• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariiiiiiner eller Submarrrrriner?

Pistol_Pete

Panerai
Från en som har studerat och arbetat i USA i flera år: Amerikanskt ubåtsfolk är i klar minoritet när de uttalar klockan som "submariiiiiiner" medan de flesta jänkare uttalar det som "submarrrrriner". Å andra sidan verkar det vara jämt skägg bland mina brittiska vänner, kanske med en liten övervikt på "submariiiiiiner".

Slutsats: Det är lika rätt med båda uttalen!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Från en som har studerat och arbetat i USA i flera år: Amerikanskt ubåtsfolk är i klar minoritet när de uttalar klockan som "submariiiiiiner" medan de flesta jänkare uttalar det som "submarrrrriner". Å andra sidan verkar det vara jämt skägg bland mina brittiska vänner, kanske med en liten övervikt på "submariiiiiiner".

Slutsats: Det är lika rätt med båda uttalen!

Och vi vet ju alla vilka som pratar korrekt engelska! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Interssant!
Rätt 50/50 med viss övervikt mot Subb-marriner-uttalet som jag förstått är det "korrekta".
Jag tycker dock att det låter en aning skitnödigt, men rätt ska ju vara rätt! ;)

En kul parantes; hur uttalar ni sko-märket "Nike"?
90% av alla svenskar säger "najk" & tror de låter lite engelska, när det i själva verket uttalas "najkie" på engelska...


Levisjeans eller Livaijsjeans.
 

Torsse

Breitling
Får man som varken världsvan eller insatt fråga hur man ska uttala Lange?

Lang-e eller Lååångsch?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
tumblr_inline_mzynxq8MBQ1ri33kd.gif
 

JL72

Omega
Jag kallar den klockan, men vill jag kika på en i en affär i London frågar jag nog efter sobmärrinö.

Kul, om än slightly off topic - Uttala klockmärken:

Verbalt

Textat
 
Topp