• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Subben går för fort, IGEN!

Sten

Cartier
Min 14060m går konstant +7sek för fort varje dag. Har lämnat in den för justering två gånger under ca 1-års tid, med samma slutresultat. Den andra gången ville de ha den flera dagar för att själva kunna följa med. Då jag fick tillbaka den kunde jag konstatera att den gick +4sek. Men nu någon vecka efter det är den tillbaka på +7sek. Skall det faktiskt vara så här svårt att få den att gå närmare +-0?
Skall man nöja sig med detta trots att cocs säger -4/+6sek per dygn? Känner mig som en besvärlig kund om jag ännu en gång måste lämna in den till min AD... :?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har du klockan på dig när du sover? Om inte, prova att alternera att lägga den på sidan eller platt mot länken då detta påverkar. När detta testast av urmakare så är jag ganska säker på att ett medel räknas ut för alla axlar.
 

Sten

Cartier
Det var någon som påstod att man skulle lägga den upp och ner, vilket jag har testat utan tillfredsställande resultat. Men skall pröva i natt med att lägga den på kant. Skulle ni vara nöjda med +7sek eller är det bara jag som är onödigt petig?
 

SJ Smythe

Cartier
Om den inte går uppenbart dåligt bryr jag mig faktiskt inte om den håller COSC eller ej. Som någon sa i en annan tråd, att börja oroa sig för vilopositioner på klockan för att jaga sekunder är lite som att börja studera tavlan med lupp, det leder lätt till nojor och sällan till något positivt. Några sekunder hit eller dit, vem behöver veta tiden så noggrant egentligen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men hur mäter du tiden? COSC utgår ifrån GENOMSNITTStidavvikelse. Går den +7 en dag och +2 andra dagar, så snittet hamnar inom COSC, så är det inget att gnälla på. Om den däremot håller ett snitt på +7, så ligger den utom COSC-"standard".
 

Sten

Cartier
yonsson skrev:
Men hur mäter du tiden? COSC utgår ifrån GENOMSNITTStidavvikelse. Går den +7 en dag och +2 andra dagar, så snittet hamnar inom COSC, så är det inget att gnälla på. Om den däremot håller ett snitt på +7, så ligger den utom COSC-"standard".


Man kan nog säga att den konstant är +7sek. Kollade under 10 dagar och då låg den på +70sek. Som referens har jag använt en app som hete ClockSync samt mitt qvartsur.
 

Pleximannen

Cartier
davhei skrev:
Om den inte går uppenbart dåligt bryr jag mig faktiskt inte om den håller COSC eller ej. Som någon sa i en annan tråd, att börja oroa sig för vilopositioner på klockan för att jaga sekunder är lite som att börja studera tavlan med lupp, det leder lätt till nojor och sällan till något positivt. Några sekunder hit eller dit, vem behöver veta tiden så noggrant egentligen?

+1000000 på det
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
yonsson skrev:
Men hur mäter du tiden? COSC utgår ifrån GENOMSNITTStidavvikelse. Går den +7 en dag och +2 andra dagar, så snittet hamnar inom COSC, så är det inget att gnälla på. Om den däremot håller ett snitt på +7, så ligger den utom COSC-"standard".


Man kan nog säga att den konstant är +7sek. Kollade under 10 dagar och då låg den på +70sek. Som referens har jag använt en app som hete ClockSync samt mitt qvartsur.

Ok. Då går den säkerligen att enkelt rucka till bättre exakthet. Gå tillbaka och säg det till dem. Tyvärr har inte alla urmakare en digital tidmätare utan måste ha den under flera dagar för att mäta tidgången.

Omde inte har en digital tidmätare, så finns nog risken att de accepterar ett snitt på +7 även om den går att få mer exakt. Med en digital tidmätare kan de justera direkt. I göteborg vet jag att Bergströms har en sådan apparat.
 
C

China

Guest
Sten skrev:
Min 14060m går konstant +7sek för fort varje dag. Har lämnat in den för justering två gånger under ca 1-års tid, med samma slutresultat. Den andra gången ville de ha den flera dagar för att själva kunna följa med. Då jag fick tillbaka den kunde jag konstatera att den gick +4sek. Men nu någon vecka efter det är den tillbaka på +7sek. Skall det faktiskt vara så här svårt att få den att gå närmare +-0?
Skall man nöja sig med detta trots att cocs säger -4/+6sek per dygn? Känner mig som en besvärlig kund om jag ännu en gång måste lämna in den till min AD... :?

Jag skulle inte acceptera +7/dygn, utan kräva ett bättre jobb av AD:n.

COCS är tidshållningen under ett extremt test av verket, t.ex. i olika positioner och temperaturer, och är inte något mått på klockans tidshållning vid mer vardaglig användning som oftast inte utsätter verket för några större påfrestningar under längre perioder. Det finns ofta en god marginal till COSC minimikrav på -4/+6sek /dygn, det är ganska många Cal. 3130 i COSC versionen som håller nollan efter några justeringar.

Men verket finns också i en icke COSC testad grad vilken är mindre trimmad och kan ge större tidsavvikelser, fast jag tycker +7 är för mycket. Resultatet kan påverkas i slutändan av vilken grad av Cal. 3130 som sitter i klockan.
 
Sten skrev:
Min 14060m går konstant +7sek för fort varje dag. Har lämnat in den för justering två gånger under ca 1-års tid, med samma slutresultat

Inget konstigt, du har kommit över Chuck Norris gamla Sub, han är alltid före alla andra, går inte att ändra.... :mrgreen:

db5f790a2a028cca
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt; Vissa AD har inte den maskin jag nämnde innan, vilket gör att de inte har möjlighet att uppnå bästa möjliga ruckning. När jag var inne på Jarl Sandin i GBG (som i och för sig inte säljer Rolex) så visste hon bakom disken inte vad jag pratade om. Hon ringde upp de två urmakarna de hade, varar en av personerna inte hört talas om en sådan maskin. Udda!

Edit: De har alltså inte någon sådan.
 

max

Dancing Queen
Skulle precis som de ovan acceptera detta om det gäller vanlig urmakare (var lämnade du in den?), gäller det en mer proffsig urmakare som engström osv så skulle jag inte acceptera det då de som sagt har bättre maskiner och därmed förutsättningar att ställa klockan bättre än så och efter en service där bör den gå enligt cosc. Att lämna in den till ny urmakare bara för att korrigera detta skulle jag personligen inte tycka vara värt det.
Dock är det ju lite småkonstigt att den gick +4 de första dagarna och sen ökade till gamla takten igen.
 

jabla

Sarlacc
Säg till urmakaren att som du använder klockan går den 7 sek för fort och be honom(hen) att justera så den går 7 sek saktare än nu oavsett vad hans maskin visar. Har funkat för mig efter 2 misslyckade ruckningar.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Subben går för fort, IGEN!

jabla skrev:
Säg till urmakaren att som du använder klockan går den 7 sek för fort och be honom(hen) att justera så den går 7 sek saktare än nu oavsett vad hans maskin visar. Har funkat för mig efter 2 misslyckade ruckningar.

Det måste ju fungera oavsett vilken utrustning urmakaren har. Be dem sakta den något bara, och det kan ju vilken urmakare som helst göra!
 

Rivalen

Rolex
Håller med Jabla

Om du vet att den går +7 över längre tid så säg till urmakaren att ställa den -7 jämfört vad maskinen visar oavsett vad den visar. Om maskinen visar +3 så be honom ställa den på -4.

När jag petimeterställde mitt ETA 2824 så fick jag vara med och fick en förevisning i hur det går till och då gjorde vi så som Jabla och jag pratar om och då gick den +-0 i tre månader tills jag dängde i den. Numera är jag mer relaxad och jag tror den går -6 just nu, men jag bryr mig inte, men det är ju ingen Rolex Chronometer jag har.

:D
 
C

China

Guest
Rivalen skrev:
Håller med Jabla

Om du vet att den går +7 över längre tid så säg till urmakaren att ställa den -7 jämfört vad maskinen visar oavsett vad den visar. Om maskinen visar +3 så be honom ställa den på -4.

När jag petimeterställde mitt ETA 2824 så fick jag vara med och fick en förevisning i hur det går till och då gjorde vi så som Jabla och jag pratar om och då gick den +-0 i tre månader tills jag dängde i den. Numera är jag mer relaxad och jag tror den går -6 just nu, men jag bryr mig inte, men det är ju ingen Rolex Chronometer jag har.

:D

Det förutsätter att verket inte är positionskänsligt, vilket är mindre troligt i det här fallet. Att verket går +4 några dagar för att sedan öka till +7, skulle jag tro beror på en slarvig justering/regulering eller att verket behöver en översyn. Sedan tycker jag att TS borde fått en utskrift från AD:n hur verket presterade före och efter justering/regulering. Då hade det varit enklare att diskutera problemet.
 

Sten

Cartier
[/quote]

Det förutsätter att verket inte är positionskänsligt, vilket är mindre troligt i det här fallet. Att verket går +4 några dagar för att sedan öka till +7, skulle jag tro beror på en slarvig justering/regulering eller att verket behöver en översyn. Sedan tycker jag att TS borde fått en utskrift från AD:n hur verket presterade före och efter justering/regulering. Då hade det varit enklare att diskutera problemet.[/quote]



Nå, det kan ju nog bra vara så att det var min mätning som fallerade också. Att den först gick +4 och nu igen +7 kan ju vara ett mätfel. Jag har nu på 3 dygn +21, så medeltalet är ju i alla fall +7 då.
Att verket behöver en översyn betvivlar jag starkt, den är köpt ny 2011.
Det är väl nog bara så att man borde ha dem att sakta ner den 5-6sek så skulle problemet vara löst...eller så skiter man i det och är nöjd ändå :lol:
 
Topp