Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Strul vid nyköp/garanti

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alex H, 4 november 2015.

  1. Alex H
    Trådstartare

    Alex H Torpare

    Inlägg:
    35
    Hej!
    Ny på forumet, Alex heter jag. Har alltid haft ett stort intresse för fina klockor utan att vara någon expert. jag uppskattar bara fina ur med hög kvalitet :)
    Till problemet:
    Jag köpte nyligen en Longines Hydroconquest Automatic hos auktoriserad ÅF. Efter ett par dagar visade det sig att klockan inte höll tiden som utlovats (ca +25sek/dygn) samt att utlovad gångreserv på 42 tim endast höll i ca 20 tim. Tillbaka till ÅF som skickade uret till CS service i Sthlm (swatch group nordic). Efter 3 veckor kom den hem med bestående fel. Jag kontaktade verkstaden direkt och de bad om ursäkt samt skickade en returlåda direkt till mig för att "spara tid". Efter 2 veckor ringde jag och undrade vad som drar ut på tiden och fick svaret att klockan har fått ett nytt urverk och nu bör fungera. Igår fick jag hem den igen efter nästan 3 veckor och till min stora "förtjusning" märkte jag att någon främmande vätska/märken vart utsmetade på urtavlan runt logotypen samt en del mindre repor på länkarna. Dessutom fick jag en felaktig följesedel där det stod "fullservice quartz ur" på.
    Jag ringer vansinnig upp till deras servicechef och han beklagar djupt det inträffade dock reserverade han sig för reporna då de är "rädda om klockorna på verkstaden". Jag menade på att med tanke på alla felaktiga reparationer, följesedlar samt kladdet på urtavlan kanske man inte kan utesluta att ens urmakare även lyckats orsaka repor i länkarna (?).

    Slutordet blev att jag igen (tredje gången gillt) ska skicka upp klockan till Sthlm för kontroll. Därefter ska det beslutas om hurvida de ska ersätta med en ny klocka eller "fixa till" den gamla som för övrigt är helt sprillans ny.

    Vad bör jag kräva i detta läge? Ersättning osv? Förväntas man tåla såhär mycket strul när man köper en ny kvalitetsprodukt för en hyffsat ansenlig summa pengar? Tips och råd mottages gärna!

    /Alex
     
  2. Oj! Efter såhär många strul så är ju självklart pengarna tillbaka eller sprillans ny klocka. Känns inte att det ska vara några problem när vi pratar om Longines? Eller varför inte väldigt stor rabatt på nästa klocka eller chans på inbyte av något annat med steget upp i pris?
     
  3. Greven

    Greven Friends of KS

    Inlägg:
    2.638
    Från:
    Stockholm
    Retur. Money back. No questions asked. Samt en ursäkt från ÅF.
     
    Tre333 gillar detta.
  4. Omega87

    Omega87 Bonde

    Inlägg:
    135
    Från:
    Eslöv
    Riktigt tråkigt! Du skall i slutändan stå skadelös vilket betyder att alla omkostnader samband med reklamationen skall ersättas t.o.m. förlorad arbetsinkomst om den anses relevant. Men i ditt fall känns det som att ett återköp är det som är mest aktuellt.

    Har hört en del liknande situationer så man bör kanske i fortsättningen detaljfotogragera sina oumbärliga ägodelar innan transport :)
     
    N.Bathes gillar detta.
  5. KenKun

    KenKun Biskop

    Om en produkt har reparerats för samma fel två gånger, och går sönder en tredje gång, så har du rätt att häva köpet, eller begära en omleverans.

    Det är lag på det. Googla även på 6-månaders-regeln.

    Berätta gärna vart du har köpt klockan också. Denna ÅF borde skämmas!
     
    par, Tre333, N.Bathes och 1 annan gillar detta.
  6. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Hmm. Är ju inte butikens fel, snarare Longines/Swatch group.
    Håll oss dock gärna uppdaterade med hur detta utvecklas. Spontant kan jag tycka att världens största(?) klockkoncern borde kunna hitta en bra lösning här utan att för den sakens skull lida betydande ekonomiska men.
    Lider med dig. Sådant här tar verkligen glädjen ur något som borde vars just roligt.
     
    Alex H och Eurenius gillar detta.
  7. romanov

    romanov Borgare

    Inlägg:
    564
    Från:
    Stockholm
    Pengarna tillbaka eller en ny klocka.
    Tråkigt när det blir såhär
     
    Eurenius gillar detta.
  8. KenKun

    KenKun Biskop

    Det är ju butiken som har sålt produkten. Man kan ju inte villkora bort ansvaret bara för att tillverkaren krånglar. Kunden har slutit avtal med butiken inte med tillverkaren.
     
    jabla och stelah gillar detta.
  9. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Så vitt jag förstår har butiken bara varit inblandat när klockan skickades iväg första gången och därefter är det Swatch Group TS kommunicerat direkt med? Jag kanske har missförstått den biten?
     
  10. Oli

    Oli Präst

    Inlägg:
    1.195
    Se till att få en ny klocka, den gamla kommer att fortsätta vara ett problem känns det som.
     
