• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub vs GMT - ordet är fritt.

Sub vs GMT

  • Sub

    Röster: 44 49.4%
  • GMT

    Röster: 45 50.6%

  • Totala väljare
    89

galácticon

Patek
2-Faktor
Har länge velat mellan en no date Sub och en GMT med Pepsi-bezel och för typ en vecka sedan hade jag bestämt mig för den tidigare. Sagt och gjort, en beställning på en 14060 gjordes men igår fick jag beskedet att affären på ett märkligt sätt fallit igenom. Kanske ett omen? ;)

Därför började jag fundera igen: ska man inte gå på GMT:n ändå?

Jag vänder mig nu till er och släpper ordet fritt: vad föredrar ni mina vänner, Sub eller GMT?

//R
 

firman

Cartier
Gmt är lite roligar och det händer lite mer med den :)

Sen går den ju upp i värde lite mer en suben tror jag.

Jag röstar gmt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska du simma med klockan så kör du på sub, om du inte ska simma med den kör du på gmt. Svårare än så är det inte. :)
 

Rivalen

Rolex
För mig - mr vankelmodig - har valet för en "riktig" Rolex stått mellan en 5513 och en GMT 1675, coke, helsvart insert, eller Root Beer och det slutade med att jag försöker hitta en Root Beer. Tvåa på listan kom en helsvart GMT. Möjligen byta glas för att slippa bubbla.Men smaken är ju delad. Se upp med blingfaktorn på nya 114060 i solsken. I skugga och kvällsljus är den underbar, men i dagsljus och sol är det mkt som blänker.

DSC02711_zpse3f9ddea.jpg~original


DSC02704_zps3e2b9490.jpg~original
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Precis som Rivalen påpekar, så ger subben mer bling, enligt mig mest pga vridringskransens utseende och lutning. Skillnaden på vridringen kan även göra att subben ser något mindre ut. En gmt kan man också bada med IMHO, och har ju lite mer färg, en extra färgglad visare/tidszon, och mer variation med massa olika insert. Personligen skulle jag nog välja en 1675.

mvh
theargonaut
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dyka då då Dykarklocka vs reseklocka. Även om även gamla dressiga Rolexar klarar bad/simning/snorkling, så känns det kanske roligare att ha en dykarklocka om man är surfare eller dylikt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Förstår ditt dilemma. Två riktigt snygga klockor. Allt är en fråga om tycke och smak, om du inte tänkt dig använda de olika funktioner de faktiskt har och är gjorda för. (De flesta använder kanske GMT funktionen på semestern på sin höjd, och det kanske finns några förutom jag själv som använder klockan vid dykning)

Så tipset är: testa på armen och den som får dig känna mest vällust, den som får dig att le störst, den skall du helt enkelt ha.

Valet är faktiskt inte så svårt, det handlar mycket om vilken du skall köpa först ;) för sedan kommer den andra!

Själv hade jag köpt SUB först sedan GMT, men du kan ju göra tvärtom :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
För mig - mr vankelmodig - har valet för en "riktig" Rolex stått mellan en 5513 och en GMT 1675, coke, helsvart insert, eller Root Beer och det slutade med att jag försöker hitta en Root Beer. Tvåa på listan kom en helsvart GMT. Möjligen byta glas för att slippa bubbla.Men smaken är ju delad. Se upp med blingfaktorn på nya 114060 i solsken. I skugga och kvällsljus är den underbar, men i dagsljus och sol är det mkt som blänker.

DSC02711_zpse3f9ddea.jpg~original


DSC02704_zps3e2b9490.jpg~original

Bra tips!
 

firman

Cartier
Mitt val blir GMT för att den har lite färg, datum och är mångsidig med olika inserts. Dessutom gillar jag den lite lägre och slankare boetten.

Och eftersom tråden är värdelös utan bilder:
Qm41ttg.jpg


Hehehe, NICE! Se hur snygg den är, så skall den ligga på handleden! Jag tycker som du, både skönt och snyggt med ett Thin midcase ;)

Låt oss säga så här, det är som med kvinnor :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Förstår ditt dilemma. Två riktigt snygga klockor. Allt är en fråga om tycke och smak, om du inte tänkt dig använda de olika funktioner de faktiskt har och är gjorda för. (De flesta använder kanske GMT funktionen på semestern på sin höjd, och det kanske finns några förutom jag själv som använder klockan vid dykning)

Så tipset är: testa på armen och den som får dig känna mest vällust, den som får dig att le störst, den skall du helt enkelt ha.

Valet är faktiskt inte så svårt, det handlar mycket om vilken du skall köpa först ;) för sedan kommer den andra!

