• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

submariner eller PO?!

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Hej alla nattugglor!
precis som rubriken lyder submariner eller PO? Fyller 25 snart och vill investera i en klocka för livet, eftersom jag är Omega fan så känns omegan för mig som ett solklart alternativ men om någon av er kan ändra mitt val, be my guest!

Självklart är sub en av de vackraste klockorna som har tillverkats, men omega är fortfarande omega och ligger nära hjärtat!

så vad tycker panelen att jag ska ge mig själv i 25års present?

MVH
mrMyagi
 

jabla

Sarlacc
En sub är en klassiker som aldrig kommer att kännas omodern. Och en Rolex är fortvarande en Rolex :)
 

Edin

Panerai
Om man nämner frasen "investera i en klocka för livet" är det i mina ögon redan avgjort.
Sub (punkt).

Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt varför jag själv inte har en men det är en annan fråga..

Edit:
Om man däremot har ett hjärta som klämtar för ett speciellt märke så ska man givetvis följa detta men sett historiskt så har ju en Sub alltid sett ut som en Sub och kommer troligen alltid se ut som en Sub..
 

JohanHLM

Rolex
Gillar du PO:n ska du såklart köra på den.
Jag hade själv valt Rollen pga. att den är klassisk, har ett bättre andrahandsvärde samt framförallt för att jag tycker den är mycket snyggare. Även om jag hade gillat PO:n skulle jag aldrig köpt en ny från AD eftersom den värdemässigt sjunker som en sten första året för att sedan stanna av ganska bra.
 

carlanton

Audemars
Jag tycker att Omegan är skitful, men det är upp till dig att välja. Värt att tänka på är kanske att Submarinerns design har varit aktuell i nästan 60 år och kommer att kännas fräsch i 60 år till.
 

Ricrob

Patek
JohanHLM skrev:
mrMyagi skrev:
vill lägga till att budgeten är 30 lax gärna lägre om det går!

För denna summa får du en ny PO eller en 10år gammal Rolex.
Gillar du nytt och fräscht är det definitivt PO som gäller

Skulle nog säga en 20 år gammal Sub.. Vad gäller valet så instämmer jag med fler ovan om att en Sub är en lämpligare "klocka för livet" och att "Rolex är Rolex" osv men som även sagt, känner du att PO'n talar mer till DITT hjärta så satsa på en PO. Och tro mig, du kommer ändå äga bägge sinom tid! ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tycker att Submarinern är mycket trevligare.

Men kanske är det så att din budget gör att en PO blir ett bättre val..
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Ricrob skrev:
JohanHLM skrev:
mrMyagi skrev:
vill lägga till att budgeten är 30 lax gärna lägre om det går!

För denna summa får du en ny PO eller en 10år gammal Rolex.
Gillar du nytt och fräscht är det definitivt PO som gäller

Och tro mig, du kommer ändå äga bägge sinom tid! ;)

Det är exakt det jag också tänkte, då lämpar en PO mer så kan man nog köpa sig själv en sub när man fyller 26 :p?!

om man skulle skita i designen på klockorna, vad finns det att säga om hjärtat (verket) av båda de klockorna? vad är för och nackdelar med både urverken?
har pratat med AD och han påstår att 8500 verket i PO är utav de bästa verken som gjorts! kan det stämma? hur kontrar då en 20 år gammal sub?
 

Josef B

Bestraffaren
mrMyagi skrev:
Ricrob skrev:
JohanHLM skrev:
mrMyagi skrev:
vill lägga till att budgeten är 30 lax gärna lägre om det går!

För denna summa får du en ny PO eller en 10år gammal Rolex.
Gillar du nytt och fräscht är det definitivt PO som gäller

Och tro mig, du kommer ändå äga bägge sinom tid! ;)

Det är exakt det jag också tänkte, då lämpar en PO mer så kan man nog köpa sig själv en sub när man fyller 26 :p?!

om man skulle skita i designen på klockorna, vad finns det att säga om hjärtat (verket) av båda de klockorna? vad är för och nackdelar med både urverken?
har pratat med AD och han påstår att 8500 verket i PO är utav de bästa verken som gjorts! kan det stämma? hur kontrar då en 20 år gammal sub?

Ja just att subben är 20 år gammal. Otrolig arbetshäst!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Min Sub 16610 från 1989 har samma urverk som på de nya keramiska tex 116610. Dvs Rolex inhouse 3135.
Det ska vara en av de absolut bästa.
Min drar ca 0.2 sek per dygn enligt watchcheck.

