• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUB 114060 Bezel ej centrerad

Min POC som köptes ny hos AD visade sig ha samma fel när man satte sig ner och studerade den noga. Störde så klart ihjäl mig på det så den fixades hos Omega, nu ca 3år senare fick jag lämna in den igen för att bezel ringen är väldigt slapp i klicklägena, kan det ha ett sammanhang tro!?
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Hör av dig om hur det gick hos ADn, har samma "problem" men inget jag tänker på så ofta.. jag använder ringen så centreringen spelar ej så stor roll^^
 
Dags för uppföljning!

Och jag måste säga att det känns som att jag befinner mig i bizzaro-world.

Stack iväg till AD på lunchen och hade därför inte jättegott om tid. Visar upp klockan för en person som arbetar där och beskriver problemet. Han tittar på den och vrider och grejar, men kommer till slut fram till att den är "bra". Jag frågar om det inte går att fixa, men då börjar han berätta om att det är problematiskt med den keramiska ringen och att de kan skicka iväg den till Rolex, men att det enda som kommer att hända vore att de skickar tillbaka den i samma skick 6 veckor senare.

Han tycker helt enkelt att jag skall ha den mellan klicken och att vi, om vi skulle granska de övriga klockorna därinne, skulle märka att alla egentligen är mindre exakta (jag blir genast sugen på att köpa en till Rolex!).

Här börjar jag påpeka att jag förstår att det är en tool-watch, men att jag har haft flertalet billigare dykarur som lustigt nog varit bättre synkade (dvs där jag inte med blotta ögat kunnat se vilken sida bezeln skulle kunna vara förskjuten åt) och att det är en sådan simpel grej som man borde kunna ta för givet oavsett pris. Då börjar han babbla om varför äldre subbar gått att justera lättare - som om det har någon relevans.

Jag kan såhär i efterhand önska att jag haft sinnesnärvaron att låna deras skräpkorg, men en klocka som denna är för mig, liksom för många andra, en ganska dyr leksak. Så kontentan av detta är till att börja med att jag vet vart jag inte skall vända mig nästa gång jag skall köpa klocka. Samtidigt som jag blir intresserad av att besöka t ex ett Rolex service center för att verkligen få ett utlåtande om huruvida dom tycker detta är acceptabelt. Antingen det eller att jag åker till en annan AD och ber dem fixa det mot betalning och ser om de är mer medgörliga då.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Dags för uppföljning!

Och jag måste säga att det känns som att jag befinner mig i bizzaro-world.

Stack iväg till AD på lunchen och hade därför inte jättegott om tid. Visar upp klockan för en person som arbetar där och beskriver problemet. Han tittar på den och vrider och grejar, men kommer till slut fram till att den är "bra". Jag frågar om det inte går att fixa, men då börjar han berätta om att det är problematiskt med den keramiska ringen och att de kan skicka iväg den till Rolex, men att det enda som kommer att hända vore att de skickar tillbaka den i samma skick 6 veckor senare.

Han tycker helt enkelt att jag skall ha den mellan klicken och att vi, om vi skulle granska de övriga klockorna därinne, skulle märka att alla egentligen är mindre exakta (jag blir genast sugen på att köpa en till Rolex!).

Här börjar jag påpeka att jag förstår att det är en tool-watch, men att jag har haft flertalet billigare dykarur som lustigt nog varit bättre synkade (dvs där jag inte med blotta ögat kunnat se vilken sida bezeln skulle kunna vara förskjuten åt) och att det är en sådan simpel grej som man borde kunna ta för givet oavsett pris. Då börjar han babbla om varför äldre subbar gått att justera lättare - som om det har någon relevans.

Jag kan såhär i efterhand önska att jag haft sinnesnärvaron att låna deras skräpkorg, men en klocka som denna är för mig, liksom för många andra, en ganska dyr leksak. Så kontentan av detta är till att börja med att jag vet vart jag inte skall vända mig nästa gång jag skall köpa klocka. Samtidigt som jag blir intresserad av att besöka t ex ett Rolex service center för att verkligen få ett utlåtande om huruvida dom tycker detta är acceptabelt. Antingen det eller att jag åker till en annan AD och ber dem fixa det mot betalning och ser om de är mer medgörliga då.

