Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Styvmor har ärvt en Lemania

Diskussion i 'Vintage' startad av Aquaracer2, 26 november 2013.

1. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bojke gillar detta.
  2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ser ni samma bild som jag?

3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Du får väl ta och öppna upp henne! :p

4. China

China Guest

Aquaracer2 gillar detta.
  5. BO

BO Bonde

Amazon, men vad händer med nyckelknippan?

6. fc2

fc2 Borgare

Tror ochså på verk ur 3000-fammiljen, tex 3060. Ser inte ut som tritium samt att den har äldre visare så jag gissar första hälften av 50-talet. Jag har själv en från sent 50-tal med tritiumvisare, tritiumtavla samt "dauphine-visare" vilket skulle kunna tyda på sent50-tal. Bra verk, bra klocka som tyvärr inte är värd speciellt mycket. Oförskämt lågt pris på dessa glama gobitar.

7. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Kan det vara radium?

8. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ser fin ut under det rediga glaset! Ser ut som originalkronan är kvar också!

Skall du fjäska dig till den:)

9. fc2

fc2 Borgare

Ja, framförallt visarna ser ut att komma från en era när radium var vanligt. Dessutom är den där gröna färgen på visare och tavla en liten give away.

Tur att det inte var en av de där äldre Rolex som använde strongtium!

Just radium är något som gör att jag inte skulle välja en klocka medan många inte bryr sig iom den korta exponeringstiden (om man inte har klockan varje dag.) Många äldre Lemania/Omega/Tissot går bort för egen del pga av detta material.

Aquaracer2 gillar detta.
  10. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Tack för svar, vart knatar man med denna för att bli av med allt radium och göra den safe?

11. fc2

fc2 Borgare

Tror nog att alla urmakare som servar en klocka kan ta bort det om du vill. Ett alternativ kan vara att byta visare, serva klockan (tvätta delarna) och skrapa bort radiumet från tavlan. Du blir inte strålskadad på en gång så det är inte hälsofarligt för en urmakare att göra detta (om han inte äter visarna...) iom den korta exponeringstiden.

12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Aquaracer2!

Om klocka har affektionsvärde så kanske det är dumt att göra allt för många ingrepp.
    Som fc2 säger så kanske du endast använder klockan då och då!

13. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    I know, men radiumet ska bort och dinkan ska kunna användas dagligen av min styvmor:)

14. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ok! Sorry för det inlägget över - jag trodde att du hade fått "överta" klockan!

Aquaracer2 gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Radiumvarningen är med största sannolikhet överdriven. Enligt Rolex/panerai-nördarna var det endast Panerai med ett tjockt lager radiumpasta som kunde vara hälsovådlig. Om det är radium på tavlan är det inte mycket... Lysmassan på index ser nyare ut?

Sond gillar detta.
  16. fc2

fc2 Borgare

Det debatteras mycket om hur farligt radiumet i gamla klockor är men man brukar landa i två läger; de som väljer bort radiumklockor eller de som köper de, ofta med motiveringen att de inte använder klockorna varje dag och att den reducerade exponeringstiden gör att det inte spelar någon roll. Det som de flesta verkar vara ense om är att man ska undvika den batch av klockor som Rolex producerade med strontium-tavlor.

Sond gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om de nu hade strontium på tavlorna?

18. Sond

Sond Friends of KS

Har det någonsin påvisats några hälsoeffekter av att bära en klocka med radium?

19. fc2

fc2 Borgare

Vad jag vet så ska Rolex själv sagt att en liten batch hade strontium. Handlade om tidigt 50-tal och strontium användes för att få annan färg på ljuset.

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Bara nyfiken då jag läste genom en tråd, kan du länka till den informationen då konsensus verkade vara att strontium bara fanns i bakelitvridringen.

21. fc2

fc2 Borgare

Minns tyvärr inte var jag läst detta. Jag vet dock inte var Rolex använde strontium så det du skriver kan mycket väl stämma.