Omegas 8500 ska va riktigt bra också.

Tycker att du skall ha Sub.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Submariner, utan att ens överväga, med motiveringen att jag tycker designen på Suben tilltalar så mycket mera... De nya 116610 och 114060 är otroligt trevliga... Men köp den du tycker känns rätt..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är en Rolex kille men PO är också schysst. De nya PO lär vara mycket bra har jag
läst. Mitt tips: en PO från 2013 eller en 25 år gammal Sub.
 

SJ Smythe

Cartier
Har du provat båda? Storleken (tjockleken främst) blev deal breakern för mig. Hade PO2500 några år, nu Sub. Några mm hit eller dit gör större skillnad än man tror.

Kan vara svårt att känna av vilken storlek man föredrar om man inte haft klockan på sig en tid.
 

Isodor

Audemars
Om jag var dig skulle jag prova båda och sen välja därefter.

Jag provade båda hos AD och gick hem med en PO 8500, 42 mm.

Subban är en riktig klassiker dock.

Hade svårt att motivera subbans pris när jag höll dem sida vid sida.. Om jag ej visste prislapp hade jag trott PO skulle vara den dyrare.

Angående urverken så är båda väldigt bra. Cal 8500 är väl nyast och har fått extremt bra omdömen, men även Rolex verk är ju riktigt bra, av historien att dömma.

PO känns väldigt "modern dykare", Subban en "klassiker", men som sagt, prova i butik innan val ! Vilken du än väljer blir du nog nöjd ! : - )
 

JayJay

Rolex
Siubben är i mina ögon det givna svaret. På samma sätt tycker jag att det är givet att en klocka som köps för livslångt ägande ska köpas ny. Dessa två uppfattningar korrelerar ju dock inte i det här fallet.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Omega PO som jag skulle ha "hela livet" men sen började hänga på KS och Po är såld och jag letar efter en Sub/Gmt! Tack KS...................
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
PO varje dag, alla dagar. Speciellt om du kniper en 8500. Varför? Subben är ju så fruktansvärt tråkig och svennebanan.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
JayJay skrev:
På samma sätt tycker jag att det är givet att en klocka som köps för livslångt ägande ska köpas ny. Dessa två uppfattningar korrelerar ju dock inte i det här fallet.

Håller med. Min första Rolex köpte jag ny och med mitt namn på certet. Den säljer jag aldrig.

Svårt val detta, en Sub för 30k har troligen en del battle scars och stretch i länken. Inte kul alls om man dessutom tänkt ha den hela livet. Spara 15 lappar till och köp en 114060 eller en begagnad 116610LN. Den nya PO:n är kanonfin i finishen men hur kul är det när Omega byter ut sina modeller var femte år och sedan prånglar ut LE:s på allting.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Prova bägge & välj sedan!

Ny Omega hos AD & en 10-20 år gammal Sub finns det säkert nå´n KS:are som kan ställa upp & visa om du bjuder på en kopp kaffe.
Finns du i närheten av Motala, så har jag en -70-talare & en kompis en -90-talare (5513 resp. 14060 - båda i 30K klassen - dock ej till salu)

Eller oxå köper du en Omega nu eftersom det är den som tilltalar dig för tillfället.
Du fyller ju 30 & 40 & 50 oxå...

Lycka till!

(Jag förutspår följande scenario; ny Sub hos AD när du fyller 30, vintage Sub när du fyller 40 & en vintage Daytona när du fyller 50) :cool:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jokkmokkswe skrev:
PO varje dag, alla dagar. Speciellt om du kniper en 8500. Varför? Subben är ju så fruktansvärt tråkig och svennebanan.


Tjah.. Båda är ju inte direkt ovanliga även om Omega SMP och PO nog är lite mer på var mans arm. Jag undrar verkligen om alla 116610 man ser är äkta. Det finns numera riktigt bra kopior där skillnaden är nästan omöjlig att se.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om det är någon modellserie som är just svennebanan så är det Seamaster? Har haft typ 4 Seamasters så är ingen hatare men det där var så.. Fel.

Hur som, PO 8500 är en jävligt fin klocka med ett grymt urverk, dock är den inte tidslös för fem öre och är således inget bra alternativ som livet ut klocka.. En Aqua Terra är i så fall ett mkt bättre val från Omega.

Sub vinner den här matchen ganska enkelt enligt mig!
 
Topp