• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Subb tuggar i sig skjortärmar?

"låta en skräddare byta muffen"

Ringdingdingding, we have a winner. Det funkar exempelvis hos Eton men jag har också låtit muffen bytas hos en av mina stenströmsskjortor. Inga problem och förlänger livet med 1-2 år.

Sen får man tyvärr leva med att skjortor är förbrukningsvaror (ask me how i know, jag fick kassera en brooks brothers häromdan..:sorry::bawling:)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ringdingdingding, we have a winner. Det funkar exempelvis hos Eton men jag har också låtit muffen bytas hos en av mina stenströmsskjortor. Inga problem och förlänger livet med 1-2 år.

Sen får man tyvärr leva med att skjortor är förbrukningsvaror (ask me how i know, jag fick kassera en brooks brothers häromdan..:sorry::bawling:)
Ahaaa, did not know. Vad kostar det att byta och är det något man kan lämna in hos valfri skräddare? Det rör sig om en Etonskjorta i aktuellt fall.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För övrigt har människorna som påstår att Subb inte passar till kostym otroligt fel men framförallt är de så tråkiga att de klockorna stannar. Efterfrågar härmed en snark-emoji till forumet :D
 
Ahaaa, did not know. Vad kostar det att byta och är det något man kan lämna in hos valfri skräddare? Det rör sig om en Etonskjorta i aktuellt fall.
Jag gick till min lokala Eton butik i Hbg, tog väl 2 veckor eller så. Kostnaden minns jag inte exakt men runt 3-400 var det nog. En snabb googling ger att NK Man i Sthlm också erbjuder Eton skräddarservice om du befinner dig mer i närheten av hufvudstan. Annars kan jag rekommendera att maila Etons kundservice, de är grymma! Tilläggas ska att jag gjorde det på en vit skjorta, jag vet inte om det går med udda färger eller skjortor ur deras säsongskollektioner. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Klart de inte passar, och inte nog med det, det är också den tröttaste matchningen.
3a394edc7245e48c3bc628ebf0213fcb.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan har fungerat alldeles utmärkt till kostym i över 60 år. Move along nu herr gubbtroll, tråden handlar inte om vad Submariner passar eller inte passar till.
Precis det tråden handlar om. Vridringen är gjord greppvänlig, bra för handen men sämre för skjortan. Sedan har inte suben använts till kostym i 60 år, det är ett nyare fenomen när medelålders vita män vill känna sig rebelliska/tuffa. Egentligen är det mer rebelliskt med ett riktigt kostymur idag.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Precis det tråden handlar om. Vridringen är gjord greppvänlig, bra för handen men sämre för skjortan. Sedan har inte suben använts till kostym i 60 år, det är ett nyare fenomen när medelålders vita män vill känna sig rebelliska/tuffa. Egentligen är det mer rebelliskt med ett riktigt kostymur idag.
Vad svamlar du om, Submariner blev riktigt populär i samband med att Sean Connery bar en Subb i Dr. No 1962.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu är det off topic här, men kan väl konstatera att följande framkommit i tråden till den som vill ha en recap:

1. Sånt är livet :cigar:
2. Det drabbar även andra klockor som inte är Submariner.
3. Det går att gå till en skräddare och laga sin skjorta om man irriterar sig över det hela.
 
Precis det tråden handlar om. Vridringen är gjord greppvänlig, bra för handen men sämre för skjortan. Sedan har inte suben använts till kostym i 60 år, det är ett nyare fenomen när medelålders vita män vill känna sig rebelliska/tuffa. Egentligen är det mer rebelliskt med ett riktigt kostymur idag.

Det mest rebelliska vore väl iofs Casio G-shock till dubbelmanschett, eller har vi då gått över gränsen från rebelliskt till bara fel? ;)

Åter till ämnets "allvar" så får man väl bära Sub till skjorta om man så önskar? Jag ser inte problemet med att folk gör egna stil-och-klock-val, vare sig det är vita medelålders cis-män med sub till skjorta eller ungtuppar med DW till jeans och t-shirt (DW får här hoppa in som ex för alla dressiga parfymur.)

I princip är saken så enkel som att räkna på det. En Sub går på någonstans mellan 40-60k. En service går på vad, 5-10k? Även mkt dyra skjortor går på 2k a pop. Ergo, har man råd med en Sub och en service from time to time så har man råd att köpa skjortor allt eftersom de slits. Problem solved.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad svamlar du om, Submariner blev riktigt populär i samband med att Sean Connery bar en Subb i Dr. No 1962.
I generella termer så klart, finns säkert folk som bär djurkranier på handleden också. Suben har varit populär sedan den lanserades, dykarur till kostymen är däremot ett modernt storstadsfenomen för medelåders vita män.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Precis det tråden handlar om. Vridringen är gjord greppvänlig, bra för handen men sämre för skjortan. Sedan har inte suben använts till kostym i 60 år, det är ett nyare fenomen när medelålders vita män vill känna sig rebelliska/tuffa. Egentligen är det mer rebelliskt med ett riktigt kostymur idag.
Man väljer ALLTID sin dyraste klocka till kostymen........

Helt seriöst borde fler ge fan i att köpa de sportigaste modellerna som vardagsklockor. Hade jag gått i kostym varje dag så hade det ju varit världens bästa ursäkt för att inte gå runt med en SubC..
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du har i viss mån absolut rätt vaniljglass. Men jag tycker fortfarande att tråden handlar om nötning av klockor på skjortärmar och inte vad som passar till en kostym.

Det finns förvisso säkert många som tycker att det är superintressant att diskutera vad som passar och inte passar till en kostym, men det måste ju rimligen finnas andra trådar bättre lämpade för en sådan diskussion.

Typ denna:

https://klocksnack.se/threads/köpa-dressare-eller-dykare-till-kostym.21660/
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Man väljer ALLTID sin dyraste klocka till kostymen........

Helt seriöst borde fler ge fan i att köpa de sportigaste modellerna som vardagsklockor. Hade jag gått i kostym varje dag så hade det ju varit världens bästa ursäkt för att inte gå runt med en SubC..
Jag önskar att jag fick gå i kostym varje dag. Med en schysst dressare typ lange eller liknande. Passar ju sådär till vardagskläder.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag önskar att jag fick gå i kostym varje dag. Med en schysst dressare typ lange eller liknande. Passar ju sådär till vardagskläder.

Det kan verka kul tills den dagen du måste ta på dig en kostym. Avskyr numera kostym och älskar t-shirt och sneakers.

OT: blev faktiskt lite ledsen när min SubC gnagde på min skjorta. Tur att jag inte längre har det problemet. :)
 

FCIM

Breitling
Har själv kostym varje dag. Har noterat att en dubbelmanschett är lösningen. Tål mycket mer (slitage från klockan) och är allt som oftast större i öppningen ner mot handen, vilket gör att ärmen alltid glider över (dykare i mitt fall är Black Bay)
 
Topp