• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpresent: budget kring 20.000:-

Sputniq

Panerai
Tack, ska jag göra om det blir aktuellt :)

Lite frustrerande att det inte finns några utförliga specifikationer, så som tjocklek och lug-lug.
 

Sputniq

Panerai
Sååå - då var vi klara! Vad är nästa fråga för KS-panelen?

Haha, lite så ja ;-)

Efter att ägnat lite för stor del av dagen åt att kolla bilder och läsa recensioner om klockan måste jag säga att den tilltalar mig på så många sätt.

Diskret märke som inte sticker ut på en 19-åring (såg förresten en 19-åring med en Hublot Big Bang för ~250.000:- på sig för någon vecka sedan, kändes lite mycket...) är det första jag gillar. Sedan att det är Top-modellen av ETA 2824 som sitter i den gör mig lite extra glad, plus att de installerat den med någon form av shockproof-system är också något jag verkligen sökt efter. Slippa få en mindre hjärtattack om klockan trillar ner från nattygsbordet är skönt.

Innovativt lås (vad säger man? "Clasp" på engelska är det va..?) och att klockan verkligen är gjord för att användas vid dykning och liknande är helt super!

Ska diskutera med föräldrarna ikväll, förhoppningsvis får jag goda nyheter!

P.s. Enda problemet är att jag inte är helt säker på att jag kan testa den i närheten där jag bor? Ska kolla Bergströms Ur i Göteborg, men är osäker om just Pelagos finns där. Någon som har tips på vad jag gör i sådana fall?

Med vänlig hälsning, Sputniq
 

_jonte

Patek
Haha, lite så ja ;-)

Efter att ägnat lite för stor del av dagen åt att kolla bilder och läsa recensioner om klockan måste jag säga att den tilltalar mig på så många sätt.

Diskret märke som inte sticker ut på en 19-åring (såg förresten en 19-åring med en Hublot Big Bang för ~250.000:- på sig för någon vecka sedan, kändes lite mycket...) är det första jag gillar. Sedan att det är Top-modellen av ETA 2824 som sitter i den gör mig lite extra glad, plus att de installerat den med någon form av shockproof-system är också något jag verkligen sökt efter. Slippa få en mindre hjärtattack om klockan trillar ner från nattygsbordet är skönt.

Innovativt lås (vad säger man? "Clasp" på engelska är det va..?) och att klockan verkligen är gjord för att användas vid dykning och liknande är helt super!

Ska diskutera med föräldrarna ikväll, förhoppningsvis får jag goda nyheter!

P.s. Enda problemet är att jag inte är helt säker på att jag kan testa den i närheten där jag bor? Ska kolla Bergströms Ur i Göteborg, men är osäker om just Pelagos finns där. Någon som har tips på vad jag gör i sådana fall?

Med vänlig hälsning, Sputniq
Ganska säker på att de har en Pelagos i fönster; liksom Black Bay.
 

JayJay

Rolex
Det tar sig! Pelagos är svincool klocka. Om du fastnar för den även efter att ha sett den irl ska du inte nöja dig med några kompromisser. Blir den för dyr och föräldrarna inte vill handla över nätet så är det i min mening bättre att vänta o skjuta till de sista slantarna själv. Om man har ynnesten att veta vilken klocka man verkligen vill ha så ska man inte kompromissa. I à f inte om den ligger inom rimlighetens gränser.
 

Rille

Rolex
Bra sagt JayJay. Vet man vad man vill ha så blir man aldrig helt nöjd med något annat även fast man är nära ibland:)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det viktigaste är att du själv skall trivas med klockan...
Tag Heuer gör riktigt bra klockor , och med samma Eta-grundkaliber& finish som så många andra ,men är kanske lite underskattade just nu i Sverige ( därimot I USA och många andra länder står dom mycket högre i rang ) Dessutom om de har kvar NorTime i Norge som generalagent kommer du att bli mycket nöjd med deras service ..
Tror också dom i längden står sig bättre i pris än Oris , Sinn osv , och kanske likvärdigt med Longines...