Själv hade jag köpt SUB först sedan GMT, men du kan ju göra tvärtom :)
Bra synpunkter - det lutar åt att jag gör tvärtom ;)
 

Sond

Patek
Svårt att svara på utan att veta mer om andra klockor och användande. Men om man vill äga en riktig klassiker, lite diskretare och någon som följer med när man badar i de djupaste haven är Sub rätt. Vi man ha en lite mer liv och färg i som också håller reda på en tid till så är GMT rätt. Sub fungerar även i ganska dressade sammanhang och det har GMT svårt för. Å andra sidan ger GMT ett piggare intryck. Så valet borde ju inte vara så svårt..;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Svårt att svara på utan att veta mer om andra klockor och användande. Men om man vill äga en riktig klassiker, lite diskretare och någon som följer med när man badar i de djupaste haven är Sub rätt. Vi man ha en lite mer liv och färg i som också håller reda på en tid till så är GMT rätt. Sub fungerar även i ganska dressade sammanhang och det har GMT svårt för. Å andra sidan ger GMT ett piggare intryck. Så valet borde ju inte vara så svårt..;)

Man kan ju köra med svart insert så blir det inte så stökigt till kostym t ex. Då blir det en "tunnare Sub med en extra visare". There's no end to the possibilities.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Snygg! Men jubileelänken är jag fortfarande inte kompis med. Just därför borde jag ha det på min framtida GMT.
Jag köpte min GMT utan den medföljande jubileelänken för jag har alltid varit säker på att det är oyster jag ska ha. När jag jag fick hem den slängde jag på ett rassligt jubilee jag hade liggandes under tiden jag skulle leta oyster. Överraskande nog trivs jag så bra med jubileet att jag nu nästan släppt tanken på oyster.
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Jag har inte riktigt fått upp ögonen ordentligt för Rolex ännu men det kanske kommer. Tycker dock att Suben är snyggast av dom 2.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bägge naturligtvis. Ska du bara ha en så tror jag subben är bäst i längden. En sub funkar till det mesta. Dock är 14060 ett otroligt tråkigt val. Finns det någon annan anledning till en sån förutom att det är den billigaste subben som går att få tag på? Bara några tusenlappar till och du kan hitta en matt 5513 eller en keramisk 114060. Det är väl värt att spara lite mer och bli mycket nöjdare.

Men viktigast är att du väljer den modell du går igång på mest. Är det same, same? Börja med en fin sub. Det lär du inte ångra.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag stod och valde mellan dessa två ur för drygt en vecka sedan och det blev en Sub. Orsaken var att Suben känns aningen mer klassiker men min nästa klocka blir troligtvis en GMT i stål och guld med blå urtavla såvida jag inte fegar och köper en Sub istället :D
 

Whedda

Rolex
Svårt det där...

Har ägt båda parallellt under en tid och gillar dem på olika sätt. Subben var den som fick lämna i mitt fall pga att de fyllde samma användningsområde och GMT:n var i bättre skick. Hade skicket varit det omvända skulle jag troligtvis sålt GMT:n.

Jag älskar en riktigt doomad 5513 med perfekt matt tavla och feta luggar med fasningar men har varit väldigt nöjd med min 1675 som jag burit på Pepsi, matt svart insert, oysterlänk, jubilee och natoband.

Jag hade inte köpt någon av klockorna för att simma med, särskilt inte en 5513 med super dome men det finns andra klockor för det.

Fördelen med GMT:n är att den är lite tunnare, är mångsidig och faktiskt i min mening har en egenskap jag verkligen använt på semestrar.

Subben är ikonisk, gör sig bättre på Nato men oavsett vilken modell man gillar bäst rekommenderar jag att man letar efter ett så bra ex som möjligt inom sin budget. Kolla med t ex Eric Ku, Andrew Shear eller Jacek på HQ Milton och försök hitta ett. Ex med riktigt bra skick k boett och tavla. Värt ett litet extra premium varje gång man tittar på klockan. För en "standard" 1675 i riktigt Bra skick kan man absolut hitta för under 6k USD hos dessa herrar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Bägge naturligtvis. Ska du bara ha en så tror jag subben är bäst i längden. En sub funkar till det mesta. Dock är 14060 ett otroligt tråkigt val. Finns det någon annan anledning till en sån förutom att det är den billigaste subben som går att få tag på? Bara några tusenlappar till och du kan hitta en matt 5513 eller en keramisk 114060. Det är väl värt att spara lite mer och bli mycket nöjdare.

Men viktigast är att du väljer den modell du går igång på mest. Är det same, same? Börja med en fin sub. Det lär du inte ångra.

Vad menas med keramisk?
 
Topp