Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sugen på en Hamilton

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sledger, 19 mars 2015.

1. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Inte så många som har Hamilton här på forumet. Iaf inte många som skriver något. :)
    Hur kommer det sig? Taskig kvalitet? Svårt att flippa? Inte tillräckligt snygga eller coola? Spelar iofs ingen roll för mig, utan jag köper ändå det jag vill ha, så länge det inte är kvaliteten som är dålig. :)

Har fastnat rejält för denna.
    http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/day-date-auto/h70505933

Tycker den ovan gör sig bättre än den svartvita. Iaf på bild.
    http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/day-date-auto/h70505133

Det som gör mig lite tveksam är 50m WR. Borde jag bry mig om det? Kommer ju använda den som vardagsklocka.

Har även tittat på denna som har 100m och är 44mm, mot 42mm på modellen ovan. Utseendemässigt gillar jag övre modellen mer men 100m wr och 44mm känns mer rätt.
    http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/officer-auto/h70655733

Sjukligt svårt detta. Alla synpunkter tas emot med glädje. Kanske något annat märke som har en liknande modell? :)

km007, JayLar, Denke och 4 andra gillar detta.
  2. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Liten sekundvisare är snyggt, så jag gillar den sista. Synd att sexan är halshuggen.

3. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Skitsnygg! Framför allt den översta!
    Skulle dock undvika 44 mm. Blir pajigt stor för den typen av klocka.

Ang. kvalitet etc så har jag ingen erfarenhet, men då det är ett "litet" märke i Sverige, så tar ju värdet stryk vid ev flipp.

Vem saluför dessa i Sverige? För som vanligt så bör de ju provas innan du slår till för att känna om den gör "det" för dig.

Lycka till!

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Den här gillar jag.

image.jpg

Pet79, Seikosthlm, Konsul och 9 andra gillar detta.
  5. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Håller med om sexan. Jäkligt synd.

Skulle självklart vilja prova först men hittar ingen återförsäljare i Sverige. Antingen chansar jag och beställer, eller så väntar jag till i sommar om vi ska fara runt i Europa lite. :)

6. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Har kollat på Pan Europ men är då mer sugen på chronon. Den blå är dessvärre skitsvår att hitta. :(

7. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Kan tänka mig det men som sommarklocka är den svårslagen.

8. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jag har en gammal militär Hamilton från -77. Detta är en gammal bild. Är inne för tillfället hos urmakaren för översyn och kronbyte. Kul att även nya Hamilton har det klassiska visarna! Tycker Khakin är ett bra alternativ!

DSCF1252.JPG

sockersmulan, Seikosthlm, ollkli och 4 andra gillar detta.
  9. Peddjy

Peddjy Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Jag gillar den andra du visade där!
    Jag kör en Viewmatic på 44mm och jag gillar den skarpt! Har ca 18cm handleder så den passar riktigt bra tycker jag. Köp en Hamilton!

image.jpg image.jpg image.jpg

Hubbatix, Seikosthlm, Sledger och 1 annan gillar detta.
  10. Fredrik Larsson

Fredrik Larsson Torpare

Från:
    Göteborg
    Wow, den översta var riktigt snygg. Jag har själv en Khaki X-Wind som jag är riktigt nöjd med. Trevliga detaljer, jämn och fin gång, bra tyngd, rejäl och robust.
    image.jpg image.jpg image.jpg
    Jag gillar Hamilton, och jag kommer definitivt att köpa fler då jag upplever det som mycket klocka för pengen. Jag köpte min X-Wind för cirka 1 år sedan i New York.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      118,3 KB
      Visningar:
      92
    alex1012, laketwig, Akerhage och 3 andra gillar detta.
  11. M021

M021 Friends of KS

Hittade denna, rea,
    Verkar som om dom slutar med märket.[​IMG]

Seikosthlm gillar detta.
  12. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Jag har både en vintage Hamilton Chrono-matic från 1969 och en modern Intra-matic från 2012 och gillar båda väldigt mycke'. Gillar Hamilton som märke också, även om dom är en del av Swatch numer. 1969 var det ju ett fin-märke (eller iallafall övre medelklass) och det var dom tillsammans med Heuer och Buren som utvecklade det första (historiskt oklart) automatiska kronografverket, Calibre 11.