Har haft en hel del Heuer -klockor ( men ännu aldrig min 60tals favorit Bundeswehr) , gillar tex Carreran skarpt,
Har just nu en Longines Admiral Chrono på armen( finns för under 20 i Sverige,22 på Nymans ) och om man skall jämföra är den kanske inte samma klassiker som Carreran,men känns ändå ännu lite bättre på armen, mer tyngd , något bättre detaljer och med den "nya " förstorade vidareutvecklingen av 7750 ( vad den nu heter ) Dessutom nu när mindre urmakare och klockbutiker i mindre städer inte längre får sälja Omega, Breitling och andra dyrare märken är ju Longines med det stora SwatchGroup bakom ryggen kanske det märke som flest urmakare har som sitt "toppmärke" numera..

Tudor är ju i en klass över på alla sätt och vis helt klart, men det är ju budgeten och ännu mer vad du väldigt själv gillar som som styr ...
Sedan är ju frågan om du skall gå så nära budgetgränsen som möjligt och klara dig med skinnband eller
gå ned några tusen på modell och få med stållänk.( som kan vara dyr i efterskott) Stållänken känns ibland tung första dygnet men sedan sitter den kvar för evigt ( och behöver ju inte bytas på 10-20 år iaf )
 

vekktah

Cartier
Tror också dom i längden står sig bättre i pris än Oris , Sinn osv , och kanske likvärdigt med Longines...

eh, Nej. På vilken marknad då?
Sinn och Oris (samt vissa modeller från Longines) är ju ofta direkt efterfrågade. Kan inte minnas att jag någonsin (innan denna tråd) sett att någon längtar efter en Tag Heuer. Enda undantaget är väl Monaco som har viss cool-faktor bibehållen.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
eh, Nej. På vilken marknad då?
Sinn och Oris (samt vissa modeller från Longines) är ju ofta direkt efterfrågade. Kan inte minnas att jag någonsin (innan denna tråd) sett att någon längtar efter en Tag Heuer. Enda undantaget är väl Monaco som har viss cool-faktor bibehållen.

Jag har ägt och sålt flertalet Tag, har ännu ej varit några problem avyttra på begagnatmarknaden, likasom Oris där jag också sålt flertalet.

Jag hävdar Tag är kraftigt underskattat, av klockfolk ex här på KS, i verkliga livet verkar de funka bra.
 

_jonte

Patek
T
Jag har ägt och sålt flertalet Tag, har ännu ej varit några problem avyttra på begagnatmarknaden, likasom Oris där jag också sålt flertalet.

Jag hävdar Tag är kraftigt underskattat, av klockfolk ex här på KS, i verkliga livet verkar de funka bra.
Tag är ju väldigt poppis hos icke klocknördar som ändå vill köpa en fin klocka men inte vill slanta upp för en Rolex.
 

vekktah

Cartier
Vi kanske rör hos i olika kretsar. Jag ser aldrig någon bära Tag Heuer. Men bland yngre bärare kanske de smäller högre. I mina ögon är det lite som en klockornas Canada Goose-jacka. Rätt så dyr, säkert av bra kvalitet men knappast något man behåller flera år. Kan hålla med om att carreran är rätt ok i vissa utföranden. Men vill man ha en kronograf med liknande utseende lär man ju gå på Omega, eller sinn för den delen eller denna som inte ser ut som en generisk krono: http://www.uret.se/oris-aviation-bc4-chronograph-svart-lader-o45-mm-p-14436.html
 

Sputniq

Panerai
Så! Nu var jag på Bergströms Ur, men tyvärr hade dom inte Pelagosen inne idag (olyckligt nog). Den kommer dock in senare i veckan, så ska dit och testa då givetvis. Hann dock med att testa både Black Bay'n samt TH Aquaracer.

Av de två måste jag säga att TH'n nog satt lite bättre, samt lite smidigare bezel. Utseende tycker jag att det är ganska jämnt, liten fördel till Black Bay.

Trevlig försäljare på NK (där jag testade TH), men tror han kryddade lite ang TH's kvalité. Han påstod att (så gott som) enda anledningen till att den är 10k billigare än omega är för att den inte är COSC, och att urverken inte var speciellt stor skillnad på. Känner att det inte riktigt är hela historien.

