• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Så har du båda eller bytte du upp dig till 114060 igen?

Berätta gärna för- och nackdelar enligt din erfarenhet.
Nej, jag sålde min 116610, gick till NOS 14060 & sen 114060. Jag skrev inte så överdrivet tydligt, sorry.

Storleksmässigt gillar jag femsiffriga caset mer, men känslan i 114060 vinner. Länken (93150) på 14060 är långt ifrån lika trevlig som den nya med glide-lock & det är en deal breaker för min del. 14060 satt på nato hela tiden, just för att jag inte kom överens med länken. Trivs man med länken är det bara att köra.

Jag jagade i alla fall det femsiffriga caset för att hitta en mer mångsidig klocka & det är den (kläder, proportioner osv), men i slutändan var den inte lika trevlig att bära som SubC. Och vad fan, 40 mm sportklocka som 40 mm sportklocka.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har någon gjort resan från en nyare SubC till äldre referens?
Jag har en 116610LN idag som jag är toknöjd med, men kan inte låta bli att få en sjuklig hunger efter en 5-siffrig motsvarighet (så sen årsmodell som möjligt och helst N.O.S) då jag ser alla foton på hur bra den klockan gör sig på olika straps.

Jag är dock rädd att jag skulle sakna det mer gedigna bygget på SubC i jämförelse. De äldre subs jag sett och känt på har ju haft en närmast leksaksaktig känsla i länken t ex.
Och nej, jag har inte råd att äga båda samtidigt.

Ett inlägg är värdelöst utan bilder så här kommer en:
IMG_4657.JPG

Har haft en 14060 och gillade den skarp. Däremot så är den lite varken eller... dvs inte lika charmig som de fyrsiffriga och inte lika bra som de sexsiffriga. Det enda den har som talar för den i jämförelse med fyr- och sexsiffriga är priset.
Skulle råda dig att antingen behålla din SubC eller satsa på en 1680/5513 (möjligtvis en 16800 med målade index.) Men å andra sidan så kan du ju alltid prova och gillar du det inte så säljer du och köper tillbaka en SubC. Priserna är ju stabila så någon större förlust lär du inte göra.
@leben har tex en hyggligt prissatt 14060ute nu https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-14060-år-2001-priced-to-sell.63901/
 

t-h-e-p-i.m-p

Breitling
Har någon gjort resan från en nyare SubC till äldre referens?
Jag har en 116610LN idag som jag är toknöjd med, men kan inte låta bli att få en sjuklig hunger efter en 5-siffrig motsvarighet (så sen årsmodell som möjligt och helst N.O.S) då jag ser alla foton på hur bra den klockan gör sig på olika straps.

Jag är dock rädd att jag skulle sakna det mer gedigna bygget på SubC i jämförelse. De äldre subs jag sett och känt på har ju haft en närmast leksaksaktig känsla i länken t ex.
Och nej, jag har inte råd att äga båda samtidigt.

Ett inlägg är värdelöst utan bilder så här kommer en:
IMG_4657.JPG

instämmer; dem gamla subbarna är rassliga och tråkiga.
klassisk men överskattad klocka! Tycker inte alls dem är värda 40-50 lax.

dessutom kommer den lilla klockan se töntig ut på din manliga handled ;)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
...Storleksmässigt gillar jag femsiffriga caset mer, men känslan i 114060 vinner. Länken (93150) på 14060 är långt ifrån lika trevlig som den nya med glide-lock & det är en deal breaker för min del. 14060 satt på nato hela tiden, just för att jag inte kom överens med länken. Trivs man med länken är det bara att köra.
Jag jagade i alla fall det femsiffriga caset för att hitta en mer mångsidig klocka & det är den (kläder, proportioner osv), men i slutändan var den inte lika trevlig att bära som SubC. Och vad fan, 40 mm sportklocka som 40 mm sportklocka.

Tack för dina synpunkter! Det är lite det jag är rädd för - att jag i praktiken kommer att tycka att 6-siffrigt är härligare men att jag nu sitter och är kär i bild på de äldre modellerna på olika straps.

Har haft en 14060 och gillade den skarp. Däremot så är den lite varken eller... dvs inte lika charmig som de fyrsiffriga och inte lika bra som de sexsiffriga. Det enda den har som talar för den i jämförelse med fyr- och sexsiffriga är priset.
Skulle råda dig att antingen behålla din SubC eller satsa på en 1680/5513 (möjligtvis en 16800 med målade index.) Men å andra sidan så kan du ju alltid prova och gillar du det inte så säljer du och köper tillbaka en SubC. Priserna är ju stabila så någon större förlust lär du inte göra.

