• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpresent: budget kring 20.000:-

Sputniq

Panerai
Fina Tudor med hög kvalité du kollar på. Men tänk på att båda är rätt stora bjässar, så tänk igenom både en och två gånger ifall du verkligen vill ha en så pass stor klocka. Vissa gillar det och vissa har kraftiga armar... men ibland upptäcks det lite väl sent att man borde köpt en mindre klocka.
Bara mina 2 cent. :)

Bra synpunkt :)
TH'n som testades idag var 41 mm, vilket inte kändes för stort. Har även en gammal Swatch quartzklocka som är av den mycket specifika storleken 41.25 mm vilken jag trivdes med när jag använde den. Pelagosen är 42 som sagt, men hoppas att den sitter bra!
 

_jonte

Patek
Bra synpunkt :)
TH'n som testades idag var 41 mm, vilket inte kändes för stort. Har även en gamla Swatch quartzklocka som är av den mycket specifika storleken 41.25 mm vilken jag trivdes med när jag använde den. Pelagosen är 42 som sagt, men hoppas att den sitter bra!
En smaksak såklart! Vissa gillar verkligen den där rejäla känslan av en stor klocka. För mig tvärtom och varför jag nämner saken. Har handleder strax över medel i storlek (18,5 cm) och har numera endast klockor mellan 34-37 mm. Har tidigare haft flera klockor på mellan 40-42mm, men insåg att det inte är bekvämt och nu har även min smak ändrats mot att tycka mindre ur är det som är snyggt.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
En smaksak såklart! Vissa gillar verkligen den där rejäla känslan av en stor klocka. För mig tvärtom och varför jag nämner saken. Har handleder strax över medel i storlek (18,5 cm) och har numera endast klockor mellan 34-37 mm. Har tidigare haft flera klockor på mellan 40-42mm, men insåg att det inte är bekvämt och nu har även min smak ändrats mot att tycka mindre ur är det som är snyggt.

Som sagt en smaksak och beror på hur handlederna är utformade. Jag är inte speciellt grov, men kan inte bära under 43mm.

Haft två försäljare som sagt att både nya Exp II och den lilla planet ocean såg för små ut på mig. Nu har jag sjukt ludna armar, vet dock inte om det spelar in :)
 

vekktah

Cartier
42 mm är ingenting. Jag har haft 47mm och det har både kännts och sett bra ut. Under 40mm känns fjuttigt tyker jag. Och mina armar är precis normala (det vet jag eftersom 90% av klockorna på länk jag köpt av andra suttit perfekt +/- lite mikrojustering.) pelagosen upplevde jag inte alls som särskilt stor. Och eftersom den dessutom är i titan så kan jag tro den är Farligt bekväm på sikt.
 

Sputniq

Panerai
Alla ser ut att sitta som en smäck :)

Mina handleder är nog en aning mindre, mäter som jag nämnde i trådstarten omkring 16 cm, så smärtgränsen går nog inte långt efter 42 mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men varför i h-vete har Pegalosen inte borrade luggar? Den marknadsförs ju som en seriös dykarklocka.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vad? Klart dykarklockor ska ha borrade luggar!

På de flesta mekaniska dykare är redan gjort massvis med kompromisser för att anpassa mot vardagligt bärande, icke borrade luggar är mer dressigt och passar bättre imo.

Sen är det inte fel med borrat heller, men skulle aldrig välja bort en klocka pga avsaknad av dem.
 

_jonte

Patek
På de flesta mekaniska dykare är redan gjort massvis med kompromisser för att anpassa mot vardagligt bärande, icke borrade luggar är mer dressigt och passar bättre imo.

Sen är det inte fel med borrat heller, men skulle aldrig välja bort en klocka pga avsaknad av dem.
Sen kan man ju undra hur många som dyker med en mekanisk klocka idag. Kan inte vara många väl? Bortsett från deskdiving då...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har faktiskt aldrig kollat in Tudor, men måste säga att både Black Bay och Pelagos var riktigt schyssta! Pelagos låg en bra bit över budget, men Black Bay var inom räckhåll. Någon som lite snabbt vet vad det är för urverk i denna?

Hur mycket kan man pruta ner en klocka förresten? En vän köpte nyligen en Omega (ny) vilken de fick ner 10% på, är det ungefär vad man kan räkna med?

Black Bay kör också ETA 2824-2.
 

Sputniq

Panerai
vikgul

Stämmer, fast det rör sig om Top grade. Har allt som en COSC-2824, bara att den inte blivit testad. Sen byter dom ut några delar, samt sätter in ett bättre shocksystem. Verkar vara mycket mer klocka (och personlighet) än Tag Heuern :)

Seikoman87

Ska nog en del innan jag ändrar mig från Pelagosen. Sitter den bra och föräldrarna är bekväma med att köpa från en italienare (online) så tänker jag bara tuta och köra!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
vikgul

Stämmer, fast det rör sig om Top grade. Har allt som en COSC-2824, bara att den inte blivit testad. Sen byter dom ut några delar, samt sätter in ett bättre shocksystem. Verkar vara mycket mer klocka (och personlighet) än Tag Heuern :)

Seikoman87

Ska nog en del innan jag ändrar mig från Pelagosen. Sitter den bra och föräldrarna är bekväma med att köpa från en italienare (online) så tänker jag bara tuta och köra!

