• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner 16800

kattspelare

Breitling
Vad tycker ni om den här klockan?

Först var jag tveksam eftersom den har blivit lite väl orange. Frågor:

1. Kommer den bara bli mer och mer orange eller kan den ljusna om den utsetts för mycket solljus?

2, Kan ni utifrån bilden se om den är hårt polerad?

3. Brukar inte visarna vara svarta? Utbytta?

4. Något särskilt man ska tänka på när det gäller köp av 16800?
 

Bilagor

  • Attachment-1.jpeg
    Attachment-1.jpeg
    37 KB · Visningar: 232

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Lyspastan kommer bli mörkare och mörkare
2:
3: Visarna är ju rhodierad stål. Har i detta fallet blivit missfärgade.
4: tavla+visare+boett+urverk.
 

thomastheswede

Audemars
Ser riktigt najs ut (om man som jag gillar "gulnade" klockor).

1) ja, de blir bara mörkare
2) svårt att se på bilden, botten ser fräsch ut, bezel-ringen ser lite "avrundad" ut.
3) inga svarta visare, ska vara silverfärgade men blivit lite "mögliga" med åren.
4) yonson har dessvärre helt rätt: 4: tavla+visare+boett+urverk
 

kattspelare

Breitling
Tack för svaren!

Vad talar vi om för tid när det gäller förändring av färg? Hur länge kommer lyspastan ha samma färg som på bilden? Blir den brun till slut? Om hur många år?

Och när det gäller visarna. Det är positivt att de är silverfärgade? Jag har tidigare ansett att svart är "bättre".
 

poormans

Rolex
ser ut som en ok 16800 men jag gillar inte visare (dock lite för dålig bild för att säga säkert)

vad baserar ni påståendet om att index och visare kommer att mörkna mer på??

om tritium färg fungerar som de flesta vanliga färger med någon form av oljebas så kommer den antagligen att mörkna mer om den läggs undan (hålls i mörker) men börjar du använda den mkt i solljus kan den tom ljusna

det är omöjligt att säga något om polering utifrån den bilden då behöver man bilder ifrån sidorna och baksida och gärna en på luggarna utan länken monterad

svarta visare?? nej de är väl vitguld eller stål men att de ser ut som de gör borde vara pga de har fått så kallad (corrosion) tråkigt men då är de antagligen original (OBS för dålig bild för att säga bu eller bä) då de brukar bli så då det är ett tidstypiskt fel på en sådan klocka

att köpa en 16800 med matte dial så är det nog bäst att börja med korrekt serie nr (så det inte är över ca 8,5- milj vilket är brytpunkt för matta och glossy dials)

i övrigt på delad 2'a plats boetten så den ej är för hårt polerad samt visare och urtavla så de är rätt för serie nr och att de matchar och det är svårt att hitta en bra matt tavla men att hitta matchande visare är ännu svårare

urverk, safirglas, bezle insert och länk kostar oxå men inte svårt att hitta

be om fler och bättre bilder så blir det enklare att avgöra

cheers
christian
 

poormans

Rolex
submariner har haft visare i stål/vitguld bra länge vad menar du med svarta? ibland skuggar det så visare ser svarta ut men de är ska vara stålblanka om vi inte pratar gilt visare men det var långt innan både referenser som både 1680 och 16800

enda sportklockan med svarta visare är väl explorerII ??

cheers
christian
 

thomastheswede

Audemars
Det har aldrig, vad jag vet, existerat några svarta visare på någon Sub. Kan bara understryka serienummerkollen (då jag flera ggr stött på klockor som haft för nytt serienummer för att ha matte dial). Det är ju trist om det visar sig vara en nyare 16800 som blivit "pimpad" med äldre urtavla för att öka värdet.

Över tid så tycks ju tritium rent generellt "gulna" eller mörkna. Men jag har också hört att en klocka som förvarats mycket i mörker kommer att mörkna MER än en som vistas i dagsljus hur märkligt det än låter.
 

kattspelare

Breitling
Tackar!

