• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Suck, rån igen........

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jonte73

Audemars
Nu sitter jag inte på statistiken, men jag kan meddela att vi från blåljus-sidan inte lägger ner särskilt mycket tid och utredning på enskilda klockstölder. Oftast rubriceras ju dessa typer av brott som just stölder/fickstölder då det sker helt utan våld eller hot (då det blir rån). Finns det inte bra vittnen / kameraövervakning som styrker gärningen i sig är det i princip lika med att lägga ner. Krassa verkligheten med resursläget. Så det man får hoppas på är att den här typen av stöldgods förr eller senare dyker upp någon annanstans. Men då har ju skadan redan hunnit ske (självrisk, försäkringsärende, pappersarbete, huvudvärk, gråt osv). Dessutom har ju ursprungsgärningsmannen hunnit göra sig av med sitt stöldgods för längesen.

Det man får tänka på är att dyra lyxklockor sällan lyckas säljas till vettiga "rena" människor utan box, cert, tveksam historia osv. Det säger sig självt att det oftast är andra kriminella som köper dessa till vrakpriser. Har man tur får Kronofogden i samarbete med Polisen tag i dessa vid olika tillslag men vad spelar det för roll vid det läget, de fortsätter ju sin brottsliga bana ändå tack vare Sveriges rättsväsende där det lönar sig att begå brott.

Senast ett par veckor sedan hade vi åtminstone två stycken klockrån i Sundbyberg, där män följt efter folk från krogen och rånat dessa utanför sina hem på sina klockor under knivhot. I dessa fall var det iögonfallande blingiga Rolexklockor - och rånarna fick med sig ruggigt värdefulla klockor.

Vad kan man göra åt detta? Sunt förnuft. Minimera exponeringen av attraktivt byte då du är ensam och oskyddad, berusad osv. Man skall ju givetvis kunna köpa och bära det man vill - precis som att en tjej skall få gå klädd som hon vill utan att bli våldtagen för det - men man måste vara medveten om att man ökar riskerna för att bli utsatt för brott då människor fungerar på det sättet. Ser en tillräckligt motiverad gärningsman ett tillräckligt attraktivt byte som denne utan någon större ansträngning kan tilltvinga sig så är risken stor att det blir så.
Och jag från rättegångssidan håller med .
Det är ett fåtal case jag känner till med ovanstående modus som hamnar i rätten.

De som döms är oftast hälare eller misstänkta för annan brottslighet där klockor har dykt upp i nån husis med en mängd annat gods.

Det är mycket ovanligt att dessa klock/ficktjuvar grips. Det krävs i princip att de grips på bar gärning .

Det som framkommit är att de som sysslar med ovanstående stölder är mycket rörliga i hela Europa och är således mycket svåra att få tag i .
Tyvärr.
 

wotan

Rolex
Och jag från rättegångssidan håller med .
Det är ett fåtal case jag känner till med ovanstående modus som hamnar i rätten.

De som döms är oftast hälare eller misstänkta för annan brottslighet där klockor har dykt upp i nån husis med en mängd annat gods.

Det är mycket ovanligt att dessa klock/ficktjuvar grips. Det krävs i princip att de grips på bar gärning .

Det som framkommit är att de som sysslar med ovanstående stölder är mycket rörliga i hela Europa och är således mycket svåra att få tag i .
Tyvärr.
det här visar hur jäkla sjukt vårt samhälle är. resurser läggs inte på brott som drabbars "svensson". däremot finns det resurser när driftiga och samhällsintresserade personer startar upp medborgargarden för att städa upp.
 

Jonte73

Audemars
det här visar hur jäkla sjukt vårt samhälle är. resurser läggs inte på brott som drabbars "svensson". däremot finns det resurser när driftiga och samhällsintresserade personer startar upp medborgargarden för att städa upp.
Tell me about it .
Har varit med ett tag ;-)

Ang medborgargarden såååå, har jag ingen kommentar eg mer än att skall man åtnjuta ett samhälles alla fördelar så skall man också följa dess lagar !
Enkelt .
 

wotan

Rolex
Tell me about it .
Har varit med ett tag ;-)

Ang medborgargarden såååå, har jag ingen kommentar eg mer än att skall man åtnjuta ett samhälles alla fördelar så skall man också följa dess lagar !
Enkelt .
Problem är att samhället bevisligen inte kan upprätthålla lagar och regler. Då är det ens medborgerliga plikt att ta tag i problemet.
 

