• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner äkta eller ej?

morrism

Audemars
Vid första blick så såg den jävligt äkta ut men det ska vara antireflexbehandling under bubblan och det ser det inte ut att vara.

Nu har jag tyvärr sålt min, men jag tror inte det gick att få sån där reflektion i bubblan. Man ser en distinkt skillnad mellan bubbla och resten av glaset, bubblan ska alltid se "svart" ut jämfört med resten av tavlan.

Och det vita i ringen ser ovanligt vitt ut, det ska ju vara sintrat vitguld och inte vit färg.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Rolex har alltid haft variationer i texten på urtavlan. Jämför med 16610LV där alla variationerna är dokumenterade och kunde skilja inom samma år och serie. Jag tycker att den ser äkta ut. Graveringen på innerringen stämmer dessutom överens med sekundmarkeringarna. Har fortfarande inte sett en kopia där det stämmer till 100%.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Långt ifrån en expert men jag tycker den ser äkta ut.
Minimalt hål vid sekundvisarens infästning.
Perfekt ändlänk med bra passform och nersänkt mellan bandhornen.
Om man tittar på vridringens 30 tycker jag den ser silver/platina ut. De andra siffrorna kan se vita ut pga. ljuset.

Om du får titta på den så prova att ställa klockan.
På Rolex så ställer man fram klockan genom att vrida kronan medurs, med visarna så att säga.
På vanliga ETA verk (som vanligen fejk klockor använder) så ställer man fram tiden genom att vrida moturs.

Men som andra har sagt:
Vill du vara säker så ta den till en AD för kontroll.
 

16610

Patek
2-Faktor
Kan inte se något konstigt. ( det är svårt att fånga allt rätt på bild)

Men om box och cert finns tycker jag antingen man kan be säljaren om fler bilder ( ex jämföra cert med nr kl 6 osv)
"Aldrig hört att klocknr. och cert med rätt nr finns"

Eller be att mötas hos AD och kontrollera.

Var försiktigt och kontrollera.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Inte mycket att göra på jobbet idag, så jag satt och scrollade upp, för att sen scrolla ner, för att sen scrolla upp ytterligare en gång. ...und so weiter!
Lyckades inte hitta NÅGOT som förklarade för mig varför alla ropade "fejk".

Visst min enda "Rolex" köpte jag i N.Y. när jag var tretton. Den kostade $10.
Men vågar folk verkligen stå bakom sitt "fejk" bara utifrån dessa båda bilder?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fler och bättre bilder krävs för avgörande. Hur stor är den graverade rolexkronan i innerringen? Försök få bild på det.
Spontant skulle jag inte reagera om denna klocka lades i tex dagens klocka tråden.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hyffsat lökig tråd när folk skriker fake utan att ha någon riktig koll själva. Rätt svårt att avgöra färger när bilderna har massa reflektioner.

Tycker själv den ser bra ut om man jämför mot min sub.
 
Långt ifrån en expert men jag tycker den ser äkta ut.
Om du får titta på den så prova att ställa klockan.
På Rolex så ställer man fram klockan genom att vrida kronan medurs, med visarna så att säga.
På vanliga ETA verk (som vanligen fejk klockor använder) så ställer man fram tiden genom att vrida moturs.
Det där stämmer inte för alla rolexmodeller. T ex så gäller följande:
Cal 3000 : Kronan medurs -> Visar medurs
Cal 3130 : Krona medurs -> Visare medurs

Och som alla andra säger. Ta klockan till AD för äkthetskoll.
 

Suny

Breitling
Tack för er respons, även fast uppfattningen är mycket blandad. Blir det affär kommer jag givetvis göra den hos AD.

Är det enbart jag som tycker att kronan inte är centrerad i förhållande till pilen ovanför?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Respektlöst att utan eg. kunskap spika klockan som fake, bara för att... "A, men jag trodde...."

Jaja, nästa gång chansar man säkert rätt och kan flamea TS för att vilja testa om dennes fake går som original. High five, do you like me now?
 

Railmaster

Breitling
"Pilen" du skriver om sitter på en ring som går att vrida så att "pilen" flyttas, det är det som gör klockan till en dykarklocka utöver det faktum att den är vattentätt! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
"Pilen" du skriver om sitter på en ring som går att vrida så att "pilen" flyttas, det är det som gör klockan till en dykarklocka utöver det faktum att den är vattentätt! :)

Förutom att indexet klockan 12 också de facto är en 'pil'.

Som dessutom i teorin skulle kunna vara ocentrerad mot Rolex-kronan.

...och jag älskar alla tvärsäkra uttalanden. Jag kände mig som en komplett newb och backade ur tråden när alla tvärsäkert sågade klockan vid fotknölarna.
 

Railmaster

Breitling
Jaså deeen pilen! Det är bara ljuset på bilden som gör att man inte ser vänstra kanten i vitguld på pilen som gör att det ser snett ut!
 
Topp