• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner Red 1680

johnson

Breitling
Hej klockfreaks,

Jag behöver lite råd från er. Jag har en Submariner Red 1680 från 1973.
2016-05-25-18-29-19-jpg.323465
Jag köpte den av min morbror för 20 år sedan. Jag måste tyvärr sälja den eftersom jag behöver pengarna till den kostsamma sommaren. Det finns ingen box eller papper. Orginallänken (sliten plåtlänk) finns kvar. Jag har servat den två ggr på Nymans Ur. Senast för 5-6 år sedan tror jag. Kanske har kvitto någonstans.

Var säljer jag denna? Klocksnack, Kaplans, London? Hur mycket kan jag få? Ska jag vidta några åtgärder för att få mer betalt? Alltså service, byta glas (det har gått en flisa i glaser vid kl 6), putsa etc?

Mvh, Johnson
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Klassisk tråd. Få den värderad på kaplans och sälj den där i någon av deras kvalitesauktioner till hösten alternativt sälj den här efter att du fått den värderad av kaplans och forumexpertisen. Sälj inte förrän du fått den värderad. Synd med tavelsläppet 55-60. Serienr? Fler bilder?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tråkigt att du behöver sälja den pärlan. Jag skulle nöja mig med att byta glaset. Synd att du missade Kaplans auktion förra helgen. Det hade nog givit mest betalt. Med tanke på att du behöver pengarna så pass snart så är nog Klocksnack det bästa alternativet, men då behöver du fler inlägg för att få tillgång dit. Svårt att säga något om priset med endast tillgång till denna bild. Boetten ser lite åtgången ut i det övre högra hörnet. Du kommer säkert få PM med bud. Ta inte första bästa bud...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis Mr @johnson !
Du kommer säkert få bud på klockan här på KS som herrn ovan påpekat och du kan gärna posta dem här i tråden så får du råd av de som är inlästa på 1680. Håller med @Karatekid ovan, gör inget förhastat utan en vettig värdering.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
När vi ändå har diskussionen uppe hur pass mycket avdrag inbringar skadan på tavlan?
 

johnson

Breitling
Serienummer på klockan är 3789582. Jag tror inte tavlan är i så dåligt skick som man kan tro av bilden (förutom skadan 55-60). Det mesta av skiftningarna på bilden är repor i glaset tror jag. Glaset är väldigt repigt och det beror väldigt mycket på hur man plåtar den förstås. I annan vinkel ser tavlan svart och fin ut för det mesta. Det kanske är en poäng att byta glas? Rent generellt är det ju dock en bruksklockasom som synes. Den har använts dygnet runt sedan den var ny. Hittar inte orginallänken men den var oanvändbar. Helt uttöjd.
2016-05-26 11.56.44.jpg
2016-05-26 11.54.38.jpg
2016-05-26 11.55.37.jpg
2016-05-26 12.01.35.jpg
2016-05-26 12.01.03.jpg
2016-05-26 11.59.46.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Serienummer på klockan är 3789582. Jag tror inte tavlan är i så dåligt skick som man kan tro av bilden (förutom skadan 55-60). Det mesta av skiftningarna på bilden är repor i glaset tror jag. Glaset är väldigt repigt och det beror väldigt mycket på hur man plåtar den förstås. I annan vinkel ser tavlan svart och fin ut för det mesta. Det kanske är en poäng att byta glas? Rent generellt är det ju dock en bruksklockasom som synes. Den har använts dygnet runt sedan den var ny. Hittar inte orginallänken men den var oanvändbar. Helt uttöjd.
2016-05-26 11.56.44.jpg
2016-05-26 11.54.38.jpg
2016-05-26 11.55.37.jpg
2016-05-26 12.01.35.jpg
2016-05-26 12.01.03.jpg
2016-05-26 11.59.46.jpg
länken är nog bra att hitta, dessa går att renovera...
 

Calle med C

Panerai
Serienummer på klockan är xxxx. Jag tror inte tavlan är i så dåligt skick som man kan tro av bilden (förutom skadan 55-60). Det mesta av skiftningarna på bilden är repor i glaset tror jag. Glaset är väldigt repigt och det beror väldigt mycket på hur man plåtar den förstås. I annan vinkel ser tavlan svart och fin ut för det mesta. Det kanske är en poäng att byta glas? Rent generellt är det ju dock en bruksklockasom som synes. Den har använts dygnet runt sedan den var ny. Hittar inte orginallänken men den var oanvändbar. Helt uttöjd.
2016-05-26 11.56.44.jpg
2016-05-26 11.54.38.jpg
2016-05-26 11.55.37.jpg
2016-05-26 12.01.35.jpg
2016-05-26 12.01.03.jpg
2016-05-26 11.59.46.jpg

Schyst röding! Ett litet tips, redigera bort serienumret.