Nu hittar jag inte artikeln om just Tudors modifikationer, men där hävdades det att de försämrade original-urverket med sina ändringar.
 

_z_

Omega
Jag läste något liknande, men mer att det gjorde verket mer omständligt att hantera, inte nödvändigtvis sämre prestandamässigt.
Exakt. Var en urmakare som skrev det och tyckte att modifieringen försvårade något vid service, han verkade dock av någon outgrundlig anledning inte förstå vad modifieringen skulle ge?

Detta gällde Black bay, vet inte om Pelagos har samma modifieringar?

SGS3 via Tapatalk.
 

Sputniq

Panerai
Exakt. Var en urmakare som skrev det och tyckte att modifieringen försvårade något vid service, han verkade dock av någon outgrundlig anledning inte förstå vad modifieringen skulle ge?

Detta gällde Black bay, vet inte om Pelagos har samma modifieringar?

SGS3 via Tapatalk.

Precis :)

Jag tror att det är samma verk i både BB och Pelagos. Som han sa så gjorde dom väl modifieringen mest för sakens skull, göra urverket mer till deras eget.

/Sputniq
 

Sputniq

Panerai
Liten uppdatering:
Har testat Pelagosen, och tyckte att den satt bra :) När jag väl testade den glömde jag (konstigt nog) att kolla närmare på claspen, men känner mig ändå säker att den kommer funka alldeles utmärkt.

Utan att dra hela historien så kommer det bli så att jag kommer behöva köpa den online för att få råd till den.

http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list

Den översta av säljarna är billigast, och därmed mest aktuell. Men hur mycket vågar man lita på en italienare utan någon fysisk butik? Trusted seller, premium och 16 positiva omdömen.. Kan jag känna mig helt säker att jag får en hem en äkta klocka i oanvänt skick, eller skulle ni hellre köpt från någon säljare med fysisk butik (men då för några tusen extra)?

Ska tilläggas att jag hade kontakt med en herre här på KS som köpt av honom utan problem. Han hade inte gjort en äkthetskontroll här i Sverige, men alla papper osv stämde bra. Övriga referenser som italienaren har varken jag eller herrn här på KS hittat.

Mvh
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Liten uppdatering:
Har testat Pelagosen, och tyckte att den satt bra :) När jag väl testade den glömde jag (konstigt nog) att kolla närmare på claspen, men känner mig ändå säker att den kommer funka alldeles utmärkt.

Utan att dra hela historien så kommer det bli så att jag kommer behöva köpa den online för att få råd till den.

http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list

Den översta av säljarna är billigast, och därmed mest aktuell. Men hur mycket vågar man lita på en italienare utan någon fysisk butik? Trusted seller, premium och 16 positiva omdömen.. Kan jag känna mig helt säker att jag får en hem en äkta klocka i oanvänt skick, eller skulle ni hellre köpt från någon säljare med fysisk butik (men då för några tusen extra)?

Ska tilläggas att jag hade kontakt med en herre här på KS som köpt av honom utan problem. Han hade inte gjort en äkthetskontroll här i Sverige, men alla papper osv stämde bra. Övriga referenser som italienaren har varken jag eller herrn här på KS hittat.

Mvh
Har handlat från italein förut och funkat fint. Dock från trusted sellers sen några år tillbaka.

Kanske en dumt uttalande, tror inte klockan är fake - förmodligen så är den modellen inte så pass känd att piratkopie-fabrikerna fått upp ögonen för den. Störst risk för kopior av "bra kvalitet" är väl mer kända rolex/omega-klockor skulle jag tro.

I ditt fall skulle jag nog köpa den från dem via paypal givet att han har cert och allt till den. Om ingen klocka kommer så går du på paypal för att få tillbaka pengarna. Om klockan kommer så är den nog äkta... bara mina lösa tankar...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Liten uppdatering:
Har testat Pelagosen, och tyckte att den satt bra :) När jag väl testade den glömde jag (konstigt nog) att kolla närmare på claspen, men känner mig ändå säker att den kommer funka alldeles utmärkt.

Utan att dra hela historien så kommer det bli så att jag kommer behöva köpa den online för att få råd till den.

http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list

Den översta av säljarna är billigast, och därmed mest aktuell. Men hur mycket vågar man lita på en italienare utan någon fysisk butik? Trusted seller, premium och 16 positiva omdömen.. Kan jag känna mig helt säker att jag får en hem en äkta klocka i oanvänt skick, eller skulle ni hellre köpt från någon säljare med fysisk butik (men då för några tusen extra)?

Ska tilläggas att jag hade kontakt med en herre här på KS som köpt av honom utan problem. Han hade inte gjort en äkthetskontroll här i Sverige, men alla papper osv stämde bra. Övriga referenser som italienaren har varken jag eller herrn här på KS hittat.

Mvh

Jag har en klocka på väg hem från Show commerce SRL just nu.
 
Topp