Tack!

instämmer; dem gamla subbarna är rassliga och tråkiga.
klassisk men överskattad klocka! Tycker inte alls dem är värda 40-50 lax.

dessutom kommer den lilla klockan se töntig ut på din manliga handled ;)

Tack för input!

Drömmen vore en Rolex 5513 vad gäller estetik men med dagens teknik och kvalité.

+1
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tack för dina synpunkter! Det är lite det jag är rädd för - att jag i praktiken kommer att tycka att 6-siffrigt är härligare men att jag nu sitter och är kär i bild på de äldre modellerna på olika straps.



Tack!



Tack för input!



+1
Så var det för min del. Jag är glad att jag bockade av modellen & gick vidare utan tokiga tankar. Och som många säger kan det vara roligare att verkligen köp en vintage-pjäs, när känslan är densamma.
 

Snilsson

Cartier
Vad är rimlig prisklass på en bra 116610 i dagens läge? Fullset inget krav från min sida.

Tycker priserna spretar väldigt mycket och det är svårt att avgöra vad som är rimligt för en bra klocka.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vad är rimlig prisklass på en bra 116610 i dagens läge? Fullset inget krav från min sida.

Tycker priserna spretar väldigt mycket och det är svårt att avgöra vad som är rimligt för en bra klocka.
Närmare 60 och uppåt skulle jag säga spontant. Skulle rekommendera att lägga på nån tusing för att få en nyare klocka och på så sätt få del av 5-års garantin.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vad är rimlig prisklass på en bra 116610 i dagens läge? Fullset inget krav från min sida.

Tycker priserna spretar väldigt mycket och det är svårt att avgöra vad som är rimligt för en bra klocka.

Närmare 60 och uppåt skulle jag säga spontant. Skulle rekommendera att lägga på nån tusing för att få en nyare klocka och på så sätt få del av 5-års garantin.
PlusWatch tar 67.5K för sprillans nya i lager och list är 75.8K. Varför skulle man köpa en 5 år gammal beg för 60K då?
Även om jag håller med, det är vad prisnivån verkar vara... sjukt nog.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
PlusWatch tar 67.5K för sprillans nya i lager och list är 75.8K. Varför skulle man köpa en 5 år gammal beg för 60K då?
Även om jag håller med, det är vad prisnivån verkar vara... sjukt nog.
Precis, garantin och det faktum att servicen ligger 5 år längre fram i tiden gör att det finns anledning att fundera på nyköp. Samtidigt så kanske man vet med sig att man kommer flippa inom några månader och då spelar det ju ingen större roll. De verkar ju som sagt säljas relativt lätt för dessa priser.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Min nya 116610:a gör ett klickliknande ljud när jag vrider upp den. Är det är det meningen, eller är något fel? Läst runt lite och enligt några beror det på att det är tillräckligt "laddad". Stämmer detta?
 

Quality

Breitling
Min nya 116610:a gör ett klickliknande ljud när jag vrider upp den. Är det är det meningen, eller är något fel? Läst runt lite och enligt några beror det på att det är tillräckligt "laddad". Stämmer detta?
Min 114060 och kollegans 116710 klickar med vid uppvrid. Men jag vet inte om det är för att de är "fulladdade". Men jag skulle säga det är fullt normalt i alla fall.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag är sjukt nöjd med min seadwelller (16600) men har nu nästan helt bestämt mig för att jaga rätt på en 116610LN eller LV. Ni som har haft en Hulk? Tröttnar man på det gröna?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag tröttnade iaf på det gröna o köpte en LN igen. Ångrar inte det.

Fantastiskt klocka men passar inte mina brudhandleder ;).

Jag funderar på kanske sälja den men om jag gör det kommer jag ångra mig i framtiden, det vet jag.
Har inte tröttnat men är svår att matcha med kläder, så ingen OWG klocka.
Kommer komplettera med en day-date.

Väntar.JPG

Stort tack. Jag funderar själv lite på detta. Men är så sugen på den gröna, men har den där smygande misstanken om att man tröttnar på den färgmässigt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag är sjukt nöjd med min seadwelller (16600) men har nu nästan helt bestämt mig för att jaga rätt på en 116610LN eller LV. Ni som har haft en Hulk? Tröttnar man på det gröna?
Jag kan bidra med lite negativ energi. Min enda dyrare klocka jag köpt helt ny var en LV när de var rätt nya för rätt många år sedan nu. Arbetskollegan på jobbet sa att känslan av en ny är oslagbar. Så jag köpte en ny. Höll inte med. Dagen efter hade jag bestämt mig att sälja den. Så snabbt tröttnade jag på grönt. Rekordsnabbt även för mig och Rolex. 35 har jag för mig att jag fick, tappade över 10 laxar iallafall. Huua ;)
 
Topp