Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

SUB som årsklocka?

Diskussion i 'Vintage' startad av bullen, 26 september 2014.

1. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Första inlägget för mej här på vintage-avdelningen, hoppas ni inte tar illa upp att jag börjar med att be om lite hjälp och råd.

Det känns som att jag blir mer och mer intresserad av vintage för var dag som går. Därför tänker jag att det skulle passa utmärkt att införskaffa sej en årklocka lagom till min 30e födelsedag som börjar smyga sej allt närmre (1985).

Var först inne på en Rolex GMT men börjar sakna men säkert glida över till en SUB istället.

Då min budget är något begränsad så letar jag framförallt efter klockor i 30-40k klassen.

Vad tycker ni om dessa första förslag?

ref 16800
    sub16800.jpg
    ( https://www.chrono24.se/rolex/submariner-16800--id2734955.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm )

ref 168000
    sub 168000.jpg
    ( https://www.chrono24.se/rolex/profe...0--id2757051.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm )

Den första tilltalar mej något mer rent estetiskt, är som så många andra lite förtjust i den fina patinan.
    Men vad ska jag annars titta på när det kmr till vintage? Har ni några goda råd till mej som är tämligen ni på ämnet?

Tacksam för all hjälp.

Mvh,
    Olle

Icaras gillar detta.
  2. poormans

poormans Präst

knepigt årtal 1985, tror nog en glossy/vg index 16800 är ditt bästa val med ett serie nr runt 8,5 till 8,8-miljoner

cheers
    christian

bullen gillar detta.
  3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Målade index är så mycket finare...
    16800.

virrooo och bullen gillar detta.
  4. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Målade index är för bakåtsträvare. 168000

5. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Målade index är för konnässörer. 16800.

Jacob, StrawberryFields, Icaras och 7 andra gillar detta.
  6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sub är en perfekt födelseårsklocka. Inte alla klockor från 1985 som är snygga och tidlösa. 16800 i första hand. Skulle du hitta en Gmt så är det väl 16750 som gäller. Också ett bra val. Lite dyrare än Subben tror jag.

bullen gillar detta.
  7. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Tack för dom tipsen!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

8. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Ja jag velar fortfarande. En 16750 pepsi skulle jag faktiskt också kunna leva med :)

Scaramanga och Gummo gillar detta.
  9. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    På första bilden ser det ut som sekundvisaren är utbytt för pricken på den är vit? Jag kanske ser dåligt eller så kanske patinan inte biter lika bra på sekundvisaren, låter någon annan expert här på forumet svarar på det :)

EDIT: Lumen alltså

bullen gillar detta.
  10. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Ref 168000 tillverkades bara under 1987 om jag inte har helt fel.

calzone och bullen gillar detta.
  11. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Var inne på samma spår. Ser dock bättre ut på dom andra bilderna så kanske bara år vinkeln som spelar oss ett spratt. Men tack, ska fråga om det om ett köp ev skulle bli aktuellt.

12. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Aha. Tack för den infon! Får ta och undersöka det närmare då.

13. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Kanske en 5513 med vitguld! Har en och tycker att tidiga vitguldare får alldeles för lite uppmärksamhet.
    Det är alltid kul att äga en klocka där designen ändras och är en sk övergångsklocka! Denna är dock från 1989.

Söker själv en årsklocka från 1967. Tyvärr blir det kostsamt med meters first rolle:(

DSCF2173.JPG

almeyero, bullen, Gummo och 2 andra gillar detta.
  14. isbjörn

isbjörn Borgare

Sub som årsklocka?
    Njaääää.... är för gammal! 5512 är dyyyra!
    :)

bullen gillar detta.
  15. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
  16. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Tror inte 16800 finns med målade index som 1985. Finns det så är den uttagen sent eller har man bytat tavlan. Ser ut som att redan 1983 börjat vitguldsindex dyka upp på 16800.

bullen gillar detta.
  17. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Min Rolex Submariner 168000 är från sent 1986 och är också min årsklocka, jag är nöjd. Däremot är det inte för att det är en årsklocka som jag är nöjd. För mig blev jakten på en årsklocka mera av en ursäkt till att köpa en schysst klocka, därför är jag nöjd.

bullen gillar detta.
  18. bullen
    Trådstartare

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Det är precis samma här! Är lite sugen på att testa vintage och hade tänkt att lägga mej runt 30-40k, att den ska vara från 85' är egentligen bara en bonus.

19. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Kan du tänka dig att slänga ut några tusen till så vill jag minnas att Gripenbro har/hade en Sea-Dweller från 1985 till salu.