  11. Oli

    Oli Präst

    Inlägg:
    1.195
    Egentligen är det väl butiken som ska driva frågan mot Swatch Group och inte TS alls? Dom borde vara mer angelägna att lösa problemet åt TS då dom ändå tjänat på att sälja klockan till honom.
     
  12. Asplund

    Asplund Friends of KS

    Inlägg:
    5.045
    Från:
    Förorten
    Men butiken har väl för fan inte gjort något fel?
     
    Omega87, slimjim, Omen och 1 annan gillar detta.
  13. Asplund

    Asplund Friends of KS

    Inlägg:
    5.045
    Från:
    Förorten
    Vadå angelägna om att lösa problemet? Han lämnar in klockan dom skickar iväg den, han får tillbaka och väljer då att kontakta Swatch group? Hur kan butiken ha något med problemet att göra?
     
  14. KenKun

    KenKun Biskop

    Just i det här fallet spelar det nog ingen större roll. Klockan skulle ändå ha skickats dit, men nu gick det fortare för kunden att gå direkt via Swatch.
    Klockan har i alla fall lagats två gånger, och är fortfarande trasig. ÅF ska byta ut den eller återbetala kunden.
     
  15. KenKun

    KenKun Biskop

    Om butiken häver köpet eller ger TS en ny klocka så har de inte gjort fel.
     
    Oli gillar detta.
  16. Oli

    Oli Präst

    Inlägg:
    1.195
    TS borde isf gått till butiken igen om han inte gjorde det. Förmodar dock att det var butiken som fick tillbaka den av Swatch Group efter första reparationen och därav borde dom ha undersökt den för att verkligen se att problemet är löst innan kunden fick tillbaka den.
    Mvh O
     
  17. Cristian

    Cristian Friends of KS

    Inlägg:
    1.636
    Tråkigt. Går det inte att bara returnera klockan och få pengarna tillbaka?
     
  18. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Va? Helt orimligt. Personligen hade jag blivit tokig om butiken satt o höll på klockan en vecka extra. Butiken måste ju kunna lita på att leverantören gör ett fullödigt jobb. Allt annat hade varit märkligt.
     
    Asplund gillar detta.
  19. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Men butiken har ju inte ens blivit vidtalad i ärendet. Ska de läsa tankar menar du?
     
  20. Oli

    Oli Präst

    Inlägg:
    1.195
    Vem har sagt att dom ska hålla den en vecka? Räcker med att någon kunnig undersöker klockan med en lupp för att se tex smetet bakom loggan, tar ju inte direkt en vecka att ta fram luppen. Skrev inte att dom skulle mäta reserv osv.

    Att automatiskt ta för givet att Swatch gjort rätt anser jag vara dumt, är väl människor som jobbar där också eller? Bara för att det är en av dom största koncernerna så eliminerar ju inte det att dom kan göra fel precis som alla andra.

    Kanske bara är petig som person, men jag anser att butiken borde lösa det med Swatch, och inte slutkunden.

    Sen om han inte varit inne i butiken och meddelat att den var trasig när han fick tillbaka den är isf synd, för då har inte butiken vetskap om det och har inte en chans att åtgärda det.
     
    Senast ändrad: 4 november 2015
  21. KenKun

    KenKun Biskop

    Jodå, första gången, så nu är det upp till butiken att vidta åtgärder, eftersom den har varit på service alldeles för många gånger.
     
    Oli gillar detta.
  22. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Nu kom ju smeten inte vid det tillfället då klockan gick genom butiken utan då den kom direkt från Swatch... ska du kolla gångavvikelse i olika positioner och därefter gångreserv (vilket var det klockan var inne för) så är du uppe i en vecka.
     
  23. 16610

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.788
    Från:
    BORÅS
    Varför ska TS driva ärendet mot SG när han har köpt klockan hos auktoriserad ÅF?
     
    JayJay gillar detta.
  24. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    ...... Men då måste ju TS för h-vete kontakta butiken först.... så har ju inte skett så vitt jag förstår av trådstarten.
     
  25. KenKun

    KenKun Biskop

    Ja, TS får kontakta butiken, så att de kan vidta åtgärder.
     
  26. EnSvenskklassiker

    EnSvenskklassiker Torpare

    Inlägg:
    41
    Tråkigt nog känns det ju som företag gör det yttersta för att alltid åtgärda fel, även vid nyköp. man ska inte behöva vänta en dag om det är fel på något nyköp Imo.
     
  27. JayJay

    JayJay Biskop

    Inlägg:
    2.379
    Okej, du tycker alltså butiken ska skämmas innan de ens fått reda på vad som skett? Lite magstarkt tycker jag.
     
    Asplund gillar detta.
  28. Asplund

    Asplund Friends of KS

    Inlägg:
    5.045
    Från:
    Förorten
    Men dem har ju inte blivit tillfrågade. Det är Swatch Group som har klantat sig inte butiken. Vill man ha butikens hjälp går man väl rimligtvis till butiken och inte direkt till tillverkare.
     
    JayJay gillar detta.
  29. KenKun

    KenKun Biskop

    Aa, miss från mig.
     
    JayJay och Asplund gillar detta.
  30. KenKun

    KenKun Biskop

    Jag har redan svarat, men ja, det är rimligt.
     
    Asplund gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield