• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub No-Date vs Date

No-Date vs Date


  • Totala väljare
    154
Känns iaf för mig lite långsökt att yxa bort bubblan. Kan nog påverka värdet negativt. Vill man absolut ha datum och slippa bubblan kör SD. Själv hade jag valt SD framför SUB date varje dag i veckan... Ramlade över en bild på nätet på en SUB date utan bubbla, ser rätt bra ut. Bifogar bild. Obs har ingen aning om dinkan e äkta el inte, tycker datumet ser lite konstigt ut men jag har noll koll på gamla klockor...
20160329_093243.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Känns iaf för mig lite långsökt att yxa bort bubblan. Kan nog påverka värdet negativt. Vill man absolut ha datum och slippa bubblan kör SD. Själv hade jag valt SD framför SUB date varje dag i veckan... Ramlade över en bild på nätet på en SUB date utan bubbla, ser rätt bra ut. Bifogar bild. Obs har ingen aning om dinkan e äkta el inte, tycker datumet ser lite konstigt ut men jag har noll koll på gamla klockor...
20160329_093243.jpg
Den är fake, så inte jättebra referensbild ;)
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Anser man att en datum bubbla skulle innebära någon sorts status så är man inte en klock entusiast dessvärre tycker jag personligen.

Sub var inte min första Rolex utan det var en Explorer som är själva DNAet till Suben även den utan datum. Man skall köpa klockor som man blir glad av och blir du mer glad av att känna en ekonomisk trygghet så är det väl inte så dumt om du måste sälja. Men rent estetiskt är 114060 renare anser jag, men 116610 mer funktionell med datumet om du bara skall ha en klocka.

Själv är jag en sucker för historier. Designen till 114060 är väldigt lik 6604&05 något som gör mig glad iaf
Ouff...fick svårt sug efter vintage nu.
 

M.U

Rolex
Har jättesvårt för sub utan datum, dock beror väl det på att jag är van vid just datum på klockan! Men båda är oerhört snygga och du kommer bli nöjd vad du än väljer!
 

Jimpa

Panerai
No date! pre cheramic! Så ren och snygg tavla med två textrader och symmetrin utan datum är oslagbar, ni andra har fel :D


PS. Datum har man på sina andra rolex klockor endå. GMT, datejust, hulken, TT sub m.m. DS.
 

Calfen

Panerai
Förut hade jag sagt no date men nu tycker jag DATE!! Bara för att det är snyggare men personligen tycker jag datum är jobbigt speciellt när man har flera klockor i rullning!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har subc's både med och utan datum, kan inte direkt säga att jag saknar datumet på min 114060. Jag öppnar alltid kalendern i mobilen första jag gör på morgonen och då noterar dagens datum.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tycker no date ser lite fattig ut. Lite som klockan för alla som verkligen bara var tvungna att skaffa en Rolex (Sub..som många tycker är snyggast när dom blir intresserade av klockor) men inte har pengarna till en date. Sen är no date, vad jag vet, inte COSC-certad av ekonomiska själ vilket är trist då urverket är bra. För mig är no date lite som en Automatisk Speedmaster, dvs inte hela vägen. MEN bara en åsikt. :)
Lägger man dryga 60 så kan man nog lägga dryga 70

Inte cosc?
 
Topp