• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stryktålig första klocka

mattii

Breitling
Hallå!
Då var det dags att klivet för att bli vuxen o köpa en ordentlig klocka. :D
Är ute efter en tålig klocka som jag kan ha dagligen utan att vara speciellt rädd om, har forskat och läst en hel del men inte så lätt att bli klok i denna djungel.
Har dock fastnat för en Victorinox Inox, både utseendemässigt och mina krav, är det en schyst klocka? Är det någon här som äger en så berätta gärna vad du tycker och tänker om den.
Har väl nästan bestämt mig för en sådan, men är det någon annan som har något tips eller förslag på andra tåliga klockor som ni anser vara ett bättre köp så bomba på, dock kan jag säga redan nu att någon g-shock är jag inte intresserad av även om de kanske är bättre, men de faller mig helt enkelt inte i smaken.
Ett par andra saker jag funderar över, alla inox är lika förutom diver versionen? Alltså själva uret. Samt finns det nånstans man kan köpa bara originalbanden så man kan byta design ibland?
Avslutar med en till fråga.. Här i Sverige ligger klockan runt 6000kr, men hitta den på Chrono24 av en säljare i Spanien för 3700kr. Kan det stämma? Är klockor billigare där? Och från Spanien tillkommer väl ingen tull eller moms, så det blir väl enbart 3700kr + frakt?
Här är en länk till klockan och försäljaren: http://www.chrono24.se/victorinoxswissarmy/inox--id3891970.htm
Som jag tycker det verkar så ser det ut att vara en schyst och pålitlig säljare? Så det ska väl inte vara några problem med äkthetsintyg o allt vad det är?

Många frågor, men hoppas att någon kan hjälpa mig att bena ur detta lite.
Tack på förhand!
Mvh Mattias
 

Glusch

Cartier
Välkommen till forumet Mattii. Du kunde inte ha kommit lägligare. Vi har haft tre stycken Victorinox INOX på rundvandring bland oss medlemmar här de senaste veckorna. De som haft dem har skrivit lite vad de tyckt om det i trådarna associerade med "passarounden". I och för sig har varje person den bara i en vecka men det är ju en bra start om du vill läsa mer!

Den blåa
Den gula
Den röda

I framtiden kan du även testa att använda vår sökfunktion för att leta efter trådar som kan vara relevanta till det du är nyfiken på. Vi har en himla massa medlemmar på forumet som pratat om det mesta i klockväg du kan tänka dig. Och ännu en gång, välkommen till nordens största och bästa klockforum! ;)

(med tiden kommer du även att lära dig vilka personer på forumet det är värt att lyssna på och vilka du kan ignorera, men det tar vi senare)
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Är du främst ute efter en quartz eller automatisk? Jag tycker att seikos monster är väldigt stryktålig. Har en sån på jobbet och den utsätts för en hel del. Kostar mindre än en Inox. Du kanske skulle testa min ;)
 

mattii

Breitling
Välkommen till forumet Mattii. Du kunde inte ha kommit lägligare. Vi har haft tre stycken Victorinox INOX på rundvandring bland oss medlemmar här de senaste veckorna. De som haft dem har skrivit lite vad de tyckt om det i trådarna associerade med "passarounden". I och för sig har varje person den bara i en vecka men det är ju en bra start om du vill läsa mer!

Den blåa
Den gula
Den röda

I framtiden kan du även testa att använda vår sökfunktion för att leta efter trådar som kan vara relevanta till det du är nyfiken på. Vi har en himla massa medlemmar på forumet som pratat om det mesta i klockväg du kan tänka dig. Och ännu en gång, välkommen till nordens största och bästa klockforum! ;)

(med tiden kommer du även att lära dig vilka personer på forumet det är värt att lyssna på och vilka du kan ignorera, men det tar vi senare)

Tack så mycket!
Först och främst får jag be om ursäkt för jag missat och söka, är lite ivrig för köpet. Men ska tänka på det i fortsättningen!
Och tack för tipsen om dom trådarna, får kolla igenom dessa så kanske jag får lite mer kött på benen, eller så blir jag bara ännu mer vilsen.. :D

Är du främst ute efter en quartz eller automatisk? Jag tycker att seikos monster är väldigt stryktålig. Har en sån på jobbet och den utsätts för en hel del. Kostar mindre än en Inox. Du kanske skulle testa min ;)

Haha jadu, jag tror väl det är en quartz jag är ute efter, tror jag kommit fram till att det är de som är hållbarast? Men ska absolut köpa mig en mekanisk klocka någon gång.
Sökte lite snabbt på Seiko Monster, den var snygg men den är mekanisk eller? :)
 