Idag är Hamilton Swatch-gruppens mest prisvärda mekaniska klockor tycker jag, de flesta modeller ligger runt $1,000 och då får man rätt välbyggda klockor med kanonrobusta ETA-verk. (Senaste året har dom börjat modda verken rätt rejält vad jag förstår för att skapa egna kalibrar.) Känslan är en aning skramligare än t.ex. Tudor men för en fjärdedel av priset är det förväntat.

Design-mässigt tycker jag dom är bra på att utnyttja sitt arv och t.ex. nyutgåvan av Pan-Europe är mycke' lyckad. Lot of bang for the buck. Köp!

Fredrik Larsson gillar detta.
  13. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Kaliber H-30, som sitter i den längst upp i min första post, lockar en del med sin 80 timmars reserv. Riktigt bra om man kan lägga den åt sidan över en hel helg och den tickar på måndag morgon. :)

Hittade denna sida med lite info om de kaliber som används. http://new.hamilton-uni.com/en/hamiltonCalibers

GurraG gillar detta.
  14. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Kul läsning! Jag har personligen aldrig (eller iallafall än) inte förstått att alla vurmar så för in-house-verk. Ta ett erkänt bra verk och gör det bättre, känns som en grym lösning. Och är man en del av Swatch-gruppen och har tillgång till ETA-verk att modifiera så go for it!

Konsul och Fredrik Larsson gillar detta.
  15. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hamilton Khaki Navy GMT.
    Haft den ett par år, och den funkar perfekt som badklocka och beater!

alex1012, Sledger, Eurenius och 2 andra gillar detta.
  16. tgofswe

tgofswe Stadsbo

Från:
    shanghai
    day-date är riktigt snyggt, annars finns ju scuba auto i 41mm med day-date å 100m wr

17. Akerhage

Akerhage Stadsbo

Från:
    Götelaborg
    Khaki X-Wind var riktigt snygg tycker jag, blev sugen själv.

18. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Jag har så gott som bestämt mig för day-date auton längst upp i tråden men nu måste jag tyvärr vänta lite. Tandläkaren vill tydligen ha 28k för två titanskruvar och kronor. :mad:

Ska kolla med Ace Jewelers i Holland vad dom tar för den med WUS-rabatt så blir det nog beställning därifrån, eller kanske besök i butiken.

19. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
    Time Shop vid Hötorget i Stockholm har åtminstone sålt Hamilton, men de finns inte med på Hamiltons hemsida. :(

20. alex1012

alex1012 Torpare

Har och har haft flera Hamilton och det är mycket god kvalitet för pengarna. Gillar särskilt Khaki-modellerna. Gillar det faktum att jag kan betala en åttondel-tiondel av pengarna för en ny Hamilton jämfört med t ex en ny Breitling med samma grund-urverk. För att inte tala om begagnat. Eventuell sämre tidhållning är marginell och försvaras lätt av prisskillnaden. Många modeller med snygg design. En del modeller med ganska extrem design. Men de kan man ju låta bli om man inte gillar det. =)

Hamilton rekommenderas.

Mvh
    alex1012

Sledger och Fredrik Larsson gillar detta.
  21. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Åh, jag hade en Hamilton Seckron tidigare som jag blev av med. Saknar den som fasiken, nog aldrig fått så mkt komplimanger som med den!

22. Fredrik Larsson

Fredrik Larsson Torpare

Från:
    Göteborg
    Förstår varför, nu när jag googlat den. image.jpg

Tripeiro. gillar detta.
  23. km007

km007 Bonde

Köpte min Hamilton i Singapore för 2 år sedan och är väldigt nöjd. Hade egentligen bestämt mig för en annan model men så blev det denna, som sagt var mycket nöjd och tycker de har väldigt många coola modeller att välja mellan och kan absolut tänka mig att köpa fler.

hambrjerk.png

Pet79, Seikosthlm, Fredrik Larsson och 1 annan gillar detta.
  24. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Ser fin ut. Det är pilotvarianten va?

25. km007

km007 Bonde

Det stämmer, KHAKI AVIATION PILOT DAY DATE AUTO, tror jag gav typ 4-5000 kr men är osäker, måste kolla kvittot

hamiref.png

26. Michael.

Michael. Bonde

Ruskprick gillar detta.
  27. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Michael. gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield