• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på en rolex - tips/råd uppskattas!

itaintmebae

Breitling
Jag har tidigare bett om råd här på KS då jag skulle köpa min första "ordentliga" klocka, och då fick jag massor av bra råd, därför vänder jag mig hit igen när det böjar bli dags att byta.

I dagsläget använder jag en tudor pelagos, som jag förvisso är väldigt nöjd med, men samtidigt har det varit ett barndomsmål att äga en rolex. Jag har främst spanat på stålmodellerna av submariner, GMT II och även explorer II. Då jag är heltidsstudent sitter jag inte på en obegränsad budget. Vad tycker ni jag ska sikta in mig på och varför? Vad är rimligt att betala för vardera modell om de ska vara i schysst skick (behöver inte vara oanvända)?

Tack på förhand!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Rätt svårt för en annan att ge dig råd vad du ska sikta in dig på för modell. Det är en smaksak om man föredrar Submariner, GMT II eller Explorer II.

Ett rimligt pris för dig kanske inte är rimligt för en annan. Sök på gamla annonser på Köp & Sälj här på forumet för att få en prisuppfattning. Många väljer ju att handla på Chrono24 där du också snabbt kan få en uppfattning om vad respektive modell ligger på i pris (begagnad eller ny).

Det bästa du kan göra är att besöka en AD och skaffa dig en uppfattning vilken modell du helst vill ha. Är du bekväm med storleken på Pelagos (42mm?) så kanske en Explorer II är något för dig.

Lycka till!
 

itaintmebae

Breitling
Rätt svårt för en annan att ge dig råd vad du ska sikta in dig på för modell. Det är en smaksak om man föredrar Submariner, GMT II eller Explorer II.

Ett rimligt pris för dig kanske inte är rimligt för en annan. Sök på gamla annonser på Köp & Sälj här på forumet för att få en prisuppfattning. Många väljer ju att handla på Chrono24 där du också snabbt kan få en uppfattning om vad respektive modell ligger på i pris (begagnad eller ny).

Det bästa du kan göra är att besöka en AD och skaffa dig en uppfattning vilken modell du helst vill ha. Är du bekväm med storleken på Pelagos (42mm?) så kanske en Explorer II är något för dig.

Lycka till!
Tack för svar! Vad känner du är fördelar med respektive modell?

Jag har kikat på flera gamla annonser här och på andra sidor och har en ungefärlig uppfattning, men tänkte att de hade varit bra att få den bekräftad så man inte gör någon dålig affär :)

Jag har besökt AD och kikat på en sub, har även testat en GMT II (fat lady) av en vän, har dock inte kommit i kontakt med explorer II. Trots besök och en del research har jag inte kommit till någon absolut slutsats, därför tänkte jag att de kunde vara bra att få utomståendes synpunkter på modellerna!

Jag tycker att storleken på min pelagos fungerar fint, dock när ja testade fat ladyn tyckte jag att den satt fint den med...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar! Vad känner du är fördelar med respektive modell?

Jag har kikat på flera gamla annonser här och på andra sidor och har en ungefärlig uppfattning, men tänkte att de hade varit bra att få den bekräftad så man inte gör någon dålig affär :)

Jag har besökt AD och kikat på en sub, har även testat en GMT II (fat lady) av en vän, har dock inte kommit i kontakt med explorer II. Trots besök och en del research har jag inte kommit till någon absolut slutsats, därför tänkte jag att de kunde vara bra att få utomståendes synpunkter på modellerna!

Jag tycker att storleken på min pelagos fungerar fint, dock när ja testade fat ladyn tyckte jag att den satt fint den med...

Missuppfattade dig med modellerna. Tänkte på de nyare modellerna. 114060, 116610, 116710 och 216570.

Då kan jag förstå att det är svårare att gå till en AD för att få en uppfattning. :)

Jag har haft en 14060 och även en 16710. Gillade båda modellerna men jag föredrar nyare klockor men förhoppningsvis kan någon som sitter på en 14060, 16610, 16710 eller 16570 komma med lite synpunkter på modellerna.

14060 är ju en klassiker som passar till allt eller 16610 om du föredrar datum. 16710 med coke eller pepsi är ju också trevlig där du får en liten färgklick eller en krispig vittavlad 16570.

Försök att gå på en gtg om det dyker upp någon i närheten av dig så kanske du får tillfälle att klämma på någon av modellerna.
 

Apansson

Torpare
Om du ska gå på en femsiffrig referens så tycker jag tveklöst att en GMT 16710 med pepsi är det schysstaste som "enda klocka". Den känns "lagom" modern, du får en schysst färgklick samt att du kan byta utseendet på den med olika bezels, allt från diskret svart(som jag tycker är tråkigt) till ett färgsprakande nytt pepsi, eller varför inte ett skönt fadeat inlägg för den där vintage-känslan (trots att det kanske inte är vintage). Den är mest mångsidig och betydligt roligare än de andra alternativen. En vittavlad 16750 är också givetvis trevlig, men vad gäller exp2 tycker jag att den nyaste referensen 216750 är trevligast (om vi plockar ut 1655 ur bilden, givetvis).
Ska du ha en femsiffrig sub tycker jag du ska ha en 16610LV, den gröna bezeln på den är inte att leka med! Tror att @Compiss har några riktigt schyssta bilder på sina som får det att vattnas i munnen!
Summan av detta raljerande är: våga något annat än en svart submariner! ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej

Kan bara börja med att säga att oavsett vilken du till sist väljer så är det en kanonklocka.
Har haft samtliga av dem du räknar upp när det gäller 5siffriga referenser. Fundera först och främst på vilken komplikation du har användning av, olika tidszoner eller får klockan hänga med med tuber på ryggen ner i havets djup? Sedan kan man ju också tänka på att om du ofta går i skjorta så är kanske en 16570 ett bra allternativ, sportig men funkar bra till skjorta på grund av klockans höjd. Denna finns ju med svart eller vit tavla. Personligen gillar jag den svarta och du kan köra den på länk/rubberB/Nato/perlon så den kan ändras utseendemässigt. Denna har även komplikationen datumvisning, och därmed bubbla på glaset.

Om du tittar på submariner så finns några modeller att välja mellan, tar bara upp några och de är 14060 (m), 16610 samt 16610LV.
14060 är en Rolex utan datumvisning. Den modellen finns med två eller fyra rader text på tavlan. En riktigt fin klocka och personligen föredrar jag med två textrader då tavlan ser renare ut, jag gillar harmonin i den.

16610 är väl den man tänker på i första hand om man talar om Submariner, klassisk Rolex med datumvisning och således bubbla på glaset, även om de första subsen kom utan datumvisning.

16610LV är en jubeliumsutgåva med maxidial (större index) och grön vridring. Denna modellen är rätt mkt dyrare än vanliga 16610 och kan tidvis vara svår att hitta, i alla fall inom landets gränser. Det går dock rätt lätt att köpa en till vridring i svart och växla mellan grön och svart om man skulle vilja. Denna finns inte med lugholes vilket de övriga modellerna jag räknat upp

Gällande GMT så är det den klocka som det finns flest möjligheter att ändra utseende på. Skaffa lite olika tillbehör så har du många klockor, utseendemässigt. Denna har blivit omåttligt populär och stuckit iväg prismässigt.

Länkarna på de olika modellerna skiljer sig något från varandra, kvalitetsmässigt tycker jag de är jämförbara.

Gällande priserna så varierar de otroligt mkt beroende på: tillbehör, skick också om den servats eller ej. Det som jag anser att du bör fokusera på är om tillbehören är viktiga för dig samt skicket, service kan du ju alltid låta utföra men är klockan utan cert så kan du inte skaffa ett senare. Väldigt grovt kan man nog säga att prisbilden ligger ifrån:
16570: ca 30
14060: ca 38
16610: ca 42, LV ca 50
16710: ca 44

Är klockorna sedan kompletta fullset i bra skick och hyfsat nyservade kan de dra iväg rätt mkt, beroende på modell.
Detta är en grov uppskattning och om du tittar på priserna på de som sålts så kan du inte jämföra 2013 priser men de som sålts efter feb/mars 2014 eftersom där blev det än förändring på marknaden och allt gick upp successivt.

Hoppas detta var till någon hjälp och kom ihåg att detta är bara min åsikt, frågar du någon annan får du säkert annat svar.

Kolla länken om Gmt
https://klocksnack.se/threads/en-klocka-så-mycket-variation.38563/


image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png

/Compiss
 
Senast ändrad:

Jonaz

Rolex
Finish/kvalitet mellan pelagos och rolex är inte i paritet till prisskillnaden imho. Sålde en pelagos och köpte en expy2. Fantastisk klocka men det var pelagosen med... Hmm. Noll hjälp fick du av mig, förlåt.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej

Kan bara börja med att säga att oavsett vilken du till sist väljer så är det en kanonklocka.
Har haft samtliga av dem du räknar upp när det gäller 5siffriga referenser. Fundera först och främst på vilken komplikation du har användning av, olika tidszoner eller får klockan hänga med med tuber på ryggen ner i havets djup? Sedan kan man ju också tänka på att om du ofta går i skjorta så är kanske en 16570 ett bra allternativ, sportig men funkar bra till skjorta på grund av klockans höjd. Denna finns ju med svart eller vit tavla. Personligen gillar jag den svarta och du kan köra den på länk/rubberB/Nato/perlon så den kan ändras utseendemässigt. Denna har även komplikationen datumvisning, och därmed bubbla på glaset.

Om du tittar på submariner så finns några modeller att välja mellan, tar bara upp några och de är 14060 (m), 16610 samt 16610LV.
14060 är en Rolex utan datumvisning. Den modellen finns med två eller fyra rader text på tavlan. En riktigt fin klocka och personligen föredrar jag med två textrader då tavlan ser renare ut, jag gillar harmonin i den.

16610 är väl den man tänker på i första hand om man talar om Submariner, klassisk Rolex med datumvisning och således bubbla på glaset, även om de första subsen kom utan datumvisning.

16610LV är en jubeliumsutgåva med maxidial (större index) och grön vridring. Denna modellen är rätt mkt dyrare än vanliga 16610 och kan tidvis vara svår att hitta, i alla fall inom landets gränser. Det går dock rätt lätt att köpa en till vridring i svart och växla mellan grön och svart om man skulle vilja. Denna finns inte med lugholes vilket de övriga modellerna jag räknat upp

Gällande GMT så är det den klocka som det finns flest möjligheter att ändra utseende på. Skaffa lite olika tillbehör så har du många klockor, utseendemässigt. Denna har blivit omåttligt populär och stuckit iväg prismässigt.

Länkarna på de olika modellerna skiljer sig något från varandra, kvalitetsmässigt tycker jag de är jämförbara.

Gällande priserna så varierar de otroligt mkt beroende på: tillbehör, skick också om den servats eller ej. Det som jag anser att du bör fokusera på är om tillbehören är viktiga för dig samt skicket, service kan du ju alltid låta utföra men är klockan utan cert så kan du inte skaffa ett senare. Väldigt grovt kan man nog säga att prisbilden ligger ifrån:
16570: ca 30
14060: ca 38
16610: ca 42, LV ca 50
16710: ca 44

Är klockorna sedan kompletta fullset i bra skick och hyfsat nyservade kan de dra iväg rätt mkt, beroende på modell.
Detta är en grov uppskattning och om du tittar på priserna på de som sålts så kan du inte jämföra 2013 priser men de som sålts efter feb/mars 2014 eftersom där blev det än förändring på marknaden och allt gick upp successivt.

Hoppas detta var till någon hjälp och kom ihåg att detta är bara min åsikt, frågar du någon annan får du säkert annat svar.

Kolla länken om Gmt
https://klocksnack.se/threads/en-klocka-så-mycket-variation.38563/


image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png

/Compiss
Vill bara helt spontant säga, grymt inlägg! :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej

Kan bara börja med att säga att oavsett vilken du till sist väljer så är det en kanonklocka.
Har haft samtliga av dem du räknar upp när det gäller 5siffriga referenser. Fundera först och främst på vilken komplikation du har användning av, olika tidszoner eller får klockan hänga med med tuber på ryggen ner i havets djup? Sedan kan man ju också tänka på att om du ofta går i skjorta så är kanske en 16570 ett bra allternativ, sportig men funkar bra till skjorta på grund av klockans höjd. Denna finns ju med svart eller vit tavla. Personligen gillar jag den svarta och du kan köra den på länk/rubberB/Nato/perlon så den kan ändras utseendemässigt. Denna har även komplikationen datumvisning, och därmed bubbla på glaset.

Om du tittar på submariner så finns några modeller att välja mellan, tar bara upp några och de är 14060 (m), 16610 samt 16610LV.
14060 är en Rolex utan datumvisning. Den modellen finns med två eller fyra rader text på tavlan. En riktigt fin klocka och personligen föredrar jag med två textrader då tavlan ser renare ut, jag gillar harmonin i den.

16610 är väl den man tänker på i första hand om man talar om Submariner, klassisk Rolex med datumvisning och således bubbla på glaset, även om de första subsen kom utan datumvisning.

16610LV är en jubeliumsutgåva med maxidial (större index) och grön vridring. Denna modellen är rätt mkt dyrare än vanliga 16610 och kan tidvis vara svår att hitta, i alla fall inom landets gränser. Det går dock rätt lätt att köpa en till vridring i svart och växla mellan grön och svart om man skulle vilja. Denna finns inte med lugholes vilket de övriga modellerna jag räknat upp

Gällande GMT så är det den klocka som det finns flest möjligheter att ändra utseende på. Skaffa lite olika tillbehör så har du många klockor, utseendemässigt. Denna har blivit omåttligt populär och stuckit iväg prismässigt.

Länkarna på de olika modellerna skiljer sig något från varandra, kvalitetsmässigt tycker jag de är jämförbara.

