Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Submariner dilemma, vad var det som hände?

Diskussion i 'Diskussion' startad av KenKun, 14 juli 2015.

?

Släng/Skänk/Sälj

1. Den lilla svarta

25,4%
  2. Hulken! (rawr)

23,7%
  3. Gubb-rollen

18,6%
  4. Vad säger du?! Behåll alla treeee!!

32,2%
  1. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Kära Klocksnackare!, jag står inför ett litet lyxproblem, som det så fint heter...

Låt mig få ta det från början.

När jag köpte min första riktiga klocka, en Panerai 562, så var det tänkt att jag bara skulle äga en klocka. Jag hade till och med problem med att motivera köpet av just den klockan. Var jag verkligen beredd på att lägga ut de pengarna på en... klocka?
    Denna klocka kommer jag att äga livet ut, mumlade jag för mig själv. Jag kommer inte att behöva köpa fler klockor.

Visade stolt upp den för kollegan, som hade lotsat mig igenom klockdjungeln.
    - Fin klocka, KenKun, vad blir nästa köp då?
    - Öh, nästa?
    Något tändes i mig... OWG-filosofin var som bortblåst.

Kort efter Panerai-köpet så började jag att kika på Submariners. Den skulle komplettera min Panna perfekt! Drömmen var såklart en 116613LB, men på den tiden kändes det ouppnåeligt. En Hulk då? Ja, velade faktiskt rätt länge mellan 114060 och en Hulk. Svart är så klassiskt, men den gröna tilltalade mig riktigt mycket. Tjejen har alltid älskat grönt, och på något sätt så har hennes inställning till grönt även förts över till mig. Bestämde mig till slut för svart. Dels för att det var just svart, och dels för att jag inte riktigt var beredd på att lägga ut 10-15k extra för att få den i grönt.

Svart alltså. Spanade på KS, och på Blocket. Startade till och med ett inlägg där jag frågade om det var ok att köpa en från en pantbank:
    http://klocksnack.se/threads/man-säljer-sin-rolex-via-pantbank.34291/

Efter många om och men så landade den till slut i mina händer. Min fina fina SubC, i svart ;)
    Slutet gott, allting gott? Mja.
    Hulken glömmer man inte bara sådär. Min kompis äger nämligen en, och varje gång vi träffas så får jag fingra på den. Jag måste bara ha den!
    Sa lite på skämt att jag ville ha första tjing, om han någonsin beslutade sig för att sälja den, varpå han svarar.
    - Jodå, nästa år så... plus att du ska få den för det priset jag betalade.
    - Bra!, då väntar jag på den. svarade jag med världens smajl

Nu gick det dock inte sådär värst smidigt som jag hade hoppats på. Ni ser, man fäster sig vid klockor, så jag förstod honom när han sa att han inte kunde sälja den, eftersom han var så fäst vid den.
    Jahapp, bara att spara och hoppas på andra intressanta objekt.
    Men... ödet ville annorlunda.
    Ett par månader senare så visar det sig att han ska köpa lägenhet med sin tjej, plus att han ville byta ut sin bil.
    - Du kan få köpa klockan nu. Jag behöver pengarna till den nya bilen.
    Wohoooo!

Plötsligt står jag här nu, med två stycken väldigt fina Subbar. En svart, och en grön. Det var ju meningen att den svarta skulle bli en keeper, något som mitt framtida barn kanske skulle kunna få ärva. Jag älskar dock den gröna färgen, och hur det gröna skiftar färg i solen. Helt magiskt!
    Samtidigt känns det väldigt risky att bara äga en grön? hm.
    FullSizeRender (4).jpg

Men gå inte än...
    Jag står nu inför ett ännu större dilemma!

Min far som befinner sig i Hong-Kong just nu hade lovat att spana på lite klockor åt mig. Slängde ut ett par reffar som jag var intresserad utav. Han skulle hålla ögonen öppna, men lovade såklart inget.
    För någon dag sedan skickade han en bild till mig...

FullSizeRender (5).jpg
    Ser ni? Observera den gröna taggen! :)

Herregud!
    Vad gör du mot mig?
    Och vad ska jag göra? I mitten av augusti så kommer jag att stå med tre... TRE Subbar!
    Och jag kommer att älska de alla, typ, eller, nä... jag kommer förmodligen att älska 116613 allra mest, och Hulken kommer väl tvåa.
    Kommer den svarta att glömmas bort? Borde jag sälja den, eller kommer jag att ångra mig? Stoppa undan och ge bort till det framtida barnet?

Åh...
    Hjälp mig?