Som folk tidigare nämnt, hitta länken och ta Inga skambud från lyckosökare.

Jag skulle säga att det är bättre att sälja den över forumet istället för att låta en mellanhand tjäna pengar på din trista situation. Det finns dom som besitter väldigt bra kunskap här. Jag själv ej inkluderad, tyvärr.
 
Senast ändrad:
Håller med Calle, ta bort serienumret, få den värderat och kolla på Kaplans, här på KS. Du kan börja få en uppfattning av värde om du kollar Chrono24 och tidigare auktionen på Kaplans. Ta tiden du behöver för att samla all info och fundera på om det är värt att lägga pengar på att fixa den eller sälja som den är. Saknas lyspunkten?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser inga problem alls med att visa serienumret. Är bara att ladda hem valfri auktionskatalog om någon nu är intresserad av sånt.

Känns mer som en urban legend att folk råkat illa ut för att serienummer setts fullt på bilder på internet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skadan på tavlan sänker värdet men det är nog inte enbart en prisfråga. Vissa skulle aldrig köpa den oavsett pris och andra kan leva med det för att resten är fint.

Baserat av den enda bilden så skulle jag säga att jag tror att man kan få ut ca 80 för den om den har sin 9315 originallänk. Riktigt fina går för 120-130 och denna har en något skadad tavla och halvtrött polerad boett. Allt som allt en fin brukssub.

Skadan går att laga då den knappt kommer att märkas. Om man nu är på det humöret.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hade en motsv 1680 med ser 3.695 med samma Mark V tavla.....med liknande färgsläpp vid 55 min. Den var visserligen nyservad och i bra skick i övrigt.....inte forumets finaste....men bra. Fick ca 75k för den och det är visserligen 3-4 år sedan. 3.7 milj är väl gränsen för en viss krets nördar......andra säger upp mot 5 milj....tror Per ligger bra i sin bedömning....
 

Calle med C

Panerai
Tack. Varför ta bort nr? Och hur gör man? Fattar inte hur man redigerar inlägg!

Ser inga problem alls med att visa serienumret. Är bara att ladda hem valfri auktionskatalog om någon nu är intresserad av sånt.

Känns mer som en urban legend att folk råkat illa ut för att serienummer setts fullt på bilder på internet.

Jag har bara fått för mig att det inte är bra att skylta med det. Speciellt med tanke på allehanda bluffmakare som existerar inom klockvärlden. Det kanske bara är jag som är paranoid, men varför göra det lättare för dom att lura folk? Att dom skrev ut hela serienummer i auktionskataloger visste jag faktiskt inte!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har bara fått för mig att det inte är bra att skylta med det. Speciellt med tanke på allehanda bluffmakare som existerar inom klockvärlden. Det kanske bara är jag som är paranoid, men varför göra det lättare för dom att lura folk? Att dom skrev ut hela serienummer i auktionskataloger visste jag faktiskt inte!
Vad exakt kan man göra med en full serial som man inte kan göra med en maskerad?
 

Calle med C

Panerai
Vad exakt kan man göra med en full serial som man inte kan göra med en maskerad?

Det finns tyvärr gott om godtrogna personer. Har man stulna bilder och dessutom ett serienummer, samtidigt som man kräver förskottsbetalning, finns det säkerligen inte bara en som person som kan tänkas gå i den fällan. Tankarna går även till kopior/frankens.

Summa summarum: jag skulle personligen inte skriva ut mina serienummer och jag ville bara trådskaparen väl.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns tyvärr gott om godtrogna personer. Har man stulna bilder och dessutom ett serienummer, samtidigt som man kräver förskottsbetalning, finns det säkerligen inte bara en som person som kan tänkas gå i den fällan. Tankarna går även till kopior/frankens.

Summa summarum: jag skulle personligen inte skriva ut mina serienummer och jag ville bara trådskaparen väl.
Naiva köpare går nog på nitar ändå. Förfalskare kan väl lämpligtvis fylla i valfritt serienummer anyway? Inte som att det är en hemlighet vilka nummersekvenser olika modeller har.