Gällande priserna så varierar de otroligt mkt beroende på: tillbehör, skick också om den servats eller ej. Det som jag anser att du bör fokusera på är om tillbehören är viktiga för dig samt skicket, service kan du ju alltid låta utföra men är klockan utan cert så kan du inte skaffa ett senare. Väldigt grovt kan man nog säga att prisbilden ligger ifrån:
16570: ca 30
14060: ca 38
16610: ca 42, LV ca 50
16710: ca 44

Är klockorna sedan kompletta fullset i bra skick och hyfsat nyservade kan de dra iväg rätt mkt, beroende på modell.
Detta är en grov uppskattning och om du tittar på priserna på de som sålts så kan du inte jämföra 2013 priser men de som sålts efter feb/mars 2014 eftersom där blev det än förändring på marknaden och allt gick upp successivt.

Hoppas detta var till någon hjälp och kom ihåg att detta är bara min åsikt, frågar du någon annan får du säkert annat svar.

Kolla länken om Gmt
https://klocksnack.se/threads/en-klocka-så-mycket-variation.38563/


image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png

/Compiss
Priserna är utan eller med tillbehör?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

itaintmebae

Breitling
Hej

Kan bara börja med att säga att oavsett vilken du till sist väljer så är det en kanonklocka.
Har haft samtliga av dem du räknar upp när det gäller 5siffriga referenser. Fundera först och främst på vilken komplikation du har användning av, olika tidszoner eller får klockan hänga med med tuber på ryggen ner i havets djup? Sedan kan man ju också tänka på att om du ofta går i skjorta så är kanske en 16570 ett bra allternativ, sportig men funkar bra till skjorta på grund av klockans höjd. Denna finns ju med svart eller vit tavla. Personligen gillar jag den svarta och du kan köra den på länk/rubberB/Nato/perlon så den kan ändras utseendemässigt. Denna har även komplikationen datumvisning, och därmed bubbla på glaset.

Om du tittar på submariner så finns några modeller att välja mellan, tar bara upp några och de är 14060 (m), 16610 samt 16610LV.
14060 är en Rolex utan datumvisning. Den modellen finns med två eller fyra rader text på tavlan. En riktigt fin klocka och personligen föredrar jag med två textrader då tavlan ser renare ut, jag gillar harmonin i den.

16610 är väl den man tänker på i första hand om man talar om Submariner, klassisk Rolex med datumvisning och således bubbla på glaset, även om de första subsen kom utan datumvisning.

16610LV är en jubeliumsutgåva med maxidial (större index) och grön vridring. Denna modellen är rätt mkt dyrare än vanliga 16610 och kan tidvis vara svår att hitta, i alla fall inom landets gränser. Det går dock rätt lätt att köpa en till vridring i svart och växla mellan grön och svart om man skulle vilja. Denna finns inte med lugholes vilket de övriga modellerna jag räknat upp

Gällande GMT så är det den klocka som det finns flest möjligheter att ändra utseende på. Skaffa lite olika tillbehör så har du många klockor, utseendemässigt. Denna har blivit omåttligt populär och stuckit iväg prismässigt.

Länkarna på de olika modellerna skiljer sig något från varandra, kvalitetsmässigt tycker jag de är jämförbara.

Gällande priserna så varierar de otroligt mkt beroende på: tillbehör, skick också om den servats eller ej. Det som jag anser att du bör fokusera på är om tillbehören är viktiga för dig samt skicket, service kan du ju alltid låta utföra men är klockan utan cert så kan du inte skaffa ett senare. Väldigt grovt kan man nog säga att prisbilden ligger ifrån:
16570: ca 30
14060: ca 38
16610: ca 42, LV ca 50
16710: ca 44

Är klockorna sedan kompletta fullset i bra skick och hyfsat nyservade kan de dra iväg rätt mkt, beroende på modell.
Detta är en grov uppskattning och om du tittar på priserna på de som sålts så kan du inte jämföra 2013 priser men de som sålts efter feb/mars 2014 eftersom där blev det än förändring på marknaden och allt gick upp successivt.

Hoppas detta var till någon hjälp och kom ihåg att detta är bara min åsikt, frågar du någon annan får du säkert annat svar.

Kolla länken om Gmt
https://klocksnack.se/threads/en-klocka-så-mycket-variation.38563/


image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png

/Compiss
Tack för väldigt hjälpsamt svar!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad skulle du säga är ett rimligt pris att ge för vardera modell, om skicket är ok (som sagt behöver inte vara oanvänd), och cert medföljer?
Det bästa är att kolla prisbilden här på klocksnack och även chrono24 för varje enskild referens. Titta extra noga på angivet datum för annonserna här på klocksnack. Det har hänt mycket med priserna på senaste tiden!
 
Topp