Trist att höra. Vilken AD är det?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
asså... det här är ju 2000-talet. varför ska det vara så svårt att centrera pärlan? någon som helst kontroll har man väl innan klockorna lämnas över till butikerna och sedan vidare till köparen? lite pinsamt kan man tycka för ett prestigefylld märke.

ingenjörerna ska dimensionera gängorna rätt vid produktframtagningen och utrustning ska även gå att kalibrera utan som helst större svårighet. (på några sekunder med dem rätta verktygen).

som konsument ska man kräva kvalité om det är det man betalar för. Rolex är inte ett undantag. Gör om gör rätt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan inte säga annat än att detta är chockerande dåligt. Ring Rob E och kolla om de ger samma svar. Lätt värt ett telefonsamtal. Tycker det låter väldigt konstigt. Eller förresten: ROB-1832
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Läste tråden och började noja mig lite, men det är fasen svårt att se alltså, körde lite olika vinklar.
DSC00498.jpg

DSC00499.jpg

DSC00501.jpg
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Väldigt konstigt svar från AD, visst.. det är en toolwatch, ringen skall användas så kanske inte hela världen om den in är centrerad till 100% MEN någon borde ju kunna svara på varför detta problemet existerar på så många SubCs... Existerar samma problem på GMTC?
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Skall inte vara några större konstigheter att justera vridringen på nämnd klocka...
Tror att vi gjorde det relativt snabbt åt en KS kund i december, kontakta direkt våra urmakare vid mer ingående tekniska frågor.

Trevlig Fredag!
 
Frosse: Det är som yonsson var inne på innan den enda Rolex-ADn som finns i Göteborg. Jag vill inte att det skall utmynna i någon generell smutskastning, då risken är att jag helt enkelt pratat med fel person, så därför har jag varit återhållsam i min kritik.

Samtidigt måste jag säga att det är mycket goda nyheter att höra från Rob. Engström att man troligtvis kan justera det. Frustrationen har gått över till gott humör och nu ser jag fram emot att ta en sväng till Stockholm i februari och få till ett besök.
 

Frosse

Cartier
Frosse: Det är som yonsson var inne på innan den enda Rolex-ADn som finns i Göteborg. Jag vill inte att det skall utmynna i någon generell smutskastning, då risken är att jag helt enkelt pratat med fel person, så därför har jag varit återhållsam i min kritik.

Samtidigt måste jag säga att det är mycket goda nyheter att höra från Rob. Engström att man troligtvis kan justera det. Frustrationen har gått över till gott humör och nu ser jag fram emot att ta en sväng till Stockholm i februari och få till ett besök.
Som göteborgare är jag medveten om vem som kränger rollar här, ville bara vara säker då du kanske hade besökt någon annan stad. :) Förstår din inställning, inte lätt när ett företag faller offer för internetmobben. Samtidigt så tycker jag det är viktigt att belysa vilka företag som uppvisar bra kundservice. För min del så har jag de gånger jag varit i kontakt med Bergströms alltid fått bra service och ett gott bemötande.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ingen av mina tidigare Rolex med bezel har varit exakt centrerade. Störde mig lite på det med första klockan minns jag. Men sen sket jag i det. Rätt vanligt med andra ord. Lite dåligt för en klocka i prisklassen kan man iof tycka.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om det inte är ett fel på produkten då?

Fast bezeln bör centrera sett till dess funktion (även fast den ej används). Helt ärligt rätt skamligt av rolex att skicka ut en klocka för så mkt pengar när det uppenbart nu finns detta fel på många. Men det sagt är submariner ruggigt fin och skulle görna äga en men lär kolla bezeln extremt noga om den dagen skulle komma ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om det inte är ett fel på produkten då?
Fast centrerings-missen skulle jag nog klassa som ett fel i mina ögon. Huruvida AD/Rolex tycker det vet vi väl inte. Om AD tycker det är en struntsak så skulle jag vilja se ett officiellt uttalande från Rolex som säger att en icke helt centrerad bezel inte räknas som ett skönhetsfel. Posta gärna svaret här så att vi alla kan kalibrera våra åsikter angående Rolex kvalitetskontroller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läste tråden och började noja mig lite, men det är fasen svårt att se alltså, körde lite olika vinklar.
DSC00498.jpg

DSC00499.jpg

DSC00501.jpg
Den där är ju knappast centrerad 100%, men jag tycker man bör stanna vid ifall man ser det på armen eller inte. Förstorar man tillräckligt mycket så är ju alla inlägg ocentrerade. :)
 
Min POC som köptes ny hos AD visade sig ha samma fel när man satte sig ner och studerade den noga. Störde så klart ihjäl mig på det så den fixades hos Omega, nu ca 3år senare fick jag lämna in den igen för att bezel ringen är väldigt slapp i klicklägena, kan det ha ett sammanhang tro!?

Hämtade min 9300 POC hos Jarl i veckan, perfekt centrerad bezel och med distinkta lägen igen, allt på garantin :) De påstod att klockan hade fått sig en smäll inget som syns eller som jag kan minnas, hur som helst snyggt jobbat Omega!
 
Dags för en uppdatering!

Var idag hos Bergströms och hämtade klockan.

Beslutade mig nämligen den 11/2 för att lämna in den via Bergströms för att få den skickad till Rolex service center. Det skall sägas att det varit lite småjobbigt att lämna ifrån sig ett nyförvärv så snart inpå att man hämtat ut den, men jag har försökt hålla mig ifrån paketöppningstråden för att tankarna skulle hållas på annat.

I vilket fall så konstaterade Rolex att de fick byta insertet, vilket jag förstått är en kämpigare på en 114060 än på 14060, så 8 veckors väntan blev det. Nåväl jag lyssnade väl kanske inte jättenoga, på vad som åtgärdats och hur, eftersom jag främst tyckte det var ganska skönt att få det överstökat.

Resultatet är i alla fall att problemet är borta! Och nu är jag förstås nöjd för all framtid och kommer aldrig byta klocka... Tills jag lyckats kära ner mig en annan modell.
 

Damoon

Breitling
Lånar tråden lite med en bezel-fråga.

Tycker att bezeln på min 114060 är jämn och fin när man vrider den.
MEN upptäcker i princip dagligen att den vridit sig 2-4 klick utan att jag själv vridit på bezeln.

Är detta normalt eller något man bör kolla upp hos AD?

PS. Jobbar i kontorsmiljö så det är inga stora påfrestningar den fått stå ut för :) DS.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lånar tråden lite med en bezel-fråga.

Tycker att bezeln på min 114060 är jämn och fin när man vrider den.
MEN upptäcker i princip dagligen att den vridit sig 2-4 klick utan att jag själv vridit på bezeln.

Är detta normalt eller något man bör kolla upp hos AD?

PS. Jobbar i kontorsmiljö så det är inga stora påfrestningar den fått stå ut för :) DS.


Låter ju konstigt att den vrider sig, bara sådär. Jag gissar ändå på att du har kommit åt den, med ärmen kanske? hm.
För visst måste du ändå ta i lite för att kunna vrida ringen?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Lånar tråden lite med en bezel-fråga.

Tycker att bezeln på min 114060 är jämn och fin när man vrider den.
MEN upptäcker i princip dagligen att den vridit sig 2-4 klick utan att jag själv vridit på bezeln.

Är detta normalt eller något man bör kolla upp hos AD?

PS. Jobbar i kontorsmiljö så det är inga stora påfrestningar den fått stå ut för :) DS.
Förutsatt att du inte har en poltergeist på kontoret så kan man nog säga att du själv råkar komma åt bezeln och vrida några klick, även om du själv inte märkt det.
 

Damoon

Breitling
Låter ju konstigt att den vrider sig, bara sådär. Jag gissar ändå på att du har kommit åt den, med ärmen kanske? hm.
För visst måste du ändå ta i lite för att kunna vrida ringen?
Ja, det är ju ett motstånd när man vrider. Det "klickar" när man vrider.

Förutsatt att du inte har en poltergeist på kontoret så kan man nog säga att du själv råkar komma åt bezeln och vrida några klick, även om du själv inte märkt det.
Hehe. Yes :)

Måste vara så pass enklt att jag kommer åt med ärmen som ni säger.
 
Topp