Det är möjligt att det är bilderna. Bifogar ett par exempel.

Men, när det gäller lyspastan. Hur långt tid tar det innan den ändrar färg (märkbart)?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    55.7 KB · Visningar: 101
  • 037.PNG
    037.PNG
    166.1 KB · Visningar: 100

poormans

Rolex
Det har aldrig, vad jag vet, existerat några svarta visare på någon Sub. Kan bara understryka serienummerkollen (då jag flera ggr stött på klockor som haft för nytt serienummer för att ha matte dial). Det är ju trist om det visar sig vara en nyare 16800 som blivit "pimpad" med äldre urtavla för att öka värdet.

Över tid så tycks ju tritium rent generellt "gulna" eller mörkna. Men jag har också hört att en klocka som förvarats mycket i mörker kommer att mörkna MER än en som vistas i dagsljus hur märkligt det än låter.


inget märkligt egentligen, vit färg med någon form av oljebas mörknar/gulnar i mörker och bleknar i ljus/soljus
kolla bara skillnaden utanpå och i mellan ett äldre fönster målat med oljefärg

samma sak gäller de flesta creme dials, jag vet tex en daytona creme dial som ligger på tillväxt just nu

det är tvärt om med de tropical dials som ej fått färgen genom någon fuktskada, där saknar tydligen den svarta färgen något skydd mot soljuset så den bleks och blir brun i olika nyanser beroende på mängden solljus vilket stämmer rätt bra då de flesta tropical dials har bleka, vita index

jag skulle bli väldigt misstänksam mot en 70 tals tropical matte dial med mörka gulnade index

lite andra premisser gäller givetvis för gilt tropical dials

cheers
christian
 

poormans

Rolex
gillar fortfarande inte visarna, antagligen original men gillar inte färg och utseende på tritiumet i dem

på sista ser pärlan i glasringen helt grå ut

ang polering går det inte att säja något från bilderna

cheers
christian
 

kattspelare

Breitling
Det innebär mao att om jag utsätter den för mycket solljus så bör den inte bli mörkare? Som den ser ut nu är den helt ok, men jag vill inte att den ska bli mörkare. Får se om jag köper den. Jag har lite beslutsångest. Vad är det du ogillar med visarna? Att de är för mörka?

Jag skulle köpt den där men den blev såld samma dag som jag kontaktade säljaren (lagom gul lysmassa enligt mig):
 

Bilagor

  • photo 2.JPG
    photo 2.JPG
    145.3 KB · Visningar: 83
  • photo 2 li.jpg
    photo 2 li.jpg
    152.1 KB · Visningar: 78

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
vad baserar ni påståendet om att index och visare kommer att mörkna mer på??

om tritium färg fungerar som de flesta vanliga färger med någon form av oljebas så kommer den antagligen att mörkna mer om den läggs undan (hålls i mörker) men börjar du använda den mkt i solljus kan den tom ljusna

Jag har också sökt lite information om detta och kommit fram till samma slutsats som du skriver.

Men finns det belägg för detta? Jag har mest läst spekulaitoner.

Skulle man potentiellt kunna förstöra/bleka en snygg patina genom att använda klockan i ljus? Och vad är det isf. för ljus som ska till? Solljus, uv-ljus?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har också sökt lite information om detta och kommit fram till samma slutsats som du skriver.

Men finns det belägg för detta? Jag har mest läst spekulaitoner.

Skulle man potentiellt kunna förstöra/bleka en snygg patina genom att använda klockan i ljus? Och vad är det isf. för ljus som ska till? Solljus, uv-ljus?

Ja, tritium bleknar i min mening i varaktigt ljus (alla andra förutsättningar lika).
 

poormans

Rolex
jag skulle fortsätta att leta och ta god tid på mig, det värsta man kan göra är att stressa

jag gillar inte de visarna heller, det ser inte ut som några 16800 visare jag haft

de ska ha jämn och fin patina som denna nedan tyvärr borta för länge sedan

cheers
christian

 
Topp