Men absolut. Fyll inte ut det om du inte vill. Det är dock ingen risk för trådstartaren att skriva ut sitt serienummer här i tråden. :)
 

poormans

Rolex
Vad exakt kan man göra med en full serial som man inte kan göra med en maskerad?

någon mindre ärlig person rippar bilderna, serienr och köra ett försäkringsbedrägeri,

visserligen bara läst om det på VRF men verkar hända, tex någon som lämnat sin klocka, de haft nykvitto på, till RSC för att få svaret tillbaka att klockan är stulen enligt deras register

tror iofs att vanligaste bedrägeriet är anmäla en klocka man redan äger och sen sälja klockan ifråga
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
någon mindre ärlig person rippar bilderna, serienr och köra ett försäkringsbedrägeri,

visserligen bara läst om det på VRF men verkar hända, tex någon som lämnat sin klocka, de haft nykvitto på, till RSC för att få svaret tillbaka att klockan är stulen enligt deras register

tror iofs att vanligaste bedrägeriet är anmäla en klocka man redan äger och sen sälja klockan ifråga
Som sagt, mest en urban legend. Om det du nämner inträffar så utgår jag ifrån att det är rätt enkelt att fixa. Då är ett betydligt större problem om man faktiskt köper en klocka som varit stulen eller försäkringsfuskad. Och det är inget jag heller läst om ofta. :)
 

poormans

Rolex
Som sagt, mest en urban legend. Om det du nämner inträffar så utgår jag ifrån att det är rätt enkelt att fixa. Då är ett betydligt större problem om man faktiskt köper en klocka som varit stulen eller försäkringsfuskad. Och det är inget jag heller läst om ofta. :)

Det händer väl oxå med jämna mellanrum, var väl någon här som råkade ut för det, jag tror klockan kom ifrån en pantbank ifrån början,
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det händer väl oxå med jämna mellanrum, var väl någon här som råkade ut för det, jag tror klockan kom ifrån en pantbank ifrån början,
Mjo men det är ju helt andra problem än att man postar fullt serienummer på nätet. :)

Köper man klockor via suspekta människor på Blocket/Tradera eller via pantbanker så är det större risk än att köpa via auktionshus/handlare/samlare. Ingen jättenyhet. Skulle dock säga att risken i sig är rätt liten om man vet vad man gör och inte är allt för naiv.
 

poormans

Rolex
absolut men något jag alltid hört sen jag började hänga på vrf är att det är ok att ge de första siffrorna/bokstav för åldern resten är onödigt att lägga ut
så jag tror jag kommer att fortsätta med det.
 

Calle med C

Panerai
Naiva köpare går nog på nitar ändå. Förfalskare kan väl lämpligtvis fylla i valfritt serienummer anyway? Inte som att det är en hemlighet vilka nummersekvenser olika modeller har.

Men absolut. Fyll inte ut det om du inte vill. Det är dock ingen risk för trådstartaren att skriva ut sitt serienummer här i tråden. :)

Du har givetvis rätt i det första, men vad jag ville få fram dock är, som sagt, att det enbart underlättar för skojare när man bokstavligt talat ger dom diverse uppgifter.
T ex. hur många annonser med stulna bilder har man inte sett där det är uppenbart att personen försöker lura folk på pengar. Det känns enbart onödigt att skylta med personliga saker/uppgifter som kan användas av bedragare/tjuvar.

Nåväl, ursäkta för OT.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
- Och det kommer att regna 12 mm den 6 juni på fina gatan i Stockholm. Intressant att du just avskaffat faktor x under en auktion. Eller är finns en dold agenda, eller något annat lurt med ditt påstående?

Jag vet inte men kanske är just red sub en klocka jag pluggat in.... Är inte den första jag hjälpt med det och jag finner din insinuation rejält oförskämd.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
- Och det kommer att regna 12 mm den 6 juni på fina gatan i Stockholm. Intressant att du just avskaffat faktor x under en auktion. Eller är finns en dold agenda, eller något annat lurt med ditt påstående?

Är det så att du har hela Viggen-diskussionen i bakhuvudet? I sådana fall tror jag att att en röd sub är betydligt enklare att prissätta, speciellt när det i detta fall inte handlar om NOS eller ett perfekt skick, så sannolikheten att den skulle sätta prisrekord på Kaplans är nog nära noll.
 
  • Like
Reactions: Ako
Topp