• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner Red 1680

johnson

Breitling
Hej klockfreaks,

Jag behöver lite råd från er. Jag har en Submariner Red 1680 från 1973.
2016-05-25 18.29.19.jpg
Jag köpte den av min morbror för 20 år sedan. Jag måste tyvärr sälja den eftersom jag behöver pengarna till den kostsamma sommaren. Det finns ingen box eller papper. Orginallänken (sliten plåtlänk) finns kvar. Jag har servat den två ggr på Nymans Ur. Senast för 5-6 år sedan tror jag. Kanske har kvitto någonstans.

Var säljer jag denna? Klocksnack, Kaplans, London? Hur mycket kan jag få? Ska jag vidta några åtgärder för att få mer betalt? Alltså service, byta glas (det har gått en flisa i glaser vid kl 6), putsa etc?

Mvh, Johnson
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen!:)
Fin klocka!
Lägg in samma post i avdelningen för vintage också så tror jag du har störst möjligheter att få bra svar!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trist att behöver sälja! Hur pass snabbt behöver du sälja den, skulle köra auktion om det inte är akut. Om akut skulle jag sälja här.
Avseende åtgärder så skulle jag göra så lite som möjligt och sälja rakt av så får köparen bestämma vad som skall göras! En rödsub spekulant borde veta va man köper och är kan då själv bestämma vad som skall göras!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Du kan först och främst förvänta dig att få massa bud på PM nu, som troligtvis är lägre än marknadsvärdet.

Angående klockan så är det inget toppexemplar. Den har sett ett par poleringar, och har flagningar i kanten på tavlan.
Väldigt snyggt vridringsinlägg dock, som kostar en del.

Jag har inte följt priserna på dessa det senaste, men skulle gissa på $10,000 typ. Lite svårt att avgöra utan fler bilder.
 

Snårtas

Rolex
Synd att du behöver sälja! Och synd att tavlan är skadad mellan kl 11 och 12. Lär dra ner värdet ordentligt :(
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ser mkt trevlig ut! Trist att behöva sälja.

Enklast borde vara att komma fram till ett hyfsat OK pris och försöka här på KS. Med rätt pris borde den kunna gå snabbt, dvs om man inte vill kräma ur sista öret.
 

Knypplarn

Cartier
Posta gärna lite mer information och bilder på klockan (och länken). Vad är det för serienummer på klockan (det räcker med de första siffrorna för att kunna göra en ungefärlig datering)?

Tycker inte att du behöver vidta några direkta åtgärder om du vill sälja klockan. Ägde senaste service rum för 5-6 år sedan är det dags igen, men överlåt det ansvaret till nya köparen. Ringen är väldigt trevlig men dessvärre ser tavlan ut att vara i ganska dåligt skick, det mesta av värdet i en rödsub sitter i tavlan.

Förstår om du behöver pengarna, men det sista jag hade gjort är att sälja klockan. Den är förmodligen värd mer för dig än vad någon annan är villig att betala.

Med bara en bild att utgå från skulle jag uppskatta värdet till ~90k (+/- 10k).

Min Röding säger hej! :)
14642597251241206506403.jpg
 
Senast ändrad:

johnson

Breitling
Serienummer på klockan är 3789582. Jag tror inte tavlan är i så dåligt skick som man kan tro av bilden (förutom skadan 55-60). Det mesta av skiftningarna på bilden är repor i glaset tror jag. Glaset är väldigt repigt och det beror väldigt mycket på hur man plåtar den förstås. I annan vinkel ser tavlan svart och fin ut för det mesta. Det kanske är en poäng att byta glas? Rent generellt är det ju dock en bruksklockasom som synes. Den har använts dygnet runt sedan den var ny. Hittar inte orginallänken men den var oanvändbar. Helt uttöjd.
2016-05-26 11.56.44.jpg
2016-05-26 11.54.38.jpg
2016-05-26 11.55.37.jpg
2016-05-26 12.01.35.jpg
2016-05-26 12.01.03.jpg
2016-05-26 11.59.46.jpg
 
Topp