• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Erik1

Patek
2-Faktor
Märkt av nån bra muskelökning av Strongliften nu när du kört ett tag?
Nej, inte direkt. Haft strul med halsmandlarna men de är borta nu så är snart tillbaka på vikterna jag var innan de började strula. Mest att vänja mig vid vikten, fortfarande 90s vila på allt. Men har fått väldigt bra resultat tidigare av det :)
 
Nej, inte direkt. Haft strul med halsmandlarna men de är borta nu så är snart tillbaka på vikterna jag var innan de började strula. Mest att vänja mig vid vikten, fortfarande 90s vila på allt. Men har fått väldigt bra resultat tidigare av det :)
Gött, hoppas du är helt frisk snart!
De där 90 sekunderna känns väldigt långa när man kör på låga vikter. Man vill liksom bara damma av allt på en gång.. :D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, all sport kan ju vara farlig om man inte anpassar sin nivå. Men går inte Crossfit litegranna ut på att man ska ge järnet typ hela tiden? Tycker det ser väldigt intensivt ut de gånger jag råkat kika in i ett CF pass. De som tränar ser inte speciellt vältränade ut heller. PT/ledarna peppar skriker "KOM IGEN NURÅ!!" och de kör de sista repsen som de kanske inte borde ha kört. Det är ju då man riskerar skador ; egentligen orkar man inte lyfta något mer och de sista repetitionerna fuskar man igenom (genom att onaturligt kränga, vrida på kroppen).
 

sventon

Omega
Ja, all sport kan ju vara farlig om man inte anpassar sin nivå. Men går inte Crossfit litegranna ut på att man ska ge järnet typ hela tiden? Tycker det ser väldigt intensivt ut de gånger jag råkat kika in i ett CF pass. De som tränar ser inte speciellt vältränade ut heller. PT/ledarna peppar skriker "KOM IGEN NURÅ!!" och de kör de sista repsen som de kanske inte borde ha kört. Det är ju då man riskerar skador ; egentligen orkar man inte lyfta något mer och de sista repetitionerna fuskar man igenom (genom att onaturligt kränga, vrida på kroppen).
Den tiden jag tränade crossfit var det egentligen mest tunga styrkelyft/olympiska lyft varvat med lite rörlighet, kondition och teknik. Detta för att när jag väl kör en WOD ska vikten kännas såpass lätt att jag kan mosa på XX reps utan att det blir ett problem. Så det var egentligen en rätt medveten strategi för att just förebygga skador och kunna hålla god form.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Varit lite dålig på att uppdatera här. Träningen går väl långsamt framåt.

Böjen har gått väldigt bra, gjorde en tvåa på 180 idag. Innan de en tia på 150.
Kan även ha gjort en sexa på 160 i måndags, var så jäkla förbannad och glömde bort att räkna. :D
En tia på 150 i böj är fan respekt....
Brukar palla ha fokus i typ två reps i böj.
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Någon här som har haft inklämning i axelleden, impingement? Har tittat runt lite och där finns massor av övningar men det hade varit intressant att höra någons erfarenhet kring detta.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Någon här som har haft inklämning i axelleden, impingement? Har tittat runt lite och där finns massor av övningar men det hade varit intressant att höra någons erfarenhet kring detta.
Jag har haft lite strul. Främst problem pga bänk. Kör hantelpress ist funkar bättre för mig.

Men att inleda passen med övningarna i dessa videor har hjälpt.

 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Någon här som har haft inklämning i axelleden, impingement? Har tittat runt lite och där finns massor av övningar men det hade varit intressant att höra någons erfarenhet kring detta.
Häng i chins ställning el dylikt. Rakt bara, går avancera sedan med att spänna/slappna av skulderbladen. 7min/dag, sprid ut det. Förstärker även greppet, men främst för axlar m.m.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kört hårt och ätit strikt i en dryg månad nu, satsar väl främst på att bygga muskler i min träning. Tycker det går bra men känner mig frustrerande svag i ben, iaf vid squats. Har varken maxat bänk eller squats men har lyckats med 110kg mark. 182cm o 74kg.
 

ScubaKing

Audemars
Hatar böjen, hatar benträning. Får värdelösa resultat och tycker ben är astråkigt. Har sagt i flera år jag ska lägga in ben 2-3 gånger i veckan, men eftersom jag hatar det så blir det ju aldrig så. Vet inte vad det är för fel på mig, kör några set knäböj och är helt slut sedan, känner mig som 80 år.

Stats just nu från häromdagen (Vilket alltid när det gäller mig varierar ofta och mycket beroende på dagsform)...

Ålder 42 år nu i Maj
Längd 168 cm
Vikt 104 kg

Bänk 150 kg
Mark 200 kg (Jag vet, dåligt även där)
Böj 180 kg (2-4 reps :/ )
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hatar böjen, hatar benträning. Får värdelösa resultat och tycker ben är astråkigt. Har sagt i flera år jag ska lägga in ben 2-3 gånger i veckan, men eftersom jag hatar det så blir det ju aldrig så. Vet inte vad det är för fel på mig, kör några set knäböj och är helt slut sedan, känner mig som 80 år.

