• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpressent!

WBergdahl

Panerai
Hallå där!

Är helt ny här på forumet, så detta blir första inlägget. Jag hoppas på seriösa svar! :)

Jag är ute efter en studentpressent, med en budget på ca 30000kr.
Det finns några krav.
  • Ingen Rolex
  • Inget begagnat
  • Inget läder/gummi/nato
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta något :)
 

Charles_

Rolex
Hallå där!

Är helt ny här på forumet, så detta blir första inlägget. Jag hoppas på seriösa svar! :)

Jag är ute efter en studentpressent, med en budget på ca 30000kr.
Det finns några krav.
  • Ingen Rolex
  • Inget begagnat
  • Inget läder/gummi/nato
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta något :)
Kanske finns en miljard olika alternativ. Du får nog specificera dig lite mer :)
 

WBergdahl

Panerai
Omega Speedmaster, Aqua Terra eller Seamaster kanske? Det är de två första där jag hade sprungit och klämt på med Din budget... :)
Jag måste säga att jag faktiskt har varit och testat en Seamaster 300m, och gillade den rätt mycket!
Finns det något i liknande stil, som inte är lika "vanlig"? :)
 

meuller

Omega
Någon planet ocean går väl under ditt budgettak. Kan väl inte påstå att den är så ovanlig dock. Personligen tycker jag man får mycket roligare klockor beg för den pengen. 30k känns som lite mellanting. Över tag mm, under sport rollar, panerai osv.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
En Omega SMPC (212.30.41.20.01.003) lär du med lätthet kunna pruta ner under 30 hos en AD.
Jag hade dock valt en Speedmaster 3570-modellen. Tidlös klassiker som kommer att åldras värdigt.
 

max

Dancing Queen
Nu är det ju ganska stor skillnad på vad det är för typ av person som skall få klockan. Personligen hade jag garanterat gått på begagnat i den prisklassen men jag antar att det börjar bli lite panik nu då utspringen redan har börjat. 30k i nypris är som tidigare nämnt en "mellannivå" vilken är lite halvsvår att ge råd inom men här kommer några idéer.

Ok, några konkreta:
Tudor Pelagos - sportig bruksklocka, listar strax över 30k och bör gå att pruta ner utan några större bekymmer.
Tudor Black bay - Sportig klocka som listar under 30.
Omega speedmaster efter smak och tycke
Omega Aqua terra
 

JayJay

Rolex
Tycker du har fått några bra förslag. Själv föreslår jag en Zenith Captain central second. Om du tittar på chrono24 så är det inga problem att komma inom budget. Det tycker i a f jag är riktigt mycket klocka för pengen. Ett i mina ögon tråkigare alternativ men som många andra säkert gillar är IWC Portofino.
 
D

Deleted member 1265

Guest
IWC eller Tag Heuer hade jag sagt, du får gärna speca om den ska vara sk dressig eller sportig.
 

durutti

Cartier
Zenith Captain CS är inget dumt alternativ. Funderat på den själv till o från.
Longines kanske?
longines180_2.jpg

eller Nomos?
nomos_orion_datum1.jpg
 

WBergdahl

Panerai
Ett utav kraven jag listade, var att det inte fick vara läderband... Vilket de flesta har tipsat om
Men det är en sportig klocka jag är ute efter. Jag har dock kommit liiite närmre ett val, nu när jag har kortat ner listan till tre klockor! Vilken av följande gillar ni bäst?
  • Omega Seamaster 300M Chronometer (212.30.41.20.03.001)
  • Omega Speedmaster Date (323.30.40.40.06.001)
  • Tudor Heritage Black Bay (79220R-95740)
 

Icaras

Rolex
Beg. Speedy borde vara ett bra val, passar till det mesta beroende på hur man klär den. Nu var det länk du var ute efter... men att ha valet att kunna byta är ju alltid bra.. Om 10år är det kanske läderband/nato som lockar, vore trist om hela klockan måste bytas.
Bästa vore ju att gå in i en butik och testa allt i prisklassen. Brukar vara en viss skillnad på att se en platt produktbild och att ha den på handleden ;)
 

WBergdahl

Panerai
Beg. Speedy borde vara ett bra val, passar till det mesta beroende på hur man klär den.
Bästa vore ju att gå in i en butik och testa allt i prisklassen. Brukar vara en viss skillnad på att se en platt produktbild och att ha den på handleden ;)

Dom tre som jag hade i listan har jag faktisk testat, tillsammans med många andra ;)
Och vad jag sa i början var att jag inte vill ha en begagnad klocka ;)
 

Henrik A

Omega
Jag har dock kommit liiite närmre ett val, nu när jag har kortat ner listan till tre klockor! Vilken av följande gillar ni bäst?
  • Omega Seamaster 300M Chronometer (212.30.41.20.03.001)
  • Omega Speedmaster Date (323.30.40.40.06.001)
  • Tudor Heritage Black Bay (79220R-95740)
Om Speedmaster måste du prova "originalet" (3570.50.00) som jag tycker ser betydligt roligare ut än Speedmaster Date och liknande. Du får dra upp den själv men det är sååå värt det. Jag har haft min i drygt två veckor och är toknöjd!

TE8lExQ.jpg
 

JayJay

Rolex
Ett utav kraven jag listade, var att det inte fick vara läderband... Vilket de flesta har tipsat om
Men det är en sportig klocka jag är ute efter. Jag har dock kommit liiite närmre ett val, nu när jag har kortat ner listan till tre klockor! Vilken av följande gillar ni bäst?
  • Omega Seamaster 300M Chronometer (212.30.41.20.03.001)
  • Omega Speedmaster Date (323.30.40.40.06.001)
  • Tudor Heritage Black Bay (79220R-95740)

Om dessa är de enda kvarvarande alternativen så är det ju ingen diskussion längre. Tudorn! varför? Seamastern är en dussinklocka som du ser över allt (jag jobbar på en ganska liten arbetsplats och ändå kan jag räkna till åtminstone 4st bara där). Speedyn är väl fin men ska man ha en så tycker jag det bör vara 3570.50.00 (och den kostar, precis som många andra kronografer, skjortan att serva).
Dessa är min egna högst subjektiva uppfattningar... men så tycker jag i a f.
 

WBergdahl

Panerai
Om Speedmaster måste du prova "originalet" (3570.50.00) som jag tycker ser betydligt roligare ut än Speedmaster Date och liknande. Du får dra upp den själv men det är sååå värt det. Jag har haft min i drygt två veckor och är toknöjd!
*Bild på fin klocka*
3570.50.00:an är en riktigt fin klocka, som jag har testat!
Men jag gillar inte glaset... Det ser så konstigt ut när det sticker upp så pass mycket. Inget illa menat!

Om dessa är de enda kvarvarande alternativen så är det ju ingen diskussion längre. Tudorn! varför? Seamastern är en dussinklocka som du ser över allt (jag jobbar på en ganska liten arbetsplats och ändå kan jag räkna till åtminstone 4st bara där). Speedyn är väl fin men ska man ha en så tycker jag det bör vara 3570.50.00 (och den kostar, precis som många andra kronografer, skjortan att serva).
Dessa är min egna högst subjektiva uppfattningar... men så tycker jag i a f.

Tudorn är också den en riktigt fin klocka, men det finns ett problem...
Det är timmvisare. Den stora figuren på slutet ser inte helt klok ut
 

JayJay

Rolex
3570.50.00:an är en riktigt fin klocka, som jag har testat!
Men jag gillar inte glaset... Det ser så konstigt ut när det sticker upp så pass mycket. Inget illa menat!



Tudorn är också den en riktigt fin klocka, men det finns ett problem...
Det är timmvisare. Den stora figuren på slutet ser inte helt klok ut
Känner du så ang Tudorn så ska du absolut inte köpa den. Jag föreslår att du letar vidare... Varför inte testa en IWC aquatimer?
 
Topp