JohnDoe

Rolex
Det märkliga är att buset har frikort men den som försvarar sig döms hårdare eftersom det är synd om de kriminella enligt gammal sosselogik från 60 talet när "allt var samhällets fel". Polisen har aldrig tid att rycka ut när Svensson blir rånad men när Svensson försvarar sig finns det 50 poliser redo att hjälpa den stackars kriminella rånaren. Nä, bättre i USA där man har rätt att försvara sig. Svensk polis ogillar naturligtvis detta eftersom de får konkurrens om våldsmonopolet.
 

wotan

Rolex
Det märkliga är att buset har frikort men den som försvarar sig döms hårdare eftersom det är synd om de kriminella enligt gammal sosselogik från 60 talet när "allt var samhällets fel". Polisen har aldrig tid att rycka ut när Svensson blir rånad men när Svensson försvarar sig finns det 50 poliser redo att hjälpa den stackars kriminella rånaren. Nä, bättre i USA där man har rätt att försvara sig. Svensk polis ogillar naturligtvis detta eftersom de får konkurrens om våldsmonopolet.
Man kan tydligt se på fotbollsderbyn att polisen mer än gärna framkallar störningar så att dom får veva loss. Poliser är huliganer i uniform!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Problem är att samhället bevisligen inte kan upprätthålla lagar och regler. Då är det ens medborgerliga plikt att ta tag i problemet.

Vill du verkligen ha ett sådant samhälle? Anarki? Folk går runt och tar lagen i egna händer (hur förvriden och ickefungerande den än är i Sverige). Jag förstår att du är frustrerad - det är många av oss - men tänk till lite innan du uttrycker dig.
Jag skulle vilja höra mer konkret hur du tänker "ta tag i problemet" utan att det blir Flashbacknivå på det.

Det märkliga är att buset har frikort men den som försvarar sig döms hårdare eftersom det är synd om de kriminella enligt gammal sosselogik från 60 talet när "allt var samhällets fel". Polisen har aldrig tid att rycka ut när Svensson blir rånad men när Svensson försvarar sig finns det 50 poliser redo att hjälpa den stackars kriminella rånaren. Nä, bättre i USA där man har rätt att försvara sig. Svensk polis ogillar naturligtvis detta eftersom de får konkurrens om våldsmonopolet.

Du får jättegärna ingripa som vanlig Svensson då du ser att någon blir rånad. Du får överta nödvärnet från den stackaren om det är en pågående händelse. Det är mer än välkommet.

Man kan tydligt se på fotbollsderbyn att polisen mer än gärna framkallar störningar så att dom får veva loss. Poliser är huliganer i uniform!

Snälla..

Så du tycker att drägget ska få göra vad dom vill för att våra politiker och poliser saknar handlingskraft?

Det är inte poliser som saknar handlingskraft. Det är brist på resurser som läggs på helt fel saker (politiker som är att skylla på för detta, inte poliser. Politiker är även de högsta cheferna..)

Tro mig - poliser på gatan vill inget hellre än att gripa våldsbrottslingar. De gånger man lyckas göra det (oftare än ni säkert tror) så hinner buset släppas ut från arrestcellen innan man ens hunnit skriva klart rapporterna. Tacka åklagarna och rättsväsendet för det.
 

JohnDoe

Rolex
Och sen ses vi på ett häkte nära mig ;-)
Förstår dig men håller inte med .
Gott så .
Nej det är ju exakt det här som är ett arv från 60-talet, svensson ska hålla käft och ta emot en kniv i magen för det är synd om kriminella. I sverige skyddas de kriminella av polisen så att de har fritt spelrum att råna,mörda och våldta. Allt med politikernas och rättsväsendets goda minne. Om svensson får upp ögonen för hur sjukt de svenska systemet är skulle alla politiker och rättsväsende snabbt kastas ut. Så av ren självbevarelsedrift slår politiker och rättsväsende fort ned varje försök från svensson att freda sig.
 
  • Like
Reactions: PCB

Jonte73

Audemars
Så du tycker att drägget ska få göra vad dom vill för att våra politiker och poliser saknar handlingskraft?
Nej !
Polisen gör vad de kan efter de förutsättningar de ges .
Och politikerna som styr cirkusen är det vi som väljer .