Hur som helst, om jag gillar Pelagosen nu senare i veckan, kan man be om att få länken bättre formad (längdmässigt)? Blir inte samma grej att testa när en stor del av länken bara hänger och är i vägen... Samtidigt känns det lite drygt då det inte finns en chans att jag köper den där hehe...

Hälsningar Sputniq
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Så! Nu var jag på Bergströms Ur, men tyvärr hade dom inte Pelagosen inne idag (olyckligt nog). Den kommer dock in senare i veckan, så ska dit och testa då givetvis. Hann dock med att testa både Black Bay'n samt TH Aquaracer.

Av de två måste jag säga att TH'n nog satt lite bättre, samt lite smidigare bezel. Utseende tycker jag att det är ganska jämnt, liten fördel till Black Bay.

Trevlig försäljare på NK (där jag testade TH), men tror han kryddade lite ang TH's kvalité. Han påstod att (så gott som) enda anledningen till att den är 10k billigare än omega är för att den inte är COSC, och att urverken inte var speciellt stor skillnad på. Känner att det inte riktigt är hela historien.

Hur som helst, om jag gillar Pelagosen nu senare i veckan, kan man be om att få länken bättre formad (längdmässigt)? Blir inte samma grej att testa när en stor del av länken bara hänger och är i vägen... Samtidigt känns det lite drygt då det inte finns en chans att jag köper den där hehe...

Hälsningar Sputniq

Du kan få en "klock-puff" inkilad mellan handled och armband, så den inte sladdrar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så! Nu var jag på Bergströms Ur, men tyvärr hade dom inte Pelagosen inne idag (olyckligt nog). Den kommer dock in senare i veckan, så ska dit och testa då givetvis. Hann dock med att testa både Black Bay'n samt TH Aquaracer.

Av de två måste jag säga att TH'n nog satt lite bättre, samt lite smidigare bezel. Utseende tycker jag att det är ganska jämnt, liten fördel till Black Bay.

Trevlig försäljare på NK (där jag testade TH), men tror han kryddade lite ang TH's kvalité. Han påstod att (så gott som) enda anledningen till att den är 10k billigare än omega är för att den inte är COSC, och att urverken inte var speciellt stor skillnad på. Känner att det inte riktigt är hela historien.

Hur som helst, om jag gillar Pelagosen nu senare i veckan, kan man be om att få länken bättre formad (längdmässigt)? Blir inte samma grej att testa när en stor del av länken bara hänger och är i vägen... Samtidigt känns det lite drygt då det inte finns en chans att jag köper den där hehe...

Hälsningar Sputniq

Hur var bemötandet på bergströms?
 

Sputniq

Panerai
Hur var bemötandet på bergströms?

Jovars, godkänt men var inte direkt så att man slogs av deras kunskap. Damen jag pratade med hade inte koll på storlekarna (visserligen bara 1 mm fel, men ger ändå lite oprofesionellt intryck). Utöver det inget dåligt att säga, men inte heller något som utmärkte sig som extra bra.

Killen på NK hade inte någon vidare superkoll för övrigt. Visste bara att det satt ett ETA-verk i Aquaracern, inte vilket. Kanske är jag som begär för mycket, men om man ska lägga minst 20.000:- på en klocka tycker jag man borde kunna ge kunden lite djupare information om klockan i fråga.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur som helst, om jag gillar Pelagosen nu senare i veckan, kan man be om att få länken bättre formad (längdmässigt)? Blir inte samma grej att testa när en stor del av länken bara hänger och är i vägen... Samtidigt känns det lite drygt då det inte finns en chans att jag köper den där hehe...

Hälsningar Sputniq

Skulle säga att det är ovanligt att dom justerar länken i butik, om du inte är spence på köpspree... Om ens då...

Har kontakt med säljaren :)
Härligt!
 

_jonte

Patek
Fina Tudor med hög kvalité du kollar på. Men tänk på att båda är rätt stora bjässar, så tänk igenom både en och två gånger ifall du verkligen vill ha en så pass stor klocka. Vissa gillar det och vissa har kraftiga armar... men ibland upptäcks det lite väl sent att man borde köpt en mindre klocka.
Bara mina 2 cent. :)
 
Topp