Stats just nu från häromdagen (Vilket alltid när det gäller mig varierar ofta och mycket beroende på dagsform)...

Ålder 42 år nu i Maj
Längd 168 cm
Vikt 104 kg

Bänk 150 kg
Mark 200 kg (Jag vet, dåligt även där)
Böj 180 kg (2-4 reps :/ )
Ytterst få människor kommer ens i närheten av 180 kg i böj oberoende av kroppsvikt.
Personligen tog dig mig ca 3 år av intensivt nötande att hitta en böjstil som jag känner mig säker med...
 

Räven

Cartier
Hatar böjen, hatar benträning. Får värdelösa resultat och tycker ben är astråkigt. Har sagt i flera år jag ska lägga in ben 2-3 gånger i veckan, men eftersom jag hatar det så blir det ju aldrig så. Vet inte vad det är för fel på mig, kör några set knäböj och är helt slut sedan, känner mig som 80 år.

Stats just nu från häromdagen (Vilket alltid när det gäller mig varierar ofta och mycket beroende på dagsform)...

Ålder 42 år nu i Maj
Längd 168 cm
Vikt 104 kg

Bänk 150 kg
Mark 200 kg (Jag vet, dåligt även där)
Böj 180 kg (2-4 reps :/ )
Men vad faen, sluta spöa dig själv. Riktigt bra vikter om du frågar mig:)
 

ScubaKing

Audemars
Ytterst få människor kommer ens i närheten av 180 kg i böj oberoende av kroppsvikt.
Personligen tog dig mig ca 3 år av intensivt nötande att hitta en böjstil som jag känner mig säker med...

Är det så? Jag kanske jämför mig med fel personer helt enkelt. Dem jag tycker är grova tar väldigt mycket i knäböj.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Har ett en månad gammalt SBD bälte i storlek L som på något märkligt vis blivit för stort. Tänkte kolla här om intresse finns. 1500 plus porto.
 
Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.

Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).

Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)

Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?

En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?

Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det? :)

Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..:D
 

Mudfold

Cartier
5x5 är ju ett väldigt erkänt program/träningssätt. Finns väldigt mycket att läsa, hjälp/träningsschema att hämta så det kan ju vara en bra början?
Jag skulle isf följa ett upplagt schema, så blir det lättare att backtracka resultat/ökningar veckovis
Sen förutom att öka matintaget, verkligen se till att du får i dig alla nödvändiga näringsämnena (mht vegankost)

Själv kör jag ett rullande 4-split program. Blir i genomsnitt ca 4 pass i veckan. Har märkt att jag tappar motivation om jag blir för seriös och "gör en grej av det" .. men det är bara jag :)
 

ScubaKing

Audemars
Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.

Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).

Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)

Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?

En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?

Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det? :)

Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..:D

Jag jobbar deltid som PT för folk som bygger, vill du köra med mig så hör av dig. Jag fixar så du klarar den där vikten på rekordtid.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.

Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).

Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)

Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?

En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?

Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det? :)

Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..:D

Det "nya" verkar ju vara att man inte ska köra slut på muskeln vid varje pass, just för att man ändå ska träna den igen inom några dagar. Jag har testat detta med framgång. Kör inte slut på muskeln utan tills jag känner att jag skulle kunna orka ett par set till men jag sparar krafterna till nästa pass istället. Har ökat styrkemässigt och volymmässigt och man slipper de där hemska träningsvärken som mer eller mindre immobiliserar kroppen.

Jag kan också tipsa om ärtproteinpulver som komplement. Ger tydligen bättre effekt än sojaproteinpulver (som i vissa undersökningar har visat sig ge negativa effekter på muskelstyrka/återhämtning).

Jag tror på en variation i träningen. Att inte jämt lyfta 2-4 reps utan kör mångsidigt men självklart med fokus på tyngre vikter. Leder osv kan ju ta stryk om man bara lyfter tungt! Så, få reps + få set + tungt och ibland varva med lättare pass med 10-12 reps och lite fler set. Fokus också på basövningar som bänkpress, hantelpress, flies.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.

Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).

Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)

Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?

En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?

Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det? :)

Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..:D
Tja, har en del träningsprogram till styrka som jag kört och som skulle kunna funka! Hör av dig via PM så kan jag skicka över dem och förklara lite mer.
 
@Mudfold
Körde stronglift 5x5 i våras. Tyckte det var skitkul men efter ett tag blev det lite segt och långtråkigt. Men absolut, det kan ju vara en idé att vara nöta på med det.

@ScubaKing
Det vore sjukt kul, något jag verkligen skulle vilja göra för mig själv. Dock så jobbar både jag och frugan 3-skift och däremellan så bollar vi fyra barn mellan oss. Mina träningspass kläms oftast in mellan dagislämning och lunch+kvällspass på jobbet. Möjligheten för att boka upp mig på något är minimal. :(

@spammerstakeahike
Ja det finns nog en poäng i att minska intensiteten i respektive pass. När man kör slut på sig hela tiden som jag gör nu så känns det som att det är svårt att återhämta sig till nästa pass.

