• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

JB_XII

Rolex
Jag är en nybörjare, men kul att kika runt bland modellerna.

Är det bara datumet som skiljer sig mellan 114060 och 116610? :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tack för svaret :)
Finns det någon annan modell på samma klocka? Lät nog lite luddigt, men hoppas du förstår vad jag menar :)
Seadweller är väl en variant av submariner skulle man väl kunna säga.
IMG_0174.JPG
 

JB_XII

Rolex
116610LV, 116613LN/LB, 116618LN/LB, samma som 116610LN Fast andra färger samt material :)

Snyggt! Jo, jag har kikat på de också. Men Blått/Guld, Guld, Svart/Guld... det blir för "stek" för mig haha :) Min övriga image klarar inte av att bära upp något sådant ;)

Kanske missförstår vad du är ute efter men har du kollat in de femsiffriga referenserna som har en mindre biffig boett?

Absolut, men så som jag förstått det så har de 6-siffriga modellerna blivit väldigt uppgraderade. Jag gillar absolut inte ändlänken på de 5-siffriga(glappet), t.ex 14060m...
 
Absolut, men så som jag förstått det så har de 6-siffriga modellerna blivit väldigt uppgraderade. Jag gillar absolut inte ändlänken på de 5-siffriga(glappet), t.ex 14060m...
Uppgraderade i allt utom caset. Maxi är för klossigt för min smak och taniga handleder. Men har du inga problem med maxi caset får du definitivt en bättre länk.
 
Funderar på det där med att keramiskt är bättre. Det åldras ju inte. Hur kommer det se ut när klockan har ett gäng år på nacken och allt annat förhoppningsvis har fått en schysst patina medans vridringen ser ny ut?
 

JB_XII

Rolex
Sexsiffriga referenser är en styggelse!
Stod ut med min i nån månad innan den flippades, kunde inte förlika mig med den klossiga boetten.
116610 LN
IMG_0899.JPG

16800
IMG_1047.JPG

Nu när du visar skillnaden på bilderna så tycker jag nog också att 114060 framstår som fyrkantig i boetten.
Finns det en modell utan datum som är motsvarigheten till 16800?
Och finns det modeller med samma uppgraderingar som 114060 men som inte är lika "fyrkantig" i boetten?
 
Nu när du visar skillnaden på bilderna så tycker jag nog också att 114060 framstår som fyrkantig i boetten.
Finns det en modell utan datum som är motsvarigheten till 16800?
Och finns det modeller med samma uppgraderingar som 114060 men som inte är lika "fyrkantig" i boetten?
14060 har samma boett som 16800/1680/168000/16610/5513 etc, dock utan uppgraderingarna som 114060 har.
Vill du inte ha datum och den "slankare" boetten så är 14060 ett utmärkt val.
Disclaimer: Boetterna kan ha fått vissa uppgraderingar/små skillnader på dessa referenser men du slipper klossigheten.
Här får gärna någon referens ninja rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Jo, jag har kikat på de också. Men Blått/Guld, Guld, Svart/Guld... det blir för "stek" för mig haha :) Min övriga image klarar inte av att bära upp något sådant ;)



Absolut, men så som jag förstått det så har de 6-siffriga modellerna blivit väldigt uppgraderade. Jag gillar absolut inte ändlänken på de 5-siffriga(glappet), t.ex 14060m...
Du får samma funktionalitet förutom microjusteringslås i en 16610T, alltså en 16610 efter 2000, såklart desto senare desto bättre skick
 

JB_XII

Rolex
finns inget aktuellt listpris på 14060 då den slutade produceras 2011 om jag inte minns fel? Det listpriset är dock garanterat väsentlig lägre än 114060:s nuvarande

Läste i någon tråd från förr att det senaste listpriset var 48k innan den togs bort.
Kikade lite på C24 nu och det skiljer väl sig 8-10k mellan modellerna, värt?

Som sagt, enda som stör mig egentligen är länken... kanske inte värt 10k upp för att ordna, men samtidigt så vill man inte investera 42-45k i något man stör sig på
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Alltså, jag tycker att du borde åka till en AD och prova 114060 innan du bestämmer dig. Jag vet att det är många som gillar det femininare intrycket av 14060 men 114060 är en så pass mycket bättre klocka att det oklokt att inte åtminstone prova hur den känns på innan man bestämmer sig för 14060.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Läste i någon tråd från förr att det senaste listpriset var 48k innan den togs bort.
Kikade lite på C24 nu och det skiljer väl sig 8-10k mellan modellerna, värt?

Som sagt, enda som stör mig egentligen är länken... kanske inte värt 10k upp för att ordna, men samtidigt så vill man inte investera 42-45k i något man stör sig på
listpris på 114060 är väl ung 68k eller menar du marknadspris? Instämmer att det ska kännas rätt om man slantar upp dock.
 
Topp