Dessa individer som sliter dygnet runt på våra gator skall premieras så att de orkar fortsätta .
Detta gäller oss i min branch också, vi
ser och städar skiten varje dag .

Ang drägget så får de vad de skall ha så småningom.
Självklart vill jag inte att de skall få härja fritt. Jag och andra gör vad vi kan för att de skall hamna där de hör hemma.
Vad gör ni ?
 

Jonte73

Audemars
Nej det är ju exakt det här som är ett arv från 60-talet, svensson ska hålla käft och ta emot en kniv i magen för det är synd om kriminella. I sverige skyddas de kriminella av polisen så att de har fritt spelrum att råna,mörda och våldta. Allt med politikernas och rättsväsendets goda minne. Om svensson får upp ögonen för hur sjukt de svenska systemet är skulle alla politiker och rättsväsende snabbt kastas ut. Så av ren självbevarelsedrift slår politiker och rättsväsende fort ned varje försök från svensson att freda sig.
Det är vi som väljer hur vi vill ha det .
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
hur fungerar det med anmälning av klockor i dessa sammanhang, gissar att man får uppge serienummer osv till polis och F-bolag som sedan kontaktar AD osv?
Tänker på hur vidareförsäljning fungerar, inte kul att köpa en klocka som sedan när du ska serva den blinkar rött hos AD om att den är stulen och vad händer egentligen då??
Det kallas godtrosförvärv av lösöre. Förvärvaren får äganderätt till klockan om han fått den i sin besittning och var i god tro, GFL 2§ :)
 

Jonte73

Audemars
MQUOTE="osverigeo, post: 1312650, member: 7981"]Det kallas godtrosförvärv av lösöre. Förvärvaren får äganderätt till klockan om han fått den i sin besittning och var i god tro, GFL 2§ :)[/QUOTE]

Ändrades 2003 :nailbiting:

https://lagen.nu/1986:796
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Vill du verkligen ha ett sådant samhälle? Anarki? Folk går runt och tar lagen i egna händer (hur förvriden och ickefungerande den än är i Sverige). Jag förstår att du är frustrerad - det är många av oss - men tänk till lite innan du uttrycker dig.
Jag skulle vilja höra mer konkret hur du tänker "ta tag i problemet" utan att det blir Flashbacknivå på det.


Du får jättegärna ingripa som vanlig Svensson då du ser att någon blir rånad. Du får överta nödvärnet från den stackaren om det är en pågående händelse. Det är mer än välkommet.



Snälla..



Det är inte poliser som saknar handlingskraft. Det är brist på resurser som läggs på helt fel saker (politiker som är att skylla på för detta, inte poliser. Politiker är även de högsta cheferna..)

Tro mig - poliser på gatan vill inget hellre än att gripa våldsbrottslingar. De gånger man lyckas göra det (oftare än ni säkert tror) så hinner buset släppas ut från arrestcellen innan man ens hunnit skriva klart rapporterna. Tacka åklagarna och rättsväsendet för det.

Då polisen inre har tillräckliga resurser så bör medborgarna få patrullera gator och torg. Senast det hände i stockholm(polisen kan inte göra något åt exempelvis gängen från Nordafrika som härjar i Sthlm då dom påstår sig vara barn) så fanns det helt plötsligt jättestora resurser som kunde ingripa mot the good guys.(iofs har jag hört från ett flertal poliser att dom helst skulle låtit gardet fortsätta städa upp ) det är skillnad på "anarki" och medborgargarden.

Ingripa i nödsituationer är vi ett stort kamratgäng som är utbildade i. Vi har egna självförsvarsseminarium där vi bl.a. Även utbildat oss angående nödvärn och hur vi får göra i nödsituationer.

Jag stödjer dig till 100% att problemet sitter hos politikerna(och idioterna som röstat på dom).

Gällande fotboll/Hockeyderbyn: jag tar inte med mina barn på dessa längre (trots publikfesten) då hela situationen utanför är för hotfull. Det är bara en fråga om tid innan polisen tar kål på någon.

Jag vill avsluta med att tillägga: det är era egna fel att Sverige är som det är idag. Röstar man på samma skit år in och år ut så blir det såhär. Våga rösta på något annat för att få förändring(vad som helst utanför sjuklövern).
 
