synsk lär han inte vara, istället löser han problemen när de dyker upp.

Om Jälmer inte är masochist så avstår han att polemisera mot lynchjustis på nettet som googlar insta/fejjan/whatever efter personliga pinsamheter, fullt rimligt i mina ögon. Fett +1 från mig på poster ovan om omogna människor etc.
Klart Lapo är i sin fulla rätt att tycka att decimalerna på dealen är hans ensak.
Inbäddade journalister är ju alltid löjligt, håller med om det Gummo.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kom igen nu. Lapo har köpt en begagnad (nyckelordet!) klocka med ett års garanti. Säljaren öppnar klockan tillsammans med Lapo och de kollar lite. När Lapo frågar om skicket invändigt säger säljaren att klockan kommit in nyligen och att han inte gått igenom den. När det sedan visar sig att något är åt helvete så erbjuder sig ju säljaren att laga klockan enligt konsumentköpslagen. Dessutom erbjuds Lapo att häva köpet. Men Lapo gillar ju klockan men litar inte på Jälmers underleverantör/servicetomte. Då erbjuder ju Jälmers ytterligare en lösning som Lapo gillar. Vad är problemet? Att Jälmer inte lägger en arbetsdag på varje klocka han säljer? Kan han säkert göra, men vem vill betala för det? Synsk lär han inte vara, istället löser han problemen när de dyker upp.

Om Jälmer inte är masochist så avstår han att polemisera mot lynchjustis på nettet som googlar insta/fejjan/whatever efter personliga pinsamheter, fullt rimligt i mina ögon. Fett +1 från mig på poster ovan om omogna människor etc.
Klart Lapo är i sin fulla rätt att tycka att decimalerna på dealen är hans ensak.
Inbäddade journalister är ju alltid löjligt, håller med om det Gummo.
Så du tycker inte det är märkligt att en (mästar)urmakare kan OKa en klocka som är helt torr och sliten invändigt?

Är man urmakare så är jag övertygad om att man ganska enkelt via amplitud och genom att öppna och kolla oljorna märker direkt att en klocka har servicebehov.

Tror du RobE har några magiska grejer i sin verkstad som inte Boråsarn har i sin verkstad?

Att man kan vara stressad är en sak men jag är ganska säker på att en klocka som är så sliten som Rob säger visar kassa värden även i timegraphern.

Med andra ord drog han en fuling och sålde den ändå i hopp om att den håller i ett år. Gör den inte det så åtgärdar han. Detta ska man ju givetvis upplysa köparen om.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En gång är ingen gång men när exakt samma historia upprepas med så här kort mellanrum så blir det tydligt att detta är något som är satt i system. Man chansar helt enkelt på att det inte ska upptäckas alternativt litar man till sin "generösa" returpolicy.
 

mmx

Cartier
Så du tycker inte det är märkligt att en (mästar)urmakare kan OKa en klocka som är helt torr och sliten invändigt?

Är man urmakare så är jag övertygad om att man ganska enkelt via amplitud och genom att öppna och kolla oljorna märker direkt att en klocka har servicebehov.

Tror du RobE har några magiska grejer i sin verkstad som inte Boråsarn har i sin verkstad?

Att man kan vara stressad är en sak men jag är ganska säker på att en klocka som är så sliten som Rob säger visar kassa värden även i timegraphern.

Med andra ord drog han en fuling och sålde den ändå i hopp om att den håller i ett år. Gör den inte det så åtgärdar han. Detta ska man ju givetvis upplysa köparen om.
Ljög han när han öppnade den? Ljög han om resultatet i bänken? Varför ger han i så fall ett års garanti på begagnat? Verkar väl otroligt låg sannolikhet att det skulle slinka igenom hos köparen i ett helt år? Att köra den fulingen låter som ett uselt spel. Det är väl risken att handla med begagnat? Alternativet är ju att bara sälja nytt. Ska AD:n doppas i tjära och fjäder för måndagsexemplar i så fall? Vad är felet med garantier?

Vad är poängen med att googla efter töntiga bilder på insta/fejjan etc? Känns ju bara stalker.
 

Hmpson

Cartier
Ljög han när han öppnade den? Ljög han om resultatet i bänken? Varför ger han i så fall ett års garanti på begagnat? Verkar väl otroligt låg sannolikhet att det skulle slinka igenom hos köparen i ett helt år? Att köra den fulingen låter som ett uselt spel. Det är väl risken att handla med begagnat? Alternativet är ju att bara sälja nytt. Ska AD:n doppas i tjära och fjäder för måndagsexemplar i så fall? Vad är felet med garantier?

Vad är poängen med att googla efter töntiga bilder på insta/fejjan etc? Känns ju bara stalker.
Poäng finns nog ingen men folk är förbannade och det har jag full förståelse för, särskilt som det är ett upprepat beteende. Sedan tror jag att "chansningen" med garantier är noga övervägd. Att en klocka har ett servicebehov betyder inte att den kommer tillbaka inom ett år (ganska få till och med och därmed går man rejält plus på en sådan garanti). Men en köpare kan mycket väl efter ett år stå med en klocka som behöver servas för rätt stora pengar som man köpt i tron att den var relativt nyservad. Ljuger han och luras har jag inga problem med att plocka fram tjäran.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ljög han när han öppnade den? Ljög han om resultatet i bänken? Varför ger han i så fall ett års garanti på begagnat? Verkar väl otroligt låg sannolikhet att det skulle slinka igenom hos köparen i ett helt år? Att köra den fulingen låter som ett uselt spel. Det är väl risken att handla med begagnat? Alternativet är ju att bara sälja nytt. Ska AD:n doppas i tjära och fjäder för måndagsexemplar i så fall? Vad är felet med garantier?

Vad är poängen med att googla efter töntiga bilder på insta/fejjan etc? Känns ju bara stalker.

Antingen har du noll koll eller så har du inte läst alla inlägg. Bjuder därmed på dessa två motsägelsefulla berättelser om skicket:

trodde att den aldrig någonsin hade servats då verket tydligen helt saknade olja och enligt hans utsago gått utan olja en tid så att 2 verkbryggor (vad det nu är) gått av. Han rekommenderade mig att inte använda klockan utan att först serva den då den isf kan skadas mer.

"frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat".
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jaha...känns som att denna incident med din klocka Lapo Elkann inte kommer att vara sist gången någon kommer att känna sig blåst av denna klockhandlare/urmakare det skrivs om i tråden. Jag hade väl hoppats att han skulle ha lärt sig något efter det som hände med min Day-Date klocka, som fick sig en helservice och som det faktiskt betalades för. Detta skrev jag en tråd om efter den incidenten och som jag länkade till i denna tråd även Gummo har länkat till just denna tråden, det kan vara värt att läsa för er som inte läst den. Jag kommer inte att kasta någon skit på Jälmers Ur, för jag vinner inget på det. Däremot kan jag tycka det är konstigt att han åter igen påstår att det är Rob Engström som är petiga, men va fan, det är väl det man måste vara. Varför skall man annars lämna in en klocka för service, om man inte får den service man betalar för.

Så har han lärt sig något nu då?! Nä...det tvivlar jag på, han har satt detta i system, som någon redan påtalat så är det förmodligen billigare att lämna 1 års garanti på den beganade klockan, än att serva den som det påstås att den är gjord i annonserna. Att sedan någon påstår att hen har köpt 10 klockor bara i år av jälmers ur och alla funkar kanon, fan va bra, då är du inte en av alla dom som känner sig lurade då. Men om sanningen skall fram så var det väldigt många som var relativt nya, sex av 10 klockor var ju inte äldre än fyra år, känns som klockor som är så färska inte behöver någon service för tillfället. Sen såg ja att dom äldsta var från 2007, det är väl snart dags om du har otur, men kan nog rulla på något år till skall du se. Däremot så är ju den klockan som TS skriver om i behov av en service då klockan är från 1992, nu kan den iof vara servad någon gång innan den så kallade påstådda servicen som gjorts det vet ju inte jag.

Jaja...det återstår och se om vi får någon liknade tråd i framtiden. Personligen hoppas jag inte det, för jag vill att ingen skall bli lurad, men jag skulle inte bli föga förvånad om det dyker upp en liknande tråd igen och igen. Så...nu hoppas vi alla här på KS att det inte upprepas Jälmers Ur, för det kan inte vara så kul att bli omnämnd som en lurendrejare, lallare, flöjt, skojare och schteekare osv på nordens största klockforum som nu klocksanack är, för tillslut så kommer nog detta att slå tillbaka på dina affärer det är jag övertygad om.

Mvh // Af Sjodahl
 

mmx

Cartier
Som sagt;
1. Varför litar ni inte på garantier i just det här fallet?
2. Doppar ni AD:n i tjära och fjäder när det dyker upp ett måndagsexemplar? Borde inte de VETA att klockan är ok? Den är ju helt ny dammit...
3. Varför har ni en personlig vendetta med den här snubben?