Glusch

Cartier
Seiko monster är en mekanisk klocka. Men den anses kanske bland de mest stryktåliga av de mekaniska klockorna som finns ute på marknaden. Däremot stämmer det som du sa, quartz-klockor är generellt sätt betydligt stryktåligare än vad mekaniska klockor är. Så vill du ha en riktigt stryktålig klocka som du inte vill vara orolig över, så är quartz det rätta valet.

och ingen fara med sökfunktionen, vi glömmer den alla konstant och det händer även ofta att man inte hittar det man söker efter, även om det finns där ute :p
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Välkommen in i värmen @mattii :)

Jag skulle nog vilja slå ett slag för Seiko SKX007 eller SKX009. Klockorna är, såvitt jag vet, identiska beträffande urverk och boett etc. Skillnaden är färgsättningen. 007 har svart tavla och insert medan 009 har mörkblå tavla och "Pepsi" insert.
Det är en mekanisk klocka med Seikos eget inhouseverk 7s26. Sen kan man såklart nörda mer sig med lite olika modeller där J-modellen är tillverkad i Japan och K-modellen är tillverkad i Singapore. J-modellen anses lite finare, men det är samma klocka så det har ingen betydelse egentligen. Detta sagt med risken att forumets Seiko-fans går i taket :)

Kostar runt $200. Finns på diverse siter på nätet.


image.jpeg
 

Subby

Rolex
Här kommer mina förslag, de har ett sammanlagt pris på 6000kr ungefär :)
Baby tuna-SRP639k1
image.jpeg

Orient MakoXL-finns o olika utföranden
image.jpeg


Skx009
image.jpeg
 

mattii

Breitling
Seiko monster är en mekanisk klocka. Men den anses kanske bland de mest stryktåliga av de mekaniska klockorna som finns ute på marknaden. Däremot stämmer det som du sa, quartz-klockor är generellt sätt betydligt stryktåligare än vad mekaniska klockor är. Så vill du ha en riktigt stryktålig klocka som du inte vill vara orolig över, så är quartz det rätta valet.

och ingen fara med sökfunktionen, vi glömmer den alla konstant och det händer även ofta att man inte hittar det man söker efter, även om det finns där ute :p
Okej, ja det får nog bli en klocka med quartz-ur, vill som sagt ha en klocka som jag kan använda till vardags utan att behöva oroa mig, är ute mycket och vistas mycket i verkstadsmiljöer så därför känns inox som ett bra val som ska tåla en hel del.
Sen kanske införskaffa en till mekanisk till lite "finare" tillfällen. :)
Har plöjt igenom trådarna du tipsade mig om och de flesta verkar ju vara nöjda med Inoxen, är det nått folket klagar lite på så är det ju storleken, men de ser jag inte som något problem, dels har jag ganska grova handleder och så gillar jag lite större och rejälare klockor.

Välkommen in i värmen @mattii :)

Jag skulle nog vilja slå ett slag för Seiko SKX007 eller SKX009. Klockorna är, såvitt jag vet, identiska beträffande urverk och boett etc. Skillnaden är färgsättningen. 007 har svart tavla och insert medan 009 har mörkblå tavla och "Pepsi" insert.
Det är en mekanisk klocka med Seikos eget inhouseverk 7s26. Sen kan man såklart nörda mer sig med lite olika modeller där J-modellen är tillverkad i Japan och K-modellen är tillverkad i Singapore. J-modellen anses lite finare, men det är samma klocka så det har ingen betydelse egentligen. Detta sagt med risken att forumets Seiko-fans går i taket :)

Kostar runt $200. Finns på diverse siter på nätet.


image.jpeg
Tack så mycket!
Måste säga att jag gillade 009 skarpt, men det är just det med att de är mekaniska, är lite tveksam om det är ett bra val till min vardag..
Skulle självklart helst vilja ha en mekanisk men får kanske bli att skaffa 2 klockor istället för 1. :D


Här kommer mina förslag, de har ett sammanlagt pris på 6000kr ungefär :)
Baby tuna-SRP639k1
image.jpeg

Orient MakoXL-finns o olika utföranden
image.jpeg


Skx009
image.jpeg
Gillade dessa klockor, speciellt 009an och MakoXL, men är som tidigare nämnt lite skeptisk till mekanisk klocka till min vardag.
Men blir mer o mer säker på att det får bli ett inköp på 2 klockor, en quartz och en mekanisk. :)
 
Topp