• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner 116613LB

Att den skall vara äkta är ju en självklarhet.
Tänkte gå till en ad och få det verifierat också vid eventuellt köp. Något annat man bör tänka på?
 

Norra

Panerai
Skulle den mot viss förmodan vara falsk, så har du redan köpt den för 70-85k, att kolla äkthet EFTER att du köpt den är meningslöst. Finns väl inte mycket annat att tänka på? Vill du ha full-set? Räcker bara klockan? Se till att serienummer på cert matcher det på klockan..
 
Tänkte Isåfall gå med den eventuella säljaren tillsammans till en ad för att få den kollad Innan köp. Är det vanligt att man göt så? Aldrig köpt en klocka förr i dessa prisklasser. Men fullset är ett krav!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Du kan lägga upp en annons i "Köpes" här på KS. Skriv vad du är ute efter så kanske någon nappar, de flesta har referens-tråd här på KS också.
 
Vad är den största skillnaden på den "gamla" och den nya sex siffra modellen egentligen? Finns det någon risk med att köpa te.x en från 2005?
 

Norra

Panerai
Vad är den största skillnaden på den "gamla" och den nya sex siffra modellen egentligen? Finns det någon risk med att köpa te.x en från 2005?
Skillnaderna är många, och stora. Nya har keramisk ring (gamla har aluminium). Nya har solida mittlänkar (gamla har tomma/ihåliga/nonsolida mittlänkar), nya har fetare bandhorn, och nya har Maxi-tavla (störra index och visare).

Edit: med ring så menar jag själva insertet, ej hela ringen förstås.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Runt 85 låter bra ;) Jag har en från svensk AD utplockad 2014 som jag kommer flippa inom när framtid. Har en del hairlines men som då man kan slita lite på mer utan ångest och sen polera så den blir som ny.
 

JohnDoe

Rolex
Köp en nyare 6 siffrig ref. Bättre länk. Nyare urverk o tåligare med keramisk ring. Entusiasterna gillar ofta äldre. Om du inte är "nörd" så köp en ny, max 1-3 år gammal. Bättre klocka tekniskt sett och inget servicebehov på flera år.
 
Topp