• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på Windrider, men hur förhålla sig till onödiga komplikationer?

fredtiger

Cartier
Har fått upp ögonen för en mycket trevlig klocka i en spännande storlek (38mm) och intressant prisklass (10 TKr segmentet). Mitt enda problem är att klockan har "dual dates" vilket IMO är totalt meningslöst, medan övriga komplikationer som dag/natt index samt GMT är funktionellt och kul (visst, i strikt mening kanske dag/natt index är onödigt med 24h visare...). Så frågan till panelen, hur resonerar ni kring onödiga komplikationer? Är det något som förstör klockan eller är det jag som fokuserar för mycket på funktionell design?

Också en bild på klockan... (stulen från internet).

cIb3926.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    114.5 KB · Visningar: 57

fredrikb

Cartier
Förstår precis vad du menar. Jag tycker det stör ordentligt att den har två datumvisare, vad är syftet? Känns lite "äh skit samma att det är onödigt, folk fattar ändå inte och ju mer visare och snurrprylar desto bättre".
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Dag/natt indikator och GMT är ju grymt när du vill veta vad klockan är i Trinidad Tobago samtidigt som du leker grotforskare i Frankrike och vill veta om det är ljust ute eller inte. Dubbla datum däremot... Hade kanske varit användbart på ögruppen Kiribasi innan den 31 december -94 då datumlinjen gick tvärsgenom ögruppen, den flyttades öster ut av just denna anledning i samband med nyåret -95. Meningslöst och på just den här klockan, inte särskilt snyggt.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Dag/natt indikator och GMT är ju grymt när du vill veta vad klockan är i Trinidad Tobago samtidigt som du leker grotforskare i Frankrike och vill veta om det är ljust ute eller inte. Dubbla datum däremot... Hade kanske varit användbart på ögruppen Kiribasi innan den 31 december -94 då datumlinjen gick tvärsgenom ögruppen, den flyttades öster ut av just denna anledning i samband med nyåret -95. Meningslöst och på just den här klockan, inte särskilt snyggt.
Där satt den! BAAMM
 

fredrikb

Cartier
Om någon på stan hade visat mig en klocka med sådana där "överlappande" komplikationer hade jag varit övertygad om att den varit fejk. Känns lite samma grej som kronografknappar som flyttar dag och datumvisning.
 

meo_swe

Audemars
Dag/natt indikator och GMT är ju grymt när du vill veta vad klockan är i Trinidad Tobago samtidigt som du leker grotforskare i Frankrike och vill veta om det är ljust ute eller inte. Dubbla datum däremot... Hade kanske varit användbart på ögruppen Kiribasi innan den 31 december -94 då datumlinjen gick tvärsgenom ögruppen, den flyttades öster ut av just denna anledning i samband med nyåret -95. Meningslöst och på just den här klockan, inte särskilt snyggt.
"Världens argaste sjöman"....
 
Topp