@Bikinigubben
Skickar PM
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.

Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).

Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)

Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?

En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?

Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det? :)

Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..:D
Det här med tunga 1or bör man nog vänta lite med tills tekniken sitter till 100% och helst även ha en träningspartner som kan spotta. Ska man upp nära ens 1 rep max ökar skaderisken rätt rejält. (Vet iofs inte vilken nivå du ligger på).
Vill du huvudsakligen satsa på styrka och att nå 5x5 100kg så bör du nog ligga på lite färre reps, jämfört med hur tex jag gör iom att jag till stor del tränar för att bygga muskler och inte bara styrka. Med det sagt så är det alltid bra att variera sin träning, så finner du att du oftast kör runt 5-8 reps per set kan det vara en bra idé att ibland köra ännu färre reps men tyngre, och ibland lätta rejält och köra i en högre rep range istället.

Teknik är som sagt oerhört viktigt, och även att värma upp rejält om du vill spara på axlarna, och gärna värma upp rotatorkuffen också. Pajar man axeln blir det inga 5x5 på 100..

Vad gäller intensitet så kan man väl förenklat säga så att om du tränar bröst en gång i veckan kan du verkligen ta ut dig då, och köra kanske 4-5 övningar, medan om du kör var tredje dag kanske köra ett par färre övningar och fortfarande hög intensitet. :)
Baserat på vad jag fått lära mig under senaste halvåret (av extremt mycket läsande). Finns säker andra som har bättre koll dock!
 
Senast ändrad:
Det här med tunga 1or bör man nog vänta lite med tills tekniken sitter till 100% och helst även ha en träningspartner som kan spotta. Ska man upp nära ens 1 rep max ökar skaderisken rätt rejält. (Vet iofs inte vilken nivå du ligger på).
Vill du huvudsakligen satsa på styrka och att nå 5x5 100kg så bör du nog ligga på lite färre reps, jämfört med hur tex jag gör iom att jag till stor del tränar för att bygga muskler och inte bara styrka. Med det sagt så är det alltid bra att variera sin träning, så finner du att du oftast kör runt 5-8 reps per set kan det vara en bra idé att ibland köra ännu färre reps men tyngre, och ibland lätta rejält och köra i en högre rep range istället.

Teknik är som sagt oerhört viktigt, och även att värma upp rejält om du vill spara på axlarna, och gärna värma upp rotatorkuffen också. Pajar man axeln blir det inga 5x5 på 100..

Vad gäller intensitet så kan man väl förenklat säga så att om du tränar bröst en gång i veckan kan du verkligen ta ut dig då, och köra kanske 4-5 övningar, medan om du kör var tredje dag kanske köra ett par färre övningar och fortfarande hög intensitet. :)
Baserat på vad jag fått lära mig under senaste halvåret (av extremt mycket läsande). Finns säker andra som har bättre koll dock!
Tack för tips, -suger i mig som en svamp..

Angående trasiga axlar så har jag haft problem med båda två tidigare i långa perioder. Sen slutade jag köra dips och vips så försvann problemen direkt..
Är dips allmänt dåliga på det viset eller var det bara jag som fick problem av det?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tack för tips, -suger i mig som en svamp..

Angående trasiga axlar så har jag haft problem med båda två tidigare i långa perioder. Sen slutade jag köra dips och vips så försvann problemen direkt..
Är dips allmänt dåliga på det viset eller var det bara jag som fick problem av det?
Dips kan vara riktigt illa för axlarna om man gör dem fel - man måste se till att trycka ner axlarna (tvärtom mot att dra upp dem mot öronen alltså) och hålla dem där när man genomför dipsen. Sedan kan man frigöra mer rum i leden om man vrider överarmen (och händerna) utåt. Släpper man upp axlarna och samtidigt har överarmen i ett inåtroterat läge så ökar risken för impingement markant. Lärt mig mycket från den här killen (även detta om dips). Kan tipsa alla om honom, han är extremt kunnig.

 
Dips kan vara riktigt illa för axlarna om man gör dem fel - man måste se till att trycka ner axlarna (tvärtom mot att dra upp dem mot öronen alltså) och hålla dem där när man genomför dipsen. Sedan kan man frigöra mer rum i leden om man vrider överarmen (och händerna) utåt. Släpper man upp axlarna och samtidigt har överarmen i ett inåtroterat läge så ökar risken för impingement markant. Lärt mig mycket från den här killen (även detta om dips). Kan tipsa alla om honom, han är extremt kunnig.

Tack för tips men det där låter komplicerat.. Som bäddat för att jag ska göra nåt fel och få ont igen. Kanske bäst att fortsätta avstå tillsvidare..
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack för tips men det där låter komplicerat.. Som bäddat för att jag ska göra nåt fel och få ont igen. Kanske bäst att fortsätta avstå tillsvidare..
Om du vill köra dips så är dips i ringar betydligt jobbigare men även skonsammare mot axlarna.
Vad gäller alla övningar så om det saknas teknik och rörlighet så är det bara en tidsfråga innan skada.
 
Topp