Poäng finns nog ingen men folk är förbannade och det har jag full förståelse för, särskilt som det är ett upprepat beteende. Sedan tror jag att "chansningen" med garantier är noga övervägd. Att en klocka har ett servicebehov betyder inte att den kommer tillbaka inom ett år (ganska få till och med och därmed går man rejält plus på en sådan garanti). Men en köpare kan mycket väl efter ett år stå med en klocka som behöver servas för rätt stora pengar som man köpt i tron att den var relativt nyservad. Ljuger han och luras har jag inga problem med att plocka fram tjäran.
Skumt att "folk är förbannade" när Lapo är nöjd. Men vem bryr sig om vad han tycker liksom?
 

Hmpson

Cartier
Som sagt;
1. Varför litar ni inte på garantier i just det här fallet?
2. Doppar ni AD:n i tjära och fjäder när det dyker upp ett måndagsexemplar? Borde inte de VETA att klockan är ok? Den är ju helt ny dammit...
3. Varför har ni en personlig vendetta med den här snubben?


Skumt att "folk är förbannade" när Lapo är nöjd. Men vem bryr sig om vad han tycker liksom?
1. För att garantin är ett sätt att friskriva sig från att klockan är som beskriven, tycks det.
2. Om AD:n sätter i system att leverera måndagsexemplar så ja.
3. Det har nog ingen. Om han skött sig så hade ingen sagt ett knyst. Snarare så hyllas ju handlare som sköter sina åtaganden och kör det ärliga stuket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt;
1. Varför litar ni inte på garantier i just det här fallet?
2. Doppar ni AD:n i tjära och fjäder när det dyker upp ett måndagsexemplar? Borde inte de VETA att klockan är ok? Den är ju helt ny dammit...
3. Varför har ni en personlig vendetta med den här snubben?


Skumt att "folk är förbannade" när Lapo är nöjd. Men vem bryr sig om vad han tycker liksom?
Du är ju inte med i matchen. Måndagsexemplar kan man kalla en ny klocka som borde gå bra men inte gör det, det täcks givetvis av tillverkarens garanti.

I detta fallet säljs en gammal klocka som OK när den i själva verket (bokstavligt talat) är i väldigt dåligt skick, så dåligt skick att AD rekommenderar att man inte alls ska använda den förrän den servats.

Jälmers Ur chansar på att den ska klara sig ett år och säger till kunder att den är OK istället för att serva den eller säga som det är trots att det är uppenbart att den direkt behöver service, inte uppenbart för mästarurmakaren i Borås tydligen men uppenbart för en urmakare hos en Rolex AD.

Ja, även RobE hade blivit tjärade om det gällde dem.

Tror du att Lapo är nöjd och kommer lita på Jälmers i framtiden är du ganska blåögd.

Vad är det du har svårt att förstå?
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1. För att garantin är ett sätt att friskriva sig från att klockan är som beskriven, tycks det.
2. Om AD:n sätter i system att leverera måndagsexemplar så ja.
3. Det har nog ingen. Om han skött sig så hade ingen sagt ett knyst. Snarare så hyllas ju handlare som sköter sina åtaganden och kör det ärliga stuket.
Bumpar och instämmer 100% med @Hmpson. För att utveckla punkt 1 så verkar han ju hedra garantin i de fall det behövts men att det används som ett sätt dölja påstådd service-arbeten som aldrig utförts. Majoriteten som inte märker något större fel på klockan bryr sig ju inte om att få urverket kontrollerat. Finns ju klockor som går i 10-20 år utan att uppvisa servicebehov utifrån hur rätt de visar tiden.
Slänger på en blänkare till @Rolexhelguld, mitt namn står under min bild till vänster :cool:
 

mmx

Cartier
Kul att vi diskuterar nu, och inte dammsuger nettet efter fåniga bilder och personangrepp, tack för det. På riktigt.

Ni som är övertygade om att det är en svindel får väldigt gärna beskriva svindeln i detalj, hur den skulle se ut. Förslagsvis med konkreta siffror. Och alternativet, hur man får lönsamhet i begagnatgrejen med ert förtroende, även detta med siffror. Jag får inte ihop det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att vi diskuterar nu, och inte dammsuger nettet efter fåniga bilder och personangrepp, tack för det. På riktigt.