  • Like
Reactions: PCB

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Skönt att det finns vigilantes här
dob-and-beth-on-the-hunt.jpg
:hilarious::stop:
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Jag vill avsluta med att tillägga: det är era egna fel att Sverige är som det är idag. Röstar man på samma skit år in och år ut så blir det såhär. Våga rösta på något annat för att få förändring(vad som helst utanför sjuklövern).
Sen att det inte, enligt mig, finns något vettigt och seriöst alternativ till "sjuklövern" är en annan sak.

OnT: Tråkigt att en inte ska kunna ha på sig finare klockor vid utgång osv, har inte haft det på länge just för att inte trigga någon.
Då minskar risken avsevärt, fortfarande tråkigt att jag behöver göra det valet såklart.
Mer resurser till polisen är absolut välkommet, dock rätt så övertygad att problemet ligger djupare än så.
 

wotan

Rolex
Sen att det inte, enligt mig, finns något vettigt och seriöst alternativ till "sjuklövern" är en annan sak.

OnT: Tråkigt att en inte ska kunna ha på sig finare klockor vid utgång osv, har inte haft det på länge just för att inte trigga någon.
Då minskar risken avsevärt, fortfarande tråkigt att jag behöver göra det valet såklart.
Mer resurser till polisen är absolut välkommet, dock rätt så övertygad att problemet ligger djupare än så.
sjuklövern är de mest oseriösa partierna i dagsläget.
 
sjuklövern är de mest oseriösa partierna i dagsläget.

Svårt att förstå många bekantas gnäll över samhällsutvecklingen. Fattar inte folk som gnäller men röstat fram detta, en röst på M är en röst på S/MP i dagens demokratur. Och nej jag röstar inte SD, alltid samma tjat!

För att inte glida över till endast politiksnack, tänkte jag passa på ställa en fråga: Hur gör ni med era ur när ni ska ut och festa till det, lämnar ni klockorna hemma?
 
Senast ändrad:

hovis

Omega
Håller fullständigt med dej om sjuklövern. Det är så tråkigt att folk inte kan skilja på mitt o sitt, kanske inte ska kalla dessa för folk.....
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Skönt att det finns vigilantes här
dob-and-beth-on-the-hunt.jpg
:hilarious::stop:

Ha! Riktigt underskattat TV-program detdär.

Då polisen inre har tillräckliga resurser så bör medborgarna få patrullera gator och torg. Senast det hände i stockholm(polisen kan inte göra något åt exempelvis gängen från Nordafrika som härjar i Sthlm då dom påstår sig vara barn) så fanns det helt plötsligt jättestora resurser som kunde ingripa mot the good guys.(iofs har jag hört från ett flertal poliser att dom helst skulle låtit gardet fortsätta städa upp ) det är skillnad på "anarki" och medborgargarden.

Ingripa i nödsituationer är vi ett stort kamratgäng som är utbildade i. Vi har egna självförsvarsseminarium där vi bl.a. Även utbildat oss angående nödvärn och hur vi får göra i nödsituationer.

Jag stödjer dig till 100% att problemet sitter hos politikerna(och idioterna som röstat på dom).

Gällande fotboll/Hockeyderbyn: jag tar inte med mina barn på dessa längre (trots publikfesten) då hela situationen utanför är för hotfull. Det är bara en fråga om tid innan polisen tar kål på någon.

Jag vill avsluta med att tillägga: det är era egna fel att Sverige är som det är idag. Röstar man på samma skit år in och år ut så blir det såhär. Våga rösta på något annat för att få förändring(vad som helst utanför sjuklövern).

Huvudet på spiken. Medborgargarden är som GW menar, bara ett naturligt sätt att fylla det "vakuum" som bildas när rättsväsendet misslyckas med sitt uppdrag. Jag tycker knappast det är hållbart att låta grupper ta lagen i egna händer och jag knappast det är poliserna i sig det är fel på. Problemet ligger i att organisationen är usel och styrs på ett uselt sätt. Frågan är hur Dan Eliasson kan skaka av sig all mörkning, uselt internt förtroende och otrygghet i samhället? Egentligen borde han ryka och tvingas i landsflykt.

Rösta utanför sjuklövern och köp pepparspray. Hatar för övrigt att ge mig in i såna här diskussioner, ska inte det här vara ett klockforum?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp