• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stulen Breitling Superocean 44

C15

Breitling
2-Faktor
Hej på er,

För ett antal veckor sedan sålde jag min klocka och valde då att använda mig av Blocket/Schenker privatpaket för en trygg och smidig hantering. Allt verkade enkelt och bra men klockan hämtades aldrig ut av mottagaren. Den 16/7 fick jag ett mail om att klockan skulle returneras till mig men dök aldrig upp. Idag kontaktade jag Schenker och dom påstår att de kontaktat mig 10/7 ang. en förlust/stulet paket.

För mig är detta helt sjukt då min spårning av paketet har sagt något helt annat.

Kommer såklart kontakta polisen men vill med detta varna andra och också ha tips på hur man ska gå vidare.

Bifogar händelseförloppet på paketet

2014-07-18 04:30
Paketet har återkallats från ombudet till avsändaren
2014-07-17 04:30
Sista uthämtningsdag har passerats, paketet returneras
2014-07-09 12:53
Brev-påminnelse har skickats till mottagaren
2014-07-04 12:53
Invänta avi med löpnummer
2014-07-02 09:20
SMS-avi med löpnummer har skickats till mottagaren
2014-07-02 09:16
Paketet finns hos ombud, invänta avi med löpnummer
2014-07-02 04:30
Paketet är på väg till ombud, invänta avi med löpnummer
2014-07-01 11:17
Paketet har sorterats (Borås)
2014-06-27 14:01
Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering
2014-06-26 21:48
Frakt bokad. DB Schenker inväntar paket
 

C15

Breitling
2-Faktor
Nej inte alls, pratat med kompisar som jobbar på polisen och tydligen inte helt ovanligt att sånt här händer. Att paketet försvunnit från ombudet i Sthlm tyder på ngt insiderjobb. Kommer bli en polisanmälan och eventuellt får man besöka detta ombud och hur dom kunnat slarva bort min klocka
Mottagaren har gått under jorden och det tyder ju också på ngt skumt...
 

Patrik J

Rolex
Tråkigt. Jag skickade nyligen en klocka med Blocket/Schenker på köparens begäran. Det gick bra, men jag gillade det inte och lär nog inte göra om det. Mitt förtroende för dessa företag, oavsett vad de heter, Schenker, DHL, UPS eller något annat, är tämligen lågt efter diverse incidenter genom åren.

Dyr klocka=värdepost, billig klocka=rekommenderad post. Alltid.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tråkigt. Jag skickade nyligen en klocka med Blocket/Schenker på köparens begäran. Det gick bra, men jag gillade det inte och lär nog inte göra om det. Mitt förtroende för dessa företag, oavsett vad de heter, Schenker, DHL, UPS eller något annat, är tämligen lågt efter diverse incidenter genom åren.

Dyr klocka=värdepost, billig klocka=rekommenderad post. Alltid.
+1 på den!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad får man för ersättning från speditören om något försvinner i deras hantering?


Normalt sett ersätts man per kilo(!) men i detta fall är försändelsen försäkrad upp till 10.000kr.

Men jag förstår inte riktigt vad som hänt. Vem har stulit klockan? När?
Paketet vägs vid inlämning och sortering. Om klockan legat i paketet först och sedan plockats ut så syns detta hos Schenker.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kan vara så att han som beställde hade en kontakt på ombudet som tog paketet. Riktigt tråkigt hursom! Hoppas du får tillbaka cashen på försäkringen.

Vissa ombud har ju haft problem med att de fått en massa leveranser av dyr elektronik och inbrott samma natt.
 

C15

Breitling
2-Faktor
Paketet ha
Normalt sett ersätts man per kilo(!) men i detta fall är försändelsen försäkrad upp till 10.000kr.

Men jag förstår inte riktigt vad som hänt. Vem har stulit klockan? När?
Paketet vägs vid inlämning och sortering. Om klockan legat i paketet först och sedan plockats ut så syns detta hos Schenker.

Paketet med klockan i har försvunnit hos ombudet, enligt deras notiser har den funnits där ett antal dagar och sedan försvunnit. Men jag fick reda på det först 14 dagar senare när jag efterlyste klockan.

Håller med er att man ska använda sig av säkra transporter men i mina ögon så är detta ingen skit-transportör. Dom tar betalt av mig för att förmedla ett paket och ta emot mina pengar - tryggt och säkert skulle det va.

Får besöka ombudet och höra vad som hänt, jag kommer göra en polisanmälan och det borde nog också dom göra om dom inte gjort det.
 

C15

Breitling
2-Faktor
Jag tycker ju också att det borde lösa sig via Schenker eller ombudets försäkring. Däremot står det i Schenkers finstilta att det är Max 1500:- som gäller

Schenker erbjuder en säker betalning (sägs det), paketet skulle hämtas ut mot en betalning på 18' och dessa pengar skulle sättas in på mitt konto
 

Henrik A

Omega
Hos mitt lokala Schenker-ombud som är en spelbutik ligger paketen helt öppet på en hylla ute i butiken. Förvisso i anslutning till disken men relativt obevakade om det är mycket folk i butiken. Jag skulle aldrig våga skicka något av ett större värde än det försäkrade beloppet.
 

C15

Breitling
2-Faktor
Har nu fått höra av Schenker att detta är ett inbrott som skett nattetid, det är såklart polisanmält.
 

Silon

Omega
Otroligt tråkigt att höra och jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Med risk att köparen ser detta...

Jag skulle vilja påstå att det nästan uppenbart köparen(eller bekant) som stulit den. Han är den som visste vad paketet innehöll. Som påpekats innan här så förvaras paketen ofta obevakade hos ombuden. Hos mitt ombud får jag alltid själv rota fram mina paket då föreståndaren är gammal och ser dåligt.

Hur skulle betalningen gått till?

Nu kanske man inte ska hänga ut någon offentligt utan säkra bevis, men om någon bor i närheten av köparen kanske någon kunde knacka på dörren och fråga efter mjölk. Bara för att se om killen som öppna sportar en superocean...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Med blocketpaket betalar köparen med kort vid avhämtning. Sedan har han 24 h på sig att kolla att innehållet är rätt innan pengarna överförs till säljaren, om jag minns rätt.
 
Topp