Ni som är övertygade om att det är en svindel får väldigt gärna beskriva svindeln i detalj, hur den skulle se ut. Förslagsvis med konkreta siffror. Och alternativet, hur man får lönsamhet i begagnatgrejen med ert förtroende, även detta med siffror. Jag får inte ihop det.
Vad är det för siffror du efterfrågar? Allt är ju solklart. Klockan såldes med en felaktig beskrivning av urverkets skick. Vad ska du med siffror till?
 
Kul att vi diskuterar nu, och inte dammsuger nettet efter fåniga bilder och personangrepp, tack för det. På riktigt.

Ni som är övertygade om att det är en svindel får väldigt gärna beskriva svindeln i detalj, hur den skulle se ut. Förslagsvis med konkreta siffror. Och alternativet, hur man får lönsamhet i begagnatgrejen med ert förtroende, även detta med siffror. Jag får inte ihop det.
Jag vet inte vad för siffror du efterfrågar men genomförandet är ju inte mer sofistikerat än att man säger sig sälja genomgångna och servade klockor vilket man i slutänden struntar i och därigenom sparar pengen för den interna tid det skulle ta samt för eventuella delar som måste bytas.

Att erbjuda 1 års garanti är ju en liten pryl i sammanhanget då det kanske är max 10% (om ens det) som tar en nyköpt klocka från en handlare som sägs vara servad till annan urmakare för kontroll inom detta år.
Det är dessutom inte första gången nämnda företag gör EXAKT samma bluff, inte särskilt länge sedan heller. Fel kan alla göra men att göra samma fel på samma sätt två gånger inom kort tid är inte att fela utan att mygla.
 

mmx

Cartier
Om det är en svindel ligger bevisbördan på er. Hur går den till? Jag får inte ihop det. Annonserar han efter kassa klockor, köper dem till vrakpriser och säljer till den enorma mängden personer i Borås som köper dyra klockor begagnat utan att kolla upp dem öht? Jag tror inte det är en hållbar affärsidé. Är det inte mer sannolikt att Jälmer på sin höjd glider lite på sanningen (chockerande beteende av en försäljare!) och sedan tar fullt ansvar och lite till när det går åt helvete?
Att 90% av köparna skulle vara totalnaiva och köpa en dyr och 20 år gammal begagnad klocka utan att kolla upp eller hysa misstänksamhet under ett helt år tror jag inte på. Snarare max 10% hävdar jag.
 
Om det är en svindel ligger bevisbördan på er. Hur går den till? Jag får inte ihop det. Annonserar han efter kassa klockor, köper dem till vrakpriser och säljer till den enorma mängden personer i Borås som köper dyra klockor begagnat utan att kolla upp dem öht? Jag tror inte det är en hållbar affärsidé. Är det inte mer sannolikt att Jälmer på sin höjd glider lite på sanningen (chockerande beteende av en försäljare!) och sedan tar fullt ansvar och lite till när det går åt helvete?
Jag förstår egentligen inte vad du inte förstår? om du köper en klocka som inte är nyservad/har servicebehov betingar den ett lägre värde än det motsatta, ponera då att du köper en klocka som inte är servad på en längre tid, då får du ge X kr för den. Säljer du den sedan som servad innebär det ett mervärde för kunden och inbringar då högst troligt mer pengar. Har man då inte lagt den tid och pengar det krävs för att serva klockan utan endast säger sig har servat klockan ger ju det en direkt extra vinst.

Ingen säger att de gör så här med alla klockor då de nya ofta inte har hunnit nå servicebehov men då han frekvent säljer äldre/vintage klockor så är det ett större problem. Det är ju inte heller så att Jälmer endast har lokala Boråsare till kunder utan når nog en ganska stor del av landet då de annonserar på blocket. Hur många (ej KSare) skulle köpa en klocka av en till synes seriös handlare för att sedan ta den till en AD för kontroll inom ett år tror du?

Det du säger är att det är ok av en urmakare att säga att en klocka är nyservad fast han mycket väl vet att så inte är fallet och troligen dessutom vet att den är i kasst skick. Han behöver inte annonsera efter kassa klockor men han köper fina klockor som är i behov av service, värre än så är det inte med vetskapen av att många gärna betalar lite premium för att köpa av en handlare där man förutsätter att man får en väl genomgången produkt jämfört med att köpa av en privat person. De spelar alltså på den känslan.
 