Senast ändrad: 14 juli 2015
  2. par

par Friends of KS

Fyfan va ballt! Kommer du äga alla tre så avgudar jag dig:)
    Själv har jag ägt 114060 och 116613 samtidigt, lika men ändå så olika.
    Kör på vad hjärtat känner, du kan nog ha användning för alla tre:)

Ponlarsson gillar detta.
  3. hook

hook I'm user not a dealer!

Rolex har skickat ut taggar till alla AD's så det betyder inte mer än att den omfattas av ny garantin.

Ako, jabla, paradis och 1 annan gillar detta.
  4. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Det tror jag också, att jag har "användning" för alla tre. Är dock rädd att jag försummar den svarta :)

Och det är ju... bra? :)

5. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Personligen är jag inte så förtjust i Hulken, tycker den gröna färgen inte passar så bra och dessutom är den obalanserad mellan tavlan och vridringen. Jag är iofs partisk men behåll din 114060. Klassisk, stilren och helt perfekt. Behåll din 116613 också.

6. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    116613, om något, är obalanserad mellan tavla och ring.

Lunkan, aleks och KenKun gillar detta.
  7. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Kan jag hålla med om, MEN jag tycker att en blå urtavla/bezel gör sig bättre på en klocka plus att guldet passar fint med det blåa.

Stomatologen gillar detta.
  8. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Köp en 116619 istället

Lunkan och Palenkovich gillar detta.
  9. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Sparar ;)

10. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Tänkte rösta bort Hulken men det är bara för att jag vill ha den själv... Bort med lillsvart :D

tgofswe och KenKun gillar detta.
  11. Sälj den svarta och behåll Hulken och fräsarsubben....

gruby, Lunkan, wijkis och 2 andra gillar detta.
  12. aleks

aleks Friends of KS

Hulk och Stekarsub. Kör.

gruby, Stomatologen och KenKun gillar detta.
  13. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Den svarta alltså... kommer säkert att kännas tomt efteråt... :)

14. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Skänk Hulken.. till mig:)
    Seriöst skulle jag gå på samma linje som ovanstående, flippa 114060, behåll de andra två.

Annars har du ju en skön Sub-trippel

15. Xalle

Xalle Friends of KS

Sjukt jobbigt dilemma, det blir ju som vilket barn älskar jag mest...

KenKun gillar detta.
  16. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Kör på alla är ju hur ballt som helst. Jag har både BLNR o SD inte samma klocka men ändå lite lika fast ändå inte ;)

17. chris.f

chris.f Borgare

Helt rätt enligt mig! Sedan tycker jag du fixar en...
    så blir din samling komplett ;)

Moorflax, gruby, JayLar och 1 annan gillar detta.
  18. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Haha, exakt! Det går ju inte :)

Xalle gillar detta.
  19. kalufsen

kalufsen Präst

vilket lyx problem, grattis :D

20. figaro

figaro Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Har du ekonomin så behåll alla! Pengar här eller där spelar ingen roll om du har över :)

21. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan vara skönt med en Sub som inte dra till sig så mycket uppmärksamhet som Hulk och TT gör. Röstar för den svarta och en Hulk eller TT..
    Men om du har råd, så behåll alla tre :)

22. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Om jag nu skulle sälja en av dem, så beror det endast på att jag vill köpa något nytt, och inte för att jag behöver pengarna :)

Har varit väldigt sugen på en Batman, fast jag är lite orolig över att jag kommer att störa mig på att den inte har glidelock länk, hm.

23. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Galet angenämt problem, men jag förstår att det är jobbigt! Vill absolut inte skiljas från min 114060! Om du kan så behålla alla 3 :)

Märker du sen att 114060 knappt används så kommer känslorna svalna och du kan sälja den då :)

KenKun gillar detta.
  24. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Behåll din trio bestående av Subbar! Perfekta presenter till dina framtida kids! :) (du kan få adoptera mig...)

AJ92, Lillen, Savagear114 och 2 andra gillar detta.
  25. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Helt klart mig också! :D

26. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Klart du ska ha alla tre och sen komplettera med en helguldare med blå tavla. Tycker själv det är en utmärkt mix. Således behåll och köp en till. Säljer du kommer du bara slösa bort pengarna på nöjen.

Picke79 gillar detta.
  27. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Klockor är nöjen :)

28. Wemb

Wemb Friends of KS

Hulk och stekarsub, done deal!

Jag inbillar mig att en 114060 är lättare att lägga vantarna på än ovan nämnda, men jag har ju iofs rätt ofta fel :)

KenKun gillar detta.
  29. Bergaren

Bergaren Stadsbo

Tur att man själv inte står inför detta jobbiga dilemma! :cool::D

KenKun gillar detta.
  30. KenKun
    Trådstartare

KenKun Biskop

Det kan nog stämma, har tänkt i samma banor, att 114060 måste vara lättast att köpa tillbaka :)

Mårtenssons ur Brookfield