007

Cartier
Om det är en svindel ligger bevisbördan på er. Hur går den till? Jag får inte ihop det. Annonserar han efter kassa klockor, köper dem till vrakpriser och säljer till den enorma mängden personer i Borås som köper dyra klockor begagnat utan att kolla upp dem öht? Jag tror inte det är en hållbar affärsidé. Är det inte mer sannolikt att Jälmer på sin höjd glider lite på sanningen (chockerande beteende av en försäljare!) och sedan tar fullt ansvar och lite till när det går åt helvete?
Att 90% av köparna skulle vara totalnaiva och köpa en dyr och 20 år gammal begagnad klocka utan att kolla upp eller hysa misstänksamhet under ett helt år tror jag inte på. Snarare max 10% hävdar jag.

Öhhhhhh, Bevisbördan??? Läs HELA tråden från början igen! Sen kan du även läsa denna:
https://klocksnack.se/threads/visst-skall-man-kunna-lita-på-sin-urmakare.31208/
Förstår du fortfarande inte då så vet vet inte jag vad för ytterligare "bevis" du behöver!? :wideyed:
Vet heller inte var du har läst att alla kunder skulle vara ifrån Borås!?
Skulle nog tro om jag får gissa villt att du kanske har någon personlig relation till "Urmakaren"? (Som sagt bara en gissning):rolleyes:
 

Hmpson

Cartier
@mmx:
Det hela är att jämföra med om en bilhandlare bestämt hävdar att kamremmen är bytt på en bil enligt de av tillverkaren angivna intervallen. Nu visar det sig dock att den inte är det (går ej att avgöra utifrån och någon servicebok finns inte) och motorn rasar efter 18 månader pga av detta trots att den borde ha kunnat gå i 8,5 år till. Köparen blir stående med en dyr reparation och handlaren kan hävda att "något skriftlig försäkran fanns inte rörande kamremsbytet och vår garanti gäller bara i ett år". Säljaren kanske inte begått olagligheter (som går att bevisa) men moraliskt är man ute och sladdar eftersom köparen blivit lurad på kostnaden för servicen som inkluderar kamremsbytet (och i värsta fall mer pengar i reparationskostnader). Skulle du köpa en bil från en handlare som agerar så?

Förresten kan du få köpa min Peugot. Nybytt kamrem (har dock inga papper på det, men det höjer värdet med minst 7-8kkr).
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Ja känner att urmakaren borde eller bör göra en pudel här, hjälper kanske inte mycket men det visar ändå att man offentligt läst tråden (inte bara i "smyg") och berättar sin version som sedan var och en får bedöma trovärdigheten i. Att inte svara eller kommentera över huvud taget är mycket illa.
 

mmx

Cartier
Nej 007, den här enorma svindeln räcker inte för att avlöna mig också. Faktiskt inte. Vet inte vem den gode Jälmer är, kommer aldrig att få veta och bryr mig inte det minsta.
Du beskyller ju för bedrägeri, så ja, bevisbördan ligger på dig.

Anyway, tror min poäng framgår, folk får bilda sig en egen uppfattning: misstag i arbetet eller konspiration? Eller tveksamt rentav? Mitt syfte har uppfyllts i alla fall, att nyansera en debatt och höja den från sandlådenivån med insta/fejjan-stalking och slikt. Det är möjligt att vår vän Jälmer har en smart plan som på något otroligt sätt blir lönsam, personligen tycker jag det låter mycket mer troligt att det handlar om att 25 år gamla klockor jävlas ibland, och då tar ju Jälmer ansvar. Precis som man kan förvänta sig när man köper från en affär.

Har ju skrivits 100 gånger typ, men Lapos klocka såldes inte som nyservad.

Tobias: Jag gissar att om man slantar upp 15k och uppåt för en rejält gammal klocka så visar nog 90% av köparna någon slags misstänksamhet under det första året. Huruvida man har ett konto på ett anonymt internetforum eller inte spelar nog inte in det minsta faktiskt...
 

mmx

Cartier
Hmpson; fast igen, den såldes ju inte som nyservad. Fattar nada av din bilanalogi, Jälmer har väl gjort motsatsen? Gett en garanti han inte behöver ge, och har allt att döma överträffat den också. Lapos är ju nöjd, vad är dealen? Ingen har blivit stående med en dyr reparation. Har du aldrig reklamerat något? Prylar är defekta ibland. Begagnade prylar oftare så än nya, av lätt begripliga skäl. Sedan ljuger du också, kostade bara 6k när jag bytte kamremmen på min Peugeot... ;)
 
Topp